الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الورشة (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=63)
-   -   استفسار بخصوص تنظيف ماسورة البندقية (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=48627)

احمد سعيد متولى 15-06-01 08:21 PM

استفسار بخصوص تنظيف ماسورة البندقية

احبائى واخوانى السادة الاعضاء
بحثت كتير فى منتدانا الجميل عن تنظيف ماسورة البندقية
وعرفت ان من المهم تنظيف الماسورة اول باول علشان تحافظ على الششخنات وعرفت كمان الطريقة بس المشكلة فى المواد المستخدمة والسؤال هو
ما هى المواد المستخدمة فى تنظيف ماسورة البندقية وكيفية الحصول عليها ؟

عاطف الشاذلى 15-06-01 09:13 PM

رد: استفسار بخصوص تنظيف ماسورة البندقية

ازيك ا/ احمد
الكرال عاملة ايه معاك .. انشالله تكون تمام
وانا كمان عايز طريقة تنضيف الماسورة وفى انتظار الردود

احمد سعيد متولى 15-06-02 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى (المشاركة 576583)
ازيك ا/ احمد
الكرال عاملة ايه معاك .. انشالله تكون تمام
وانا كمان عايز طريقة تنضيف الماسورة وفى انتظار الردود

الله يسلمك ياحبيبى أ/عاطف اخبارك ياعم عامل اية
الكرال جبارة بس مع الرش النضيف ذى الجامو ماتش

ابو مروان 15-06-02 07:27 PM

اولا التنظيف موش اول باول يعنى موش كل طلعة ترجع تنضف الماسورة من جوة.... الطريقة اللى باستخدمها...خيط بتاع سنانير اللى هو بلاستيك جامد يفضل مقاس 45 او 50 ....وهاتجيب حتة من فنلة قطن حتة صغيرة مستطيلة ممكن تعدى من الماسورة ..هاتخرم جتة القماش من بعد حرفها بشوية وتربطها فى الخيط ربط جامد جدا جدا عشان ما تسيبش منك وتنحشر جوة الماسورة لا قدر اللة........هاتدخل الخيط من طرف ..الخيط يكون طويل يعنى متر مثلا....هاتدخل طرف الحيط وتطلعة من الناحية التانية وتسحب حتة القماش من بوز الماسورة وتدخلها وتشد براحة قوى وانتظام لحد ما القماشة تنفد من الناحية التانية...ما تحطش على القماشة اى زيوت.....ربط القماشة لازم يكون جامد...باكرر عشان لو سابت جوة الماسورة..هاتعمل مصيبة لاقدر الله فى خروجها

عاطف الشاذلى 15-06-02 07:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 576597)
اولا التنظيف موش اول باول يعنى موش كل طلعة ترجع تنضف الماسورة من جوة.... الطريقة اللى باستخدمها...خيط بتاع سنانير اللى هو بلاستيك جامد يفضل مقاس 45 او 50 ....وهاتجيب حتة من فنلة قطن حتة صغيرة مستطيلة ممكن تعدى من الماسورة ..هاتخرم جتة القماش من بعد حرفها بشوية وتربطها فى الخيط ربط جامد جدا جدا عشان ما تسيبش منك وتنحشر جوة الماسورة لا قدر اللة........هاتدخل الخيط من طرف ..الخيط يكون طويل يعنى متر مثلا....هاتدخل طرف الحيط وتطلعة من الناحية التانية وتسحب حتة القماش من بوز الماسورة وتدخلها وتشد براحة قوى وانتظام لحد ما القماشة تنفد من الناحية التانية...ما تحطش على القماشة اى زيوت.....ربط القماشة لازم يكون جامد...باكرر عشان لو سابت جوة الماسورة..هاتعمل مصيبة لاقدر الله فى خروجها

عمنا ابو مروان
مشكور على الشرح الوافى
وده مش جديد عليك
صحيح يا ولاد . الكبير كبير

احمد سعيد متولى 15-06-03 09:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان (المشاركة 576597)

انا عملت زى ما حضرتك قولت بالظبط بس رشيت سبرتو ابيض على القماشة وكانت النتيجة هايلة
وشكرا على الشرح ;)

احميد العقيبى 15-07-12 06:31 AM

فكره رائعه مشكور

الساعة الآن 06:49 AM