الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ابتكارات و اختراعات الاعضاء (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=101)
-   -   ليزر بجوز جينهات لكل البنادق (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=41618)

ابومسلم2005 13-07-25 10:18 PM

ليزر بجوز جينهات لكل البنادق

الموضوع وما فيه انا عملته من زمان بس كان من زمان اوى كان الرش شاحح من عندنا فقلت اشترى وانا راجع من الكلية
دخلت مكتبة فى ايتاى البارود البحيرة اشترى رش لقيت البنت اللى شغالة عمالة تحكى مع امين شرطة ولما سمع اننى عايز رش عين متشوف الا النور
راح سالنى انت بتصطاد اولتلقو ايوة ههههههههههه قاللى دنا اصطدت امبارح 80 جوز يمام شوال يمام
قلتلو ازاييييييييي وانا مزهول متنسوش فى الوقت ده اقصى حاجة جبتها 28 فرد بالصينى قاللى بالليزر المهم مرضتش اطول معاه انتو عارفين ايامها امن الدولة وانا ملتحى
المهم انا اخدت الكلمة وروحت واعدت افكر وانتو عارفين المصري لما يفكر ههههههههههههه واخيرا توصلت للاتى اننى اعمل ليزر للبندقية تكلفته حوالى 5جنيه ازاى والطلبات ايه
1قلم ليزر لعبة بتاع العيال ب2 جنية
ازازة امير ب1.25
وحبل طوييييييييييل سلبة يعنى وبس
نيجي للتنفيذ عمر البندقية طلقة وتعال على عمود خرسانة فى اي مبنى غير مكتمل واربط البندقية المتعمرة في العمود كويس اوي ويكون فى المقابل جدار او اى حاجة ثابتة على البعد المناسب للضرب ليلا وليكن 7 متر واضرب الطلقة واتاكد ان البندقية متحركتش وتعال على مكان الطلقة وعلم عليها وهات الليزر وحطه على البندقية فى اي حتة ويكون مستريح ممكن فوق التجويف بين الجسم والدبشك ونور الليزر على مكان الطلقة بالضبط وبسرعة الحم بالامير ولو عزت تخشينة في اي مكان عشان تظبط اعملها بفتلة وحل البندقية وجرب وادعيلى دقة فوق المتناهية الطلقة مكان النقطة الحمرا كل الكلام ده طبعا بدائى بالنسبة ليكو فيه دلوقتى حجات متطورة وجاهزة انا مكنتش اعرفها وقتها ولو كنت اعرفها مكانش معايا تمنها وفى النهاية اعتذر على الاطالة والعامية

ابومسلم2005 13-07-25 11:08 PM

رد: ليزر بجوز جينهات لكل البنادق

ايه يا جماعة ده 13 مشاهدة ومفيش ولا رد واحد يفتح النفس عشان نكمل باقى الموضوعات اللى عندنا خلاص هو الموضوع وحش اوى كده مش لاعب انا مروح سلام

elmasrey123 13-07-25 11:36 PM

مشكور على المجهود وعلى فكرة انا جربت قبل كده الموضوع ده بس الليزر النقطة بتاعته بتكبر وتبهت مع طول المسافة وبتبان اوى بعد 10 متر

big man 13-07-26 01:43 AM

جربتها من شهر وطلع مشروع فاشل بسبب ان الليزر مبيشتغلش بالنهار + لو انت مظبطه بالشعره على 10 متر مثلا وجيت تضرب على هدف 15 هتلاقي الرشه جت تحت الليزر بحوالي 7 سنتي يعني مش دقيق اطلاقا

ابومسلم2005 13-07-26 10:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmasrey123 (المشاركة 517362)
مشكور على المجهود وعلى فكرة انا جربت قبل كده الموضوع ده بس الليزر النقطة بتاعته بتكبر وتبهت مع طول المسافة وبتبان اوى بعد 10 متر

استاذنا الكريم المشكلة لن يكون لها وجود في حالة استخدام الليزر زي ما انا كنت شغال وهى تحت الشجر ليلا بارتفاع اقصاه 5او 6 متراما بالنهار فهو فااااااااااااشششششششششششلللللل جدا وعلى فكرة هيكون الناشنكان او السكوب شغال عادى خالص لان الليزر لن يكون فى طريق اى منهما+

