الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   تحذير من الفرد الخرطوش (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=35539)

realfighter 12-11-02 03:40 PM

تحذير من الفرد الخرطوش

السلام عليكم
الموضوع يا جماعه انا لتانى مرة بكتبه او بمعنى اصح بنقله لانى كنت كاتبه فى المنتدى على الرابط القديم
والاكونت مالهوش اى وجود هنا بعد ما عملت اكونت جديد بنفس الاسم هنا لان الاكونت بتاعى بيفتح بس على الرابط القديم

السلام عليكم ورحمة الله
اولا احب امسى او اصبح ع اعضاء المنتدى المحترمين وع طاقم الادارة كمان قبل ما اكتب الموضوع ده بخصوص الفرد الخرطوش اللى بقى ف الفترة الاخيرة زى ما انا بطلق عليه من وجهة نظرى (صديق المجرم) هههههههههه لانه انتشر كتير وبقى ف ايد اى مجرم او بلطجى
فكرت اكتب الموضوع ده بعد ما كنت قريت موضوع قديم بعنوان خطورة الفرد الخرطوش وكان لاحد الاعضاء المحترمين هنا والناس كانت تقريبا مختلفه انه خطر او مش خطر او وسيلة للدفاع عن النفس ما علينا خلينا ندخل ف الموضوع
اولا الفرد الخرطوش اللى موجود ف مصر معظمه اذا مش كله صناعة محلى فبالتالى اول مشكله فيه انه مش هيكون مرخص باى حال من الاحوال وده لاسباب كتير منطقية واهمها انه هيكون خالى من اى عنصر من عناصر الامان ببساطه لانه مصنوع كده بالبركة من غير مقايسة ولا مواصفات ولا تصاريح ولا..................الخ
وبما انه من غير مقايسة او مواصفات موحده وف ييجى الاف وشوية بيصنعوه يعنى هتلاقى الفرد اللى ف السوق(السوده) بميت شكل وخامات مختلفه اللى من خامات معقوله وقد يكون ليس له اضرار فنيه
لكن هنا هتكون الخطورة ف عدم وجود امان بالمرة بالاضافة لقصر طول الماسورة اللى هتخلى مجموعة البلى هتفرش على ارتفاع قريب جدا من الفرد يعنى ممكن تصيب اى حد قريب من المحيطين بالشخص اللى هيستعمله وخاصة اذا بيضرب ف فرح او اى مكان زحمه ده عيب والعيب التانى ان ممكن يكون فرد من خامات كويسة بس مافيش اى مسافة فاصلة بين الابرة والشاكوش(الطارق) يعنى بتضرب اول خرطوشة واذا هتضرب التانيه اذا نسيت ترجع الشاكوش قبل ما تعمر الخرطوشة التانيه كده شكرا لان بمجرد انك تقفل الفرد هتحتك الابرة بكبسولة الخرطوشة وهتنطلق تلقائى بشكل مباغت وهنا الفرد نفسه هينطلق بالاتجاه المعاكس لشدة رد الفعل بالاضافة لجملة من المصابين اللى هتصيبهم الخرطوشة ده بعد ما تدمر ايد اللى بيستخدمه ده ف احسن الظروف اذا بتستخدم فرد من صناعة واحد فنان او محترف اما لو بتستخدم فرد مصنوع من مواد رديئة وماسورة ميه (مصنوع بغرض تجارى )او مش على ايد محترف هنا اكيد حجات كتير هتحصل زى ان الماسورة ممكن تنفجر ولك ان تتوقع حجم الخسارة ليك وللشخص القريب منك ولو حظك كويس والماسورة صمدت لعدة طلقات ممكن يحصل ارتداد نارى ناتج عن تسرب الغاز للخلف وده بيكون بسبب عيوب فنية من المصنع مع ردائة الخامات واكيد هنا كمان هيحصلك اصابة وف افضل الظروف اذا ما قابلكش ده كله ممكن ينوبك جرح ف قبضة ايدك اللى بتضرب بيها وده نتيجة لشدة رد فعل الفرد وخاصة اذا عيار 16 وخرطوش مستورد مش مصرى وده بيكون بسبب ان الفرد حتى لو اتصنع من خامات جيده جدا وعلى ايد محترف ما بيكونش مر باى حسابات لتوزيع رد الفعل الناتج عن الانفجار وهنا ممكن رد الفعل يتركز كله ع نقطه واحده بايدك وقد تكون اضعف مكان بايد المستخدك زى المكان ما بين السبابة والابهام سهل جدا انه يتفتح ومش هيكون جرح سهل ابدا
واسف ع الاطاله بس كل دى عيوب ف فرد الخرطوش المحلى وكلها مرت على ولو فرضنا ان كل الكلام ده مش موجود وفرد الخرطوش حلو وكويس وابن حلال برده بيفضل محذور قانونيا شئنا ام ابينا ولا يمكن ترخيصه باى حال من الاحوال
ومنتظر ردود الاعضاء وشكرا

