الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=13847)

mo_rateb 11-08-13 10:58 PM

اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية

طبعا كلنا بنعانى فى تراخيص المسدسات و الاسوأ ان بعد انتهاء رحلة الترخيص الطويلة بنواجه جشع التجار اللى بيعلو اسعار الطبنجات اوى و معظمنا بيضطر يلجأ للحلوان اللى بتقتل طموح كتير من محبين الاسلحة. كلنا نفسوا يجيب طبنجته من برا و بسعر معقول يعنى مثلا حرام ادفع فى الجلوك اللى سعرها $500 40000 جنيه. فان شاء الله دى خطوات الاستيراد.
١- طبعا رخصة شراء سلاح نارى و يستحسن اول مطلعه تمشى فى اجرائات الاستيراد لانها ممكن تطول اوى و كلنا عارفين مدة الرخصة 3 شهور قابلة للتجديد مرة واحدة.

٢- التقديم على طلب استيراد سلاح نارى فى الامانة العامة لوزارة الدفاع اللى ماسكها دلوقتى اللواء نبيل المهندس و دا راجل قمة فى الادب و الاحترام و الاخلاق.

٣- لازم تكون مجهز المورد اللى برا و اسهل طريقة ان يكون لك حد برا يشترى هوا السلاح و يبعتوا لكن غالبا عشان يبعتوا هيحتاج شوية حاجات هشرحها فى الخطوات اللى جاية و لو ملكش حد برا هقولك تعمل ايه فى اخر خطوة

٤- معظم الموردين بيحتاجو صورة البطاقة و صورة الترخيص و تصريح الاستيراد مترجمين طبعا و كمان الورقة دى http://thorrifles.com/pdf/DSP_83.pdf. تطلع بترخيصك على مديرية الامن اللى تخصك و تقول انك عايز تختم الورق بغرض ترجمته و استيراد طبنجة.
٥- بعد ختم الورق تطلع على اى مكتب ترجمة تابع او موثق من وزارة الخارجية و تترجم الورق و البطاقة و بعد الترجمة تعملهم سكان على سكانر و تحطهم على الكمبيوتر.

٦- تتصل بالمورد و تتفق معاه على كل حاجة زى طريقة الدفع و السعر لان التوريد بياخد مثلا $500 زيادة و طريقة الدفع غالبا هتبقى credit card

٧- دى المحلات اللى بتورد فى امريكا و يستحسن الاتصال بيهم و الاتفاق قبل اى حاجة
Dave's Sports Shop
1738 Front Street
Lynden, WA, USA 98264
Phone: (360) 354-5591
Fax: (360) 354-4063
.................................................. ........
Philip C. Tong
High Bridge Arms, Inc.
3185 Mission St.
San Francisco, CA 94110
phone: 415-643-9255
fax: 415-282-6520
.................................................. .......
Knesek Guns, Inc.
1204 Knesek Lane
Van Buren, AR 72956
Phone (479) 474-1680
Fax (479) 471-0377
.................................................. .....
Hurricane Butterfly Research Corp.
Tacoma, WA 98402
Phone: 253-414-6066
Fax: 253-272-4740
.................................................. ....
Joe Andrean
Andrean Arms, Inc.
22 S. Main Street
New City, NY 10956
phone: 914-634-7646
fax: 914-634-7829
.................................................
ETSS LLC
International Exporters
110 S. 7th Street, #D
Hotchkiss, CO 81419
USA
Tel.: +(001)970/872 3770
Fax.: +(001)970/872 3757
.......................

سامح وائل 11-08-14 12:25 AM

رد: اجابة سؤال كيفية استيراد المسدسات الحية

سلام عليكم يا استاذ مو راتب
معلوماتك مهمه وقيمه جدا بس كانت الناس كلها عملت كدا طالما الموضوع بسيط على فكره انا رنيت على حضرتك من رقمى 0125742088

hossam _alking 11-08-14 12:57 AM

الله يكرمك يا استاذ محمد
طبعا معلومات قيمة جدا وشغل محترفين

خالد أبو الفتوح 11-08-14 01:01 AM

معلومات قيمة جدا شكرا ليك

mo_rateb 11-08-14 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح وائل (المشاركة 173408)
سلام عليكم يا استاذ مو راتب
معلوماتك مهمه وقيمه جدا بس كانت الناس كلها عملت كدا طالما الموضوع بسيط على فكره انا رنيت على حضرتك من رقمى 0125742088

