الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   موسوعة صور وانواع ومميزات وعيوب مسدسات الصوت (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=7874)

wawa1979 11-04-28 03:15 PM

موسوعة صور وانواع ومميزات وعيوب مسدسات الصوت

:)ارجو من كل عضو من اعضاء المنتدى الكرام وضع صور لمسدسة الخاص ومميزات وعيوبه الى طبعا هيكون عرفها بعد الاستخدام وبكدة هنكون كونا موسوعة للمسدسات انواعها ومميزاتها وعيوبها بكل شففية بعيد عن حسسيات البيع وبكدا كل واحد عايز يشتر او بيفكر يقدر يقرر لوحدة هو عايز اية وياريت كمان لو نوضح السعر ومكان الشراء وانا هبدأ بنفسى .
مسدس برتا ايطالى 8 مل
المميزات <1>صوت عالى جدا قريب من صوت ال 9 مل
<2> قوى جدا وشكل الحى تماما وفى ناس كتير بتتخم فية وبتصدق انة حى لانة شكل المسدس الميرى ال9 مل بس اقصر حبة صغيرة .
العيوب <1>حشر لطلقات فى حلة استخدام اى نوع طلق غير الالمانى.
<2> صغر الحجم نوعا ما .

jamayka 11-04-28 03:26 PM

رد: موسوعة صور وانواع وممزات وعيوب المسدسات الصوت

موضوع جميل
مسدس ايكول اراس 9 مللى
المميزات <1>حجم كبير
<2>سعة الخزنة 15 طلقة+1 فى الماسورة
<3>شبيه البراونينج
<4>صوت عالى <5>سهولة الفك و التركيب عن طريق مفتاح تعليق الاجزاء
العيوب <1> حشر الطقات التركى (مع الالمانى بيشتغل تمام)
<2> زى اى مسدس تركى لمعة الدهان
http://www.egypthunt.net/picture.php...&pictureid=979
http://www.egypthunt.net/picture.php...pictureid=1285
http://www.egypthunt.net/picture.php...pictureid=1286

بسام سعيد 11-04-28 03:28 PM

ممتاز جدا بنا هحاول اساعد

wawa1979 11-04-28 03:37 PM

اخى العزيز jamayka مشكور على التفالعل السريع ودة طبعا المعروف عنك سرعة رد الفعل للصياد المحترف
اخى العزيز بسام سعيد ارجو التفاعل

essam assem 11-04-28 03:38 PM

فكرة حلوة عينينا يا باشا

jamayka 11-04-28 03:38 PM

عم بسام بيتفرج الاول :) هههههههههه

wawa1979 11-04-28 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 84550)
فكرة حلوة عينينا يا باشا

تسلم عينيك يا باشا وعايزين التفاعل وورينا الصور

بسام سعيد 11-04-28 03:41 PM

انا عارف انك زعلان منيبس انا بعتزرلك قدام المنتدى كلة انا اسف بس والله غصب عني ولو عاوزني احقي الموضوع وغلط نفسي يا عمjamaykA انا على استعداد
انا اسفمتزعلش مني

jamayka 11-04-28 03:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بسام سعيد (المشاركة 84553)
انا عارف انك زعلان منيبس انا بعتزرلك قدام المنتدى كلة انا اسف بس والله غصب عني ولو عاوزني احقي الموضوع وغلط نفسي يا عمjamaykA انا على استعداد
انا اسفمتزعلش مني

زعل ايه بس يا عم بسام قلبك ابيض ربنا ما يجيب زعل احنا اخوات ولا ايه ؟؟!
و بدون اسف عشان ده نصيب و محدش بياخد اكتر من نصيبه والله :rolleyes:

بسام سعيد 11-04-28 03:47 PM

مسدس ايكول فرات ماجنم 9مل
الصنع تركي
شبيه البريتا 92f
مزايا 1- الحجم كبير جدا
2- الصوت قوي جدا
3- سهل الفك والتركيب
عيوب
1- كما تفضل الاخ جميكا وقال اللمعة بتاعت الدهان
2- الطلق التركي بيحشر معاه

