الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=38091)

mohamedatia 13-02-14 03:22 PM

تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
1 مرفق
اخوانى الافاضل واصدقائى
فى واحد صديق لى حدث معه موقف ومشكله كبييييييييييييييييره جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ايه هيه انه معاه مسدس صوت ماسورته مفتوحه وكان فى موقف واستخدمه للدفاع عن نفسه
فجأه الموضوع كبر وجت الشرطه ومسكته وحرظت السلاح بس مكنش معاه خده منه واحد وسلمه للشرطه وقال ان المسدس كان مع صحبى وكمان تحريات المباحث قالوا فبها ان المسدس كان معاه وانه اطلق طلقات واصابه احد الاشخاص و طبعا اتحجز وتانى يوم عرضوه على النيابه وخرج بكفاله ماليه على زمه تحقيقات النيابه الى بعتت المسدس الى المعمل الجنائى الى قال فى تقريره انه مسدس معدل يمكن القزف وبالتالى يعامل معملت سلاح حى
طبعا محتاجه محامى شاطر علشان يثبت ان المسدس مكنش فى حيازته اثناء وقوع الحادث وطبعا محتاج شهود يقروا انه اثناء الحادث مكنش معاه سلاح
واصبح الموضوع قضيه جنائيه وبهدله ومرمطه علشان ايه كل ده
علشان كده بحظر اخوانى اعضاء المنتدى من مسدسات الصوت المعدله والى بتضرب بلى بمعنى مقزوف
ارجوا ان الموضوع يتاخد بحكمه و بدرايه علشان الموضوع ده بيتورط فيه ناس كتير

:lov::lov::lov::lov:

loverlover 13-02-14 04:09 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
الف شكر ليك ياريس على التنبيه
والكلام اللى حضرتك بتقوله دة احنا قلناه من زماااااااااااان
بس فيه ناس كتير مش بتقدر خطوره الموقف وبتستخدم المسدس في أي موقف وفى اي مكان ودي بتكون النتيجة

diiie_hard 13-02-14 05:27 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
تسلم علي التنبيه يا باشا

realfighter 13-02-15 12:07 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
تسلم ايدك موضوع مهم

THE BUTCHER 13-02-15 12:58 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
معلومات مهمه جداا واحنا نبهنا اكتر من من مره ان المسدس المعدل يجب ان يكون في المنزل فقط وليس في الجيب كأنه موبيل

adel152 13-02-15 01:59 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
موضوع خطير جدا وتم التنبيه منه اكثر من مرة خصوصا ان فى حالات قتل كثيرة تمت فى الاونة الاخيرة فى المظاهرات عن طريق دخول بلى فى الرأس ومن مسافات قريبة وطبعا البلى غير الطلقات يعنى المعمل الجنائى ما يقدرش يحدد السلاح المستخدم لأن لا يوجد بصمة الشخشان على البلى زى الطلقات. يعنى اللى هيتمسك بمسدس بلى ممكن يشيل أى قضية وبسهولة.

احمد فتحي 13-02-15 01:52 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
انا معاك فعلا يااستاذ عادل
ويجب توخي الحزر

hunter store 13-02-15 03:57 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
وفى حاجه كمان احد اكبر تجار في مصر النيابه كانت بتحقق معاه في موضوع المسدسات المفتوحة

وقدم تقرير يثبت فيه انه لايوجد مسدسات مفتوحة وان اللى بيقوم بتعديلها هو المشترى نفسه

قناص الظلم 13-02-15 05:12 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
كلام ممتاز وانا من فتره كنت عامل الموضوع اللى فى الرابط عشان الاعضاء تتعظ - http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=35242&page=4

M.SHADY 13-02-15 06:13 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
شكرا على المعلومه و الافاده

mohamedatia 13-02-15 08:39 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اشكر جميع الاخوا الاعضاء على المشاركه فى الموضوع وكمان يخدوا بلهم من الموضوع ده لانه موضوع مش سهل خالص وكمان الى هيتمسك بمسدس صوت معدل قيها 10 سنوات سجن ديه معلومه اكيده من مستشار رئيس محكمه الجنيات يعنى موضوع صعب جداااااااااااااااا لانه بيتحاكم على اكثر من جريمه
1- حيازه سلاح بدون ترخيص .
2- نعدبل وتصنبع سلاح نارى.
3- تعديل و تصنيع زخيره .
فخلى بالكم ربنا يستر

Alex General 13-02-15 09:43 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 481522)
اشكر جميع الاخوا الاعضاء على المشاركه فى الموضوع وكمان يخدوا بلهم من الموضوع ده لانه موضوع مش سهل خالص وكمان الى هيتمسك بمسدس صوت معدل قيها 10 سنوات سجن ديه معلومه اكيده من مستشار رئيس محكمه الجنيات يعنى موضوع صعب جداااااااااااااااا لانه بيتحاكم على اكثر من جريمه
1- حيازه سلاح بدون ترخيص .
2- نعدبل وتصنبع سلاح نارى.
3- تعديل و تصنيع زخيره .
فخلى بالكم ربنا يستر

