الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   البنادق الهوائيه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=79)
-   -   بيع بنادق رش بالتقسيط (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=6844)

waleedrahmy 11-04-08 10:35 PM

بيع بنادق رش بالتقسيط

فيه اقتراح طرأ في ذهني مع الغلو الغريب في اسعار البنادق الرش مما اوجد صعوبة في شراء البنادق الرش لمحبي الصيد بها وكذلك للمبتدأين.........هو البيع بالتقسيط مع وضع هامش ربح معقول للتاجر ومع كافة الضمانات الازمة .......فهل ممكن حد من تجار منتدانا الجميل يقوم بتبني هذا المشروع لخدمة هذه الهواية الجميلة

darkshaft 11-04-08 10:37 PM

رد: بيع بنادق رش بالتقسيط

فكرة رائعه جت قى بالى بس قالت لنفسى الناس حتعطرد على الفكره

waleedrahmy 11-04-08 10:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft (المشاركة 70798)
فكرة رائعه جت قى بالى بس قالت لنفسى الناس حتعطرد على الفكره

الناس خاتعترض ليه كل السلع دلوقتي بالتقسيط حتي السيارات بالتقسيط والدنيا ماشية كلها تقسيط

mahmoud el masry 11-04-08 10:47 PM

هههههههههههه مع الاسف صعب حد يعمل الموضوع دة

saskon 11-04-08 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud el masry (المشاركة 70804)

أنا مش معاك بالعكس الموضوع عادى بس لازم محل هوا اللى يعمل كده بس قدام شوية لما الأمن يستتب لأن الناس عايزة سيولة دلوقتى

waleedrahmy 11-04-08 10:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud el masry (المشاركة 70804)

صعب ليه يا باشا هههههههههههه

BooGY 11-04-08 10:51 PM

مش صعب خالص على فكرة
هى الفكرة ان الناس البعيدة عن المحلات اللى هم من محافطات تانية يعنى هتبقى عندهم مشكلة انهم يسافروا كل شهر علشان يدفعوا القسط وهيقولوا نصبر شوية ونجيبها كاش احسن
بس

waleedrahmy 11-04-08 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boogy (المشاركة 70808)
مش صعب خالص على فكرة
هى الفكرة ان الناس البعيدة عن المحلات اللى هم من محافطات تانية يعنى هتبقى عندهم مشكلة انهم يسافروا كل شهر علشان يدفعوا القسط وهيقولوا نصبر شوية ونجيبها كاش احسن
بس

المحلات منتشرة في كل المحافظات ولو محل من القاهرة حايبقي تقريبا في منتصف معظم محافظات الجمهورية

adel_7768 11-04-08 11:27 PM

فكرة جميلة والله يا استاذ وليد تسلم ايدك وياريت حد يتبني الفكرة الجميلة دي

fidodido 11-04-08 11:44 PM

مع احترامى بس لو هياخد قرش زياده عن السعر فده ربا و تقبل مرورى

صائد البوم 11-04-09 12:11 AM

التقسيط مش حراملانها سلعه مقابل فلوس مش فلوس بفلوس

m.e 11-04-09 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fidodido (المشاركة 70850)

دار الافتاء والمفتى قالك لو فيه سلعة فى النص يعنى مبلغ زيادة مقابل تقسيط السلعة مش حرام ومش ربا والله اعلم

osha966 11-04-09 02:47 AM

بس دا معناه ان سعر البندقية هيزيد نتيجة الفوائد وهى أصلا مش ناقصة

سيدخالد 11-04-09 02:53 AM

والله موضوع جميل يستحق التقدير والعرفان و ياريت اى تاجر من النبلاء والشرفاء اصدقاء المنتدى ان يتعاونوا على الامثل فى هذا الموضوع ......................مشكورا

waleedrahmy 11-04-09 08:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel_7768 (المشاركة 70827)
فكرة جميلة والله يا استاذ وليد تسلم ايدك وياريت حد يتبني الفكرة الجميلة دي