بسام سعيد 11-04-28 03:47 PM

ماشي يا عم jamayk انت تكسب وانت الاحسن

بدر 11-04-28 04:35 PM

الاخوة الافاضل
والله تسلم ايديكم وفكرة رائعة هو دة الكلام وبكدة نكون عملنا موسوعة لكل المسدسات لو حد عندة سؤال او استفسار يلاقى الجواب
وانا عايز اشارك بس المشكلة مش عارف ارفع الصور ازاى هههههههههههه ومش عايز حد يضحك ماشى اللى يعرف يقول وخلاص
تحياتى

jamayka 11-04-28 04:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 84580)
الاخوة الافاضل
والله تسلم ايديكم وفكرة رائعة هو دة الكلام وبكدة نكون عملنا موسوعة لكل المسدسات لو حد عندة سؤال او استفسار يلاقى الجواب
وانا عايز اشارك بس المشكلة مش عارف ارفع الصور ازاى هههههههههههه ومش عايز حد يضحك ماشى اللى يعرف يقول وخلاص
تحياتى

و مين يقدر يضحك على كلام الباشا ;) بص يا سيدى ارفع الصور فى ملفك الشخصى فى البوم و هتلاقى تحت كل صورة اللينك بتاعها او الرابط هتنسخو فى التعليق اللى هتكتبو بعد ما تضغط على علامة كده فيها مربع اصفر و مثلثين جنب خيارات تعديل الخط و كده و لو قابلتك مشاكل قولى
تحياتى

Eng Badran 11-04-28 04:55 PM

ايكول فايرات ماجنيوم 9 ملم
المميزات
حجم كبير
وزن مناسب
دبشك جميل جدا
الخزنة 15 طلقة + واحدة في الماسورة
الصوت عالي
العيوب
معرفش بصراحة عيب حشر الطلقات ده محصلش معايا خالص قبل كده
لمعة الدهان طبعا وده لازم يتحل ان شاء الله
الكتابة البيضاء اللي علي الاجزاء - النوع مش مكتوب بالحفر - وجاري ايضا حل المشكله دي ومش هسيبها لحد ما تتحل ان شاء الله
الدهان بيقشر بعد فترة
ضعف المعدن المصنوع منه المسدس - لو وقع منك وكانت فلوسة حلال هيسيبلك تذكار علي المسدس ولو فلوسة حرام هيتقسم نصين
صعوبة الفك والتركيب عندما يكون المسدس جديد
الجزء المتحرك ثقيل جدا بفعل قوة السوسته مش عارف ده طبيعي ولا عيب بس المسدس الحي شغال معايا زي الحلاوة بصراحة مش جامد قوي كده في السحب زي ده

Ahmed914 11-04-28 05:18 PM

ودى مشاركتى يا ريت تنال إعجابكم :-
مسدس فالتيرو إيطالى , الموديل : 8000fs , عيار 9 مم , الطول الكلى 180 مم , إرتفاع 140 مم ,الوزن 940 جرام , ممتاز فى الإطلاق بشرط ضغطة خفيفة مع أول شد للأجزاء للتعمير , والإطلاق سلس بعد ذلك , ممتاز مع الذخيرة الألمانية , توجد اعطال خفيفة مع الذخيرة التركى , سعة الخزنة " بصراحة أنا وصلت لحد عشر طلقات ومعرفتش أحط طلقة تانية !! .

wawa1979 11-04-28 05:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 84580)
الاخوة الافاضل
تحياتى

الاستاد بدر يقول كدة هههههههههههههه دى بقى كدبة ابريل دة نجم المنتدى وكلنا بنتعلم منك انت موسوعة المسدسات نفسها ولاا انت عايز تبخل علينا بصور المجموعة الى عندك ولا خايف من الحسد ههههههههههههههههه تقبل مروررررى

ماهر محمد 11-04-28 06:57 PM

موضوع جميل جدا.

sultan 11-04-28 07:06 PM

وانا كمان عايز اشارك معاكو

ايكول جاك دويل مسدس حلو شبه البريتا بس لونه الى بيلمع ينرفز خزنه 15مع
الطلقات التركى والالمانى واى صناعه شغال كويس مبيحشرش
فى حاله السريع الابره بتتطبق تقدر تقول ابره حديد مش صلب
مفتاح تغير السرعه تقيل حتى مع النضافه والتزيت
والدبشك بتاعه مش عاطفى والشاكوش بتاعه فى بليه ممكن تقع من كتر الضرب
والصور هرفعها