كده يبقى السلاح الحى الشمال جريمه اقل وعقوبه اقل :)

اللى معاه سلاح حتى ولو حديده فى ايده دى برضوا سلاح المهم هيستخدمها فى ايه ؟؟؟؟؟
اتناقشنا زليون مره فى نفس الموضوع لدرجه الزهق !!!!!!
مسدس البلى لو هتدافه بيه عن نفسك يبقى موش مهم اى حاجه تانيه يعنى موش لخناقه فى الشارع ولا عشان تشتغل صحابك بس لو انا قاعد فى بيتى وجه بلطجيه عاوزين يدخلوا هقول لا بلاش بلى عشان هلبس 10 سنين؟؟؟ لا طبعا ولو عمرى كله يروح بس محدش يقرب من بيتى ولا كلامى غلط؟؟؟

tarekvb 13-02-15 11:48 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
باذن الله يطلع منها على خير

عمرو العمدة 13-02-16 12:50 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
الف شكر يا استاذ محمد

على هذة المعلومات وفعلا موضوع التعديل دة مشكلة

waleedadel 13-02-19 02:15 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
معلومات غاية فى الاهمية والكثير من الاعضاء حذروا من هذا الموضوع
الف شكر على النصيحة يا استاذ محمد

mohamedatia 13-02-24 08:08 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
ياجماعه خلى بالكم من مسدسات الصوت المعدله والمجهزه لضرب البلى لانها تعامل معملت السلاح النارى وكمان تصنيع سلاح
مشكله كبيره جدااااااااااااا ومحدش بيرحم وخصوصا فى الظروف و الوقت الى احنى فيه

محمد مكاوى 13-02-25 02:11 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 483316)
ياجماعه خلى بالكم من مسدسات الصوت المعدله والمجهزه لضرب البلى لانها تعامل معملت السلاح النارى وكمان تصنيع سلاح
مشكله كبيره جدااااااااااااا ومحدش بيرحم وخصوصا فى الظروف و الوقت الى احنى فيه

سوأل استاز محمد عطية

الطلأقات المطاط بيتم ضربها على مسدس بمسورة مقفولة ام مفتوحة
ولو مفتوحة هيكون الموقف القانونى اية
لأنى بعد قرأة موضوعك عجبتنى الفكرة جدأ و بفكر اقتنى مسدس مفتوح و بيضرب مطاط
زى ما حضرتك زكرت بس قرأت موضوع لحضرتك عن ان المسدسات المفتوحة ممنوعة قانونيأ
فا بصراحة مش عارف اعمل اية ارجو من حضرتك مساعدتى ...

و لك جزيل الشكر

mohamedatia 13-02-26 09:53 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 483633)
سوأل استاز محمد عطية

الطلأقات المطاط بيتم ضربها على مسدس بمسورة مقفولة ام مفتوحة
ولو مفتوحة هيكون الموقف القانونى اية
لأنى بعد قرأة موضوعك عجبتنى الفكرة جدأ و بفكر اقتنى مسدس مفتوح و بيضرب مطاط
زى ما حضرتك زكرت بس قرأت موضوع لحضرتك عن ان المسدسات المفتوحة ممنوعة قانونيأ
فا بصراحة مش عارف اعمل اية ارجو من حضرتك مساعدتى ...

و لك جزيل الشكر

اخى الفاضل استاذ محمد مكاوى
بصراحه الموضوع يحير جدااااااااااااااااااا لان مسدسات الصوت قانونا تسمى محدثات صوت فقط ويتم تصنيعها بطريقه مطقنه بيحث و لابد ان لا ينتج عنها ايذاء لاى شخص او اى حاجه
فمسدسات الصوت لابد ان تكون بطبيعتها غير قابله لاخراج مقزون مهما كان قطره لذلك الى بيخرج من الماسوره هو البارود المحترق النار وبتكون بمثافه بسيطه جدا لذلك لايأدى الى اليذاء الى لو جد حط ايده قى قوهة الماسوره طبعا هيتعرض لتهتك وحرق من النوع الثانى

اما لو ماسورته مفتوحه طبعا يعتبر قابل للقزف وبالتالى يفقد قانونيته من محدث صوت الى مسدس قابل للقذف
اما بخصوص استخدام الطلقات المطاط مع مسدس الصوت المفتوح
اولا الطلقات معدله بحيث نيوضع لها مقزوف وبالتالى فقدت قانونيتها من طلقات محده للصوت الى طلقات مزوده بمقزوف وتعتبر جريمه يعاقب عليها القانون لانها بتندرج تحت نصنيع طلقات ويعاقب عليها القانون

