الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   استشارااااااااااااات مهمه جدا جدا جدا (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=28696)

M.O.R 12-05-16 05:52 AM

استشارااااااااااااات مهمه جدا جدا جدا

السلام عليكم
صباح الورد على كل قناصين وصيادين المنتدى انا كنت عاوز اخد رايكم فى حاجه مهمه جدا جدا بالنسبه ليا وبالنسبه لشويه من اصحابى وان شاء الله هيكون برضه ذا اهميه لناس تانى ان شاء الله فى المنتدى . انا و 3 من اصدقائى قررنا اننا نشترى بنادق صيد بس فبصراحه قعدت اسال ناس كتير وبالصدفه لقيت المنتدى الرائع ده فقررت انى اسال المتخصصين . المهم كل واحد مننا معاه فلوس فى حدود 1500 جنيه بس فكنت عاوز اعرف افضل نوعيه ممكن الواحد يشتريها بالمبلغ ده . بس ارجوكم اللى يكتبلى نوع البندقيه ياريت يقولى ايه افضل نوع رش ممكن استخدمه . والبندقيه هيكون مداها كام متر لان النقطه دى مهمة جدا . والاهم من ده كله ممكن اشتريها من فين (مع العلم انى ساكن فى اسيوط) .ولو مفيش فى اسيوط ممكن حد يقولى منين ممكن اشتريها من مصر بس يا ريت يا جماعه البائع يكون امين واسعاره كويسه .

bekhet 12-05-16 01:05 PM

رد: استشارااااااااااااات مهمه جدا جدا جدا

شوف سيدى الفاضل
المبلغ الى معاك أفضل حاجة تجيبها بية هى الكرال التركى ثمنها جديدة متغير حسب البائع
والمكان (تاجر إلكترونى ولا محل ............) بس دى محتاجة تغير جلبة وسوستة
من الأخر هات كرال دبشك خشب ثم هات سوستة وجلبة أسبانى بدل الى فى البندقية
ثمن البدقية النهائى بعد الشراء وتغير الجلبة والسسوستة فى حدود المبلغ الى معاك

أما بخصوص تجيب منين فإنت محتاج تنزل القاهرة أكيد وأنا تحت أمرك لو إحتجت مساعدة

M.O.R 12-05-16 03:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bekhet (المشاركة 368368)
شوف سيدى الفاضل
المبلغ الى معاك أفضل حاجة تجيبها بية هى الكرال التركى ثمنها جديدة متغير حسب البائع
والمكان (تاجر إلكترونى ولا محل ............) بس دى محتاجة تغير جلبة وسوستة
من الأخر هات كرال دبشك خشب ثم هات سوستة وجلبة أسبانى بدل الى فى البندقية
ثمن البدقية النهائى بعد الشراء وتغير الجلبة والسسوستة فى حدود المبلغ الى معاك

أما بخصوص تجيب منين فإنت محتاج تنزل القاهرة أكيد وأنا تحت أمرك لو إحتجت مساعدة

اولا ميرسى كتييييييييير على اهتمامك انا عاوز اشترى من محل عادى (فى سؤال صغير بس لو سمحت هى الكرال التركى دبشك خشب افضل و لا الكرال التركى دبشك فبر ؟ مدى البندقيه كام متر ؟ التلسكوب تاسكو بكام ؟ و جراب البندقيه بكام ؟ ) انا اسف كتيييييييييييير ان كنت تقلت فى اسألتى .

M.O.R 12-05-16 04:19 PM

يا جماعه لو سمحتم ايهما افضل الكرال التركى دبشك خشب ولا الكرال التركى دبشك فبر ؟ ويا ريت حد يقولى اسعارهم ؟ وكام سعر التلسكوب تاسكو ؟
و طلب اخير عاوز رقم تليفون اى صاحب محل بيع اسلحه صيد ؟

bekhet 12-05-16 04:57 PM

أستاذى الفاضل
الكرال الخشب هى الفيبر الأسود هى الفيبر الكلامنجوف هى الفير الرماية
الفرق فقط هو شكل الدبشك ولكن الموصفات هى هى
ولكن هو موضوع راحة نفسية أنا مثلا بحب الخشب
بالنسبة لمدى البندقية ليس هذا العرف فى صياغة السؤال ولكن السؤال الصح عن سرعة البندقية (السرعة لحظة خروج الطلقة من الماسورة )أنا نصحتك بالكرال علشان هى أرخص حاجة هاى باور (ها باور يعنى سرعة عالية تعدى 200 م/ث)
الكرال سرعتها فى حدود 240 م/ث وممكن توقع أهداف لغاية 60 70 م ت لكن الرشة طبعا بتروح مسافة أكبر بس بتكون ضعفت سرعتها وغيرت مسارها تحت تأثير الجاذبية
لو هتشترى من محل هيبقى غالى شوية علشان كدة أنصحك بعروض التجار فى المنتدى أو الأعضاء الى ممكن تلاقى واحدة كسر زيرو
السعر فى حدود 1100 إالى 1200 يزيد 100 للخشب
السوستة الجديدة فى حدود 150
الجراب فى حدود 100 جنية
الإسكوب فى حدود 700 - 800 جنية حسب الموصفات بس منصحكش فى الأول إضرب أوبن سايد وبعد كدة قرر
أرجو أكون أفدتك
دة رقمى لوحبيت مساعدة
01283027136