شكرا يا أ/عادل واتمني انها تنفذ

اقتباس:

فيه بيع اسلامي حلال اسمه البيع المؤجل وده معناه الشراء الان بسعر والشراء والسداد بعد فترة بسعر

waleedrahmy 11-04-09 08:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صائد البوم (المشاركة 70873)
التقسيط مش حراملانها سلعه مقابل فلوس مش فلوس بفلوس

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.e (المشاركة 70892)
دار الافتاء والمفتى قالك لو فيه سلعة فى النص يعنى مبلغ زيادة مقابل تقسيط السلعة مش حرام ومش ربا والله اعلم

فعلا شرعا حلال البيع ال بأجل

khaledabdelnaby 11-04-09 12:45 PM

ياريت لو حد من التجار الشرفاء يتبنى الفكرة زى ا/ شريف ابو ضيف او ا/ هشام سمير

mdfd5 11-04-09 01:00 PM

هي فكرة ممتازة جدا و فعالة و هتعمل سيولة في السوق و كمان السلعة هترخص
بس طبعاً بتكون على فترة قصيرة لأن التاجر بتقل عنده السيولة يعني مثلاً (بندقية ثمنها 2500 جنيه و المقدم 1000 جنيه و القسط الشهري 500 جنيه) فبدل ما أروح أشتري بندقية صيني أو تركي كالكرال هشتري حاجة أسباني و سعر الصيني و التركي هينزل و البنادق النظيفة كالأسباني هتنتشر مع كل الناس و لما الواحد يحب يجدد هيلاقي الأسعار أقل لكثرة المعروض و ده سببه انه الواحد سهل انه يجدد زي سوق السيارات الآن

anaboora 11-04-09 01:29 PM

لا ياباشا و اقرى فقه السنه
البيع بالقسط لا يكون فيه ربى حتى لو فيه زياده فى المال بس ميربطش المال بالزمن و لو اتاخر عليه فى الفلوس يغلى.. هو يقول تمنها كذا جنيه كل شهر و ميتربطش بحاجه تانيه... حلال 100 * 100 و مكتوبه صريحه و واضحه فى فقه السنه و الى يحب يتاكد يقرا بنفسه

رمزى البيلى 11-04-09 02:05 PM

فكرة جميلة تسلم ايدك

He$ham 11-06-22 06:31 PM

فكرة كويسة بس محدش عاوز يخاطر و لا حتي مخاطرة محسوبة

safwat 11-06-22 10:09 PM

فكرة عظيمة بس السعر هيكون عالي .. طبقا للقيمة السوقية للنقود .. خلال مرحلة السداد

boody 11-06-23 12:50 PM

هى فكرة جميلة وياريت تتنفذ

lilkapo 11-06-23 01:20 PM

فكرة اكثر من رائعة يريت حد من تجارنا يتبنى الفكرة ويتم تنفيزها

arch79 11-06-23 01:34 PM

اقتباس:

اخى الكريم افضل ترك العلم لاهله ويعنى ندى العيش لخبازه زى المثل المصرى منستعجلش ونفتى بالتحريم والتحليل لان ده الى بجد وفعلا حرام زى الحديث الشريف ما بيقول فيما معناه من افتى بغير علم فليتبوء مقعده من النار او كما قال الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم وختاما البيع بالتقسيط منتشر جدا فى المجتمع وكل السله بتتباع كده وسمعت من بعض الاراء لمشايخ وهم المسؤلين عن فتواهم بالتحليل واللى عايز يشترى وخايف يرجع لمشايخنا الافاضل ويسال وربنا يكرم الجميع وشكرا لسعة صدركم

