الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   محدثات الصوت (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=81)
-   -   دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=33264)

عبــ الله ــد @ 12-08-26 08:30 PM

دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا : كام سعر الجاكال وكم سعر الفيرات ماجنوم ؟

الاجابة : يختلف سعرهما من تاجر لاخر

طيب .. نسهل السؤال : ايهما ارخص / الجاكال ام الفيرات ؟

الاجابة : الفيرات ارخص دائما

سؤال اخر : انهي واحد فيهم شكله اجمل ؟

الاجابة : الاتنين نفس الشكل

سؤال آخر : انهي واحد بيشيل رصاص كتر في خزنته ؟

الاجابة : الاتنين نفس العدد

سؤال اخير : ايهما اكبر في الحجم

الاجابة : الاثنان بنفس الحجم

اذا : لا يوجد فرق سوى ان :

الفيرات : ارخص

الجاكال : فيه وضع الالي

جربت تضرب آلي قبل كده ؟

شوف الفيديو دا :

http://www.youtube.com/watch?v=4TeZUWbQGZQ

اذا خدت بالك : الراجل لما ضرب بالفردي كان فيها متعة

اما لما ضرب الي ال 15 طلقة اضربوا في ثانية مفهاش ايه متعة ولا حاجة

لو بتستعمل طلق من ابو 9 جنيه للطلقة
وضربت خزنة بالالي

9X15 = 135

يعني 135 جنيه اضربوا في الهواء في ثانية واحدة

اذا الالي دا ملوش فايدة ولا متعة ولا شكل .. الا لو حد بيحب يشوف منظر النار وهي طالعة م الماسورة يبقى براحته يضرب 135 جنيه في ثانية !!

من الناحية الاخرى الفيرات أرخص :)

-----------------------------------------------------------------------------

ما رايكم في هذا الكلام ؟ اريد ان اسمع ارائكم

عبــ الله ــد @ 12-08-26 08:51 PM

رد: دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟

27 واحد شافوا الموضوع ومفيش رد وااااااااااااحد ؟

هاوى بس غاوى 12-08-26 09:01 PM

Re: دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟

27 مشاهدة ومحدش رد احمد ربنا انا عملت موضوع وكنت بسال فيه عن مشكلة 70 واحد شافة وواحد بس الى رد ومش عارف الناس بقت بتبخل بالردد حتى مش بالمعلومات
وعلى العموم موضوع جميل ووجهة نظرك كويسة

عبــ الله ــد @ 12-08-26 09:14 PM

الله المستعان

_SAIKO_ 12-08-26 10:01 PM

حضرتك كل ما في الامر هو الالي

حضرتك قارنت بينهم و طلع الاتنين زي بعض بس الجاكال زيادة انة بيضرب الي و الحتة الزيادة اكيد ليها ثمن

حضرتك البايع او المصنع مايهموش الشاري هيضرب الي او لا حتي لو ضرب خزنة 25 طلقة علي وضع الالي بردة البايع و المصنع مالوش دعوة . هو لية ان السلعة دي فيها حتة زيادة و بالتالي سعرها هيزيد

دة كل مافي الامر

تقبل مروري

tarekvb 12-08-26 10:30 PM

مجرد منظر فى فرح على الرغم ان ممكن برده يتعمل بسرعة بالضغط السريع على الزناد ومحدش هيحس اذا كان الى ولا فردى محدش هيمسكل استوب واتش ههههههههههههه

عبــ الله ــد @ 12-08-26 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb (المشاركة 425071)
مجرد منظر فى فرح على الرغم ان ممكن برده يتعمل بسرعة بالضغط السريع على الزناد ومحدش هيحس اذا كان الى ولا فردى محدش هيمسكل استوب واتش ههههههههههههه

يا استاذ طارق مهو المسدسات الصوت مش للافراح بس

اكترنا جايبها بحجة الدفاع عن النفس

فانا قصدي : الفيرات ارخص والجاكال اغلى علشان موضوع الالى اللي ملوش فايدة اصلا فليه نجيب جاكال طالما يمكن نوفر ونجيب الفيرات ومش لازمنا الالي في حاجة :confused::confused::confused:

ahmedragab 12-08-26 10:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb (المشاركة 425071)

اتفق معااااااااااااااااااك

عبــ الله ــد @ 12-08-26 10:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 425061)
حضرتك كل ما في الامر هو الالي

حضرتك قارنت بينهم و طلع الاتنين زي بعض بس الجاكال زيادة انة بيضرب الي و الحتة الزيادة اكيد ليها ثمن

حضرتك البايع او المصنع مايهموش الشاري هيضرب الي او لا حتي لو ضرب خزنة 25 طلقة علي وضع الالي بردة البايع و المصنع مالوش دعوة . هو لية ان السلعة دي فيها حتة زيادة و بالتالي سعرها هيزيد

دة كل مافي الامر

تقبل مروري

يا باشا انا مش قصدي اتكلم من جهة المصنع ،،،،،،،،،، انا بتكلم من جهة المشتري

اعتبر نفسك المشتري وانا اعتبر نفسي المريخ ،، قصدي اعتبر نفسك المشتري و عايز تشتري واحد من الاتنين ..