ماهر محمد 11-04-28 07:11 PM

وطبعا ان حاقد عليكم علشان معنديش مسدس والناس عندنا فى المنصورة رفعين قوى سعر المسدسات بشكل مبالغ فية عن اللى بسمعة فى المنتدى فارجو المساعدة

sultan 11-04-28 07:45 PM

وكان معايا blow c06
مسدس محترم فى كل حاجه بس نفس مشاكل التركى
الدهان
حشر الطلقات
بس شكله ممتع جدا
عايز شده اجزاء قويه وانتا بتشد

ahmadkader 11-04-29 12:04 AM

نبدأ مع حبى الأول فى عالم المسدسات ، مسدس الوالتر الشهير الألمانى من الحجم الصغير PPK و هو تطوير للمسدس النازى الشهير الوالتر PP
الوالتر PPK هو مسدس جيمس بوند الشهير ، صدرت منه عدة إصدارات صوتية ، و أنتجته عدة شركات ، أصدرت منه شركة Reck الألمانية موديل إسمه Reck Perfecta 8000 FBI و هو من عيار 8 ميللى و Erma الألمانية أيضا أنتجت منه موديل PPK، و أنتجت منه شركة إيكول نوع إسمه Ekol Major PPK و هو من العيار ال 9 ميللى.
هذا المسدس يعتبر من الحجم المتوسط ، خفيف الوزن و سهل الحمل ، سهل الفك و التركيب ، صوته عالى جدا لأن ماسورته قصيرة جدا ، معظم الموديلات التى رأيتها منه تقفيلها و خاماتها ممتازة ، لا يحشر الطلقات إطلاقا ، و صمام الأمان بيفصل مسافة بين الشاكوش و الإبرة و ممكن بذلك تضرب عادى و الشاكوش مش هيخبط عليها.
من عيوب هذا الموديل صغر خزنته ، و ندرة قطع غياره ، زرار تحرير الخزنة موجود فى الكعب

Ahmed914 11-04-29 12:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 84877)
نبدأ مع حبى الأول فى عالم المسدسات ، مسدس الوالتر الشهير الألمانى من الحجم الصغير ppk و هو تطوير للمسدس النازى الشهير الوالتر pp
الوالتر ppk هو مسدس جيمس بوند الشهير ، صدرت منه عدة إصدارات صوتية ، و أنتجته عدة شركات ، أصدرت منه شكرة reck موديل إسمه reck perfecta 8000 fbi و هو من عيار 8 ميللى ، و أنتجت منه شركة إيكول نوع إسمه ekol major ppk و هو من العيار ال 9 ميللى.
هذا المسدس يعتبر من الحجم المتوسط ، خفيف الوزن و سهل الحمل ، سهل الفك و التركيب ، صوته عالى جدا لأن ماسورته قصيرة جدا ، معظم الموديلات التى رأيتها منه تقفيلها و خاماتها ممتازة ، لا يحشر الطلقات إطلاقا ، و صمام الأمان بيفصل مسافة بين الشاكوش و الإبرة و ممكن بذلك تضرب عادى و الشاكوش مش هيخبط عليها.
من عيوب هذا الموديل صغر خزنته ، و ندرة قطع غياره ، زرار تحرير الخزنة موجود فى الكعب

نفسى أشترى الحى بتاعه !!!!!!!!!!!!!!!!!! .... الله يبارك لك فيه ياباشا

ahmadkader 11-04-29 12:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 84880)
نفسى أشترى الحى بتاعه !!!!!!!!!!!!!!!!!! .... الله يبارك لك فيه ياباشا

الحى بتاعه منتشر جدا ، و من أكتر الموديلات المنتشرة على مستوى العالم ، هتلاقيه فى مصر كمان