علشان كده ياريت الحرص لو حد عنده مسدس مفتوح وبيستخدم طلقات بلى او مطاط ياريت ميخرجش بيه ويخليه فى البيت بس

mohamedatia 13-02-28 07:56 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
1 مرفق
شوف التقرير ده

adel152 13-02-28 12:17 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 483801)
اخى الفاضل استاذ محمد مكاوى
بصراحه الموضوع يحير جدااااااااااااااااااا لان مسدسات الصوت قانونا تسمى محدثات صوت فقط ويتم تصنيعها بطريقه مطقنه بيحث و لابد ان لا ينتج عنها ايذاء لاى شخص او اى حاجه
فمسدسات الصوت لابد ان تكون بطبيعتها غير قابله لاخراج مقزون مهما كان قطره لذلك الى بيخرج من الماسوره هو البارود المحترق النار وبتكون بمثافه بسيطه جدا لذلك لايأدى الى اليذاء الى لو جد حط ايده قى قوهة الماسوره طبعا هيتعرض لتهتك وحرق من النوع الثانى

اما لو ماسورته مفتوحه طبعا يعتبر قابل للقزف وبالتالى يفقد قانونيته من محدث صوت الى مسدس قابل للقذف
اما بخصوص استخدام الطلقات المطاط مع مسدس الصوت المفتوح
اولا الطلقات معدله بحيث نيوضع لها مقزوف وبالتالى فقدت قانونيتها من طلقات محده للصوت الى طلقات مزوده بمقزوف وتعتبر جريمه يعاقب عليها القانون لانها بتندرج تحت نصنيع طلقات ويعاقب عليها القانون

علشان كده ياريت الحرص لو حد عنده مسدس مفتوح وبيستخدم طلقات بلى او مطاط ياريت ميخرجش بيه ويخليه فى البيت بس

++++++++++++++++++++++111111111111111111111

محمد مكاوى 13-02-28 03:27 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
5 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 484051)
شوف التقرير ده

"السلأم عليكم ورحمة الله و بركاتة"
________________________


استازى الفاضل محمد عطية
اولأ- مع احترامى لحضرتك حضرتك عامل موضوع واضح و شرح وافى عن استخدام المسدس
الصوت فى ضرب طلأقات المطاط و كيفية صنع طلأقات المطاط و من وجة نظرى دة يعتبر تناقد فى ما تفعلة و ما تعتقدة
بلنسبة للتقرير المرفق ليس التقرير النهائى ولأ حكم واجب التنفيز بل وصف لما وجد بحوزة المتهم فقط
برجاء رفع التقرير النهائى للقضية لمعرفة هل تمت ادانة المتهم من عدمة ...
ثانيأ - القانون يقول مالم يدرج فى جدول الأسلحة و الزخائر لأ يعاقب علية القانون
البلطجية معهم اسلحة خرطوش و الية و سيوف و مطاوى الخخخخخخ .
اما المواطنين المحترامين لأ يجوز لهم الدفاع عن انفسهم
لأ طبعأ
والله العظيم انا شخصيأ لو تم التعدى على ممتلأكاتى او اسرتى لن اتردد فى قتل المعتدى
وانا اعلم جيدأ الحالأت التى يجوز فيها الدفاع الشرعى عن النفس و العرض و يجب على كل انسان محترم ان يعرف جيدأ كيف يحمى نفسة و اسرتة و مالة .

السلأح فى ايد المواطن المحترم خط دفاع ثانى للشرطة و حماية من الخارجين عن القانون و للأسف هم كثرة حاليأ اتمنا من الله ان يتم سجن كل البلطجية
و الهاربين من السجون فى اعقاب الثورة و عددهم
3250 مسجون على لسان مساعد
وزير الداخلية و يتم الموافقة على تقديمات التراخيص الموقوفة و لأن يحمل اى شخص محترم
مسدس صوت اصلأ ...

ثالثأ- لما محدث الصوت المفتوح لأ يعد سلأح نارى ؟؟؟؟؟؟
للأسباب الأتية
نسبه البارود في الطلقه الصوت اقل من النسبة المجرمة
نوعية البارود فى الطلقة الصوت مختلفة عن البارود الحى
البلى المستخدم BB 4.5 mm مصرح به فى مسدسات الرش ولا يعتبر ذخيرة حية .
سرعة البلية الخارجة من فوهة مسدس الصوت لا تنطبق عليها قانون الذخيرة و كذا معدل دقة المقذوف .

الطلقة الصوت التى بها البلى أو الرش اياً ما كان فتخرج عن مفهوم الأعيرة النارية الحية فالذخائر الحية محددة المواصفات الفنية و القياسية من حيث نوع الطلقة و عيارها وأبعادها والمادة المصنوعة منها وحجم ونوع المقذوف وكمية البارود المستخدم لإطلاق المقذوف وبالطبع لو تمت مقارنة تلك المواصفات بمواصفات طلقات البلى لن نكون أمام طلقة حية وفق القانون و بالتالى لن تكون طلقة حية بأى حال من الأحوال وهى من ناحية القانون ستعامل معاملة الرش الذى يطلق من بنادق الرش أو مسدسات الرش بغض النظر عن طريقة إطلاقها.