hunter store 11-06-23 03:44 PM

ان شاء الله ححاول اوجد حل للموضوع ده بس حيكون للعضاء من الاسكندرية فقط

وحيكون النظام كالتلى مثلا

كاش ب 1000 بالتقسيط مثلا 1200 على 6 شهور

مع العلم ان سعر الكاش ممكن يكون اعلى من السوق شوية

اسامة 11-06-23 04:56 PM

ياريت لو حد من التجار الشرفاء يتبنى الفكرة زى ا/ شريف ابو ضيف

Mego 11-07-23 01:24 PM

بس محدش رد من التجار ليه؟

هشام سيد 11-07-23 02:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedrahmy (المشاركة 70797)
فيه اقتراح طرأ في ذهني مع الغلو الغريب في اسعار البنادق الرش مما اوجد صعوبة في شراء البنادق الرش لمحبي الصيد بها وكذلك للمبتدأين.........هو البيع بالتقسيط مع وضع هامش ربح معقول للتاجر ومع كافة الضمانات الازمة .......فهل ممكن حد من تجار منتدانا الجميل يقوم بتبني هذا المشروع لخدمة هذه الهواية الجميلة

فكرة جميلة علشان الى نفسه يقتنى بندقية عالية والظروف مش سامحة يبقى سهلة ونناشد الادارة المحترمة التى تقف بجانب الاعضاء دائما بتولى التفاوض مع التجار لتحقيق مطلب الاعضاء وانا من رائى محل زى محل شريف ابو ضيف ممكن يوافق لانه راجل محترم وبيساعد الاعضاء بالمنتدى ومن حق التاجر ان ياخذ جميع الضمانات التى تضمن ماله وشكرا

wknm 11-07-24 12:07 AM

يا جماعه الفكره حلوه و ممكن تتنفذ بمتهى السهوله بس عيزه شوية شغل من الطرفين البايع و المشتري
حسهل الموضوع شويه
اصحاب المحلات ممكن يدخلوا خدمه الفيزا او الكريديت كارد
و الموضوع ده على فكره موجود عند بينو فرع الزملك و انا اشتريت منه حجات بالطريقه دي
و البنك الي انت تبعه حيزود 1.5% في الشهر و اول نسبه بتنزل على الكرت بعد 55 يوم
يعني اول قسط بعد 55 يوم و ده على فكره هيكون ارخص من الفايده الى اي حد حيحطها مقابل التقصيط لو هيقصتلك و طبعا كل قصط حيخصم من المبلغ المتبقي و حيقل كل شهر يعني الفايده حتقل بردو كل شهر
بس المهم اصحاب المحلات يدخلوا الخدمه دي زي عمنا بينو عمل و على فكره الفرع التاني بتاع مصر الجديده حيدخل الخدمه عالاسبوع الي جاي
بس مشكلة بينو انه اصلا غالييييييي و المشكله التانيه ان معتش في بضاعه في المحلات و التجار عمالين يستلفو من بعض البضاعه و حاجه توجع القلب

Mego 11-07-24 12:21 PM

يا رب ا/شريف يهتم بالموضوع دة للاهمية

msr15 11-09-10 04:58 PM

يا جماعة بجد فى ظل الظروف دى لازم موضوع التقسيط ده انا امبارح ما نمتش طول الليل و حسيت انى رجعت لايام الثوره تانى
المفروض مسدسات الصوت كمان تكون بالتقسيط

mman2005 11-09-10 05:07 PM

اقتباس:

ياباشا البيع بالتقسيط مش ربا وحلال مع أنى أكره الشراء بالتقسيط وأحب أشترى كاش، ما دام مال مقابل سلعة أصبح غير ربا، المال مقابل مال هو الربا، وهو أنك تيجى تقولى أنا عايز أشترى بندقية ب 2000 جنيه أقولك خد 2000 جنيه روح اشترى بيهم بندقية بس هترجعهم 3000 جنيه ده اسمه ربا، لكن أنا أملك السلعة وهى البندقية وببعها كاش ب 2000 جنيه وهبعهالك قسط ب3000 جنيه هذا لا يسمى ربا لأنه سلعة مقابل مال وليس مال مقابل مال.