Ahmed914 11-04-29 12:15 AM

طب سعره فى حدود كام ؟ , اللى أعرفه أن منه الحى عيار 9 مم , والخزنة 9 طلقات , يا ريت لو السعر

jamayka 11-04-29 12:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 84885)
الحى بتاعه منتشر جدا ، و من أكتر الموديلات المنتشرة على مستوى العالم ، هتلاقيه فى مصر كمان

احمد باشا فينك يا استاذ اخبارك ايه من يوم ما قابلتك مش باين طمنى عليك

wawa1979 11-04-29 12:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 84877)
نبدأ مع حبى الأول فى عالم المسدسات ، مسدس الوالتر الشهير الألمانى من الحجم الصغير ppk و هو تطوير للمسدس النازى الشهير الوالتر pp
الوالتر ppk هو مسدس جيمس بوند الشهير ، صدرت منه عدة إصدارات صوتية ، و أنتجته عدة شركات ، أصدرت منه شكرة reck موديل إسمه reck perfecta 8000 fbi و هو من عيار 8 ميللى ، و أنتجت منه شركة إيكول نوع إسمه ekol major ppk و هو من العيار ال 9 ميللى.

استاذ احمد منور الموضوع بس ارجو من حضرتك او اى عضو اخر وضوع صور حقيقية للمسدسات الشخصية وعرض المميزات والعيوب وشكرا وتقبل مرورى.

wawa1979 11-04-29 07:12 AM

هو فى اية ياجماعة فين الاستاذ بدر وسيادتة القنصل وباقى الاخوة الكبار فى المنتدى هما زعلانين مننا ولا اية ولا الموضوع أى كلام ولا فعلا خايفين من الحسد هههههههههه عايزين نشوف الحجات الجامدة بقى :)

ahmadkader 11-04-29 10:12 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamayka (المشاركة 84892)
احمد باشا فينك يا استاذ اخبارك ايه من يوم ما قابلتك مش باين طمنى عليك

يا باشا إحنا تحت النظر ، أنا موجود يوميا هنا ، كان جالى كام يوم بس كان فيه شوية مشاغل ، شكرا على سؤال

ahmadkader 11-04-29 10:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawa1979 (المشاركة 84904)
استاذ احمد منور الموضوع بس ارجو من حضرتك او اى عضو اخر وضوع صور حقيقية للمسدسات الشخصية وعرض المميزات والعيوب وشكرا وتقبل مرورى.

إنتا تؤمر يا باشا ، بس فيه حاجة ، أنا مش كل المسدسات اللى تعاملت معاها موجودة تحت إيدي دلوقت ، و فيه حاجات كانت عندى بس صورها مش واضحة ، عموما تم رفع الصور الحقيقية للموديلات الموجودة عندى منه

wawa1979 11-04-29 12:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader (المشاركة 85085)
إنتا تؤمر يا باشا ، بس فيه حاجة ، أنا مش كل المسدسات اللى تعاملت معاها موجودة تحت إيدي دلوقت ، و فيه حاجات كانت عندى بس صورها مش واضحة ، عموما هدور على صور عندى للوالتر اللى علقت عليه ده

الف الف شكر ياباشا على التفاعل ومنتظرين من حضرتك حاجات جامدة زى معودتنا وتقبل مرورى

wawa1979 11-04-29 10:30 PM

اية يا رجالة هو الموضوع وحش اوى كدة ولا اية ولا بجد مش عاجب حد فى المنتدى والاستاذ بدر فعلا زعلان منى ولا اية

تيتو المحلاوى 11-04-29 10:52 PM

لا المضوع رائع متقولش كدة بس تلاقى المشبيرد يااما ماعندوش سلاح زى حلاتى ونفسة يجيب سلاح بس مشكلتى انى فى المحلة الكبرى تانى اكبر مدن العالم فى الاجرام والسلاح هنا شبة اجرام يااما المبيردش مش فاضى فالتمس لاخيك 70 عزر و تقبل تحياتى

jamayka 11-04-29 11:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيتو المحلاوى (المشاركة 85543)
لا المضوع رائع متقولش كدة بس تلاقى المشبيرد يااما ماعندوش سلاح زى حلاتى ونفسة يجيب سلاح بس مشكلتى انى فى المحلة الكبرى تانى اكبر مدن العالم فى الاجرام والسلاح هنا شبة اجرام يااما المبيردش مش فاضى فالتمس لاخيك 70 عزر و تقبل تحياتى