ليه تشتري الجاكال مع انه اغلى والغلاء اللي فيه علشان ميزة هي بالنسبة لينا مش ميزة اصلا ومالهاش فايدة ؟؟

عبــ الله ــد @ 12-08-26 10:45 PM

ومحدش هيحس اذا كان الى ولا فردى محدش هيمسكل استوب واتش ههههههههههههه

بالظبت كده هوا دا اللي قصدي عليه

tarekvb 12-08-26 11:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبــ الله ــد @ (المشاركة 425086)
يا باشا انا مش قصدي اتكلم من جهة المصنع ،،،،،،،،،، انا بتكلم من جهة المشتري

اعتبر نفسك المشتري وانا اعتبر نفسي المريخ ،، قصدي اعتبر نفسك المشتري و عايز تشتري واحد من الاتنين ..

ليه تشتري الجاكال مع انه اغلى والغلاء اللي فيه علشان ميزة هي بالنسبة لينا مش ميزة اصلا ومالهاش فايدة ؟؟

انت مختش بالك انا بايد كلامك وبقول ان الفرات افضل والدليل انى قولت موضوع الالى ممكن يتعوض بالضرب السريع ورا بعض ... وعلى فكرة الفرات تقريبا اقل من الجاكل ب1سم ودى مش ميزة مش عيب السلاح لما بيكون كبير اوى بيبقى صعب فى الشيل والتحرك بيه

fesal 12-08-27 12:22 AM

بصوا هوا بما انه جي بحجه انه للدفاع عن النفس
بيبقا الألي بحجه الدفاع عن النفس بردو ال هتضرب علي كل الأشرار بالألي

بصراحه الأفلام الأجنبي لحست مخنا

بصراحه لما جبت الجاكال كنت فرحان بيه جدا بس ضربت 4 طلقات ألي حسيت اني حرقت فلوس علي الفاضي وزعلت بصراحه لأني مش امكانياتي اني اضرب 4 طلقات في جزء من الثانيه

انا كبيري اضرب طلقه كدا تفاريح كل اسبوع مره كدا يعني ولما الطلق رخص مره ضربت خزنه عشان افرح بس غير كدا ملوش لازمه غير لو هتقضر تظبط انه يضرب بلي وألي في نفس الوقت ودي فيها خطوره كبيره والمسدس بيبقا ليه رد فعل ومفيش نشان وأستخدامه هيباق علي نطاق ديق جدااااااااا

وخصوصا اننا نسينا ان الجاكال سينجل اكشن الفيرات دبل اكشن فبالتالي يعتبر دفاعي من الدرجه الاولي
اما الحجات السينجل اكشن تعتبر هجوميه فملهاش قيمه لينا لاننا بنستخدم المسدسات في الدفاع عن النفس يعني محتاج في ثانيه اطلع واضرب من غير ميبقا الشاكوش مرفوع

roaaroma2005 12-08-27 12:52 AM

مفيش امتع من انك تضرب فردى ويا سلام لو
خزنة كاملة هتسمع كل اللى حواليك لكن ضرب
الالى يبقى بالالى مش بطبنجة
انا مع رئى استاذ عبدالله فى الكلام دا

عبــ الله ــد @ 12-08-27 01:19 AM

الحمد لله فيه ناس بتؤيد كلامي اهو ..

majckblack 12-08-27 01:39 AM

الفرات افضل من كل النواحى انا كمان سمعت ان الالى اعطالة كتيرة

ibiza 12-08-27 01:49 AM

Re: دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟

معلش انا مختلف معاكم شوية لان من ناحية الميكانيكا وجودة الخامات لازم بتكون في الجاكال اكتر لان اللي عمله عارف انه هيضرب الي يعني متوصي به عن الفرات يعني بمعني تاني حتي لو جبت الجاكال وضربت بيه فردي هيعيش معاك اكتر من الفرات وكل واحد براحته

AhmeD EslaM 12-08-27 04:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبــ الله ــد @ (المشاركة 425166)
الحمد لله فيه ناس بتؤيد كلامي اهو ..

معظم الناس بتؤيد كلامك وانا معاهم

khaled.salah 12-08-27 04:53 AM

عندك حق ... وكمان الفيرات عمرها اطول من الجاكال لان الشاكوش او الابرة بتاعة الجاكال بتبووظ من ضرب الالى

عبــ الله ــد @ 12-08-27 04:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled.salah (المشاركة 425244)
عندك حق ... وكمان الفيرات عمرها اطول من الجاكال لان الشاكوش او الابرة بتاعة الجاكال بتبووظ من ضرب الالى

ودي برضه نقطة نسيت انوخ ليها ،، ;)

kiro 12-08-27 03:46 PM

و الله العظيم انتوا اجدع ناس لانى كنت هاجيب جاكال و بسبب اللى انتوا قولتوة هاوفر احسن و اجيب الفرات لانة الاحسن حسب رأى الاغلبية شكرا

ahmed yasser 12-08-27 03:53 PM

اه والله عندك حق بس انا عن نفسى مابحبش الاتنين هههههههههه لانى مابحبش خالص المسدسات اللى شكل البرتا