بشكر حضرتك على اتصالك و زى ماثبت لحضرتك انو موضوع صعب و معقد مش سهل خالص.

mo_rateb 11-08-14 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam _alking (المشاركة 173450)
الله يكرمك يا استاذ محمد
طبعا معلومات قيمة جدا وشغل محترفين

اشكر حضرتك جدا و انا دايما فى الخدمة

smsmn8888 11-08-14 01:47 AM

اللةة ينور عليك افين شكرا

A.Seif 11-08-14 01:54 AM

الله ينور عليك يا محمد باشا.......+ a 1

mo_rateb 11-08-14 02:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.seif (المشاركة 173543)
الله ينور عليك يا محمد باشا.......+ a 1

استاذ احمد ايه اخبار حضرتك؟ شكرا على مرورك و ان شاء الله قريب قوى تسمع منى تليفون يفرحك :d

mo_rateb 11-08-14 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 173524)
اللةة ينور عليك افين شكرا

يعنى ايه افين؟ :d

faceoof 11-08-14 04:13 AM

معلش يا استاذ mo_rateb

لو انا عندي حد بره لازم ابعتله الأوراق المذكوره اعلاه مترجمه ولا هو ممكن يشتري ويشحن على مصر وانا اروح استلم بالتصريح اللي معايا

faceoof 11-08-14 04:15 AM

ومعلش سؤال تاني هو مافيش شركه ليها سيت على النت ممكن الشراء منها

Seiko 11-08-14 04:46 AM

[QUOTE=mo_rateb;173348]طبعا كلنا بنعانى فى تراخيص المسدسات و الاسوأ ان بعد انتهاء رحلة الترخيص الطويلة بنواجه جشع التجار اللى بيعلو اسعار الطبنجات اوى و معظمنا بيضطر يلجأ للحلوان اللى بتقتل طموح كتير من محبين الاسلحة. كلنا نفسوا يجيب طبنجته من برا و بسعر معقول يعنى مثلا حرام ادفع فى الجلوك اللى سعرها $500 40000 جنيه. فان شاء الله دى خطوات الاستيراد.
١[COLOR="Blue"][B]- طبعا رخصة شراء سلاح نارى و يستحسن اول مطلعه تمشى فى اجرائات الاستيراد لانها ممكن تطول اوى و كلنا عارفين مدة الرخصة 3 شهور قابلة للتجديد مرة واحدة.

٢- التقديم على طلب استيراد سلاح نارى فى الامانة العامة لوزارة الدفاع اللى ماسكها دلوقتى اللواء نبيل المهندس و دا راجل قمة فى الادب و الاحترام و الاخلاق.

٣- لازم تكون مجهز المورد اللى برا و اسهل طريقة ان يكون لك حد برا يشترى هوا السلاح و يبعتوا لكن غالبا عشان يبعتوا هيحتاج شوية حاجات هشرحها فى الخطوات اللى جاية و لو ملكش حد برا هقولك تعمل ايه فى اخر خطوة

٤- معظم الموردين بيحتاجو صورة البطاقة و صورة الترخيص مترجمين طبعا. تطلع بترخيصك على مديرية الامن اللى تخصك و تقول انك عايز تختم التصريح بغرض ترجمته و استيراد طبنجة.
٥- بعد ختم التصريح تطلع على اى مكتب ترجمة تابع او موثق من وزارة الخارجية و تترجم التصريح و البطاقة و بعد الترجمة تعملهم سكان على سكانر و تحطهم على الكمبيوتر.

٦- تتصل بالمورد و تتفق معاه على كل حاجة زى طريقة الدفع و السعر لان التوريد بياخد مثلا $500 زيادة و طريقة الدفع غالبا هتبقى credit card

كلام صحيح و مضبوط 100 بال 100
و افضل و اسرع بلد لاستيراد و شحن السلاح هى الولايات المتحدة الامريكية.

اسلام_وى 11-08-14 05:52 AM

موضوع جميل جدا استاذ محمد

mo_rateb 11-08-15 02:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faceoof (المشاركة 173713)
ومعلش سؤال تاني هو مافيش شركه ليها سيت على النت ممكن الشراء منها

بنسبة كبيرة لازم الاوراق دى عشان هوا يعرف يبعتلك لو هوا له سكة يبقى كويس. و بالنسبة للتجار اعتقد لازم تكلمهم تتفق معاهم على كل حاجة.

