الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   حلقة خاصه عن هوايه الصيد واعضاء المنتدى (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=12182)

shadymageed 11-07-12 01:05 PM

حلقة خاصه عن هوايه الصيد واعضاء المنتدى

اخوانى اعضاء المنتدى الكرام انا المدير التنفيذى لقناة 25 تردد 10911 v وعملين برنامج اسمه ولاد بلدنا انا بفكر انى اعمل حلقه من البرنامج عن هوايه الصيد واستضيف ناس من اخوانا الافاضل فى المنتدى للحديث عن هواية الصبد والاسلحه وعلاقتها بالثورة ايه رايكم ول حد عايز يشارك معايا يا ريت ناخد الاراء لانى بجد لاقيت هنا ناس كتير اوى عندها معلومات فلازم نربط ده بالاحداث الجاريه فى البلد انا منتظر ارائكم فى الموضوع ده

هشام سمير 11-07-12 01:19 PM

رد: حلقة خاصه عن هوايه الصيد واعضاء المنتدى

فكره روعه وموضوع هيكون الاول من نوعه على اى قناه مصريه
اهنيك على الفكره

moneey1975 11-07-12 01:20 PM

اخي الفاضل ربنا يكرمك ان شاء الله فكرة في منتهي الروعه وجديده وايضا ستتيح للمنتدي فرصه للظهور وتعريف الناس برياضة الملوك والامراء

doos99 11-07-12 01:25 PM

فكره رائعه و هتلاقي ناس كتير في المنتدى تساعدك و تديك معلومات و انا اول المشاركين
بس يا ريت تقدر تنفذ الفكره دى في اقرب وقت لاننا نفسنا ان يعرف شعب مصر ما هى هوايه الصيد و قواعد ممارستها لكى نساعد علي نشر هذه الهوايه بين ابناء مصرنا الحبيبه لانها كما سميت علي مر العصور برياضه الملوك و يا ريت نعرف الناس ما هى القوانين الخاصه بالصيد في القانون المصري و تعليمات وزاره البيئه فى هذا المجال
تحياتى ليك ولكل القائمين علي القناه
اخوك العقيد اشرف مختار

fidodido 11-07-12 01:32 PM

فكره و مبادره ممتازه و اقول لاخوانى الين سيشاركوا ان لا ينسوا ذكر ما نشعر به بسسب التعنت فى معاملع الضباط للصيادين بعد الثوره و صعوبه الحصول على التراخيص

blow c06 11-07-12 01:36 PM

لوبتتكلم جد عايزين حلقه مع ائتلاف ظباط الشرطه و نشوف هم رايهم ايه فى الاحداث و امتى هيشوفو شغلهم بجد و يطلعو للبلاغات و يساعدو الناس.. و حلقه تانيه عن ترخيص السلاح و انه حق شرعى لكل مواطن شريف و نتكلم فيها عن تهريب السلاح و بالذات الاسرائيلى و برنامج كامل عن احوال الصناعه فى مصر و ازاى احنا دوله متخلفه صناعيا و ازاى ننمو بالصناعه و يبقى فى حاجه صنع فى مصر بجد و مشروع الدكتور زويل و علاقته بالصناعه و التقدم فى البلد و دعوه للتبرع فى مشروع زويل... تحب اشتغل معاك و اعمل انا برنامج الصناعه ده و نزور كل المصانع المصريه و نشوف بالظبط ايه الى بيتعمل جوا و ازاى مصنع زى النصر للسيارات بقاله كل السنين دى و لسه مش بيعمل حاجه لوحده تقريبا.. انا مهندس ميكانيكا على فكره

smsmn8888 11-07-12 01:39 PM

فكرة ممتاز وهتساعد ناس كتير تدخل مجال الصيد ويشوف المنتداء واعضائة وانشاء هتساعد اعضاء كتير اوى

essam assem 11-07-12 01:55 PM

فكرة جميلة وبالذات واحنا على صدد تسجيل رابطة الصيد والرامية وان شاء اللة سوف نخرج بهذة الرابطة من نطاق الانترنت الى الانتشار الحى الى جميع انحاء الجمهورية وحتى نضمن بذلك وصول هذة الهواية الى جميع الناس واحنا بالفعل بنقوم بدارسة عمل رحلات منتظمة تعليمية للاخوة المبئدتين واللة الموفق
وتحيــــــــــــاتى للجميع