Megapolice 12-08-27 04:46 PM

عندك حق يا كبير

top Secret 12-08-27 05:21 PM

منظره بقه هههههههه

M.SHADY 12-08-27 07:03 PM

و انا بقى شايف ان البرونى 9000 احسن من الاثنين و بكتير . بس لو اخترت حاجه غير البرونى هختار الفيرات ماجنوم طبعا مش الجاكال ديوال

ابو مروان1 12-08-28 03:01 AM

الله ينور عليك يا استاذ عبد الله
وموفق ان شاء الله

عبــ الله ــد @ 12-08-28 09:37 AM

شكرا لكل الردود ويا ريت يا استاذ شادي تقولنا ليه البروني افضل عندك من الاتنين علشان الكل يستفيد

عبــ الله ــد @ 12-08-28 09:39 AM

العقدة عندي في البروني بسبب شكل الدبشك انه شكله وحش

M.SHADY 12-08-28 06:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبــ الله ــد @ (المشاركة 426001)
شكرا لكل الردود ويا ريت يا استاذ شادي تقولنا ليه البروني افضل عندك من الاتنين علشان الكل يستفيد

بص يا سيدى . البرونى طبنجه الفنش النهائى بتاعها حكايه و اللون الاسود بتاعها مطفى و معدنى و حتى الخامات المصنوعه منها افضل من الخامه التركى و الحجم و الوزن اكبر و اثقل من الفيرات ماجنوم و الميكانيزم بتاعها سهل و سلس فى النظافه و الفك و التركيب و فى التعامل عمرها ما خيبت معايا مع ان صوتها مش عالى زى الفيرات ماجنوم . بس الاداء تحفه و بعدين كفايه انها بتاعتى . اهااهااهااههاهاهاههاهاهاهاهاهااه و فى الاخر ده رأى شخصى . و ممكن عند حد تانى تبقى الفيرات ماجنوم احسن و افضل

mahmoudsaid 12-08-28 10:00 PM

رد: Re: دعوة للنقاش .. ايه فايدة الضرب الآلي بالجاكال ؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ibiza (المشاركة 425186)
معلش انا مختلف معاكم شوية لان من ناحية الميكانيكا وجودة الخامات لازم بتكون في الجاكال اكتر لان اللي عمله عارف انه هيضرب الي يعني متوصي به عن الفرات يعني بمعني تاني حتي لو جبت الجاكال وضربت بيه فردي هيعيش معاك اكتر من الفرات وكل واحد براحته

بصراحة انا معاك يا استاذى
اكيد فى فرق بين الضرب الالى والفردى عينى الحمل ع8لى المسدس بيبقى اكبر ومعنى كدة ان الماسورة وبيت النار واالجزاء بتبقى اقوى

goodzila 12-08-28 10:25 PM

البروني 9000 افضل من الجكال والفيرات لشئ بسيط جدا فرق الخمات بين الايطالي والتركي اكتر حاجه بتعيب الجكال او الفيرات هو ضعف الكبري الي ممكن يكسر بعامل الارتدادا وديه حصلت معايه اثناء ضرب البلي بس بسبب ان الماسوره اتسدت الطبه اتنت فيها منغير ما اخد بالي ووضربت عليها من طلقه واحده الكبري اكسر من عند الفوهه وديه اضعف نقطه فيه طبعا نتيجه انسداد الماسوره ضغط الغاز رجع كله للخلف فرجع الكبري بسرعه ضعف سرعه رجوعه ده الي خلاه يتكسر من الاصطدام بالنابض بعد ما رجعه علي الاخر الحركه ديه حصلت معايه في مسدس جاب كنت مركبله طبه لنمره 4 بس بعد ما ركبت الطبه نتيجه الدق علي الطبه لحشرها في الماسوره ضيقت الطبه فالبليه اتحشرت حاولت بجميع الطرق اني اطلعها اخر ما زهقت قلت اضرب عليها طلقه هيا تخرجها ضربت عليها طلقه بلي مخرجتهاش برده بس زقتها لقدام كانت بليه نمره 3 والله المسدس مجرلوش اي حاجه ضربت تاني طلقه صوت وبعدين ثبت المسدس علي المنجله وسخنت الماسوره بالبشبوري ودقيت عليها لحد ما خرجت بس المشكله ان المسدس استحمل كل ده الطبه الي كنت مركبها بس الي باظت وفورتها جوه الماسوره انما باقي المسدس محصلوش اي حاجه واستعملته بعدها فتره طويله لحد ما بعته مشتكاش ولا قال مره مش ضارب الصراحه الايطالي لايعلي عليه ده الي بيخليني اقول علي البروني 9000 افضل لانه نفس الشركه بتاع الجاب اسف علي الاطاله بس حبيت احكي تجربتي لعل حد يستفيد منها

الساعة الآن 12:52 PM