Seiko 11-08-15 02:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faceoof (المشاركة 173710)
معلش يا استاذ mo_rateb

لو انا عندي حد بره لازم ابعتله الأوراق المذكوره اعلاه مترجمه ولا هو ممكن يشتري ويشحن على مصر وانا اروح استلم بالتصريح اللي معايا

لازم تبعتله صورة من الورق عشان اجراءات الشحن من هناك و الاستلام من هنا

CalvinKlein 11-08-15 04:54 AM

رمضان كريم لكل الاخوة فى الصيد فى مصر
الاخ الكريم الرجاء افادتى ما هى كامل تكلفة طبنجة (Heckler & koch H&K P30L 9mm)
و التكلفة من حيث السعر و الشحن و كل شى للاستيراد من الخارج
و تفضل بكل التقدير

p226 11-08-15 05:18 AM

المشكله الاساسيه في موافقه وزاره الدفاع .....صعبه جدا

والباقي كله امره بسيط

mada00eg 11-08-15 01:44 PM

أستاذ محمد راتب

جزيل شكرى على المعلومات القيمة بس انا كنت بسئل عن انواع المسدات المسموح باستيرادها؟
هل مسمح باستيراد الجلوك المصنوع من البوليمر؟

فى انتظار ردك مع الشكر

محمد حسن

mo_rateb 11-08-16 12:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة calvinklein (المشاركة 174540)
رمضان كريم لكل الاخوة فى الصيد فى مصر
الاخ الكريم الرجاء افادتى ما هى كامل تكلفة طبنجة (heckler & koch h&k p30l 9mm)
و التكلفة من حيث السعر و الشحن و كل شى للاستيراد من الخارج
و تفضل بكل التقدير

مع الاسف انا مقدرش اجاوب على السؤال دا لان مش انا المورد لكن اللى اعرفه ان تكلفة الاستيراد بس $500 غير المسدس غير الشحن غير الجمارك بقى هنا.

mo_rateb 11-08-16 12:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada00eg (المشاركة 174728)
أستاذ محمد راتب

جزيل شكرى على المعلومات القيمة بس انا كنت بسئل عن انواع المسدات المسموح باستيرادها؟
هل مسمح باستيراد الجلوك المصنوع من البوليمر؟

فى انتظار ردك مع الشكر

محمد حسن

اه يا باشا و انا عن نفسى ان شاء الله هجيب Glock 17

Axel 11-08-16 01:25 AM

تمام يا محمد
طب بالنسبة للوقت يعني بياخدوا اد ايه عقبال ما يوافقوا ع طلب الاستيراد
ع الاقل هيبقي اوفر 30-35 الف جنيه عن هنا
زي الجلوك 17 يعملوا من غير جمارك بتاع 3000 جنيه قول 5000-6000 بالجمارك و المصاريف و حاجته الخ الخ
احسن ما ادفع 40-50 الف
و لا حاجة زي الشوت جان بامب اكشن شوف انتوا جايبنها بكام و هنا القديم بكام فرق السما و الارض
و مع ذلك يا اخي بيعجبني الحلوان نظرا لأنه معمول عشان يتحمل الخدمة الشاقة اكتر من انه للمنظرة بس برده فوق الــ20 الف اهئ اهئ

mo_rateb 11-08-16 01:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel (المشاركة 175377)
تمام يا محمد
طب بالنسبة للوقت يعني بياخدوا اد ايه عقبال ما يوافقوا ع طلب الاستيراد
ع الاقل هيبقي اوفر 30-35 الف جنيه عن هنا
زي الجلوك 17 يعملوا من غير جمارك بتاع 3000 جنيه قول 5000-6000 بالجمارك و المصاريف و حاجته الخ الخ
احسن ما ادفع 40-50 الف
و لا حاجة زي الشوت جان بامب اكشن شوف انتوا جايبنها بكام و هنا القديم بكام فرق السما و الارض
و مع ذلك يا اخي بيعجبني الحلوان نظرا لأنه معمول عشان يتحمل الخدمة الشاقة اكتر من انه للمنظرة بس برده فوق الــ20 الف اهئ اهئ

انت عارف مع الحكومة توقع الوقت مستحيل و بتفرق من شخص لشخص و على حسب الواسطة. و يا راجل حرام عليت تحط اسم الحلوان جمب الجلوك :d الجلوك دا اكتر مسدس بيستخدم فى الشرطة على مستوى العالم.

