الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الموضوعات العامه (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=86)
-   -   للأهمية ... تم تحديد المكان و الزمان للإجتماع الثاني للرابطة. (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=7758)

braveheart 11-04-26 10:44 AM

للأهمية ... تم تحديد المكان و الزمان للإجتماع الثاني للرابطة.

بسم الله الرحمن الرحيم.

بعد إجراء الأستفتاء علي المكان و الزمان للإجتماع الثاني لرابطة الصيد .. تم بحمد الله أختيار يوم الجمعة ( الموافق 29/4/2011 ) المقبل كموعد للإجتماع الساعة السادسة مساءا.
كما أختارت أغلبية الأعضاء كافيتيريا الربوة .. فى الطريق الدائرى امام اكاديمية الشرطة.. موقف زهراء مدينة نصر مكانا لهذا الإجتماع.
أرجو من الأعضاء الألتزام بالحضور ... علما بأننا سنقوم بأخذ أسماء الحضور لتكون لهم الأولوية في أستخراج الكارنيهات الخاصة بالرابطة.
و شكرا لكم جميعا.

لمراجعة مواضيع الرابطة بالترتيب :

الموضوع الأول.
الموضوع الثاني.
الموضوع الثالث.

ahmadkader 11-04-26 11:06 AM

رد: للأهمية ... تم تحديد المكان و الزمان للإجتماع الثاني للرابطة.

على بركة الله ، معاكم إن شاء الله يا باشا

misho 11-04-26 11:22 AM

المكان بعيد كده يا جماعه وسبق واتقفنا على مكان فى وسط البلد ولا انتم مش عاوزين حد يجى

محمد صلاح الدين 11-04-26 11:23 AM

ان شاء اللة احضر الاجتماع

كيكى 11-04-26 11:25 AM

انا كمان بضم صوتى لاخ ميشو ياريت نخلى المكان فى اى حته فى وسط البلد مشكووووووووووووووووووووورا

القبطان 11-04-26 11:27 AM

انا بسجل اعتراضى على بعد المكان ياريت يكون قريب من وسط البلد لانى ساكن فى اكتوبر

braveheart 11-04-26 11:33 AM

السادة الأفاضل .. أولا شكرا لكم جميعا علي مشاركتكم.

و لكن الموضوع كان مطروح للأستفتاء بمنتهي الحيادية .. و أنا عن نفسي الثلاث أماكن بعيدة عن مسكني و خاصة الربوة .. فأنا أسكن بجسر السويس ... يعني وسط البلد المكان الأفضل أو مدينة نصر ( فندق النصر للقوات المسلحة ) ... و كما قلت مسبقا الموضوع كان مطروح للإستفتاء .. أرجو من سيادتكم الحضور ... و إن شاء الله الإجتماعات القادمة نجد حلا وسط للمكان.

و شكرا لسيادتكم مرة أخري و بالتوفيق.

mmokhtar_7 11-04-26 11:42 AM

معاك يا كيمو ان شاء الله

rock 11-04-26 11:48 AM

السلام عليكم ... يشرفنى الحضور ولقاء الاخوه الاعضاء ... تحياتى .

braveheart 11-04-26 12:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmokhtar_7 (المشاركة 82980)
معاك يا كيمو ان شاء الله

صباح الفل mmokhtar أيه الأخبار .

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock (المشاركة 82986)
السلام عليكم ... يشرفنى الحضور ولقاء الاخوه الاعضاء ... تحياتى .

و يشرفنا و يسعدنا حضورك يا روك دائما.

أ / ahmadkader - أ / محمد صلاح الدين ... أسعد بتشريفكم الإجتماع.

أ / القبطان - أ / كيكى - أ / misho ... أتمني حضوركم ... و إن شاء الله المرات القادمة تكون قريبة منكم.

mmokhtar_7 11-04-26 12:16 PM

الحمد لله كله تمام و علي فكره التليسكوب شغال زي الفل معايا شكلك مكانش ليك نصيب فيه يا كيمو :))))))

braveheart 11-04-26 12:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmokhtar_7 (المشاركة 83000)
الحمد لله كله تمام و علي فكره التليسكوب شغال زي الفل معايا شكلك مكانش ليك نصيب فيه يا كيمو :))))))

ألف مبروك عليك ... و أحنا الأتنين واحد يا سيدي.

بدر 11-04-26 12:20 PM

الاخوة الافاضل
استاذ كريم
لو تكرم احد الاعضاء بوضع كروكى لكيفية الوصول للكافتريا
تحياتى

smsmn8888 11-04-26 12:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmokhtar_7 (المشاركة 82980)
معاك يا كيمو ان شاء الله

وانا اضم صوتي ليكو المكان بعيد تا قريب فقط للسادة سكان مدينة نصر وما بعدها ولكن بلنسبة للذين لا يملكون سيارة او سكنين بعيد عن المكان هيكون شبة مستحيل انا ساكن في فيصل لو المكان كان اول مدينة نصر كان ممكن حتي احاول اجي بالعربية ولكن المكان كدا بعيد اوى لو وسط البلد المترو افضل حل للوصول ولكن كدا كان واضح ان الربوة الذي اصلا انا اول مرة اسمع عنها هي اختيار الاول والاخير فبصلحة بالتوفيق للذي هيروحو

sheikos81 11-04-26 12:48 PM

كافيتريا الربوة او نادي النصر ايهما سيان بالنسبة لي, مع العلم اني اسكن في المعادي بالقرب طبعاً من الربوة بالاضافة الي جوها الخلاب والفيو الرائع مشتاق للمقابلة والتعرف علي خير ان شاء الله

أخوكم م / شريف سمير

braveheart 11-04-26 12:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 83008)
وانا اضم صوتي ليكو المكان بعيد تا قريب فقط للسادة سكان مدينة نصر وما بعدها ولكن بلنسبة للذين لا يملكون سيارة او سكنين بعيد عن المكان هيكون شبة مستحيل انا ساكن في فيصل لو المكان كان اول مدينة نصر كان ممكن حتي احاول اجي بالعربية ولكن المكان كدا بعيد اوى لو وسط البلد المترو افضل حل للوصول ولكن كدا كان واضح ان الربوة الذي اصلا انا اول مرة اسمع عنها هي اختيار الاول والاخير فبصلحة بالتوفيق للذي هيروحو

و الله يا سمسم أنا أحترت و مش عارف أعمل أيه دلوقتي ... دبرني يا وزيري
و بالنسبة لوسط البلد كل اللي بيقول وسط البلد مش بيقترح مكان معين يا جماعة .. و كمان مفيش مجال أن أي عربية تركن هناك.
.. و شكرا.

smsmn8888 11-04-26 12:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheikos81 (المشاركة 83019)
كافيتريا الربوة او نادي النصر ايهما سيان بالنسبة لي, مع العلم اني اسكن في المعادي بالقرب طبعاً من الربوة بالاضافة الي جوها الخلاب والفيو الرائع مشتاق للمقابلة والتعرف علي خير ان شاء الله

أخوكم م / شريف سمير

الللةةة هي الربوة دي قريبة من المعادي اذاي بقييييي

braveheart 11-04-26 12:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sheikos81 (المشاركة 83019)

أخوكم م / شريف سمير

أيوة يا أ / شريف ... بصراحة أنا مرحتهاش قبل كدة ، و كل اللي أعرفة إنها أمام أكاديمية الشرطة و موقف زهراء مدينة نصر ..عاوزين شرح تفصيلي لمكانها بالتحديد ... و خاصة اللي جاي من الدائري ... ينزل من أي نزلة .. و شكرا.

braveheart 11-04-26 12:53 PM

طلب أخر برجاء الأخوة الأعضاء يتركوا أسمائهم و أرقام هواتفهم للتواصل معهم ... و شكرا.

aly406 11-04-26 12:53 PM

يا جماعة انتو نسيتونا خالص الناس الى مش من القاهرة تعمل اية علشان تكون فى الرابطة دى مع العلم انى عايز اتعرف على كل واحد فى المنتدى دة والله لانكم كلكم ناس زى العسل خاصة سعادة القنصل والاستاذ بدر و eng badran وناس كتير كمان بس يا ريت تشوفو لنا حل

braveheart 11-04-26 01:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly406 (المشاركة 83028)
يا جماعة انتو نسيتونا خالص الناس الى مش من القاهرة تعمل اية علشان تكون فى الرابطة دى مع العلم انى عايز اتعرف على كل واحد فى المنتدى دة والله لانكم كلكم ناس زى العسل خاصة سعادة القنصل والاستاذ بدر و eng badran وناس كتير كمان بس يا ريت تشوفو لنا حل

سيدي الفاضل ... بالنسبة لأخواننا بالمحافظات ... أعرف أنه من الصعب عليهم حضور إجتماعاتنا بالقاهرة ... و زي ما حضرتك شايف ... اللي في القاهرة في ناس كثير بيصعب عليها الحضور ... ما بالك اللي في المحافظات..
و عموما هناك أقتراح سنقوم بمناقشتة بخصوص هذا الشأن .. ( فلنأخذ الأسكندرية كمثال ).. سيقوم الأعضاء الأسكندرانية بأختيار عضو لتمثيلهم بالإجتماعات يكون لدية سيارة و رغبة بالحضور شهريا بالتعاون معهم .. و سيقوم بنقل إقتراحات الأعضاء الموكلين له .. كما سيقوم بكافة الإجراءات اللازمة لإستخراج كارنيهاتهم.