بذمتك مش عيب تبقى محلاوى و معكش سلاح لا لا لا الكام ده مينفعش يا اما تتصرف يا هنسحب منك الجنسية :) اسمحلى ارحب بيك فى المنتدى و بالمرة قولى منين فى المحلة بقى

wawa1979 11-04-29 11:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تيتو المحلاوى (المشاركة 85543)

اهلا بيك وبكل اهل المحلة ومنور الموضوع والله

بدر 11-04-29 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawa1979 (المشاركة 85060)
هو فى اية ياجماعة فين الاستاذ بدر وسيادتة القنصل وباقى الاخوة الكبار فى المنتدى هما زعلانين مننا ولا اية ولا الموضوع أى كلام ولا فعلا خايفين من الحسد هههههههههه عايزين نشوف الحجات الجامدة بقى :)

الاخ الفاضل
نحن هنا بنشاهد ونراقب من بعيد وربنا ما يجبش ذعل بس انا قولتلكم حد يقولى ارفع الصور ازاى ضحكت عليا ومقولتليش ههههههههههه يبقى مش هنزل صور المسدسات غير لما تقولى الصور بتنزل ازاى ههههههههه
تحياتى
وموضوع فعلا رائع

رجب 11-04-30 12:37 AM

طيب ياستاذ بدر والله متشوق ان ارى مايعرض من سيادتك ..تقبل تحياتى

بدر 11-04-30 12:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجب (المشاركة 85601)
طيب ياستاذ بدر والله متشوق ان ارى مايعرض من سيادتك ..تقبل تحياتى

شكرا اخى الكريم على مرورك
وعنيا ليك
تحياتى

scorpion 11-04-30 01:00 AM

السلام عليكم
انا هيثم من الاسكندريه
معايا retay baron sig p228
سلاح محترم وصوته عالي و الفنش بتاعه حلو وهو شبيه الزيج زور
عيبه الوحيد في الطلقه التركي الذهبي بتتحشر في بيت النار لكن الطلقه الالماني او الطلقه الفضي بتشتغل زي الفل
بس للاسف مش عارف ارفع الصور
وسعيد اني بشارك معاكو في الموضوع الجميل ده و في وجود اهل الخبره امثال الاستاذ بدر

wawa1979 11-04-30 01:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 85574)
الاخ الفاضل
نحن هنا بنشاهد ونراقب من بعيد وربنا ما يجبش ذعل بس انا قولتلكم حد يقولى ارفع الصور ازاى ضحكت عليا ومقولتليش ههههههههههه يبقى مش هنزل صور المسدسات غير لما تقولى الصور بتنزل ازاى ههههههههه
تحياتى
وموضوع فعلا رائع

يا باشا والله الموضوع ملوش طعم من غير رد حضرتك او ملحظات حضرتك لازم تنورنا بالمرور الدائم وبلنسبة لرفع الصور بسيطة خالص وحضرتط بضيف رد هتلاقى فى الصقحة من فوق كلمة الخطوط والاحجام وبعد كدة لون الخط وبعد كدة رسمة وش ضاحك وبعدها بقى رفع الصور زى الصور الى ان حططها كدة هتفتحلك الصورة التانية تدوس علbrowse وتختار الصور من كمبيوتر حضرتك بعد ما تختار الصور تضغط على كلمة رفع ستظهر كلمة عملية تحميل الملفات قيد التنفيذ - يرجى الإنتظار
ستنتظر حتلى يكتمل التحميل وبعد كدة تقفل الصفحة وكدة الصور تنزل ف الموضوع بتاعك جدة بقة ملكش حجة تانى هههههههههههههه عايزين بقى نتتفرج على المجوعة ودرس مجانى ف المسدسات هههههههههه.

wawa1979 11-04-30 01:18 AM

يا جمعة انا حطيط طريقة رفع الصور عشان محدش يتحجج ورونا الصور بقى والشغل العالى هههههههههههه

الساعة الآن 09:16 AM