الأفوكاتو 11-07-12 04:07 PM

مؤيد تماما لهذه الفكرة .. وستجد من يفيدك من الاعضاء بإذن الله
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــــع

braveheart 11-07-12 04:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadymageed (المشاركة 147651)
اخوانى اعضاء المنتدى الكرام انا المدير التنفيذى لقناة 25 تردد 10911 v وعملين برنامج اسمه ولاد بلدنا انا بفكر انى اعمل حلقه من البرنامج عن هوايه الصيد واستضيف ناس من اخوانا الافاضل فى المنتدى للحديث عن هواية الصبد والاسلحه وعلاقتها بالثورة ايه رايكم ول حد عايز يشارك معايا يا ريت ناخد الاراء لانى بجد لاقيت هنا ناس كتير اوى عندها معلومات فلازم نربط ده بالاحداث الجاريه فى البلد انا منتظر ارائكم فى الموضوع ده

ممتاز جدا ... و أنا بأسم رابطة الصيد و الرماية أدعو سيادتك للقاء مع بعض الأعضاء للتحدث بهذا الشأن و الأتفاق عليه ... و سنكون شاكرين جدا لسيادتك توصيل صوتنا للمسؤلين. تحياتي لك و للجميع.

beta 11-07-12 04:19 PM

فكرة جميله جدا
وياريت تتكلموا على جشع التجار على الاسلحة

كفافى1 11-07-12 04:59 PM

فكرة جميلة وفى اخوه بالمنتدى كتير اوى خبرة وهيساعدوا فى اخراج الحلقة إلى النور

don'tshoot 11-07-12 05:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadymageed (المشاركة 147651)

جميل جداً لكن مش فاهم نقطة.... الصيد والأسلحة وعلاقتها بالثورة!!

hesham[MaFya]a 11-07-12 05:57 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 147863)

ممتاز جدا ... و أنا بأسم رابطة الصيد و الرماية أدعو سيادتك للقاء مع بعض الأعضاء للتحدث بهذا الشأن و الأتفاق عليه ... و سنكون شاكرين جدا لسيادتك توصيل صوتنا للمسؤلين. تحياتي لك و للجميع.

كلامك صح جداً يا أ/كريم و انا متفق تماماً و لو كدة ممكن يكون ده موضوع نناقشة ان شاء الله فى الاجتماع القادم بأذن الله..تحياتى للجميـــع.

braveheart 11-07-12 05:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hesham[mafya]a (المشاركة 147930)
كلامك صح جداً يا أ/كريم و انا متفق تماماً و لو كدة ممكن يكون ده موضوع نناقشة ان شاء الله فى الاجتماع القادم بأذن الله..تحياتى للجميـــع.

أكيد يا هشام ... دة طبعا بعد إذن كاتب الموضوع .. و ربنا يوفقنا إن شاء الله.

DR SNIPER 11-07-12 06:43 PM

فكره جميله جدا هتساعد على نشر الهوايه وزياده معرفه الناس بيها

tarekvb 11-07-13 12:03 PM

فكرة جميلة وياريت تتنفذ بس لو اتنفذت ياريت نعرف ميعاد الحلقة

shadymageed 11-07-13 04:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 147672)
فكره روعه وموضوع هيكون الاول من نوعه على اى قناه مصريه
اهنيك على الفكره

انشاء الله يا استاذ هشام وانته انشاء الله هتكون تانى واحد معايا والاول اخونا سيادة العقيد اشرف وانشاء الله هنفذ الحلقه

shadymageed 11-07-13 04:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة don'tshoot (المشاركة 147917)
جميل جداً لكن مش فاهم نقطة.... الصيد والأسلحة وعلاقتها بالثورة!!

باختصار انى عايز اربط تجارة السلاح اللى حاصله دلوقتى وان الصيادين واللى حبين الهوايه دى لما بيشتروا سلاح بعد الثورة بتلاقى الناس بتتخيل انهم بلطجيه او عيزنا لحمايه نفسهم والاسعار اللى ارتفعت بشكل مبالغ فيه طبعا ده له علاقه كبيرة بالثورة وايه اللى حصل للهوايه دى بعد الثورة وللسلاح بشكل عام وتقبل تحياتى وشكرا لمررورك وسؤالك

shadymageed 11-07-13 04:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 147933)

أكيد يا هشام ... دة طبعا بعد إذن كاتب الموضوع .. و ربنا يوفقنا إن شاء الله.