M.SHADY 12-11-02 05:22 PM

رد: الفرد الخرطوش

شكرا ليك للافاده و النصح

realfighter 12-11-02 05:43 PM

العفو استاذ شادى وشرفتنى بجد بمرورك

AhmeD EslaM 12-11-03 01:10 AM

طبعا ياباشا انا ماك فى كل قلى بتقولو من المخاطر ديه بس ده ميمنعش ان فيه انواع كويسه وصناعه كويسه
وبرضو عن تجربه شخصيه

realfighter 12-11-03 02:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.shady (المشاركة 449825)
شكرا ليك للافاده و النصح

العفو يا استاذ شادى كلك زوق والموضوع مكتوب لافادة اعضاء المنتدى

Orabi 12-11-03 02:55 AM

لا مانع من ترك الموضوع مادام يأخذ صفة التحذير من أضرار تلك الاسلحه و ان الموضوع ليس له علاقه باي بيع او شراء و كونه مجرد معلومات تحذيريه.

شكرآ

THE BUTCHER 12-11-03 02:59 AM

يا جماعه الموضوع انا شايف انه هايل ومش عيب لما حد يكتب علي جوجل فرد خرطوش يظهر المنتدي الخاص بينا بس لما يدخل يلأقي كل التنكير والرفض لهذذه النوعيه من الاسلحه ... وفي نفس الوقت نكسب كل الخير لاي حد يلاقي الرفض النهائي من منتدي زو خبره في هذه المواضيع ....
هذا رأي المتواضع

Orabi 12-11-03 03:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the butcher (المشاركة 450025)
يا جماعه الموضوع انا شايف انه هايل ومش عيب لما حد يكتب علي جوجل فرد خرطوش يظهر المنتدي الخاص بينا بس لما يدخل يلأقي كل التنكير والرفض لهذذه النوعيه من الاسلحه ... وفي نفس الوقت نكسب كل الخير لاي حد يلاقي الرفض النهائي من منتدي زو خبره في هذه المواضيع ....
هذا رأي المتواضع

كلام سليم 100 في ال 100

realfighter 12-11-03 03:59 AM

السلام عليكم استاذ عرابى متشكر لردك يا فندم واسلوبك الراقى

realfighter 12-11-03 04:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the butcher (المشاركة 450025)
هذا رأي المتواضع

السلام عليكم شكرا على الرد والتفاعل الايجابى لحضرتك وشرفنى مرورك وكلامك مضبوطفعلى سبيل المثال انتشار معلومات تحذيرية او حتى وقائية من مرض نقص المناعة المكتسبة (الايدز) على كبرى المواقع الطبية العالمية فهذا لا يعنى ان الموقع دون المستوى واحتواء المواقع الاسلامية على معلومات ومواضيع توضح عقوبات الذنى والتحذير منها وضبط العلاقات الزوجية فهذا لا يقلل منها بل يزيدها رفعة ولا حياء فى الدين ولا حياء فى العلم ايضا

محمد خلف 12-11-03 04:36 AM

انا شايف ان الموضوع مهم و مفيد
لان ناس كتير بتستخدم فعلا فرد الخرطوش و مبيعرفوش مخاطره الا لما تحصلهم فعلا
و الاستاذ بردو ذكر العيوب و مذكرش طريقه تلافيها او معالجته
و الموضوع من اوله لاخره تحذير من السلاح دا
عشان كده انا شايف ان الموضوع مهم و مفيد
بس في رجاء للاستاذ realfighter
ياريت حضرتك تغير عنوان الموضوع لو ينفع
ممكن يكون مثلا تحذير من فرد الخرطوش
او مخاطر فرد الخرطوش
حاجه كده يعني

pooforever_2010 12-11-03 12:11 PM

رد: تحذير من الفرد الخرطوش

موضوع رائع ومهم
خصوصا بعد انتشار هذا السلاح الغير قانونى
ومفيد جدا للاعضاء الجدد والصغار فالسن
اللى شايفين السلاح ده قصادهم وممكن يضعفوا ويستخدموه
لانهم مش عارفين مخاطره
كل الشكر لصاحب الموضوع
وفانتظاز المزيد
واحلى تقييم