كما أننا بعد تكوين الرابطة سنقوم بتنظيم رحلات صيد لجميع المحافظات .. و ستكون فرصة لمقابلة باقي الأعضاء بعضهم البعض.

و الله الموفق.

ادم عبد ربه 11-04-26 01:08 PM

السلام عليكم جميعا
اولا نعزى انفسنا على وفاة الاخ والصديق رائد طيار محمد التلاوى ونرجوا الله عز وجل ان يتقبله بواسع مغفرته
ثانيا اذا سمحتم لى ياسادة انا متابع ما حدث الامس من شخص (ارسل له رسالة على رابط خاص لعلها تزكره بشيئ على ما يبدو انه نساه ) اتمنى من الله ان يرجعه لعقله واعلم ان ادارة المنتدى فى النهاية لن تفعل اكثر من الغاء عضويته وماذا بعد ذالك من الممكن ان ينتحل صفة شخص اخر ويكرر هذا العمل ايه الحل لكى لايتكرر مثل هذا الموضوع يجب ان يكون هنا حماية ليس من المعقول ان اى شخص يدخل ويشاهد الملف الشخصى وجميع المشاركات وغيرها ارجو ان نفعل اقتراح عمل كارنيه لكل عضو ويكون هناك مستندات لعمل الكارنيه منها اقرار بتحمل المسئولية عن كل كلمة يكتبها وكذلك عدم الاتجار فيما يخالف القانون وهكذا ارجوا من ادارة المنتدى مناقشة هذا الامر والراى شورى بينكم فى تفعيل هذا الامر واتمنى ان ينجح هذا الاجتماع واعتزر عن المجيئ لأنى من الاسكندرية وحتى المكان انا مش عارف هو فين
وفى النهاية لو هذا العضو قراء الموضوع استأذنه لكى يشاهد هذا الرابط ونسال الله الرحمة والمغفرة لمن مات من اموات المسلمين

braveheart 11-04-26 01:15 PM

لا حول ولا قوة إلا بالله ... اللهم أرحمه و أرحم جميع موتانا يا رب العالمين.

هشام سمير 11-04-26 01:29 PM

ان شاء الله احاول اكون موجود معاكم
وان لم اتمكن سيتم الاجتماع فى الاسكندريه مع اعضاء الاسكندريه والبحيره
وانتظرو الجديد والصالح فى الفتره القادمه ان شاء الله

braveheart 11-04-26 01:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 83065)
ان شاء الله احاول اكون موجود معاكم
وان لم اتمكن سيتم الاجتماع فى الاسكندريه مع اعضاء الاسكندريه والبحيره
وانتظرو الجديد والصالح فى الفتره القادمه ان شاء الله

تحياتي لك هشام ... و نلقاك علي خير .. و أتمني أبلاغنا بما سيتم بإجتماعات الأسكندرية إن شاء الله.

hesham[MaFya]a 11-04-26 01:48 PM

باذن الله اخلص امتحانات و احاول اجتمع مع سيادتكم......

dr_mohasan 11-04-26 01:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 82968)
السادة الأفاضل .. أولا شكرا لكم جميعا علي مشاركتكم.

و لكن الموضوع كان مطروح للأستفتاء بمنتهي الحيادية .. و أنا عن نفسي الثلاث أماكن بعيدة عن مسكني و خاصة الربوة .. فأنا أسكن بجسر السويس ... يعني وسط البلد المكان الأفضل أو مدينة نصر ( فندق النصر للقوات المسلحة ) ... و كما قلت مسبقا الموضوع كان مطروح للإستفتاء .. أرجو من سيادتكم الحضور ... و إن شاء الله الإجتماعات القادمة نجد حلا وسط للمكان.

و شكرا لسيادتكم مرة أخري و بالتوفيق.

يجب أن نحترم الديمقراطية
الموضوع طرح للمناقشة وأخذ رأى الأغلبية وتم تحديد المكان, يبقى نلتزم جميعا بالإختيار ونبتدى الرابطة بطريقة منظمة علشان تكمل ان شاء الله
انا ساكن فى جسر السويس والمكان بعيد ومع ذلك ان شاء الله هاكون موجود
ماحنا بنطلع للصيد فى أماكن أبعد من ذلك . ايه المشكلة ؟؟؟؟؟
خالص تحياتى

mmokhtar_7 11-04-26 01:56 PM

اليكم وصف الطريق:

اللي قادم من الهرم او الجيزه يركب الدائري و يفضل ماشي علي طول لحد المعادي يبدأ يركز عشان حينزل نفق و بعديـن يفضل ماشي علي طول بردو لحد لما يلاقي نفق ثاني مايزلوش و يدخل من جنبه سطحي عند اكاديمية الشرطه و يلف الدوران حيلاقي كافيتيريا في وشه علي ربوه عاليه باللون الاحمر و تحتخا واقف ميكروباصات كتيـر يدور علي ركنه او ينزل من المواصله و يطلع علي الكافيتيريا.

اتمني يكون الشرح واضح و لو حد عايز يستفسر تاني انا تحت امركم.

aly406 11-04-26 02:02 PM

يا جماعة فية حد هنا من اى حتة فى الدلتا يعنى غربية دقهلية علشان نتقابل ونعمل فرع فى الدلتا ونتجمع سوا

صائد البوم 11-04-26 02:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly406 (المشاركة 83095)
يا جماعة فية حد هنا من اى حتة فى الدلتا يعنى غربية دقهلية علشان نتقابل ونعمل فرع فى الدلتا ونتجمع سوا

اخوك احمد من البحيره ومعانا الاستاذ هشام سمير والاستاذ وليد وغيرهم كتير ان شاء الله وانا معاك

braveheart 11-04-26 02:10 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 83087)
يجب أن نحترم الديمقراطية
الموضوع طرح للمناقشة وأخذ رأى الأغلبية وتم تحديد المكان, يبقى نلتزم جميعا بالإختيار ونبتدى الرابطة بطريقة منظمة علشان تكمل ان شاء الله
خالص تحياتى

شكرا لك دكتور محمد ... و كلامك صح 100 % ... ألقاك علي خير إن شاء الله.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmokhtar_7 (المشاركة 83089)
اليكم وصف الطريق:

اللي قادم من الهرم او الجيزه يركب الدائري و يفضل ماشي علي طول لحد المعادي يبدأ يركز عشان حينزل نفق و بعديـن يفضل ماشي علي طول بردو لحد لما يلاقي نفق ثاني مايزلوش و يدخل من جنبه سطحي عند اكاديمية الشرطه و يلف الدوران حيلاقي كافيتيريا في وشه علي ربوه عاليه باللون الاحمر و تحتخا واقف ميكروباصات كتيـر يدور علي ركنه او ينزل من المواصله و يطلع علي الكافيتيريا.

اتمني يكون الشرح واضح و لو حد عايز يستفسر تاني انا تحت امركم.