اما مسدس الصوت المفتوح الماسورة لضرب البلى فلا يعد من الأسلحة النارية المعاقب عليها قانوناً حيث أن أجزائه لا تشكل أجزاء سلاح نارى حى وهو المعاقب عليه قانوناً فى قانون الأسلحة والذخائر والذى يحدد أنواع الأسلحة المعاقب على حملها بدون ترخيص .

رابعأ- مرفق صور جداول الأسلحة النارية و البيضاء التى يعاقب على حاملها القانون
و مالم يزكر بها لأ يعاقب علية القانون الأ فى حالة ادخال وصف اخر للسلأح النارى
على الجدول و لأبد من زكر تاريخ التعديل المرفق بلجدول كما تعلم

الجدول رفم 1 و 2 و 3 و 4


قناص الظلم 13-03-01 04:03 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 484087)
"السلأم عليكم ورحمة الله و بركاتة"
________________________


استازى الفاضل محمد عطية
اولأ- مع احترامى لحضرتك حضرتك عامل موضوع واضح و شرح وافى عن استخدام المسدس
الصوت فى ضرب طلأقات المطاط و كيفية صنع طلأقات المطاط و من وجة نظرى دة يعتبر تناقد فى ما تفعلة و ما تعتقدة
بلنسبة للتقرير المرفق ليس التقرير النهائى ولأ حكم واجب التنفيز بل وصف لما وجد بحوزة المتهم فقط
برجاء رفع التقرير النهائى للقضية لمعرفة هل تمت ادانة المتهم من عدمة ...
ثانيأ - القانون يقول مالم يدرج فى جدول الأسلحة و الزخائر لأ يعاقب علية القانون
البلطجية معهم اسلحة خرطوش و الية و سيوف و مطاوى الخخخخخخ .
اما المواطنين المحترامين لأ يجوز لهم الدفاع عن انفسهم
لأ طبعأ
والله العظيم انا شخصيأ لو تم التعدى على ممتلأكاتى او اسرتى لن اتردد فى قتل المعتدى
وانا اعلم جيدأ الحالأت التى يجوز فيها الدفاع الشرعى عن النفس و العرض و يجب على كل انسان محترم ان يعرف جيدأ كيف يحمى نفسة و اسرتة و مالة .

السلأح فى ايد المواطن المحترم خط دفاع ثانى للشرطة و حماية من الخارجين عن القانون و للأسف هم كثرة حاليأ اتمنا من الله ان يتم سجن كل البلطجية
و الهاربين من السجون فى اعقاب الثورة و عددهم
3250 مسجون على لسان مساعد
وزير الداخلية و يتم الموافقة على تقديمات التراخيص الموقوفة و لأن يحمل اى شخص محترم
مسدس صوت اصلأ ...

ثالثأ- لما محدث الصوت المفتوح لأ يعد سلأح نارى ؟؟؟؟؟؟
للأسباب الأتية
نسبه البارود في الطلقه الصوت اقل من النسبة المجرمة
نوعية البارود فى الطلقة الصوت مختلفة عن البارود الحى
البلى المستخدم bb 4.5 mm مصرح به فى مسدسات الرش ولا يعتبر ذخيرة حية .
سرعة البلية الخارجة من فوهة مسدس الصوت لا تنطبق عليها قانون الذخيرة و كذا معدل دقة المقذوف .

الطلقة الصوت التى بها البلى أو الرش اياً ما كان فتخرج عن مفهوم الأعيرة النارية الحية فالذخائر الحية محددة المواصفات الفنية و القياسية من حيث نوع الطلقة و عيارها وأبعادها والمادة المصنوعة منها وحجم ونوع المقذوف وكمية البارود المستخدم لإطلاق المقذوف وبالطبع لو تمت مقارنة تلك المواصفات بمواصفات طلقات البلى لن نكون أمام طلقة حية وفق القانون و بالتالى لن تكون طلقة حية بأى حال من الأحوال وهى من ناحية القانون ستعامل معاملة الرش الذى يطلق من بنادق الرش أو مسدسات الرش بغض النظر عن طريقة إطلاقها.

اما مسدس الصوت المفتوح الماسورة لضرب البلى فلا يعد من الأسلحة النارية المعاقب عليها قانوناً حيث أن أجزائه لا تشكل أجزاء سلاح نارى حى وهو المعاقب عليه قانوناً فى قانون الأسلحة والذخائر والذى يحدد أنواع الأسلحة المعاقب على حملها بدون ترخيص .