mman2005 11-09-10 05:16 PM

أنا لا أحب التقسيط يا جماعة،نصيحة عايز تشترى حاجة مش قادر عليها أدخل جميعة والله أنا بعمل كده، وأصبر لحد ما تقبض الجمعية، هتقبض أول ثانى أخير على حسب ما تيجى، تروح قابض الجمعية ونازل مخلص فى الحاجة الى عايز تشتريها، لكن القسط للأسف بيجيب الفقر من نسبة الفوايد والأقساط، أنا الحاجة الوحيدة الى جبتها قسط فى حياتى هو الشقة وبكره اشترى أى حاجة قسط، ممعيش ميلزمنيش بس أحط للحاجة لوكانت ملحة عندى خطة وأعملها جمعية، وأعتقد أنك لو دخلت جمعية ب 300 جنيه فى الشهر على 10 شهور يعنى 3000 جنيه وتشترى بندقية محترمة أنت تتمناها، أنا حالياً اشتريت بندقية مستعملة ب 450 جنيه وداخل جميعة كبيرة علشان اشترى عربية، وبعد انتهاء هذه الجمعية بمشيئة الله هدخل جمعية ثانية لشراء بندقية محترمة.

msr15 11-09-10 05:26 PM

اقتباس:

ياباشا البيع بالتقسيط مش ربا وحلال مع أنى أكره الشراء بالتقسيط وأحب أشترى كاش، ما دام مال مقابل سلعة أصبح غير ربا، المال مقابل مال هو الربا، وهو أنك تيجى تقولى أنا عايز أشترى بندقية ب 2000 جنيه أقولك خد 2000 جنيه روح اشترى بيهم بندقية بس هترجعهم 3000 جنيه ده اسمه ربا، لكن أنا أملك السلعة وهى البندقية وببعها كاش ب 2000 جنيه وهبعهالك قسط ب3000 جنيه هذا لا يسمى ربا لأنه سلعة مقابل مال وليس مال مقابل مال.
بالظبط يا فندم البيع بالتقسيط حلال مقابل زيادة نسبه معينة فى 100 انما الربا ده اقراض المال للغير واسترداده بالزياده

العربى 11-09-10 05:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 (المشاركة 195726)

كلام صح

للشرع فى الربا شرطين
وهو الزياده والتاخير ولكن فى نفس النوع (الجنس ) يعنى ذهب بذهب او قمح بقمح ولكن لو اختلف الجنس اختل شرط الربا

ahmedalim 11-09-10 08:49 PM

ياجماعه بردو مفيش حد من التجار المحترمين الى على المنتدى قال رئيو ايه فى موضوع التقسيط ده

محمد ناصر 11-09-10 10:50 PM

مسألة بيع التقسيط مختلف فيها فقهيا بين العلماء .. ونرجو من الاخوة الافاضل من الطرفين المحللين والمحرمين ان يتحروا الادلة فى كلامهم والا يكون كلام مرسل بلا دليل .. فعندما نقول حرام نقول والدليل كذا والعكس صحيح

وعندما اقول انا الفقير إلى الله ان الامر مختلف فيه فقهيا فأقل إلأيكم مجموعة فتاوى للامام عبدالعزيز بن باز رحمه الله مفتى المملكة ورئيس اللجنة الدائمة للافتاء

ملحوظة\ راجعوا جيدا السؤال رقم 9 (وهو اهم شيىء فى التقسيط انك لا تبيع السلعة إلا وقد ملكتها )
http://almenhaj.net/makal.php?linkid=1244

واما المخالف فهو الشيخ الالبانى رحمه الله وهو محدث الامة ولا يستهان بخلافه الذى ما جاء عن هوى ، فهو معه ادلة قوية جدا على تحريم التقسيط (وبمعنى أصح التقسيط فى زماننا هذا بشكله الجديد)
وإليك كلام للشيخ الالبانى بصوته وأحكم بنفسك ولكن أحترس من الهوى والاخذ بالاسهل .. فهذا دين ويجب ان تتحرى

http://almenhaj.net/makal.php?linkid=1245

ومختصر حجة الشيخ الالبانى هو قول رسول الله (من باع بيعتين فى بيعة فله اوكسهما او الربا) والمعنى انك تذهب الى التاجر فيقول لك ابيعك هذه السلعة هذه ب 10 كاش وب 15 تقسيط .. فهذا هو الربا .. واما إذا كان يبيع فقط بالتقسيط ولا يبيع كاش أبدا ولا يعرض عليك سعرها نقدا فهذا جائز والله أعلم.