Orabi 12-11-03 12:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 450088)
موضوع رائع ومهم
لانهم مش عارفين مخاطره
كل الشكر لصاحب الموضوع
وفانتظاز المزيد
واحلى تقييم

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1

hogan 12-11-04 12:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة orabi (المشاركة 450098)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1

محمد مكاوى 12-11-04 08:09 PM

اتمنى الى يتمسك بفرد اين كان نوعة خرطوش او بيضرب طلقة روسى الخخخخخخخخ
تغلظ العقوبة على حاملة للحد من انتشارة فى ايدى البلطجية و الحرامية

شكرأ موضوع اكثر من رائع

realfighter 12-11-04 11:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد خلف (المشاركة 450046)
انا شايف ان الموضوع مهم و مفيد
لان ناس كتير بتستخدم فعلا فرد الخرطوش و مبيعرفوش مخاطره الا لما تحصلهم فعلا
و الاستاذ بردو ذكر العيوب و مذكرش طريقه تلافيها او معالجته
و الموضوع من اوله لاخره تحذير من السلاح دا
عشان كده انا شايف ان الموضوع مهم و مفيد
بس في رجاء للاستاذ realfighter
ياريت حضرتك تغير عنوان الموضوع لو ينفع
ممكن يكون مثلا تحذير من فرد الخرطوش
او مخاطر فرد الخرطوش
حاجه كده يعني

السلام عليكم
استاذ محمد خلف شرفنى مرورك وطلبات حضرتك اوامر يا فندم الادارة فورا غيروا اسم الموضوع من قبل ما انا اقرأ مشاركتك حتى يا فندم

realfighter 12-11-04 11:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pooforever_2010 (المشاركة 450088)
موضوع رائع ومهم
لانهم مش عارفين مخاطره
كل الشكر لصاحب الموضوع
وفانتظاز المزيد
واحلى تقييم

السلام عليكم
استاذ pooforever_2010
شكرا على الاهتمام والتقييم

realfighter 12-11-04 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة orabi (المشاركة 450098)

شكرا يا فندم على التقييم

realfighter 12-11-04 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hogan (المشاركة 450556)
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++1

السلام عليكم
استاذ هوجن شرفنى مرورك وشكرا على التقييم

realfighter 12-11-04 11:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 450695)

شكرأ موضوع اكثر من رائع

السلام عليكم
نورت الموضوع يا بشمهندس

scorpion007 12-11-05 12:35 AM

ايع الفرق بين الخرطوش و طبنجات البلى الى انتو طالعين بيهه السما ( دى زى دى )

realfighter 12-11-06 05:22 PM

السلام عليكم
شكرا جزيلا لطاقم الادارة المحترم على تثبيت الموضوع
وتقبلوا تحياتى

realfighter 12-11-06 05:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 (المشاركة 450791)
ايع الفرق بين الخرطوش و طبنجات البلى الى انتو طالعين بيهه السما ( دى زى دى )