رابعأ- مرفق صور جداول الأسلحة النارية و البيضاء التى يعاقب على حاملها القانون
و مالم يزكر بها لأ يعاقب علية القانون الأ فى حالة ادخال وصف اخر للسلأح النارى
على الجدول و لأبد من زكر تاريخ التعديل المرفق بلجدول كما تعلم

الجدول رفم 1 و 2 و 3 و 4


مهندس مكاوى انا طلبت منك مرتين وهذه الثالثه النص الخاص بنسبه البارود فى الطلقات وماهى النسبه المجرمه فى القانون والتى اعلم انه لاوجود لها فى قانون الاسلحه المصرى - معلومه الرصاصه عيار 22 نسبه البارود التى بها اقل من نسبه البارود فى الطلقات الصوت ال8 ملى - معلومه هاتكلم معك بالمنطق تمت ادانه المتهم ام لا الاجابه البراءه لاتعتمد على نوعيه السلاح بل تعتمد على ظروف الضبط والتلبس السلاح بيتصادر كدا كدا والاهم من ساعه الضبط ودخول الحجز وضرب القفا وشتيمه الام والاب (الشرطه اوسخ من الاول على فكره ) والبهدله وتثبيتك وضربك داخل الحجز من المجرمين وطلوعك بكفاله 1000 جنيه وتوكيلك محامى للدفاع عنك -الخ - فلزمتها ايه البهدله ياعم محمد وعندك التقرير فى مشاركتى بالرابط فى مشاركتى السابقه عن تصنيف المسدس التونا من المعمل الجنائى بناء على كلام المعمل اصبح سلاحا ناريا بدون ترخيص - فرد الخرطوش والفرد الروسى لم يذكر فى القانون ولكن يعاقب عليه تحت بند البنادق زات الماسوره المصقوله من الداخل والملساء (ودا تصنيف مسدس الصوت البلى ) وتحياتى للجميع -

Egyptian_Destroyer 13-03-01 06:47 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اخوتي الكرام

بالنسبه لقانونية مسدس الصوت المقتوح فده موضوع له ابعاد مختلفه و قد حدث فيه خلاف كتير
و لكن بغض النظر عن القانونيه
فالقانون الجديد بنص علي ان السلطة التنفيذيه ليس لها الحق في تفتيش مواطن الا بأذن نيابة
و ما بني علي بالطل فهو باطل بالطبع
فان تم تفتيشك و تم اكتشاف حملك لمسدس صوت مفتوح و حدث التفتيش بدون اذن نيابة فهذا مدخل كبير يمكن ان يخرجك منه محامي بسيط

اما الاوضع الامني الحالي فلا يحتمل تنفثذ القانون علي المواطن الصالح

انا اسكن في منطقة شعبية و اصبحت طلقات الرصاص الحي و فرد الخرطوش شئ عادي جدا

الاطفال يستغلوا في الاشتباكات المسلحه بين البلطجيه

الشرطة لا حياة لمن تنادي و الاوضع الامني متدني تماما ولا وجود للشرطه

العرب يطلقون الرصاص الحي بالالي اثناء عبور الدورية المتنقله و لا يلتفت لهم ضابط الشرطه اصلا

فاعتقد ان للشرفاء حق في حماية انفسهم

في مجتمع تحكمه شريعه الغاب و القاضي الاخير هو البلطجي :(

قناص الظلم 13-03-01 07:58 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 484309)
اخوتي الكرام

بالنسبه لقانونية مسدس الصوت المقتوح فده موضوع له ابعاد مختلفه و قد حدث فيه خلاف كتير
و لكن بغض النظر عن القانونيه
فالقانون الجديد بنص علي ان السلطة التنفيذيه ليس لها الحق في تفتيش مواطن الا بأذن نيابة
و ما بني علي بالطل فهو باطل بالطبع
فان تم تفتيشك و تم اكتشاف حملك لمسدس صوت مفتوح و حدث التفتيش بدون اذن نيابة فهذا مدخل كبير يمكن ان يخرجك منه محامي بسيط

اما الاوضع الامني الحالي فلا يحتمل تنفثذ القانون علي المواطن الصالح

انا اسكن في منطقة شعبية و اصبحت طلقات الرصاص الحي و فرد الخرطوش شئ عادي جدا

الاطفال يستغلوا في الاشتباكات المسلحه بين البلطجيه

الشرطة لا حياة لمن تنادي و الاوضع الامني متدني تماما ولا وجود للشرطه

العرب يطلقون الرصاص الحي بالالي اثناء عبور الدورية المتنقله و لا يلتفت لهم ضابط الشرطه اصلا