فتوى أخرى

أرجو ان اكون أفدتكم ، ونسأل الله تعالى التوفيق

mman2005 11-09-10 11:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ناصر (المشاركة 195957)
مسألة بيع التقسيط مختلف فيها فقهيا بين العلماء .. ونرجو من الاخوة الافاضل من الطرفين المحللين والمحرمين ان يتحروا الادلة فى كلامهم والا يكون كلام مرسل بلا دليل .. فعندما نقول حرام نقول والدليل كذا والعكس صحيح

وعندما اقول انا الفقير إلى الله ان الامر مختلف فيه فقهيا فأقل إلأيكم مجموعة فتاوى للامام عبدالعزيز بن باز رحمه الله مفتى المملكة ورئيس اللجنة الدائمة للافتاء

ملحوظة\ راجعوا جيدا السؤال رقم 9 (وهو اهم شيىء فى التقسيط انك لا تبيع السلعة إلا وقد ملكتها )
http://almenhaj.net/makal.php?linkid=1244

واما المخالف فهو الشيخ الالبانى رحمه الله وهو محدث الامة ولا يستهان بخلافه الذى ما جاء عن هوى ، فهو معه ادلة قوية جدا على تحريم التقسيط (وبمعنى أصح التقسيط فى زماننا هذا بشكله الجديد)
وإليك كلام للشيخ الالبانى بصوته وأحكم بنفسك ولكن أحترس من الهوى والاخذ بالاسهل .. فهذا دين ويجب ان تتحرى

http://almenhaj.net/makal.php?linkid=1245

ومختصر حجة الشيخ الالبانى هو قول رسول الله (من باع بيعتين فى بيعة فله اوكسهما او الربا) والمعنى انك تذهب الى التاجر فيقول لك ابيعك هذه السلعة هذه ب 10 كاش وب 15 تقسيط .. فهذا هو الربا .. واما إذا كان يبيع فقط بالتقسيط ولا يبيع كاش أبدا ولا يعرض عليك سعرها نقدا فهذا جائز والله أعلم.

فتوى أخرى

http://www.youtube.com/watch?v=mih57mukzng

أرجو ان اكون أفدتكم ، ونسأل الله تعالى التوفيق

الشيخ مصطفى العدوى ومحمد حسان ومعظم شيوخ السلفية اقروا التقسيط فى حالة إمتلاك السلعة، وعلى ما أتذكر أن شخص أتصل بالشيخ مصطفى العدوى لبيان حكم شراء سيارة تقسيط من البنك فقال له بشرط أن يكون البنك يمتلك هذه السيارة، والله أعلم.

msr15 11-09-10 11:14 PM

التقسيط أو البيع بالأجل جائز ولا إشكال فيه ، وقد نقل بعض العلماء الإجماع على ذلك ، لأن المشتري يختار إحدى البيعتين إما نقدا أو أقساطا وهذا لاإشكال فيه ولا حرج 0 والله أعلم

حضرتك ده كلام من منتدى الفتاوى الشرعية

old hunter 11-09-11 02:39 AM

والهه الفكره جميله بس نلاقي منفذ وفكر الفيسا كارت ديه جميله جدا والاكثر شيوعا هذه الايام

جديد 11-11-09 11:09 PM

هو انا مش مع الفكرة لأنى من اصحاب فكرة معاك اشترى معكش انتظر لحين ما يكون معاك
بس البيع بالتقسيط مش ربا
طالما القائم بيه تاجر وتم تحديد السعر مقدما تحديدا تام وتم تحديد طريقة السداد

ابوجودة 11-11-10 01:57 PM

فكره جميله وليست ربا هذا بيع
واحل الله البيع وحرم الربا

الساعة الآن 11:17 PM