السلام عليكم
حضرتك انا كنت فاكر ان السماء بيطلعوها بصواريخ مش بطبنجات بلى !!!!!!!!! هههههههههه
اوعى تزعل بهزر معاك
شوف حضرتك انا ما عملتش الموضوع عشان اقارن بين الاتنين وبعدين اقول ان الطبنجة البلى تفوقت فى المقارنة
الاتنين ما بيطلعش عليهم ترخيص دى اول حاجة بيتفقوا فيها
اما بقى عشان نجاوب على سؤال حضرتك ايه الفرق ؟
ببساطة حضرتك تجمع كل العيوب اللى فى مسدس البلى وتحطها جنب العيوب اللى انا ذكرتها بخصوص الفرد الخرطوش هتلاقى ان الفرد تفوق طبعا على مسدس البلى من حيث عدد العيوب والخطورة اللتى تقع على المستخدم نفسه ...
ولو حابب تقارن حجم الخطورة بجد قارن عيار طلقة البلى بعيار طلقة الخرطوش وكمية البارود ونوعه اللى موجود فى طلقة الصوت (طلقة البلى) بكمية البارود ونوعه الموجود فى الخرطوشة واخيرا قارن عدد المقذوفات الخارج من خرطوشة واحدة وامكانية توجييهها؟!!!!!!!! باستعمال الماسورة القصيرة فى الفرد
مع مقذوف واحد خارج من طلقة الصوت
واخيرا احب اقول انى ما كنتش حابب اقارن بين نوعين سلاح فى كلا الحالتين حملهم غير قانونى

الذهبي 12-11-06 11:19 PM

شكرا جداااااا علي المعلوماااااااات الهيلة دي
وشكرا علي التحذير

realfighter 12-11-07 05:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الذهبي (المشاركة 451384)
شكرا جداااااا علي المعلوماااااااات الهيلة دي
وشكرا علي التحذير

عفواااااا يا فندم

realfighter 12-11-07 05:22 PM

:pشكرا جزيلا لطاقم الادارة المحترم على الغاء تثبيت الموضوع

dr.mohamed 12-11-25 08:29 PM

حقيقى بسم الله ما شاء الله فعلا باشوات تفرح ومعلومات قيمة جدا

حقيقى جزيل الشكر على الاهتمام بعرض تلك المعلومات على جميع الاعضاء

وربنا يحفظ شعب مصر

mr vigo 12-11-25 10:28 PM

ده سلاح رقيع بجد

وانا بعتبر ان مجرد حمله يثبت ان حامله اما مجرم أو شاب صايع

لان السلاح المحترم محترم من يومه

_SAIKO_ 12-11-25 10:58 PM

موضوع جيد يا هندسه جزيت خيرا يارب و مشكور عالتحذير

realfighter 12-11-26 03:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 456839)
موضوع جيد يا هندسه جزيت خيرا يارب و مشكور عالتحذير

حبيبى يا بشمهندس سيد شكرااااااا
وشرفت الموضوع

mahmoudsaid 12-11-30 11:31 PM

موضوع رائع
والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

Mohamed Mahmoud 12-11-30 11:48 PM

موضوع مميز
واحلى تقييم

realfighter 12-12-01 01:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudsaid (المشاركة 457922)
موضوع رائع
والاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

السلام عليكم استاذ محمود شرفنى مرورك يا فندم
اكيد طبعا الاختلاف فى الرأى بأدب واحترام لا يفسد للود قضية

_SAIKO_ 12-12-01 01:55 AM

ولا يهمك يا هندسه و مشكور عالمعلومات الجديده المفيده و احلي تقييم

realfighter 12-12-01 03:28 PM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 457971)
ولا يهمك يا هندسه و مشكور عالمعلومات الجديده المفيده و احلي تقييم

السلام عليكم ورحمة الله
حبيبى يا بشمهندس سيد
عفوا يا هندسة تحت امر الاعضاء وشكرا جزيلا على التقييم ولو على المعلومات انت تؤمر وهزيدك من الشعر بيت عشان خاطرك انت يا هندسة وهقولك ان فى مصر انواع خرطوش قوية جدا وحتى يحذر استخدامها مع بعض البنادق الخرطوش القديمة ذات الطلقة الواحده او ام روحين او بمعنى اصح لا تستخدم الا مع نظام البامب لان مع البندقية العادية (مثلا زى بندقية ستيفنز الامريكية بالرغم من قوتها)كمية الغاز كلها تستخدم لدفع المقذوف بعكس بعض الانواع الاخرى وهنا من الخطورة على بيت النار اننا نستخدم خرطوش مع هذه البنادق بضغط اعلى من 32 جرام لان بعد استخدام اول علبة هتظهر مشاكل والماسورة هتسخن وده احيانا بيسبب انفجار لبيت النار فى البندقية ده فى حال استخدام ضغط 36 جرام او 38 فما بالك بالفرد وانا هرفقلك صورة مع المشاركة لنوع خرطوش ايطالى موجود فى مصر وانا شخصيا استخدمته مع بندقية مش مع الفرد بس يظهر ان فى ناس ما تعرفش عنه حاجة وانا لى طلب ان لووووووووووو فى ناس بتأيد الخرطوش يروح دلوقت ويضرب 3 خرطوشات ورا بعض من نفس الخرطوش ده بضغط 36 جرام مش هقول 38 ويرجع يقولنا ايه نتيجة التجربة او ممكن وقتها ابقى اقلكم انا لان احتمال كبير انه بعد التجربة مش هيرجع !!!!!
وتقبل تحياتى يا هندسة وشاكر مرورك العطرملف مرفق 47952