فاعتقد ان للشرفاء حق في حماية انفسهم

في مجتمع تحكمه شريعه الغاب و القاضي الاخير هو البلطجي :(

ممكن اعرف نص القانون بتاع تفتيش المواطن باذن النيابه - ركاب السيارات الملاكى بتتفتش هى والسياره اثناء السفر يا حبيبى - باقى كلامك صحيح انا من 3 ايام عربيتى وعربيات الجراش اتكسرت كلها - بلطجى ممسوك بيضرب نار بفرد فى الاتحاديه طلع من النيابه بعد 15 يوم - واحد مهندس بيدافع عن ارضه بمسدس بقاله 6 شهور جلسته بتتاجل - القضاء حاليا والشرطه ماشى بالعكس

realfighter 13-03-01 08:28 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
يا جماعه الله يكرمكم فعلا فى ناس بتضطر انها تستخدم مسدس البلى للدفاع عن بيتها وممتلكاتها واهلهم وعلى رأى المثل ياروح ما بعدك روح
بس ده فى حال ان حد قرب لبيتى او اهل بيتى
اما بالنسبة ان حد يقول مسدس البلى قانونى وبعدين الناس المحترمه اللى ما عندهاش خبرة يعتقدوا انهم فى الامان ويشلوه رايحين جايين بيه فى كل مكان هنا بقى مربط الفرس
فانا بقترح ان لو فى رأى بيقول ان المسدس البلى قانونى هو اللى يجيب نص بيثبت قانونية المسدس البلى عشان الناس تبقى فى الامان اما بقى لو مافيش نص بيثبت قانونية النوع ده من الاسلحة فهنا لازم نفهم الناس ان يا جماعه على الاقل فى شبهة ده طبعا غير البهدلة والحجز وحجات تانى كتير
وتقبلوا مرورى

mohamedatia 13-03-01 10:28 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اخوانى الافاضل
مسدس الصوت مصرح به قانونا لانه فى القانون محدث صوت فقط لانه بطبيعته لايؤدى للايذاء او لاينتح عنه خروج مقزوف مهما كان
وبطبيعته يوجد به حاجز لمنع خروج اى مقزوف لذلك بصرح به وبحمله بدون ادنى مسؤليه
اما لو مفيش الحاجز ده بيعد سلاح نارى رغم اختلاف التكنيك بينه وبين المسدس الحى من اختلافات فى نوع الخامه المصنع منها و ايضا ماسوره المسدس وابره ضرب النار
اما بخصوص مسدس البلى المصرح به هو مسدس الرش ضغط الغاز لانه لايستخدم بارود لاطلاق المقزوف او البليه او الرش
فخلى بالكم ان الموضوع اصبح فى غايه المصخره لان البلطجيه الى معاهم السلاح الحى بيطلعوا من اى قضيه بكل سهوله وده ياجماعه بسبب واحد ان من يحقق معه طبعا خايف على نفسه من البلطجى لانه لو حبسه طبعا البلطجى ليه صحابه هيأزى وكيل النيابه وكمان ظابط المباحث الى مسك البلطجى وهيموته او هيخطف حد من عياله او مراته وده لان البلطجى معندهوش حاجه يخاف عليها
الموضوع ماشى بالعكس ان الشرطه بتمسك الناس المسالمه الى خايفه على نفسها من شر البلطجيه وبيشيل مسدس صوت لمحاوله الدفاع عن نفسه من السرقه او الايزاء هو او اسرته او اى شخص بيعرض لموقف سرقه من بلطجى امامه
ف الموضوع مسخره بزياده اوى اوى اوى
علشان كده ياريت الناس المحترمه الى طول عمرهم محترمين منجيش على اخر الزمن و نتهزء من ناس متعرفش الى اهانه الناس وخلاص
وربنا يسترها علينا كلنا

قناص الظلم 13-03-01 11:03 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 484051)
شوف التقرير ده

التقرير دا والموضوع اللى انا عامله بناء عليه المهندس مكاوى مش مقتنع بيعه ومش مهتم اصلا ولا اعضاء المنتدى اغلبهم مهتم ودا واضح من عدد المشاركين فيه - كله عاوز كلام فى شراء وتعديل المسدسات وخلاص

mohamedatia 13-03-02 11:38 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 484363)
التقرير دا والموضوع اللى انا عامله بناء عليه المهندس مكاوى مش مقتنع بيعه ومش مهتم اصلا ولا اعضاء المنتدى اغلبهم مهتم ودا واضح من عدد المشاركين فيه - كله عاوز كلام فى شراء وتعديل المسدسات وخلاص

اخى الفاضل
الموضوع مهم جدااااااااااااااااا علشان نحافظ على نفسنا من البهدله و المرمطه وقله القيمه بين الناس اذاى يكون واحد محترم طول عمره ويجى على اخر الزمن ويتعرض لاهانه ومرمطه
ياريت الناس تحاسب قبل ما تخطى خطوه

TRIGGER 13-03-02 12:47 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
الموضوع واضح زى الشمس و كفاية تحايل على القانون
و لو طلقات البلى قانونية , ليه المحلات مبتشتغلش فيها !؟
الناس حتروح فى داهية بسبب المعلومات الغلط المتداولة فى المنتدى عن قانونية مسدسات و طلقات البلى .. بجد حرام عليكوا