شكرا للتوضيح mmokhtar ألف شكرا.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aly406 (المشاركة 83095)

فكرة ممتازة .. بالتوفيق.

braveheart 11-04-26 02:14 PM

و للعلم ... الكافيتيريا أمام موقف أتوبيسات زهراء مدينة نصر .. يعني أي أتوبيس أو مواصلة رايحة الموقف ... تبقي وصلت إن شاء الله.

Consul 11-04-26 03:30 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...الأخوة الأعزاء الأفاضل...صباح الفل حبايب قلبي وكل عام وأنتم جميعا بخير ( إخوتي وأبنائي الأعزاء المسيحيين بمناسبة عيد القيامة المجيد ) و ( إخوتي وأبنائي الأعزاء مسلمين ومسيحيين بمناسبة أعياد الربيع وشم النسيم ) وأدعو الله من قلبي مخلصا أن يجعل أيامنا كلها أعياد وأفراح ومناسبات سعيدة...اللهم آمين...أعتذر لعدم تواجدي بالأمس لتلبية دعوة أحد الزملاء الأعزاء لي ولبعض الزملاء بالعمل ( عائلية ) لقضاء يوم كامل والإحتفال بشم النسيم في عزبته بإحدى قرى الفيوم الجميلة الرائعة...وعودتنا متأخرين بعد الساعة 12 مساءا...وإتصل بي العديد من إخوتي الأحباء الأعزاء الأستاذ بدر والأستاذ هشام سمير والأستاذ أمير سعد والأستاذ كريم...بارك الله فيهم وفيكم جميعا للتهنئة بمناسبة أعياد الربيع...وللإطمئنا على سبب عدم تواجدي على المنتدى والتفاعل وإبداء رأيي فيما أثير من مشاكل وحوارات خارجة عن المألوف وعن الأدب والذوق العام...وللأسف لم يتسنى لي الدخول على المنتدى لمعرفة ماذا حدث وما هي الأسباب التي أدت إلى ذلك لوجودي خارج المنزل أنا والعائلة كما سبق وأن أوضحت...وهذا أول دخول لي وسأتابع المواضيع بمشيئة الله والرد عليها...ولكنني آثرت وفضلت أن أبدأ بميعاد ومكان إجتماعنا القادم يوم الجمعة الموافق 29/4/22011 حيث أن الميعاد أزف ولا مجال للتراجع لإنجاح هذا اللقاء إن شاء الله...تفضل أخي الحبيب الأستاذ كريم مشكورا بطرح ميعاد ومكان الإجتماع واللقاء القادم للإستفتاء عليه وأخذ رأي الأخوة الأعزاء الأفاضل وذلك من قبلها وبمدة كافية لإعطاء فرصة للجميع لتوفيق أوضاعهم وترتيب مواعيدهم لتقريب المسافات ولراحة الجميع...وكانت هناك فسحة من الوقت في رأيي كانت كافية للتفاعل والمشاركة بالرأي...وكما تعلمون لإختلاف طبائعنا وتفضيلاتنا كبشر من الصعب ومن شبه المستحيل أن نجمع بنسبة 100% على مكان واحد...حتى للمقيمين في القاهرة أنفسهم...ما بالكم بالمقيمين في الضواحي البعيدة والمحافظات...ولذلك حاولنا أن نأخذ برأي الأغلبية لإرضاء وراحة أكبر عدد ممكن وعلينا جميعا أن نرضى ونقبل بنفس صافية وعن إقتناع برأي الأغلبية...دعونا نتفق ولا نختلف ونؤمن بالديموقراطية ونطبقها...وأرجو في المرة القادمة أن نتفاعل أكثر من هذا ونشارك بآرائنا قبل فوات الأوان...أنا عن نفسي لا أعرف مكان وموقع كافيتيريا الربوة...وكنت أفضل نادي وفندق النصر للقوات المسلحة لقربه من منزلي...ولكن نزولا على رأي الأغلبية ( حتى لو كان عددهم قليل ولكنهم تفاعلوا وصوتوا وأبدوا رأيهم ) فلا أجد أمامي مبررا لعدم تحقيق رغبتهم والأخذ برأيهم وإحترام صوتهم...حتى لو كان ذلك على غير رغبتي...وبرضا وقناعة تامة وأكثر من هذا بسعادة بالغة لمجرد لقاءنا وتعارفنا والبت ووضع النقاط على الحروف في كثير من المواضيع الحيوية الهامة والمعلقة والمتوقفة على لقائنا لبحثها ومناقشتها وأخذ رأي الأغلبية للوصول إلى القرار المناسب بشأنها...ولذلك ومنعا للبلبلة أو التردد ولوحدة صفنا وعدم الإنشقاق...أري أن يكون إجتماعنا ولقائنا في كافيتيريا الربوة نزولا على رغبة الأغلبية...وسيتم ترتيب وتنظيم رغبة من تعذر حضورهم من المقيمين في الضواحي البعيدة أو المحافظات للإنضمام للرابطة عن طريق توكيل أحدهم مع إعطائه صورة من تحقيق الشخصية وصورتين شخصيتين وكيفية التواصل ( لكارنيه الرابطة ) وذلك لضمان الجدية والإلتزام وعدم الخروج عن الشرعية والشروط العامة للرابطة والمنتدى ( مقترح تحت البحث والدراسة )...أذكركم مرة أخرى لقائنا القادم إن شاء الله يوم الجمعة الموافق 29/4/2011 الساعة السادسة مساءا في كافيتيريا الربوة نزولا على رأي الأغلبية...أشكركم حبايب قلبي وأعتذر للإطالة...وكل عام وأنتم بخير وسعادة...خالص تحياتي...

braveheart 11-04-26 03:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 83154)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...الأخوة الأعزاء الأفاضل...صباح الفل حبايب قلبي وكل عام وأنتم جميعا بخير ( إخوتي وأبنائي الأعزاء المسيحيين بمناسبة عيد القيامة المجيد ) و ( إخوتي وأبنائي الأعزاء مسلمين ومسيحيين بمناسبة أعياد الربيع وشم النسيم ) وأدعو الله من قلبي مخلصا أن يجعل أيامنا كلها أعياد وأفراح ومناسبات سعيدة...اللهم آمين...أعتذر لعدم تواجدي بالأمس لتلبية دعوة أحد الزملاء الأعزاء لي ولبعض الزملاء بالعمل ( عائلية ) لقضاء يوم كامل والإحتفال بشم النسيم في عزبته بإحدى قرى الفيوم الجميلة الرائعة...وعودتنا متأخرين بعد الساعة 12 مساءا...وإتصل بي العديد من إخوتي الأحباء الأعزاء الأستاذ بدر والأستاذ هشام سمير والأستاذ أمير سعد والأستاذ كريم...بارك الله فيهم وفيكم جميعا للتهنئة بمناسبة أعياد الربيع...وللإطمئنا على سبب عدم تواجدي على المنتدى والتفاعل وإبداء رأيي فيما أثير من مشاكل وحوارات خارجة عن المألوف وعن الأدب والذوق العام...وللأسف لم يتسنى لي الدخول على المنتدى لمعرفة ماذا حدث وما هي الأسباب التي أدت إلى ذلك لوجودي خارج المنزل أنا والعائلة كما سبق وأن أوضحت...وهذا أول دخول لي وسأتابع المواضيع بمشيئة الله والرد عليها...ولكنني آثرت وفضلت أن أبدأ بميعاد ومكان إجتماعنا القادم يوم الجمعة الموافق 29/4/22011 حيث أن الميعاد أزف ولا مجال للتراجع لإنجاح هذا اللقاء إن شاء الله...تفضل أخي الحبيب الأستاذ كريم مشكورا بطرح ميعاد ومكان الإجتماع واللقاء القادم للإستفتاء عليه وأخذ رأي الأخوة الأعزاء الأفاضل وذلك من قبلها وبمدة كافية لإعطاء فرصة للجميع لتوفيق أوضاعهم وترتيب مواعيدهم لتقريب المسافات ولراحة الجميع...وكانت هناك فسحة من الوقت في رأيي كانت كافية للتفاعل والمشاركة بالرأي...وكما تعلمون لإختلاف طبائعنا وتفضيلاتنا كبشر من الصعب ومن شبه المستحيل أن نجمع بنسبة 100% على مكان واحد...حتى للمقيمين في القاهرة أنفسهم...ما بالكم بالمقيمين في الضواحي البعيدة والمحافظات...ولذلك حاولنا أن نأخذ برأي الأغلبية لإرضاء وراحة أكبر عدد ممكن وعلينا جميعا أن نرضى ونقبل بنفس صافية وعن إقتناع برأي الأغلبية...دعونا نتفق ولا نختلف ونؤمن بالديموقراطية ونطبقها...وأرجو في المرة القادمة أن نتفاعل أكثر من هذا ونشارك بآرائنا قبل فوات الأوان...أنا عن نفسي لا أعرف مكان وموقع كافيتيريا الربوة...وكنت أفضل نادي وفندق النصر للقوات المسلحة لقربه من منزلي...ولكن نزولا على رأي الأغلبية ( حتى لو كان عددهم قليل ولكنهم تفاعلوا وصوتوا وأبدوا رأيهم ) فلا أجد أمامي مبررا لعدم تحقيق رغبتهم والأخذ برأيهم وإحترام صوتهم...حتى لو كان ذلك على غير رغبتي...وبرضا وقناعة تامة وأكثر من هذا بسعادة بالغة لمجرد لقاءنا وتعارفنا والبت ووضع النقاط على الحروف في كثير من المواضيع الحيوية الهامة والمعلقة والمتوقفة على لقائنا لبحثها ومناقشتها وأخذ رأي الأغلبية للوصول إلى القرار المناسب بشأنها...ولذلك ومنعا للبلبلة أو التردد ولوحدة صفنا وعدم الإنشقاق...أري أن يكون إجتماعنا ولقائنا في كافيتيريا الربوة نزولا على رغبة الأغلبية...وسيتم ترتيب وتنظيم رغبة من تعذر حضورهم من المقيمين في الضواحي البعيدة أو المحافظات للإنضمام للرابطة عن طريق توكيل أحدهم مع إعطائه صورة من تحقيق الشخصية وصورتين شخصيتين وكيفية التواصل ( لكارنيه الرابطة ) وذلك لضمان الجدية والإلتزام وعدم الخروج عن الشرعية والشروط العامة للرابطة والمنتدى ( مقترح تحت البحث والدراسة )...أذكركم مرة أخرى لقائنا القادم إن شاء الله يوم الجمعة الموافق 29/4/2011 الساعة السادسة مساءا في كافيتيريا الربوة نزولا على رأي الأغلبية...أشكركم حبايب قلبي وأعتذر للإطالة...وكل عام وأنتم بخير وسعادة...خالص تحياتي...