realfighter 12-12-01 03:31 PM

1 مرفق
ملف مرفق 47953ودى صورة تانية لشكل تانى من نفس الخرطوش اللى بقصده بتوضح ماركة الخرطوش

mahmoudsaid 12-12-01 04:29 PM

استاذ realfighter شكرا لردك المحترم وحاولت ابعتلك رسالة خاصة بس للاسف الصندوق مليان
شكرا لذوقك العالى واحترامك وكرم اخلاقك

_SAIKO_ 12-12-01 04:57 PM

طيب يا هندسه اي حكايه ال 32 و 36 جرام دي .. بصراحه ماعرفش ؟

realfighter 12-12-01 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 458077)
طيب يا هندسه اي حكايه ال 32 و 36 جرام دي .. بصراحه ماعرفش ؟

السلام عليكم ورحمة الله
تحت امرك يا بشمهندس سيد
شوف يا بشمهندس المقصود بالضغط هو الضغط المتولد نتيجة انفجار البارود واكيد انفجار 2 جرام بارود هيولد ضغط اعلى واقوى من 1 جرام مثلا تمام
فالشائع بين فئة معينة فى مصر انه يقولك خرطوشة ضغطها 28 او 32 جرام او على حسب الرقم اللى بيكون مكتوب على الخرطوشة وغالبا بيكون مكتوب الرقم وبجواره حرف ال g وفى الحقيقة ورغم ارتباط الضغط المتولد بــــــــــــــــــــ وزن البارود لكن حرف الg لا يعنى ابدا الجرام فلا يعقل ان خرطوشة يكون فيها 32 جرام او 36 او حتى 20 جرام بارود وخاصة لو مستوردة و فيها بارود نابليونى مش بارود اى كلام
طيب هتقلى ايه المقصود هقولك المقصود هو فعلا وزن البارود لكن مقاس بوحدة الجرين gr
والجرين = 64.798 ملللللللللى جرام
يعنى 1 جرين = 0.06479 جرام
يعنى الخرطوشة ال 32 جرين =2.07جرام
والخرطوشة ال 36 جرين =2.33جرام
وهكذا
واعذرنى فى المثال اللى انا ضربته لبعض الناس هنا وقلت ضغط الخرطوشة 36 جرام لان انا حبيت اكلم كل واحد بلغته وزى ما قلت ان دى المسميات المنتشرة بين فئة معينة فى مصر او بمعنى اصح بين المعلمين اللى بيشتغلوا فى الكلام ده مش بين الصبيان
وزى اول صورة انا رفعتها لو ركزت هتلاقى مكتوب 28g لكن معظم التصنيع الجديد المستورد بيكون مكتوب عليه gr
ومشاركتى الاخيرة دى لو عدت من غير تقييم هزعل واللى يقراها ويحس نفسه استفاد منها فبالزوق كده يسيب تقييم عشان مش عايز ازعل حد ههههههههههههههههههههههه
تحياتى يا هندسة

realfighter 12-12-01 08:44 PM

اه وبمناسبة الصورة اللى انا رفعتها هتلاقى مكتوب عليها رقم 5 ولو مش باين فى الصورة مش مشكلة لان الخرطوشة دى انا عارفها
وهنا الرقم ده بيعنى رقم البلى المستخدم
انا قلت اهو رقم البلى مش مقاس البلى

realfighter 12-12-01 09:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.mohamed (المشاركة 456800)
حقيقى بسم الله ما شاء الله فعلا باشوات تفرح ومعلومات قيمة جدا