Axel 11-08-16 02:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 175393)
انت عارف مع الحكومة توقع الوقت مستحيل و بتفرق من شخص لشخص و على حسب الواسطة. و يا راجل حرام عليت تحط اسم الحلوان جمب الجلوك :d الجلوك دا اكتر مسدس بيستخدم فى الشرطة على مستوى العالم.

والله عارف الجلوك و خاصة جلوك 17 جامد جدااا و بعتبره ألة قتل وحشية بالاضافة انه مصنوع من مادة البلاستيك اللي تستحمل حرارة لحد 200 درجة
و ملوش حتي ابرة من برة الابرة داخلية من الاخر جامد
بس انا بقولك كصناعة مصرية الحلوان حلو و مصنوع للخدمة الشاقة
يعني انا بتصور ان ممكن تخلي الحلوان يضرب 100 طلقة بدون اي مشاكل
في حين ممكن حاجة تانية زي الجلوك متستحملش اخدت بالك من قصدي
انا مش من النوعية اللي بيبصوا للمضمون و العملية اكتر من الشكل :)
و انا بحب اشجع الصناعة المحلية و يا رب نعمل صناعة محلية تتفوق في كل حاجة

Seiko 11-08-16 03:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel (المشاركة 175471)
والله عارف الجلوك و خاصة جلوك 17 جامد جدااا و بعتبره ألة قتل وحشية بالاضافة انه مصنوع من مادة البلاستيك اللي تستحمل حرارة لحد 200 درجة
و ملوش حتي ابرة من برة الابرة داخلية من الاخر جامد
بس انا بقولك كصناعة مصرية الحلوان حلو و مصنوع للخدمة الشاقة
يعني انا بتصور ان ممكن تخلي الحلوان يضرب 100 طلقة بدون اي مشاكل
في حين ممكن حاجة تانية زي الجلوك متستحملش اخدت بالك من قصدي
انا مش من النوعية اللي بيبصوا للمضمون و العملية اكتر من الشكل :)
و انا بحب اشجع الصناعة المحلية و يا رب نعمل صناعة محلية تتفوق في كل حاجة

كلامك كله 100 100 ماعدا حتة الجلوك ميستحملش و العملية دى !!!

على فكرة اهم ميزة فى الجلوك انه عملى جدا و بيستحمل ضرب النار المتواصل دون حرارة تذكر يعنى عكس الحلوان تماما , وتانى ميزة انه مفهوش الارتداد القوى بتاع الحلوان , تالت ميزة فرق الوزن الرهيب بينه و بين الحلوان , واحسن فى الأمان و المدى و دقة التصويب و الدبشك وكل حاجة تقريبا
و العيب الوحيد فى الجلوك (وده فى مصر بس:) ) هو عدم ملائمة الطلقات ال 9مم المصرى معاه

وهذه وجهة نظرى المتواضعة لامتلاكى الاثنان و بقالهم سنين معايا

وحرام عليك تظلم الحلوان و تقارنه مع الجلوك
و عقبال منشوف حلوان بوليمر قادر يا كريم :)

Axel 11-08-16 04:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seiko (المشاركة 175511)

على فكرة اهم ميزة فى الجلوك انه عملى جدا و بيستحمل ضرب النار المتواصل دون حرارة تذكر يعنى عكس الحلوان تماما , وتانى ميزة انه مفهوش الارتداد القوى بتاع الحلوان , تالت ميزة فرق الوزن الرهيب بينه و بين الحلوان , واحسن فى الأمان و المدى و دقة التصويب و الدبشك وكل حاجة تقريبا
و العيب الوحيد فى الجلوك (وده فى مصر بس:) ) هو عدم ملائمة الطلقات ال 9مم المصرى معاه

لا حضرتك مخدتش بالك من قصدي انا عارف ان الجلوك ده انا حتي كاتب بيستحمل لحد درجة حرارة 200 لكن لما قولت بينه و بين حلوان في الضرب كتبت تصور
يعني مقصدش الجلوك بعينه انما الجلوك غني عن التعريف و الحلون فعلا ارتداده جامد و شوفته بنفسي عامل ازاي
و خلي بالك التدريب عليه في الرماية احسن لأن اولا وزنه التقيل بيدي الثبات ثانيا لما تدرب انك تمسك حاجة بالتقل و الارتداد القوي ده و تحاول تثبت ايدك و تنشن لما تمسك اي سلاح تاني هيبقي بالنسبة ليك مسدس لعبة
و ع فكرة الجلوك مشوفتلوش امان هو امانه في حوار الزناد انهم مزدوجين يعني لازم الاتنين تضرب بيهم