سيادة القنصل ... بعد التحية ... كل عام و أنت و الأسرة الكريمة و كل الأعضاء بخير و صحة و سلام ... و مفيش كلام بعد كلام حضرتك طبعا .. و حمدا لله علي سلامتك و نلقاك علي خير إن شاء الله.

kimokono 11-04-26 04:20 PM

- باذن الله اكون موجود مع الاخوة جميعا .

- تحياتى

essam assem 11-04-26 04:24 PM

السلام عليكم انا معاكم باذن اللة وان شاء اللة بالتوفيق ونشوفكم على خير

braveheart 11-04-26 06:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kimokono (المشاركة 83176)
- باذن الله اكون موجود مع الاخوة جميعا .

- تحياتى

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 83178)
السلام عليكم انا معاكم باذن اللة وان شاء اللة بالتوفيق ونشوفكم على خير

نلقاكم علي خير بإذن الله ... و شكرا للمشاركة.

بدر 11-04-26 06:30 PM

الاخوة الافاضل
على بركة الله
بس اة لو اعرف مين صاحب اقتراح كافتريا الربوة ههههههههههه
على العموم صاحب الفكرة جزاء له هوا اللى هيحاسب على المشاريب هههههههههه
تحياتى

elmashboh 11-04-26 06:47 PM

ياجماعه المفروض اكتر من مكان حرام انا هاجى مثلا من المنصوره بجد حرام

braveheart 11-04-26 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 83249)
الاخوة الافاضل
على بركة الله
بس اة لو اعرف مين صاحب اقتراح كافتريا الربوة ههههههههههه
على العموم صاحب الفكرة جزاء له هوا اللى هيحاسب على المشاريب هههههههههه
تحياتى

إزيك يا مدير ... مساء الأنوار يا باشا .. أخبار مزاج سعادتك أيه يا فندم .. المشكلة إني خايف صاحب فكرة الربوة دة ميجيش أصلا ... ههههههههههه

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elmashboh (المشاركة 83265)
ياجماعه المفروض اكتر من مكان حرام انا هاجى مثلا من المنصوره بجد حرام

و الله أنا عارف ... بس أنت تقترح إيه ؟!!!

AFROTTO 11-04-26 06:59 PM

أن شاء الله هاحضر الاجتماع

unknown 11-04-26 07:19 PM

للأسف لن اتمكن من حضور الأجتماع لسبب وحيد وهو انه الساعة السادسة مساء
وطبعا حضراتكم عارفين طريق السويس بليل بيبقى عامل ازاى ومش هقدر ابات فى القاهرة
ورغم انى كنت اتمنى ان ارى اخوانى الأعزاء فى المنتدى ولكن خيرها فى غيرها ان شاء الله

بدر 11-04-26 07:19 PM

[QUOTE=braveheart;83274][size="5"][b][font="arial black"][color="blue"]

إزيك يا مدير ... مساء الأنوار يا باشا .. أخبار مزاج سعادتك أيه يا فندم .. المشكلة إني خايف صاحب فكرة الربوة دة ميجيش أصلا ... ههههههههههه
على فكرة بقى انا هطعن فى نزاهة الاستفتاء وهطالب باعادة او وقف الاجتماع لان مش شايف حد من الاعضاء موافق على المكان ههههههههههه
تحياتى

بدر 11-04-26 07:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 83296)
للأسف لن اتمكن من حضور الأجتماع لسبب وحيد وهو انه الساعة السادسة مساء
وطبعا حضراتكم عارفين طريق السويس بليل بيبقى عامل ازاى ومش هقدر ابات فى القاهرة
ورغم انى كنت اتمنى ان ارى اخوانى الأعزاء فى المنتدى ولكن خيرها فى غيرها ان شاء الله

الاخ الفاضل
استاذ عبدالله اخبار سعادتك معلش كان معايا تليفون
وفعلا انا اقترحت تقديم الميعاد بس طبعا لم يلقى قبول
تحياتى

سيدخالد 11-04-26 08:24 PM

بسم الله الرحمن الرحيم
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ عن النبي قال : ( إن الدين يسر ، ولن يشاد الدين إلا غلبه ، فسددوا وقاربوا ابشروا ، استعينوا بالغدوة والروحة وشيءٍ من الدلجة ) لابد اخوانى الاعزاء ان نيسر على بعضنا وان نقرب وجهات النظر وان نجد حل وحد وسط للمكان فمن منا كبيرا ومن منا شيخا ومن منا لايستطيع ان يذهب لمكانا بعيد ومن منا لايملك سيارة لكى ياتى بها ولابد ان يكون المكان قريبا بحيث يتيح للاعضاء التجمع والتقارب والتفاهم حتى نشجع وننمى ونطور من هذه الموهبه والهوايه الجميله والله المستعان وتقبلوا مرورى جزاكم الله خيرا

khaledshareef 11-04-26 08:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 83004)
الاخوة الافاضل
استاذ كريم
لو تكرم احد الاعضاء بوضع كروكى لكيفية الوصول للكافتريا
تحياتى

أخي الفاضل استاذ بدر
اقدم لك خدمة متواضعة
هذا الرابط يدلك بالتفصيل على مكان الربوة

http://wikimapia.org/#lat=30.0527464...18&l=0&m=s&v=9

ارجو استخدام هذا الموقع لمساعدة كل من يحتاج للارشاد
مثل اماكن محلات بيع الاسلحة
اماكن تواجد الطرائد و هكذا

CairoMafia 11-04-26 09:55 PM

باذن اللة معاكم و الحمد للة المكان قريب من بيتنا :d

بدر 11-04-26 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledshareef (المشاركة 83357)
أخي الفاضل استاذ بدر
اقدم لك خدمة متواضعة