ابومسلم2005 13-07-26 10:37 AM

وخد عندك يا حاج يمام وقمرى وفراخ مية متعدش وبالهنا والشفا وادعو لى

ehab.bob 13-07-26 02:08 PM

فكرة جيدة انا جايب الليزر من حوالى اسبوعين بس مش لاقى وقت اركبه ان شاء الله هركبه النهاردة واقولكم على النتيجة ومجهود مشكور للأستاذ / أبو مسلم

M.SHADY 13-07-26 05:21 PM

تسلم ايدك على المجهود و موضوع جميل و المهم انك فكرت و نفذت

Mr_mody 13-07-26 09:44 PM

ابو مسلم الله ينور بس عارف ممكن ايبقي احلي ايه؟ لما انت تروح عند خراط و تطلب يعملك قاعده تثبيت علي الماسوره بحيس الليزر يعدي من نقطه الناشنكان للتصوب بالظبط! بس الله ينور يا باشا الحمد لله علي نعمه العقل ذو الفكر الواسع! فكره جميله

ابومسلم2005 13-07-26 11:24 PM

اقول لكم على طلعة واحدة بالليزر ده النتيجة على ما اذكر 10 يمامات ب 10 رشات في 10 دقائق او اكثر قليلا ومحدش يقول انى كداب لانى الكذب من الكبائر

hosam ibrahem 13-08-28 06:04 AM

الله ينور موضوع جميل

Mohamed zeid 13-08-28 09:36 AM

تسلم الايادى يابو مسلم ياجميل

احمد السويسي 13-09-11 10:28 PM

مجهود رائع جزاكم الله خيرآ

ابومسلم2005 15-05-13 07:39 PM

مين قال انا
مين عايز يصطاد بالليل

eisam 15-05-13 08:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومسلم2005 (المشاركة 576007)
مين قال انا
مين عايز يصطاد بالليل

ياريت، تحياتي

LEGION 15-05-22 12:34 AM

كلام حضرتك صحيح
لكن هتفضل بقية عمرك تضرب يمام علي المسافة اللي ضبطت عليها الليزر فقط :)
لو المسافة قلت أو زادت هتلاقي الرشه بتهاجر برة البلد
اللي حضرتك عملته اسمه ضبط مسافة
مش ضبط تصويب
زي البندقية الآلي كده بالضبط لما تكون ضابطها صفر تكتيكي
و ترمي علي 50 أو 100 متر هتلاقيها بتخرف تخريف السنين

ابومسلم2005 15-05-22 09:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legion (المشاركة 576255)
كلام حضرتك صحيح
لكن هتفضل بقية عمرك تضرب يمام علي المسافة اللي ضبطت عليها الليزر فقط :)
لو المسافة قلت أو زادت هتلاقي الرشه بتهاجر برة البلد
اللي حضرتك عملته اسمه ضبط مسافة
مش ضبط تصويب
زي البندقية الآلي كده بالضبط لما تكون ضابطها صفر تكتيكي
و ترمي علي 50 أو 100 متر هتلاقيها بتخرف تخريف السنين

وهذا هو المطلوب ان البندقية تكون مضبوطة على الصيد فى الوقت ده ليلا
وعلى المسافة دى من 5 الى 10 متر
مثل اي شئ اخر لو نجح في الامر المخصص له فهذا هو النجاح
لو نجح العبد في عبوديته والاله في الاهيته فكل منهما يكون كاملا في حالته
والحكاية كلها 2 جنيه

husseinragab 15-05-31 12:49 AM

فكره الليزر فكره رائعه ولكن لن تستطيع التصويب الا على نفس المسافه التى ضبطت عليها تركيب الليزر وفى المسافات الاقل او الاكثر تجد ان التصويب غير صحيح

husseinragab 15-08-16 10:24 PM

الكلام ده تمام ولكن لابد من التصويب على نفس المسافه الى مظبط علبها الليزر والا فلن تستطيع التصويب على مسافات مختلفه سكرا لسعه صدرك

ابومسلم2005 15-08-17 12:24 AM

هو بالتجربة مظبوط على سبعة او ثمانية متر وقبل كده بتلاتة متر وزيهم بعد كده بيكون مظبوط وهي دى المسافة الكويسة المناسبة باليل مش محتاج اكتر من كده

الساعة الآن 10:05 PM