حقيقى جزيل الشكر على الاهتمام بعرض تلك المعلومات على جميع الاعضاء

وربنا يحفظ شعب مصر

السلام عليكم ورحمة الله
عفوا يا دكتور محمد وحضرتك شرفت الموضوع

realfighter 12-12-01 09:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fantomas (المشاركة 456813)
كلامك صح والله لكن اللى عايز يدافع عن نفسه هيدافع باى حاجة فى ايده وهتعمل ايه بقى للمخ التخين ههههههههههه
موضوع متميز ويستحق التقييم وهذا رايئ

شكرا جزيلا يا فندم ونورت الموضوع بمرورك العطر

realfighter 12-12-01 09:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo (المشاركة 456829)
ده سلاح رقيع بجد

وانا بعتبر ان مجرد حمله يثبت ان حامله اما مجرم أو شاب صايع

لان السلاح المحترم محترم من يومه

السلام عليكم
استاذ فيجو لتانى مرة بتشرفنى فى الموضوع بتعليقاتك القوية مرة على المنتدى القديم وتانى مرة هنا تحياتى ليك يا فندم

realfighter 12-12-01 09:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mahmoud (المشاركة 457927)
موضوع مميز
واحلى تقييم

شكرا جزيلا يا فندم على التقييم والمرور العطر

_SAIKO_ 12-12-01 11:24 PM

بصراحه انا استفدت ..جزيت خيرا يارب يا هندسه ربنا يكرمك يارب و للاسف التقييم عندي مقفول لاني مديلك تقييم قبل كده

بس بجد افدتني

scorpion007 12-12-02 12:02 AM

Realfighter
اخى العزيز جدااااااااااااااااااا و الفاضل
اولا سامحنى والله انا مقصتش حضرتك فى اى كلمه من كل الى انا قلته بالنسبه لموضوع كل الى بيفتى و الى فاهم و الى مش فاهم مش انته المقصود بيه انتا كلام حصرتك صح و 100*100 و انا متاكد من كلامك و كل الى انتا رديت بيه انا مقتنع جدااااااااا بيه و بالنسبه للفرد انا عارف انه شغل مش متقن بس انا قلت انا مش بدافع عن الفرد القصه كلها الى انا اتكلمت فيهه كانت مقارنه بين الفرد و البلى و انا بردو بعتزر ليك لو انتا اسات فهمى و بردو بقولك احنا اخوات و بس بردو الفرد الى معمول بضمير بيبفى حلو هههههههههههههه
بضحك معاك
ملحوظه :-
السبب الى انتا فلته عشان الفرد يضرب لوحده انا ممكن بعد ازنك اضيف راى تانى لانطلاق الخرطوشه
معلش سامحنى انتا بتقول ان الشاكوش بيكون نازل على الابره و بتحتك بالخرطوشه
مع انى كل الفرده الى انا شوفتها يا اخى لازم ترجع الشاكوش قبل ما تكسر الماسوره عشان الابره بتكون مزنوقه فى الفارغ فلازم ترجع الشاكوش عشان تسلك الابره الاول قبل ما تكسر الماسوره و تشيل الفارغ
فى بقى ناس يتكون سوسته الزناد خفيفه عندهم و لما بيكون مرجع الشاكوش للخلف و حاطط خرطوشه جديده و يجى يقفل الماسوره سوسته الزنتد بتسيب و الشاكوش بينزل على الخرطوشه اول ما الماسوره تتقفل و دى شفناهه كتيير
و بردو ده راى يحتمل الصح و الخطاء و ارجوك متزهلش منى انا والله مقصتكش بوله كلمه و احنا اخوات

realfighter 12-12-02 02:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 458167)
بصراحه انا استفدت ..جزيت خيرا يارب يا هندسه ربنا يكرمك يارب و للاسف التقييم عندي مقفول لاني مديلك تقييم قبل كده

بس بجد افدتني

حبيبى يا بشمهندس سيد انا تحت امرك والتقييم مقفول عشان انت بتضيف للموضوع مش للمشاركة وعامة التقييم الحقيقى هو اسلوبك المهذب وكلامك الطيب
تحياتى

_SAIKO_ 12-12-02 04:37 PM

لا يا هندسه انا عامل تقييم للمشاركه بس كل المشكله اني لازم ادي تقييم ل كذا عضو اخرين عشان التقييم عندك يتفتح ..