بس اسعار الجلوك ضربت بطريقة غريبة انا مرة سمعت انها وصلت لــ80 الف اول ما حوار البلطجية نزلوا الشوارع
يعني حاجة تفقع برة يعمل 2000-3000 جنيه و هنا يعمل 80 الف و الله تهريج
و اللي فقعني اكتر الحلوان بعد ما كان بــ1000 و حاجة دلوقتي عدي الــ20 الف :(

و يا رب عقبال ما نشوف كل حاجة صناعة مصرية 100 % و ترفع شعار نحن نختلف عن الاخرون بس سعرها يكون ارخص يااااااااااااااا رب

mo_rateb 11-08-16 07:24 AM

اقتباس:

مفيش اى كلام يتقال بعد دا :d

mo_rateb 11-08-16 07:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة axel (المشاركة 175563)
لا حضرتك مخدتش بالك من قصدي انا عارف ان الجلوك ده انا حتي كاتب بيستحمل لحد درجة حرارة 200 لكن لما قولت بينه و بين حلوان في الضرب كتبت تصور
يعني مقصدش الجلوك بعينه انما الجلوك غني عن التعريف و الحلون فعلا ارتداده جامد و شوفته بنفسي عامل ازاي
و خلي بالك التدريب عليه في الرماية احسن لأن اولا وزنه التقيل بيدي الثبات ثانيا لما تدرب انك تمسك حاجة بالتقل و الارتداد القوي ده و تحاول تثبت ايدك و تنشن لما تمسك اي سلاح تاني هيبقي بالنسبة ليك مسدس لعبة
و ع فكرة الجلوك مشوفتلوش امان هو امانه في حوار الزناد انهم مزدوجين يعني لازم الاتنين تضرب بيهم

بس اسعار الجلوك ضربت بطريقة غريبة انا مرة سمعت انها وصلت لــ80 الف اول ما حوار البلطجية نزلوا الشوارع
يعني حاجة تفقع برة يعمل 2000-3000 جنيه و هنا يعمل 80 الف و الله تهريج
و اللي فقعني اكتر الحلوان بعد ما كان بــ1000 و حاجة دلوقتي عدي الــ20 الف :(

و يا رب عقبال ما نشوف كل حاجة صناعة مصرية 100 % و ترفع شعار نحن نختلف عن الاخرون بس سعرها يكون ارخص يااااااااااااااا رب

انت صح فى حتة التدريب على الاسوا وواجهتنى المشكلة دى فعلا. بالنسبة للسعر عشان كدا انا عامل الموضوع دا لو جبته من برا هيقف عليك مثلا ب ١٣ الف بس يعنى تقريبا سعر طبنجة حلوان

mada00eg 11-08-16 03:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 175310)
اه يا باشا و انا عن نفسى ان شاء الله هجيب glock 17

أستاذ محمد راتب

جزيل شكرى على الرد

محمد حسن

mada00eg 11-08-16 03:21 PM

اقتباس:

أخى العزيز

انا مش فاهم
هل الطلقات مش متوفرة؟؟؟ ام ان الطلقات المصرى غير مناسبة ولازم استخدم طلقات مستوردة؟

فى انتظار ردك مع الشكر

محمد حسن

Seiko 11-08-16 05:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada00eg (المشاركة 175803)
أخى العزيز

انا مش فاهم
هل الطلقات مش متوفرة؟؟؟ ام ان الطلقات المصرى غير مناسبة ولازم استخدم طلقات مستوردة؟

فى انتظار ردك مع الشكر

محمد حسن

الطلقات المصرى 9مم ساعات بتكدب مع الجلوك ,الطلقات المستوردة 9*19 بارابيلم هى افضل و انسب طلقات للجلوك ال 9مم و هى متوفرة فى مصر عادى جدا واكتر من ال 9مم المصرى القصير كمان.