محمد مكاوى 13-03-02 01:19 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 484332)
ممكن اعرف نص القانون بتاع تفتيش المواطن باذن النيابه - ركاب السيارات الملاكى بتتفتش هى والسياره اثناء السفر يا حبيبى - باقى كلامك صحيح انا من 3 ايام عربيتى وعربيات الجراش اتكسرت كلها - بلطجى ممسوك بيضرب نار بفرد فى الاتحاديه طلع من النيابه بعد 15 يوم - واحد مهندس بيدافع عن ارضه بمسدس بقاله 6 شهور جلسته بتتاجل - القضاء حاليا والشرطه ماشى بالعكس

برجا الأحترم فى اسلوب الحوار
استاز قناص الظلأم اولأ بلنسبة لوجة نظر حضرتك تحترم ولو اختلفنا و لأكن ارجو ان تحرص على
اسلوب كلأم متحضر لأ يحق لك التحدث بطريقة غير لأئقة ...

محمد مكاوى 13-03-02 01:28 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedatia (المشاركة 484445)
اخى الفاضل
الموضوع مهم جدااااااااااااااااا علشان نحافظ على نفسنا من البهدله و المرمطه وقله القيمه بين الناس اذاى يكون واحد محترم طول عمره ويجى على اخر الزمن ويتعرض لاهانه ومرمطه
ياريت الناس تحاسب قبل ما تخطى خطوه

استازى الفاضل محمد عطية

لم يتم الرد على تعليقى من وجة نظرى يوجد تناقد واضح فى ما تفعلة و ما تعتقدة ؟

تقبل تحياتى

محمد مكاوى 13-03-02 01:33 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 484463)
الموضوع واضح زى الشمس و كفاية تحايل على القانون
و لو طلقات البلى قانونية , ليه المحلات مبتشتغلش فيها !؟
الناس حتروح فى داهية بسبب المعلومات الغلط المتداولة فى المنتدى عن قانونية مسدسات و طلقات البلى .. بجد حرام عليكوا

يا سيدى الفاضل الأختلف فى الأراء بخصوص محدث الصوت مفتوح المسورة من المصدر
موضوع الطلأقات البلى يوجد جدأل بها حتى الأن ...

تحياتى

محمد مكاوى 13-03-02 01:36 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 484309)
اخوتي الكرام

بالنسبه لقانونية مسدس الصوت المقتوح فده موضوع له ابعاد مختلفه و قد حدث فيه خلاف كتير
و لكن بغض النظر عن القانونيه
فالقانون الجديد بنص علي ان السلطة التنفيذيه ليس لها الحق في تفتيش مواطن الا بأذن نيابة
و ما بني علي بالطل فهو باطل بالطبع
فان تم تفتيشك و تم اكتشاف حملك لمسدس صوت مفتوح و حدث التفتيش بدون اذن نيابة فهذا مدخل كبير يمكن ان يخرجك منه محامي بسيط

اما الاوضع الامني الحالي فلا يحتمل تنفثذ القانون علي المواطن الصالح

انا اسكن في منطقة شعبية و اصبحت طلقات الرصاص الحي و فرد الخرطوش شئ عادي جدا

الاطفال يستغلوا في الاشتباكات المسلحه بين البلطجيه

الشرطة لا حياة لمن تنادي و الاوضع الامني متدني تماما ولا وجود للشرطه

العرب يطلقون الرصاص الحي بالالي اثناء عبور الدورية المتنقله و لا يلتفت لهم ضابط الشرطه اصلا

فاعتقد ان للشرفاء حق في حماية انفسهم

في مجتمع تحكمه شريعه الغاب و القاضي الاخير هو البلطجي :(

+++++++++++++++++++++++++++ 1

Orabi 13-03-02 03:14 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 484309)
اخوتي الكرام

بالنسبه لقانونية مسدس الصوت المقتوح فده موضوع له ابعاد مختلفه و قد حدث فيه خلاف كتير
و لكن بغض النظر عن القانونيه
فالقانون الجديد بنص علي ان السلطة التنفيذيه ليس لها الحق في تفتيش مواطن الا بأذن نيابة
و ما بني علي بالطل فهو باطل بالطبع
فان تم تفتيشك و تم اكتشاف حملك لمسدس صوت مفتوح و حدث التفتيش بدون اذن نيابة فهذا مدخل كبير يمكن ان يخرجك منه محامي بسيط

اما الاوضع الامني الحالي فلا يحتمل تنفثذ القانون علي المواطن الصالح

انا اسكن في منطقة شعبية و اصبحت طلقات الرصاص الحي و فرد الخرطوش شئ عادي جدا

الاطفال يستغلوا في الاشتباكات المسلحه بين البلطجيه

الشرطة لا حياة لمن تنادي و الاوضع الامني متدني تماما ولا وجود للشرطه

العرب يطلقون الرصاص الحي بالالي اثناء عبور الدورية المتنقله و لا يلتفت لهم ضابط الشرطه اصلا