جزاك الله كل خير يا استاذ خالد على رابط المكان
تحياتى

mostafa amin 11-04-27 12:46 AM

أن شاء اللة معاكم ونتعرف على ناس زي الفل ونستفيد من خبراتكم والة ولى التوفيق

mostafa amin 11-04-27 12:46 AM

اللة ولى التوفيق

إسكندرانى أصيل 11-04-27 01:38 AM

الإخوة الأفاضل أعضاء الرابطة....أنا مشترك جديد واتشرف بوجودى معاكم...وليا إستفسار بخصوص الأشخاص اللى من محافظات أخرى غير القاهرة وممكن يكون فيه صعوبة فى حضورهم الإجتماع ..هيكون إيه موقفهم من إستخراج الكارنيهات الخاصة بالرابطة...وتقبلوا تحياتى

Consul 11-04-27 01:54 AM

والله على رأيك حبيب قلبي...ده بالذات لو ماجاش يبقي عمل فينا حتة مقلب ساقع قوي...لن ننساه طول العمر...والجو اليومين دول قلب ببرد شديد...وأكيد الربوة بيبقي عليها ثلج ساقع قوي...بص حبيب قلبي...غندي إقتراح جهنمي ويا ريت تضيفه عندك في لائحة الجزاءات...إنت الأول إعرف لنا مين أخونا الحبيب الغالي صاحب هذا الإقتراح ودي سهلة قوي ( راجع المشاركات كلها وشوف مين أول واحد ذكر كلمة الربوة )...هوا كده كده وفي جميع الأحوال ها يتوقع عليه عقاب...لو جه ها نخليه يحاسب على المشاريب ( وطبعا ما يمنعش حد يطلب ساندويتش ولا صحن بليلة ولا حتي شيشة عجمي )...وآه بقي لو ما جاش...ما يعرفش إيه إللي مستنيه...ها نخليه هدف تنشين لحبايبنا الأشبال المبتدئين البراعم المتفتحة أملنا ومستقبلنا...وبرضو رحمة بيه ومراعاة لظروفه هانديهم بنادق رمسيس نمرة 1...علشان تعلم فيه بس وما تعورهوش...إحنا برضو نخاف عليه ويهمنا أمرة...هو في الأول والآخر أخ عزيز وغالي علينا وعضو فعال في أسرتنا الحبيبة...وبرضو فرصة الأشبال يتدربوا على هدف حي متحرك...وعلشان يعرفوا من صوته الرشاية جت في الهدف ولا لأ...يبقي ضربنا عصفورين بحجر واحد...والله حلوة الديموقراطية...أظن مافيش أحسن من كده...إيه رأيكم يا شباب...عايزين نستفتي ونصوت على الموضوع ده ( خللي بالك المرة دي لازم تكون الصناديق خشب ) علشان ما حدش يقول إننا ظلمناه أو بنستبد برأينا...وعلشان يتفرق ذنبه بين القبائل...شد حيلك وهمتك حبيب قلبي...يا ابو قلب حديد...الموضوع ده فيه نجمة كبيرة بترقية وعلاوتين يا بطل...وماتنساش مفتاح قفل الصندوق تعمل منه 10 نسخ علشان ما حدش يعرف مين اللي فتح الصندوق ولعب فيه...خللى الناس تسلي نفسها وتفكر في حل هذا اللغز ومعرفة الفاعل...علينا وعليك بخير يكون عدى فترتين إنتخابيتين يكونوا الناس نسيوا وإتعودوا...وبعدين نخليها مدى الحياه...وسلملي على الدستور الجديد...خالص تحياتي...

hema777h 11-04-27 01:57 AM

معاكم باذن اللة في الاجتماع وهتكون معرفة خير باذن اللة

essam assem 11-04-27 02:53 AM

السلام عليكم اعضاء المنتدى المحترمين سبق وقلت فى نفس الموضوع انى ان شاء اللة هكون معاكم لكن انا بقترح ان الا جتماع يكون قبل او بعد صلاة المغرب عشان وقت الاجتماع يكون كافى وبردو عشان منطيعش فريضة وربنا يبارك لنا فى اى قرارات نتخذة باذن اللة فى الاجتماع شكرا مع تمنياتى بالتوفيق للجميع

Abkreno_007 11-04-27 05:28 AM

الاقاليم يا جماعة الخير
انتو نسينها خالص
حتى مع فكرة ان يكون فى واحد نائب الموضوع مش هيبقى اكيوريت اوى
انا بفكر فى ان يكون فى روابط فرعية
وهنزل موضوع بكده ويريت كبارات المنتدى يدونا رأيهم
وتحياتى للجميع

asoliman 11-04-27 10:48 AM

معاكم انشاء الله

smsmn8888 11-04-27 12:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 83020)

و الله يا سمسم أنا أحترت و مش عارف أعمل أيه دلوقتي ... دبرني يا وزيري
و بالنسبة لوسط البلد كل اللي بيقول وسط البلد مش بيقترح مكان معين يا جماعة .. و كمان مفيش مجال أن أي عربية تركن هناك.
.. و شكرا.

وسط البلد ماليانة يعني اشهر كافيتريا هي اصلا ميدان التحرير بس القصة كلها ان المشوار بعيد والمنطقة دي بصراحة غريبة اوى يعني علي الدائري والربوة والكلام تا غريب علي الاقل لو في مدينة نصر يكون مكان معرفو للجميع مش نروح نتوه غير مع احترامي المنتداء في ناس كتير شباب معندوش عربية هيجي المشوار تا اذاي تا انا معاي عربية وبصراحة مش هعرف اجي اصلا عاما المقصود ان المكان يكون لة وسيلة موصلات سهلة زى المترو او يكون معروف للجميع وبالتوفيق في المرة القادمة

smsmn8888 11-04-27 12:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 83087)
يجب أن نحترم الديمقراطية
خالص تحياتى

انهي ديمقراطية الذي حضرتك ببتكلم علية
المكان الذي حضرتك تم اختيارة اصلا مالوش موصلات معروفة للجميع 1
2- الواضح ان في عدد كبير ميعرفش الطريق اصلاا !!!!
3- لازم نجط في الاعتبار معايير مكان التقابل يعني
( طريقة الوصول الموصلات مترو وتا افضل طريقة للوصول لاي مكان حاليا - يكون في منطقة معلومة للاغلبية -
ولكن الذي حدث ان الربوة دي من الواضح انها في حتة مش مشهوة علي الاقل للناس التي مش بتخرج كتير ؟؟؟ ثانيااا علي الدائري يعني اسواء مكان ممكن تروح بالموصلات - تلات مفيش مترو قريب ليها والمترو هو افضل وسيلة للربط بين اكبر عدد ممكن من الاماكن
فهمت احنا اصلا بنكلم في اة

smsmn8888 11-04-27 12:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 83629)
السلام عليكم اعضاء المنتدى المحترمين سبق وقلت فى نفس الموضوع انى ان شاء اللة هكون معاكم لكن انا بقترح ان الا جتماع يكون قبل او بعد صلاة المغرب عشان وقت الاجتماع يكون كافى وبردو عشان منطيعش فريضة وربنا يبارك لنا فى اى قرارات نتخذة باذن اللة فى الاجتماع شكرا مع تمنياتى بالتوفيق للجميع

يابشا ممكن نصلي جماعا هناك

braveheart 11-04-27 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Consul (المشاركة 83602)
والله على رأيك حبيب قلبي...ده بالذات لو ماجاش يبقي عمل فينا حتة مقلب ساقع قوي...لن ننساه طول العمر...والجو اليومين دول قلب ببرد شديد...وأكيد الربوة بيبقي عليها ثلج ساقع قوي...بص حبيب قلبي...غندي إقتراح جهنمي ويا ريت تضيفه عندك في لائحة الجزاءات...إنت الأول إعرف لنا مين أخونا الحبيب الغالي صاحب هذا الإقتراح ودي سهلة قوي ( راجع المشاركات كلها وشوف مين أول واحد ذكر كلمة الربوة )...هوا كده كده وفي جميع الأحوال ها يتوقع عليه عقاب...لو جه ها نخليه يحاسب على المشاريب ( وطبعا ما يمنعش حد يطلب ساندويتش ولا صحن بليلة ولا حتي شيشة عجمي )...وآه بقي لو ما جاش...ما يعرفش إيه إللي مستنيه...ها نخليه هدف تنشين لحبايبنا الأشبال المبتدئين البراعم المتفتحة أملنا ومستقبلنا...وبرضو رحمة بيه ومراعاة لظروفه هانديهم بنادق رمسيس نمرة 1...علشان تعلم فيه بس وما تعورهوش...إحنا برضو نخاف عليه ويهمنا أمرة...هو في الأول والآخر أخ عزيز وغالي علينا وعضو فعال في أسرتنا الحبيبة...وبرضو فرصة الأشبال يتدربوا على هدف حي متحرك...وعلشان يعرفوا من صوته الرشاية جت في الهدف ولا لأ...يبقي ضربنا عصفورين بحجر واحد...والله حلوة الديموقراطية...أظن مافيش أحسن من كده...إيه رأيكم يا شباب...عايزين نستفتي ونصوت على الموضوع ده ( خللي بالك المرة دي لازم تكون الصناديق خشب ) علشان ما حدش يقول إننا ظلمناه أو بنستبد برأينا...وعلشان يتفرق ذنبه بين القبائل...شد حيلك وهمتك حبيب قلبي...يا ابو قلب حديد...الموضوع ده فيه نجمة كبيرة بترقية وعلاوتين يا بطل...وماتنساش مفتاح قفل الصندوق تعمل منه 10 نسخ علشان ما حدش يعرف مين اللي فتح الصندوق ولعب فيه...خللى الناس تسلي نفسها وتفكر في حل هذا اللغز ومعرفة الفاعل...علينا وعليك بخير يكون عدى فترتين إنتخابيتين يكونوا الناس نسيوا وإتعودوا...وبعدين نخليها مدى الحياه...وسلملي على الدستور الجديد...خالص تحياتي...

ههههههههه .. و الله يا سيادة القنصل معاك حق ... و صاحب الفكرة أسمه mdfd5 .. ( تسليم أهالي أهو ... ههههههههه ) .. و بناءا عليه تم طرح هذا المكان للأستفتاء بجانب الأماكن الأخري التي كانت مطروحة.
و أؤوكد لك أن المرة القادمة الصناديق هتبقي خشب ... و خشب زان كمان .. و إن شاء الله أنت اللي هتفتحها .. أنا مليش دعوة ... ههههههه

braveheart 11-04-27 06:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 (المشاركة 83747)
انهي ديمقراطية الذي حضرتك ببتكلم علية
المكان الذي حضرتك تم اختيارة اصلا مالوش موصلات معروفة للجميع 1
2- الواضح ان في عدد كبير ميعرفش الطريق اصلاا !!!!
3- لازم نجط في الاعتبار معايير مكان التقابل يعني
( طريقة الوصول الموصلات مترو وتا افضل طريقة للوصول لاي مكان حاليا - يكون في منطقة معلومة للاغلبية -
ولكن الذي حدث ان الربوة دي من الواضح انها في حتة مش مشهوة علي الاقل للناس التي مش بتخرج كتير ؟؟؟ ثانيااا علي الدائري يعني اسواء مكان ممكن تروح بالموصلات - تلات مفيش مترو قريب ليها والمترو هو افضل وسيلة للربط بين اكبر عدد ممكن من الاماكن
فهمت احنا اصلا بنكلم في اة

صديقي العزيز smsm8888 ... هون عليك ... أنا عارف أن كلامك صح 100 % ... و كمان و الله المكان ده أبعد مكان بالنسبة لي ... و المفاجأة كمان أنني مرحتهوش قبل كدة أصلا .. بس أنت كلامك سليم ... و المرة الجاية سنأخذ في الإعتبار كل الأمور التي أضفتها إن شاء الله ... و شكرا لك.

braveheart 11-04-27 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيدخالد (المشاركة 83356)
بسم الله الرحمن الرحيم
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ عن النبي قال : ( إن الدين يسر ، ولن يشاد الدين إلا غلبه ، فسددوا وقاربوا ابشروا ، استعينوا بالغدوة والروحة وشيءٍ من الدلجة ) لابد اخوانى الاعزاء ان نيسر على بعضنا وان نقرب وجهات النظر وان نجد حل وحد وسط للمكان فمن منا كبيرا ومن منا شيخا ومن منا لايستطيع ان يذهب لمكانا بعيد ومن منا لايملك سيارة لكى ياتى بها ولابد ان يكون المكان قريبا بحيث يتيح للاعضاء التجمع والتقارب والتفاهم حتى نشجع وننمى ونطور من هذه الموهبه والهوايه الجميله والله المستعان وتقبلوا مرورى جزاكم الله خيرا

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledshareef (المشاركة 83357)
أخي الفاضل استاذ بدر
اقدم لك خدمة متواضعة

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 83629)

شكرا لكم علي تعاونكم .. و شكرا جزيلا لكل من شارك و تفاعل.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abkreno_007 (المشاركة 83660)
الاقاليم يا جماعة الخير
انتو نسينها خالص
حتى مع فكرة ان يكون فى واحد نائب الموضوع مش هيبقى اكيوريت اوى
انا بفكر فى ان يكون فى روابط فرعية
وهنزل موضوع بكده ويريت كبارات المنتدى يدونا رأيهم
وتحياتى للجميع

مطروح للمناقشة أثناء الإجتماع سيدي الفاضل ... أخواننا في الأقاليم علي عيني و راسي طبعا.

Axel 11-04-27 07:29 PM

ان شاء الله هحاول اجي لأن الربوة تعتبر قريبة مني
انا جديد معاكم فمش عارف هعرفكم ازاي بس التجمع هيكون واضح

بس يا رب مفيش حاجة تطلع اليوم ده تعطلني اني احضر ههههه

و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

Abkreno_007 11-04-28 02:58 AM

يا رب خير يا استاذى
والله لولا ان الواحد رايح يضرب شوية ويضربله شوية
وجو جيمس بوند ده كنت جيت بس ان شاء الله قريب نتقابل مع الشخصيات المحترمة كلها بتوع المنتدى

دكتور عابدينوف 11-04-28 03:01 AM

مع خالص احترامى انا لسة جديد فالمنتدى والكان بعيد جدااااااااا

braveheart 11-04-28 12:10 PM

شكرا لكم جميعا علي التفاعل و المشاركة.

braveheart 11-04-28 05:35 PM

سيتم التجمع غدا الجمعة 29/4/2011 من الساعة الرابعة عصرا .. و سيبدأ الإجتماع من الساعة السادسة بمشيئة الله ...

المكان .. كافيتيريا الربوة أمام موقف أوتوبيسات زهراء مدينة نصر.

بدر 11-04-28 06:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 84607)
سيتم التجمع غدا الجمعة 29/4/2011 من الساعة الرابعة عصرا .. و سيبدأ الإجتماع من الساعة السادسة بمشيئة الله ...

على بركة الله
وسيبدأ الاجتماع بمجرد اكتمال العدد القانونى للجلسة 3 افراد ههههههههههه
يعنى انا جاى 4 ان شاء الله ومعايا 2 كمان هنبدا ونخلص ونسيب بيان مع صاحب الكافتريا بالتوصيات
امين سياسات المنتدى

هشام سمير 11-04-28 06:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 84623)
على بركة الله
يعنى انا جاى 4 ان شاء الله ومعايا 2 كمان هنبدا ونخلص ونسيب بيان مع صاحب الكافتريا بالتوصيات
امين سياسات المنتدى

لا يا باشا يبقى فيه كده حق عرب كبير جداً
انتا لازم تستنانى دا انا جاى من سقر وباقى الاخوه بقا ربنات معاهم معلش يا جماعه انانيه بقا

Ahmed914 11-04-28 06:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 84607)

ممكن أطلب من السادة الأعضاء للرابطة , أمكانية المساهمة فى عمل رابطة مماثلة بكل محافظة ؟ كنواة لعمل نادى تحت مسمى الصيد فى مصر , والإجتماع يكون عن طريق ممثل لكل محافظة , فقط لتعم الفائدة , وأولها مواجهة جشع التجار فى مصر .

Ahmed914 11-04-28 06:23 PM

الرجااااااااااااااااااااااااااء الرد على الفكرة وعدم تجاهلها , سواء كان الرد بالرفض أو القبول .

Ahmed914 11-04-28 06:25 PM

وأصل الفكرة هو تجمع الأعضاء وطرح المزيد من الأفكار لتنتقل من مجرد دردشة على موقع المنتدى الفاضل للتنفيذ على الطبيعة , طرح الأفكار الإبتكارية وعمل دراسة جدوى لها وتسويقها , ويرجع نسبة من عائدها إلى المنتدى , ونسبة لإدارة النادى , وهكذا ....

Ahmed914 11-04-28 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 84642)
وأصل الفكرة هو تجمع الأعضاء وطرح المزيد من الأفكار لتنتقل من مجرد دردشة على موقع المنتدى الفاضل للتنفيذ على الطبيعة , طرح الأفكار الإبتكارية وعمل دراسة جدوى لها وتسويقها , ويرجع نسبة من عائدها إلى المنتدى , ونسبة لإدارة النادى , وهكذا ....

عفواً قصدى نسبة لصاحبها ونسبة للمنتدى والنادى إن شاء الله لتطويره , دا غير فكرة عمل مكان ثابت , وتنظيم عمليات الصيد , وعمل مسابقات للرماية , وتكوين جمعية إستيرادية , وجميع النواحى التى يمكن لأفراد المنتدى الإفادة فيها .

braveheart 11-04-28 06:45 PM

اقتباس:

على بركة الله
امين سياسات المنتدى

هههههههههه ... بدر باشا ... متنساش تجيب حازم معاك.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84635)
انتا لازم تستنانى دا انا جاى من سقر وباقى الاخوه بقا ربنات معاهم معلش يا جماعه انانيه بقا

تحياتي .. أ / هشام سمير ... نلقاك علي خير.

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 84638)
ممكن أطلب من السادة الأعضاء للرابطة , أمكانية المساهمة فى عمل رابطة مماثلة بكل محافظة ؟ كنواة لعمل نادى تحت مسمى الصيد فى مصر , والإجتماع يكون عن طريق ممثل لكل محافظة , فقط لتعم الفائدة , وأولها مواجهة جشع التجار فى مصر .

شكرا لمشاركتك ... و المقترح مطروح للنقاش إن شاء الله.

بدر 11-04-28 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84635)

ماشى بس خد بالك حق العرب هيبقى عليك لو مجبتش معاك الاحاجة اللى انا عايزها منك ولا أية
تحياتى

unknown 11-04-28 07:03 PM

اقتباس:

على بركة الله
امين سياسات المنتدى

ما بلاش حكاية امين السياسات دى يا ريس وشها كان وحش اوى على صاحبك
من مقر الحزب الى مقر حكومة الظل فى ليمان طرة.
اللهم لا شماتة

braveheart 11-04-28 07:11 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unknown (المشاركة 84672)
ما بلاش حكاية امين السياسات دى يا ريس وشها كان وحش اوى على صاحبك
من مقر الحزب الى مقر حكومة الظل فى ليمان طرة.
اللهم لا شماتة

هههههههههه ... لا متقلقش علي بدر .. أصلة نازل في قائمة ناااار .. هتنجح بإذن الله بإكتساح ... ولا إيه يا بدر باشااااااا ..

اسكندرانى 11-04-28 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 82945)
بسم الله الرحمن الرحيم.

بعد إجراء الأستفتاء علي المكان و الزمان للإجتماع الثاني لرابطة الصيد .. تم بحمد الله أختيار يوم الجمعة ( الموافق 29/4/2011 ) المقبل كموعد للإجتماع الساعة السادسة مساءا.
كما أختارت أغلبية الأعضاء كافيتيريا الربوة .. فى الطريق الدائرى امام اكاديمية الشرطة.. موقف زهراء مدينة نصر مكانا لهذا الإجتماع.
أرجو من الأعضاء الألتزام بالحضور ... علما بأننا سنقوم بأخذ أسماء الحضور لتكون لهم الأولوية في أستخراج الكارنيهات الخاصة بالرابطة.
و شكرا لكم جميعا.

لمراجعة مواضيع الرابطة بالترتيب :

الموضوع الأول.
الموضوع الثاني.
الموضوع الثالث.

واللى عنده شغل يعمل اية
طيب احننا ممكن نعمل فروع للرابطة فى كل محافظات مصر وكدة يبقى احسن

هشام سمير 11-04-29 12:15 AM

يا جماعه فيه اكتر من 6 اشخاص اتصلو بيا بسيجلو اتعرضهم على المكان انه بعيد جداً عنهم ايه رأيكم
وموصينى كمان بعمل موضوع آخر

بدر 11-04-29 12:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84890)
يا جماعه فيه اكتر من 6 اشخاص اتصلو بيا بسيجلو اتعرضهم على المكان انه بعيد جداً عنهم ايه رأيكم

والله لو فية امكانية لوجود بديل انا كمان اضم صوتى لتغيير المكان
تحياتى

dr_mohasan 11-04-29 12:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84890)

طيب يا باشا ليه الإخوة اللى اتصلوا بيك ماكلفوش خاطرهم وشاركوا فى الاستفتاء من الاول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بدر 11-04-29 12:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 84909)
طيب يا باشا ليه الإخوة اللى اتصلوا بيك ماكلفوش خاطرهم وشاركوا فى الاستفتاء من الاول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الاخ الفاضل
د محسن
كلامك صحيح 100 فى ال100 بس عدم مشاركة الناس فى الاستفتاء جعل المشارك بمكان الربوة يفوز بالتزكية
ومعظم الناس لم تطرح مكان بديل
على العموم قدر الله وما شاء فعل
تحياتى

dr_mohasan 11-04-29 12:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 84912)
الاخ الفاضل
د محسن
كلامك صحيح 100 فى ال100 بس عدم مشاركة الناس فى الاستفتاء جعل المشارك بمكان الربوة يفوز بالتزكية
ومعظم الناس لم تطرح مكان بديل
على العموم قدر الله وما شاء فعل
تحياتى

تحياتى لحضرتك يا أستاذ بدر
الناس المعترضة على المكان حاجة من اتنين
اما انهم لم يكلفوا نفسهم عناء الاهتمام والمشاركة من الأول ولم يقدروا جهد الأستاذ كريم فى التنظيم
أو انهم شاركوا ولكن كان هناك اغلبية للرأى الآخر
وفى الحالتين يجب ان ننفذ ما اتفقنا عليه وننفذ رأى الأغلبية ونتمسك بالنظام لأن أى تغيير فى هذا الوقت المتأخر سوف ينسف الموضوع من أساسه
وعموما من المستحيل ان يكون هناك مكان يرضى عنه الجميع , فلنحترم رأى الناس اللى اهتموا وشاركوا من الأول
خالص تحياتى واحترامى وتقديرى لحضرتك ولجميع الزملاء فى المنتدى

هشام سمير 11-04-29 12:49 AM

يا دكتور محسن كل الاخوه اللى اتصلو بيا لتسجيل اعتراضهم من الاخوه القدامى فى المنتدى ولابد من تواجدهم معنا
ولكن كحالنا جميعاً ان كل فرد ظن ان هذا الرأى رأى الغالبيه من الاعضاء مع العلم انه من الممكن ان الاخ الذى قم بطرح مكان الربوه لن يكون موجود

بدر 11-04-29 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 84917)
تحياتى لحضرتك يا أستاذ بدر
الناس المعترضة على المكان حاجة من اتنين
اما انهم لم يكلفوا نفسهم عناء الاهتمام والمشاركة من الأول ولم يقدروا جهد الأستاذ كريم فى التنظيم
أو انهم شاركوا ولكن كان هناك اغلبية للرأى الآخر
وفى الحالتين يجب ان ننفذ ما اتفقنا عليه وننفذ رأى الأغلبية ونتمسك بالنظام لأن أى تغيير فى هذا الوقت المتأخر سوف ينسف الموضوع من أساسه
وعموما من المستحيل ان يكون هناك مكان يرضى عنه الجميع , فلنحترم رأى الناس اللى اهتموا وشاركوا من الأول
خالص تحياتى واحترامى وتقديرى لحضرتك ولجميع الزملاء فى المنتدى

يافندم والله انا متفق معاك وكلامك سليم
ونلقاك على خير ان شاء الله
تحياتى

هشام سمير 11-04-29 12:51 AM

الاخوه الافاضل ارجو من الجميع متابعة الموضوع صباحاً حتى يتم معرفة القرار الذى توصلنا اليه.........
طبعاً تم تغير المكان
ولكن الاختلاف فى الميعاد هل هو ثابت كما هو ام انه سيؤجل.........

dr_mohasan 11-04-29 12:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84918)
يا دكتور محسن كل الاخوه اللى اتصلو بيا لتسجيل اعتراضهم من الاخوه القدامى فى المنتدى ولابد من تواجدهم معنا
ولكن كحالنا جميعاً ان كل فرد ظن ان هذا الرأى رأى الغالبيه من الاعضاء مع العلم انه من الممكن ان الاخ الذى قم بطرح مكان الربوه لن يكون موجود

اذا كان الإخوة اللى اعترضوا كلهم من الإخوة القدامى , فكان من الأجدر بهم أن يشاركوا من البداية ويقولوا رأيهم وقت أن كان باب المناقشة مفتوح والذى ظل مفتوحا لأكثر من شهر لمناقشة المكان , وكان اجدر بهم أن تكون لهم المبادرة و ان يقودوا الموضوع ويساعدوا فى تنظيمه بدلاً من الإنتظار كل هذا الوقت ليقولوا رأيهم

اذا كان وجود هؤلاء الإخوة (مع خالص احترامى وتقديرى لهم) مهم جدا , فالأهم جدا جدا جدا هو وجود نظــــــــــــام نسير عليه جميعا , لأن وجود النظام أهم كثييييييييييييراً من وجود أى شخص مهما كانت درجة خبرته وأهميته

أؤكد لسيادتك أننا اذا فتحنا باب المناقشة من الآن للاجتماع القادم (بعد شهر بأمر الله) فسوف نأتى بعد هذا الشهر من الآن ونقف نفس الموقف , ناس موافقة وناس معترضة , طالما اننا لا نرضى بنظام محدد نسير عليه

خالص احترامى وتقديرى لحضرتك أهشام سمير

dr_mohasan 11-04-29 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 84919)
يافندم والله انا متفق معاك وكلامك سليم
ونلقاك على خير ان شاء الله
تحياتى

بارك الله فيك يا سيدى

braveheart 11-04-29 03:00 PM

نظرا لصعوبة تعديل او تغيير المكان المحدد للاجتماع فسيظل الوضع كما هو علية و ذلك لضيـــق الوقــت و نلقاكم على خـــــير ...

dr_mohasan 11-04-29 03:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 85221)
نظرا لصعوبة تعديل او تغيير المكان المحدد للاجتماع فسيظل الوضع كما هو علية و ذلك لضيـــق الوقــت و نلقاكم على خـــــير ...

على بركة الله

HANINIE 11-04-29 05:58 PM

كنت اتمنى حضور هذه الاجتماع على الأقل للتعرف بالأعضاء لاكن ظروفى غير مناسبة اليوم فاباءذن الله نلتقى فى فرصة اخرى ورجاء موفتنا بكل جديد

مصراويي 11-04-30 01:06 AM

ماتنسوش أهل اسكندرية في الاجتماع وياريت تقدرو توصلولنا كارنيهات الرابطة ده لو قدرنا نعملها لإنها فكرة ممتازة

mdfd5 11-04-30 01:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 84918)

مع العلم لدخولي المنتدى اليوم بالصدفة و الله أعلم اني قرأت هذه الردود فور دخولي المنتدى أيضاً بالصدفة
و لو تعلمون رغبتي الشديدة للتعرف و الصداقة على الصيادين ذووي الخبرة نظراً لثمن الصداقة في الدنيا و لخبرتي الضئيلة
و حسبما رأيت أني من قمت باقتراح هذا المكان بناءاً على اجتماعات منتديات أخرى في مجالات أخرى غير الأسلحة
فإني أعتذر من عدم مجيئي لظروف غير إرداية مني و هي وفاة جدي رحمه الله الذي أعيش معه

أرجو تقبل اعتذاري بصدر رحب و الدعاء لجدي بالرحمة و الجنة
و شكراً

dr_mohasan 11-04-30 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mdfd5 (المشاركة 85636)
مع العلم لدخولي المنتدى اليوم بالصدفة و الله أعلم اني قرأت هذه الردود فور دخولي المنتدى أيضاً بالصدفة
و حسبما رأيت أني من قمت باقتراح هذا المكان بناءاً على اجتماعات منتديات أخرى في مجالات أخرى غير الأسلحة
فإني أعتذر من عدم مجيئي لظروف غير إرداية مني و هي وفاة جدي رحمه الله الذي أعيش معه

و شكراً

اللهم ارحمه واغفر له وأسكنه الفردوس الأعلى برحمتك يا أرحم الراحمين
نتقابل على خير ان شاء الله فى الإجتماع القادم

بدر 11-04-30 01:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mdfd5 (المشاركة 85636)

و شكراً

الاخ الفاضل
البقاء لله وربنا يغفر للفقيد ويلهمكم الصبر
وربنا يجازيك خير لاختيار المكان رغم اعتراضنا علية فى البداية وانتظارك لتوقيع اقصى عقوبة ولكن الحمد لله عدت بسلام واستمتعنا بالصحبة الطيبة وافتقدناك معنا اليوم
ومرة تانية تقبل تعازينا

mdfd5 11-04-30 01:37 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر (المشاركة 85641)
الاخ الفاضل
البقاء لله وربنا يغفر للفقيد ويلهمكم الصبر
وربنا يجازيك خير لاختيار المكان رغم اعتراضنا علية فى البداية وانتظارك لتوقيع اقصى عقوبة ولكن الحمد لله عدت بسلام واستمتعنا بالصحبة الطيبة وافتقدناك معنا اليوم
ومرة تانية تقبل تعازينا

اختياري للمكان كان اقتراااح و كان عليه إقبال من قبل منتديات السيارات؛ فلذلك اقترحت المكان، و الصراحة أني فوجئت بموافقة الأغلبية عليه في الاستفتاء
و مع العلم أني اشتريت الكورال بناءاً على استشارتك و لكني للأسف لم أجد الوقت لاستعمالها نظراً للظروف التي مريت بها
و أتمنى اسنخدام الرأفة في العقوبة تحت بند الزمالة في النقابة المهنية

بدر 11-04-30 01:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mdfd5 (المشاركة 85650)
اختياري للمكان كان اقتراااح و كان عليه إقبال من قبل منتديات السيارات؛ فلذلك اقترحت المكان، و الصراحة أني فوجئت بموافقة الأغلبية عليه في الاستفتاء
و مع العلم أني اشتريت الكورال بناءاً على استشارتك و لكني للأسف لم أجد الوقت لاستعمالها نظراً للظروف التي مريت بها
و أتمنى اسنخدام الرأفة في العقوبة تحت بند الزمالة في النقابة المهنية

يا فندم واحنا فعلا سيبنا الاجتماع بتاعنا وانضمينا لمنتدى السيارات كانو عاملين اجتماع اليوم يعنى كنوع من التغيير هههههههههههه
وانا فعلا افتكرت استفسارك ومراسلاتك بس مين ال......... اللى قالك تجيب الكرال ههههههههه
وخسارتنا اليوم عدم تشريفك لينا بس الحمد لله انك لم تحضر ههههههههههه
لان الناس كلها كانت لاخر لحظة فى انتظارك
للترحيب بيك طبعا ههههههههههه
تحياتى

سيدخالد 11-04-30 01:43 AM

انا ايضا من اعترض على المكان ولكن كان فى نيتى الذهاب والحضور اليكم ولكن كانت الظروف اقوى منى واعتذر وبشدة والقاكم فى الاجتماع القادم وفقكم الله واياكم

بدر 11-04-30 01:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيدخالد (المشاركة 85661)
انا ايضا من اعترض على المكان ولكن كان فى نيتى الذهاب والحضور اليكم ولكن كانت الظروف اقوى منى واعتذر وبشدة والقاكم فى الاجتماع القادم وفقكم الله واياكم

لعل المانع خير يا استاذ سيد والجايات اكتر من الرايحات
تحياتى

سيدخالد 11-04-30 01:47 AM

فى الحقيقة يا اخ بدر علمت بانك غير موجود فقررت التخلى عن الحضور لعدم وجود شخصكم الغالى هههههه والمرة القادمة نلتقى على خير ويكون المكان عندك فى اكتوبر

الساعة الآن 05:17 AM