mada00eg 11-08-17 02:16 AM

آخى سيكو

جزيل شكرى على المعلومات

محمد حسن

جنرال 11-08-17 02:44 AM

للمعلومية ممكن تصدير السلاح من بعض دول شمال أوربا بصورة الترخيص مترجمة فقط بدون باقى الأوراق و بدون أى مشاكل و فى كل الأنواع حتى السلاح الألى و المستعمل و الأسعار من 200 يورو و أنت طالع حسب النوع طبعا و الإرسال بياخد أقل من إسبوعين بدون فترة الجمرك في مصر يعنى ممكن السلاح يكون في مصر في خلال أقل من شهر.

ahmedragab 11-08-17 03:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 176293)
للمعلومية ممكن تصدير السلاح من بعض دول شمال أوربا بصورة الترخيص مترجمة فقط بدون باقى الأوراق و بدون أى مشاكل و فى كل الأنواع حتى السلاح الألى و المستعمل و الأسعار من 200 يورو و أنت طالع حسب النوع طبعا و الإرسال بياخد أقل من إسبوعين بدون فترة الجمرك في مصر يعنى ممكن السلاح يكون في مصر في خلال أقل من شهر.

بعد اذنك ممكن شرح كيفية ذالك بالتفصيل وعنوان تلك المحلات

Seiko 11-08-17 04:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 176293)

ده دلوقتى كمان ولا قصدك قبل الثورة ؟

جنرال 11-08-17 04:55 AM

أنا بتكلم على التصدير من هناك و ليس الإستلام من مصر . بمعنى أن المحل ممكن يبعت بإجراءات بسيطة لكن الإستلام من مصر هو اللي مشكلة. المحلات دي محلات سلاح عادية و لا تبيع عن طريق الإنترنيت ، كل ما هنالك أن شخص تعرفة يختار المسدس اللي إنت عايزه و يدفع لك ثمنه و المحل يبعتهولك كشحنة خاصة بأسمك زي أي سلعة. الموضوع مش معقد و لا حاجة ، و أكرر في حالة التصدير من هناك. المحلات دي في السويد و فنلندا و ألمانيا على سبيل المثال و لو ان ألمانيا أصعبهم. مع إحترامي.

mo_rateb 11-08-17 06:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال (المشاركة 176360)
أنا بتكلم على التصدير من هناك و ليس الإستلام من مصر . بمعنى أن المحل ممكن يبعت بإجراءات بسيطة لكن الإستلام من مصر هو اللي مشكلة. المحلات دي محلات سلاح عادية و لا تبيع عن طريق الإنترنيت ، كل ما هنالك أن شخص تعرفة يختار المسدس اللي إنت عايزه و يدفع لك ثمنه و المحل يبعتهولك كشحنة خاصة بأسمك زي أي سلعة. الموضوع مش معقد و لا حاجة ، و أكرر في حالة التصدير من هناك. المحلات دي في السويد و فنلندا و ألمانيا على سبيل المثال و لو ان ألمانيا أصعبهم. مع إحترامي.

يا باشا المانيا و النمسا واقفة التصدير لمصر من ساعة الثورة امريكا هى اسهل حاجة

Axel 11-08-17 06:13 AM

فعلا فيه دول وقفت التصدير في مصر بعد احداث الثورة
الموضوع مش بيتعلق باللي يشتري او يبيع هناك الموضوع يتعلق بالتصدير نفسه من البلد

mo_rateb 11-08-17 06:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Axel (المشاركة 176374)
فعلا فيه دول وقفت التصدير في مصر بعد احداث الثورة
الموضوع مش بيتعلق باللي يشتري او يبيع هناك الموضوع يتعلق بالتصدير نفسه من البلد

اصل انا جربت مع المانيا كنت عايز والتر p99 و قلولى المانيا نفسها وقفت التصدير لمصر و نفس القصة مع النمسا اما حاولت اجيب الجلوك من الشركة هى امريكا اللى ينفع منها بالزات محل Kansek guns اللى انا حاطط بياناته.

جنرال 11-08-17 07:21 AM

يل باشا أنا عايش ما بين ألمانيا و السويد و بقول لحضرتك أنهم بيصدروا. منع التصدير ده الكلام اللي على ورق لكن الفلوس تحرك الجن. الشركة اللي أنا فيها بتأجر طيارات لإيران و طبعا إنت عارف أن إيران عليها حظر. الموضوع في من أين تأكل الكتف .

الساعة الآن 12:53 AM