يا فندم انا ارحب جدا بالموضوع ده ومش محتاج اذن منى وياريت يا جماعه من الاداره عمل اجتماع لكل الاعضاء فى اى مكان حتى نتعرف على بعض ونسجل الرابطه دى ويكون ليها كلمه وحق مشروع فى كل حاجه

غاوى صيد 11-07-13 05:07 PM

فكرة رائعة واحنا على استعداد نعد برنامج مثلا يكون اسمه يوميات صياد يتم فيه تصوير رحلة صيد بالفيديو من اول اليوم لآخره ويكون فى آخر اليوم حفل شواء لما تم صيده ومنها كمان الناس تشوف المناطق الجميلة اللى بنصطاد فيها
بجد فكرة ممتازة ياريت تنفذ

البطل 11-07-14 01:06 AM

فكرة جميلة ترفع بمستوي الصيد والصيادين ومعرفت وكيفيت الصيد بمصر ........ وجزاك الله خير

المايستروو 11-07-14 01:16 AM

فعلاً فكره تستحق التنفيذ لأن الهوايه دى على أد ماهى جميله على أد ما ناس كتير مايعرفوش عنها حاجه أو زى ماحضرتك قلت بيعتبروا الشخص اللى بيمارس الهوايه دى بلطجى. فاحنا عايزين نغير فكر الناس علشان نبقى مجتمع متفتح زى المجتمعات الاوروبيه وأحسن ان شاء الله.

المايستروو 11-07-14 01:22 AM

وممكن أضيف إقتراح بس؟ ممكن حضرتك تخصص برنامج دائم عن الصيد البرى ويقوم بتقديمه حد من الأعضاء اللى عندهم خبره كبيره فى المجال ده زى مثلاً الأستاذ جلال خليفه.وتقبل تحياتى

sakr2010 11-07-14 01:44 AM

فكره رائعه و هتلاقي ناس كتير في المنتدى تساعدك

koktal 11-07-14 02:07 AM

تقصد قناة ٢٥ يناير ولا حاجه تانية ؟؟ .. وياريت تستضيف المنسق العام للرابطة أستاذ كريم كرانى وبعض الأخوة الأفاضل من الأعضاء .. ويكون فى المقابل بعض القيادات فى الشرطة والجيش للتوضيح والإستيبان على التساؤلات التى ستطرح للجواب عليها وليعرف الذى لا يعرف معنى كلمة صيد وكيف تكون شخصية الصياد .. وياريت نعرف ميعاد الحلقة وياريت بسرعة لو تكرمت .. وشكرا للمساهمة الجليلة دى من حضرتك .. تحياتى لصاحب الموضوع وللأعضاء الكرام ..

Android man 11-07-14 09:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koktal (المشاركة 149063)
تقصد قناة 25 يناير ولا حاجه تانية ؟؟ .. وياريت تستضيف المنسق العام للرابطة أستاذ كريم كرانى وبعض الأخوة الأفاضل من الأعضاء .. ويكون فى المقابل بعض القيادات فى الشرطة والجيش للتوضيح والإستيبان على التساؤلات التى ستطرح للجواب عليها وليعرف الذى لا يعرف معنى كلمة صيد وكيف تكون شخصية الصياد .. وياريت نعرف ميعاد الحلقة وياريت بسرعة لو تكرمت .. وشكرا للمساهمة الجليلة دى من حضرتك .. تحياتى لصاحب الموضوع وللأعضاء الكرام ..

++++++++++++++++++++++++++++++++++1

shadymageed 11-07-14 01:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المايستروو (المشاركة 149013)
وممكن أضيف إقتراح بس؟ ممكن حضرتك تخصص برنامج دائم عن الصيد البرى ويقوم بتقديمه حد من الأعضاء اللى عندهم خبره كبيره فى المجال ده زى مثلاً الأستاذ جلال خليفه.وتقبل تحياتى

والله يا مايسترو الموضوع بتاع عمل برنامج ده مش بتاعى ده او مش تخصصى فى القناه دى لصاحب القناه القرار وعلى فكره انا قدمت الفكره دى بقالى اكتر من شهر ان يتعمل برنامج عن هذا النوع من الرياضات اللى وضنا بيها الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم ولكن الموضوع اترفض بس بالنسبه للحلقه دى ممكن وعلى فكره احنا عملنا حلقه من برنامج عندنا اسمه فورمه الساحل عن رياضه اسمها lasershoot ودى كان اول مره اعرف ان فى الموضوع ده هنا فى مصر وبحاول اتكلم معاهم اننا نصور كذا حلقه عن الرمايه والصيد وانشاء الله قريب اوى هقول لكل الاعضاء اللى منهم مشترك فى نادى نقدر نصور فيه او مكان مفتوح نقدر نصور فيه والله الموفق

shadymageed 11-07-14 01:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة android man (المشاركة 149217)
++++++++++++++++++++++++++++++++++1

انشاء ا لله ده الىل هيتم متقلقش انا بجمع كل جوانب الموضوع والفناة اسمها 25 بس مفيش يناير اتفرج علينا على التردد اللى انا كاتبه يا باشا وشكرا لمرورك الكريم

braveheart 11-07-14 02:08 PM

تم إضافتك بجروب الرابطة يا أ / شادي ... و إن شاء الله نلقاك علي خير ... و تم الرد علي رسالتك علي الخاص .. شكرا لإنضمامك و تحياتي لك.

الساعة الآن 08:52 PM