ابوجودة 12-05-16 05:23 PM

هما دول المصريين الجدعان
جزاك الله خيرا

M.O.R 12-05-16 05:32 PM

بصراحه مش عارف اشكرك ازاى بارك الله فيك يعنى بجد بجد المعلومات دى قمه وان شاء الله هتصل بيك علشان اعرف تفاصيل اكتر

محمد ناصر 12-05-16 07:50 PM

زي ما الإخوة قالولك .. الكرال التركي ممتازة بعد تغيير القاعدة (والسوستة على حسب الإصدار) يعنى الإصدار الجديد مش هتحتاج سوستة إن شاء الله على الأقل مؤقتا

وأما بخصوص مكان الشراء فعليك ب (هشام سمير) هتلاقي ليه موضوع مثبت فى منتدي البيع ودة رقمه 0117228817
اتصل عليه واتفق معاه على أقرب مكان .. وهو شخصية محترمة جدا ومش هيخدعك فى شيىء إن شاء الله ككثير من التجار إلا من رحم الله

وموضوع القاعدة تعملها عند الخراط ، ونصيحتي ليك تراجع موضوعات الكرال وهتستفاد منها كتير (وميهمكش الخلافات الكثيرة عليها لأن كل دة كان فى بداية إصدارها لكن دلوقتي أصبحت تمام)

وأخيرا أوصيك بإستعمالها فى الخير وأن تتقي الله أنت وأصحابك ، وأن تتعلم أولا أداب الصيد وأحكامه لكي لا تقع فى الحرام ، وطبعا لا يلهيك الصيد عن ذكر الله وعن الصلاة

بالتوفيق إن شاء الله

عادل عبده 12-05-16 08:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bekhet (المشاركة 368429)
أستاذى الفاضل
الكرال الخشب هى الفيبر الأسود هى الفيبر الكلامنجوف هى الفير الرماية
الفرق فقط هو شكل الدبشك ولكن الموصفات هى هى
ولكن هو موضوع راحة نفسية أنا مثلا بحب الخشب
بالنسبة لمدى البندقية ليس هذا العرف فى صياغة السؤال ولكن السؤال الصح عن سرعة البندقية (السرعة لحظة خروج الطلقة من الماسورة )أنا نصحتك بالكرال علشان هى أرخص حاجة هاى باور (ها باور يعنى سرعة عالية تعدى 200 م/ث)
الكرال سرعتها فى حدود 240 م/ث وممكن توقع أهداف لغاية 60 70 م ت لكن الرشة طبعا بتروح مسافة أكبر بس بتكون ضعفت سرعتها وغيرت مسارها تحت تأثير الجاذبية
لو هتشترى من محل هيبقى غالى شوية علشان كدة أنصحك بعروض التجار فى المنتدى أو الأعضاء الى ممكن تلاقى واحدة كسر زيرو
السعر فى حدود 1100 إالى 1200 يزيد 100 للخشب
السوستة الجديدة فى حدود 150
الجراب فى حدود 100 جنية
الإسكوب فى حدود 700 - 800 جنية حسب الموصفات بس منصحكش فى الأول إضرب أوبن سايد وبعد كدة قرر
أرجو أكون أفدتك
دة رقمى لوحبيت مساعدة
01283027136

بخيت باشا تسلم ايدك
احسن حاجه فيك انك تنصح الناس عن صدق وحق ومش بتفتى زى ناس مع انهوم كانو بيسئلو قبل كده
تحياتى يا باشا واحلى تقييم

عادل عبده 12-05-16 08:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ناصر (المشاركة 368482)
زي ما الإخوة قالولك .. الكرال التركي ممتازة بعد تغيير القاعدة (والسوستة على حسب الإصدار) يعنى الإصدار الجديد مش هتحتاج سوستة إن شاء الله على الأقل مؤقتا

وأما بخصوص مكان الشراء فعليك ب (هشام سمير) هتلاقي ليه موضوع مثبت فى منتدي البيع ودة رقمه 0117228817
اتصل عليه واتفق معاه على أقرب مكان .. وهو شخصية محترمة جدا ومش هيخدعك فى شيىء إن شاء الله ككثير من التجار إلا من رحم الله

وموضوع القاعدة تعملها عند الخراط ، ونصيحتي ليك تراجع موضوعات الكرال وهتستفاد منها كتير (وميهمكش الخلافات الكثيرة عليها لأن كل دة كان فى بداية إصدارها لكن دلوقتي أصبحت تمام)

وأخيرا أوصيك بإستعمالها فى الخير وأن تتقي الله أنت وأصحابك ، وأن تتعلم أولا أداب الصيد وأحكامه لكي لا تقع فى الحرام ، وطبعا لا يلهيك الصيد عن ذكر الله وعن الصلاة

بالتوفيق إن شاء الله

تحياتى ليك يا اخ محمد بس برجاء ان تنصح الناس عن حق ولا عن تجربتك فقط
عشان النصيحه امانه وحضرتك متعرفش فى الكرال او فى البنادق عمتا زى كتير من الزملاء

مصطفى ابواسماعيل 12-05-16 10:27 PM

الكرال بندقيه حلوة ومحترمه

مصطفى ابواسماعيل 12-05-16 10:30 PM

عادل باشا (يجب ان تضع للبعض سمعات قبل اعطائها الى عادل عبده مرة اخرى)

مصطفى ابواسماعيل 12-05-16 10:31 PM

بخيت باشا احلى تقيم

الساعة الآن 07:36 AM