فاعتقد ان للشرفاء حق في حماية انفسهم

في مجتمع تحكمه شريعه الغاب و القاضي الاخير هو البلطجي :(

++++++++++++++++++1111111111111111111111
إن شاء الله مصر هترجع بلد الأمان تاني

Egyptian_Destroyer 13-03-02 04:28 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 484332)
ممكن اعرف نص القانون بتاع تفتيش المواطن باذن النيابه - ركاب السيارات الملاكى بتتفتش هى والسياره اثناء السفر يا حبيبى - باقى كلامك صحيح انا من 3 ايام عربيتى وعربيات الجراش اتكسرت كلها - بلطجى ممسوك بيضرب نار بفرد فى الاتحاديه طلع من النيابه بعد 15 يوم - واحد مهندس بيدافع عن ارضه بمسدس بقاله 6 شهور جلسته بتتاجل - القضاء حاليا والشرطه ماشى بالعكس

اخي الكريم
موضوع التفتيش ده وارد في الدستور الجديد و ده شئ منتشر جدا بين الناس و اظن انك سمعته
و اتمني الا تقوم بالتهكم و السخريه علي كلامي
ليس لك الحق في السخرية و الاستهزاء بأراء الاخرين حتي ولو كانوا اقل منك سنا
و تذكر دائما الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

و

Egyptian_Destroyer 13-03-02 04:35 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
http://egyhunt.net/showthread.php?t=38360

mohamedatia 13-03-02 07:54 PM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 484482)
استازى الفاضل محمد عطية

لم يتم الرد على تعليقى من وجة نظرى يوجد تناقد واضح فى ما تفعلة و ما تعتقدة ؟

تقبل تحياتى

اخى الفاضل محمد مكاوى
الغرض من موضوع الطلقات المطاط هو عدم الاستغلال فقط وعرض طريق مبسطه لكيفيه وطريقه عملها
اما بخصوص التحذير فهذا امر طبيعى لخوفى على الاعضاء المحترمين فى المنتدى وكمان الى معندهوش فكره عن خطوره و الوضع القانونى لمسدسات المفتوحه
:lov::lov::lov::lov::lov:

قناص الظلم 13-03-03 08:45 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 484471)
برجا الأحترم فى اسلوب الحوار
استاز قناص الظلأم اولأ بلنسبة لوجة نظر حضرتك تحترم ولو اختلفنا و لأكن ارجو ان تحرص على
اسلوب كلأم متحضر لأ يحق لك التحدث بطريقة غير لأئقة ...

ماله اسلوبى فى الكلام - انا طلبت نصوص قانونيه من حضرتك ومن دستروى - ثانيا قناص الظلم مش الظلام - معروف مين قناص الظلم لجميع اعضاء المنتدى القدامى وجميع اعضاء منتديات الصيد عمرى مابتحدث بطريقه غير لائقه - بس انا مابحبش اى معلومه خطاء تتقال خصوصا انها ممكن تتسبب فى دمار اسره يااستاذ محمد

قناص الظلم 13-03-03 08:49 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer (المشاركة 484561)
اخي الكريم
موضوع التفتيش ده وارد في الدستور الجديد و ده شئ منتشر جدا بين الناس و اظن انك سمعته
و اتمني الا تقوم بالتهكم و السخريه علي كلامي
ليس لك الحق في السخرية و الاستهزاء بأراء الاخرين حتي ولو كانوا اقل منك سنا
و تذكر دائما الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

و

انا لم اسخر منك بس انا اعلم ان سنك اصغر منى بكثير لانى تكلمت معك كثيرا قبل ذلك - انت اخترت من كلامى الشق الاول وفسرته انت واستاذ محمد على او محمد مكاوى على انه تهكم وسخريه - ماكملتش الباقى اللى انا متفق معاك فيه - الدستور شكلى فقط لان قضاه مصر معارضينه ولا ينفذونه فلا داعى للكلام فيه حاليا لان ربنا يستر عالبلد انت قلت الاختلاف فى الرئى لايفسد للود قضيه فاعتقد ان هذه الكلمه تنهى كل شىء

قناص الظلم 13-03-03 08:55 AM

رد: تحذير هام جدا من مسدس الصوت المفتوح
 
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة trigger (المشاركة 484463)
الموضوع واضح زى الشمس و كفاية تحايل على القانون
و لو طلقات البلى قانونية , ليه المحلات مبتشتغلش فيها !؟
الناس حتروح فى داهية بسبب المعلومات الغلط المتداولة فى المنتدى عن قانونية مسدسات و طلقات البلى .. بجد حرام عليكوا

دا اللى انا بحكى فيه


الساعة الآن 02:16 PM

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir