الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   صور وفيديو الصيد ورحلاته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=47)
-   -   طائرغريب .... وصحبه حلوه .... (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=2549)

rock 10-07-04 03:35 AM

طائرغريب .... وصحبه حلوه ....

السلام عليكم ورحمة الله ..... صباح الفل يا احلى صيادين ....

تم بحمد الله تنفيذ حلمى بخروجى لاول رحله بعد ماكنت بصطاد فى المنطقه جنب البيت وكانت الحصيله فى الاول ثلاث يمامات او اكتر لانى عندنا مابصطدش حمام لانه بيكون بلدى او غيه .
مكان الصيد 6 اكتوبر بعد ميدان جهينه ..روحنا متاخرين تقريبا نصف ساعه على الشروق وكان معانا بندقيتين بتاعتى جامو هنتر 440 واحمد صاحبى نوركا 61 خنقتنا وطلعت عنينا مع اننا لسه مغيرين سوسته وجلبه عند شريف فى شبرا ...... المهم ضربنا احنا الاتنين بالهانتر واحلى حاجه فى اليوم هى الصحبه الحلوه وكانت المحصله 5يمامات و3حمامات معلش الحصيله قليله ودا عشان الرحله كانت قصيره وكان القصد استكشاف المكان ونصيحه لكل الصيادين اللى يقدروا ينزلوا 6 اكتوبر الاهداف كتير جدا ولو كان معانا بندقيه تانيه كنا جبنا كتير لان الحمام كان بينزل على الارض فى تجمعات لا تقل عن 15 الى 30 حمامه ويمام بالكيلو وكمان انا وقعت طائر غريب عليه ومعرفوش لو ممكن حد يعرف الطائر ده اسمه ايه وبتاكل ولا لأ....ودا كان على الحصيله اللى جبناها .... ارجو ان الصور تعجبكم وياريت تقولوا رايكم .... ملحوظه . فى صوره فيها اربع يمامات دى قديمه شويه .تحياتى.........

rock 10-07-04 03:40 AM

رد: طائرغريب .... وصحبه حلوه ....

انا ياجماعه لسه مبتدأ بس عندى فكره ...... واعتقد ان اللى اعرفه هو نقطه فى بحر خبراتكم .... وربنا ينفعنا بيكم .

مصطفى قناص الليل 10-07-04 11:28 AM

ما احلى الصحبة الحلوة rock وربنا ما يقطعها والصور بتاعتك جميلة وصيدك احلى وبندقيتك اجمل ...

وبالنسبة للطائر داة على ما اعتقد اسمة طائر السقساق وهو لونة اسود فى ابيض ورجلية طويلة وحجم راسة كبير

وديما بيتواجد فى المناطق الصحراوية وبالقرب من البيرك والمستنقعات وبيبنى عشة على الارض فى المناطق النائية

او فى اى جزيرة على النيل او بحيرة وبيتغذى على القوارض والاسماك وكمان الحشرات وهو طبعا مابيتكلش وانا اسطدت

منة كتير بس كنت بااحنطة ... واخر كلامى تحياتى لك ياباشا...

............... قناص الليل ..................

rock 10-07-04 01:51 PM

السلام عليكم ..... ازيك يا مصطفى ..... شكرا على المعلومات الجميله والاطراء الاجمل ..... وانشاء الله لينا طلعه مع بعض ....... تحياتى.

مصطفى قناص الليل 10-07-04 04:16 PM

داانا يذدنى شرف ياباشا انى اطلع معاك رحلة صيد وانا تحت امرك فى اى وقت .... وتحياتى لك ...

وليد الشيمى 10-07-04 05:25 PM

الطائر ده اسمه الزقزاق البلدى..والله ينور على الصيادين .. بس ياريت تحديد المكان بدقة اكثر .. يعنى فين بالنسبة لميدان جهينة؟؟؟

rock 10-07-04 07:25 PM

المكان بالظبط من عند ميدان جهينه يمين.... طريق بيفرلى هيلز لحد قبل الكارته ب100 متر المكان رائع .تحياتى.

body77 10-07-04 07:49 PM

[QUOTE=rock;20129]انا ياجماعه لسه مبتدأ بس عندى فكره ...... واعتقد ان اللى اعرفه هو نقطه فى بحر خبراتكم .... وربنا ينفعنا بيكم .[/QUOTE
مبتدا ايه ياعم احمد انت طلعت صياد جامد
بس ياريت الطلعه الجايه ماتنسنيش
وياريت اسمع صوتك

وليد الشيمى 10-07-04 10:39 PM

اشكرك على الرد وتمنياتى لك بالتوفيق والصيد الوفير

Oonyx 10-07-04 10:54 PM

هو فعلا طير الزقزاق وطعمه قريب جدا من اليمام بستثناء إن لحمه خشن شوية
والله ينور عالصيد الجامد

مصطفى قناص الليل 10-07-04 11:11 PM

الطائر دا يا oonyx مابيتاكلش والله مابيتاكل لانة بيتغذى على القوارض الصغيرة والحشرات ....

اللهم بلغت اللهم فاشهد ..... وتحياتى لكم قناص الليل .............

momo44 10-07-05 07:38 AM

الله ينور على الصيد الجامد
والطائر ده فعلا مش بيتاكل
انا ضربته قبل كده
انت ضربته بنوع طلق ايه
ومن ضربة واحدة لا اكتر
اصل انا شايف صدره متدمر :)

rock 10-07-05 08:53 AM

طيب يا جماعه انا لقيت وانا بنضف الطير ده حوصلة مش معده ولقيت فيها ارز وذره وقمح وملقيتش اى بواقى لقوارض او حشرات ..... المهم انى لقيته نظيف من جوه زى اى طائر بناكله ومش مهم هو بتاكل ولا لأ المهم انى مش هصطاده لانى مش من هواة التحنيط والحاجه الوحيده اللى ممكن احنطها هى البومه لانى نفسى فيها اوى لانى بحب شكلها القوى جدا وياريت حد يقوللى ازاى احنط الحاجات دى .... لانى معرفش.... تحياتى .

rock 10-07-05 11:40 PM

لكم اسعدتنى الردود الجميله .....واستغربت من عدد المشاهدات ...شكرا لكل من قام بالرد ... وشكر لكل من شاهد واستفاد ولم يفد .... نسال الله ان ينفعنا بكم ... تحياتى .

rock 10-07-05 11:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الشيمى (المشاركة 20144)
الطائر ده اسمه الزقزاق البلدى..والله ينور على الصيادين .. بس ياريت تحديد المكان بدقة اكثر .. يعنى فين بالنسبة لميدان جهينة؟؟؟

نورت الموضوع يا موسوعه ... تحياتى

rock 10-07-05 11:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo44 (المشاركة 20167)
الله ينور على الصيد الجامد
والطائر ده فعلا مش بيتاكل
انا ضربته قبل كده
انت ضربته بنوع طلق ايه
ومن ضربة واحدة لا اكتر
اصل انا شايف صدره متدمر :)

والله يا مومو هى طلقه واحده ماجنوم ( مش برو ماجنوم ) ام سن خادها وطار وبعديها باتنين متر نزل وقف شويه وبعدين اتقلب على جانبه ... انا كنت ضاربه من على بعد 25_30 متر وعلى ما روحتلو كان مات ....تحياتى.

rock 10-07-06 01:11 PM

[QUOTE=body77;20149]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock (المشاركة 20129)
انا ياجماعه لسه مبتدأ بس عندى فكره ...... واعتقد ان اللى اعرفه هو نقطه فى بحر خبراتكم .... وربنا ينفعنا بيكم .[/QUOTE
مبتدا ايه ياعم احمد انت طلعت صياد جامد
بس ياريت الطلعه الجايه ماتنسنيش
وياريت اسمع صوتك

سنظل دائما نستفيد من علمكم ... هكلمك وياريت نطلع مع بعض ... تحياتى

tito 10-07-06 08:17 PM

الله ينورعليكوا

abosamer 10-07-06 11:01 PM

ايه الجمال ده يا باشا انا كنت في اسكندرية ولسه شايف المشاركة الجميلة دي اعمل حسابي معاك المرة القادمة وربنا يبارك لك

rock 10-07-08 10:19 PM

شكرا يا حبيب قلبى وانشاء الله انت معانا المره الجايه

~aragon~ 10-07-09 09:51 AM

و الله صيد جميل و وفير و الله يباركلك
اما بالنسبة للطائر فهو طائر السقساق و هو على حد علمى انه هو مش بيتاكل لأنه بياكل حشرات و كدة بس مع ذلك فى ناس بتاكلو و تقبل مرورى

galal khalifa 10-07-09 10:05 AM

lمعلش يا ابو حميد انا اتاخرت بس والله انا بقالي اسبوع في مطروح بصيف مع الاولاد .
بس اية الحلاوة تسلم ايدك وعيونك والبندقية حبيبتي هانتر 440 وسلامي الي احلي صحبة

rock 10-07-09 02:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ~aragon~ (المشاركة 20376)
و الله صيد جميل و وفير و الله يباركلك
اما بالنسبة للطائر فهو طائر السقساق و هو على حد علمى انه هو مش بيتاكل لأنه بياكل حشرات و كدة بس مع ذلك فى ناس بتاكلو و تقبل مرورى

تسلم يا سيف ربنا يخليك ونشوفك كابتن مصر فى الرمايه انشاء الله ........ تقبل تحياتى .

rock 10-07-09 02:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa (المشاركة 20377)
lمعلش يا ابو حميد انا اتاخرت بس والله انا بقالي اسبوع في مطروح بصيف مع الاولاد .
بس اية الحلاوة تسلم ايدك وعيونك والبندقية حبيبتي هانتر 440 وسلامي الي احلي صحبة

مصيف مبارك انشاء الله ... ومستنى حضرتك عشان نطلع نكسر الطيور. انشاء الله ..... تحياتى

الساعة الآن 05:05 AM