جزيت خيرا يارب افادك الله زي ما افدتنا

realfighter 12-12-02 09:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ (المشاركة 458297)
لا يا هندسه انا عامل تقييم للمشاركه بس كل المشكله اني لازم ادي تقييم ل كذا عضو اخرين عشان التقييم عندك يتفتح ..

جزيت خيرا يارب افادك الله زي ما افدتنا

حبيبى يا بشمهندس سيد ولا يهمك وجزانا خيرا واياك وتحيااااااااااااااتى ليك

realfighter 12-12-02 10:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 (المشاركة 458192)
realfighter
اخى العزيز جدااااااااااااااااااا و الفاضل
اولا سامحنى والله انا مقصتش حضرتك فى اى كلمه من كل الى انا قلته بالنسبه لموضوع كل الى بيفتى و الى فاهم و الى مش فاهم مش انته المقصود بيه انتا كلام حصرتك صح و 100*100 و انا متاكد من كلامك و كل الى انتا رديت بيه انا مقتنع جدااااااااا بيه و بالنسبه للفرد انا عارف انه شغل مش متقن بس انا قلت انا مش بدافع عن الفرد القصه كلها الى انا اتكلمت فيهه كانت مقارنه بين الفرد و البلى و انا بردو بعتزر ليك لو انتا اسات فهمى و بردو بقولك احنا اخوات و بس بردو الفرد الى معمول بضمير بيبفى حلو هههههههههههههه
بضحك معاك
ملحوظه :-
السبب الى انتا فلته عشان الفرد يضرب لوحده انا ممكن بعد ازنك اضيف راى تانى لانطلاق الخرطوشه
معلش سامحنى انتا بتقول ان الشاكوش بيكون نازل على الابره و بتحتك بالخرطوشه
مع انى كل الفرده الى انا شوفتها يا اخى لازم ترجع الشاكوش قبل ما تكسر الماسوره عشان الابره بتكون مزنوقه فى الفارغ فلازم ترجع الشاكوش عشان تسلك الابره الاول قبل ما تكسر الماسوره و تشيل الفارغ
فى بقى ناس يتكون سوسته الزناد خفيفه عندهم و لما بيكون مرجع الشاكوش للخلف و حاطط خرطوشه جديده و يجى يقفل الماسوره سوسته الزنتد بتسيب و الشاكوش بينزل على الخرطوشه اول ما الماسوره تتقفل و دى شفناهه كتيير
و بردو ده راى يحتمل الصح و الخطاء و ارجوك متزهلش منى انا والله مقصتكش بوله كلمه و احنا اخوات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
(اخى العزيز جدااااااااااااااااااا و الفاضل)
اولا يكفينى الجملة اللى انت بدأت بيها مشاركتك ومش محتاج ولا سماح ولا اعتذار وتحياتى وكل تقدير ليك وزى ما انت بتقول كلنا هنا اخوات وزى ما انا قلت قبل كده ربنا ما يجبش زعل
ثانيا بالنسبة لموضوع الابرة اللى انت بتقول عليه فانا ما اتكلمتش على النوعية دى بالمرة وهحطلك جملتى كوبى اللى ذكرتها فى اول موضوعى مش فى الردود
(والعيب التانى ان ممكن يكون فرد من خامات كويسة بس مافيش اى مسافة فاصلة بين الابرة والشاكوش(الطارق) ........... الخ
انا بس نسختلك الجزء ده من الموضوع ولو حابب ارجع اقرأ الموضوع من تانى
وركز انى ذكرت نوعية بعينها ووصفتها بانها من خامات جيدة!!!!!!
يعنى ما قصدتش العيب اللى انت بتقوله لان النوع اللى انت بتتكلم عنه انا ما اعتبرتهوش من الخامات الكويسة ولا مصنوع بحرفية اصلا بل مصنوع بغرض تجااااااااااااااارى
بعنى انا ركزت على نوعية معينة انا كشخص فاهم هعتبرها نوعية جيدة ولا تقارن بالشغل اللى انت عارفه ومنتشر فى عين شمس عندكم!!!!!!!!!
لكن انا حبيت احذر حتى من النوعيات اللى ممكن نعتبرها جيدة
وبالمناسبة لو انت من عين شمس يا معلم انا ياما نزلت عين شمس وعارف ايه اللى موجود عندكم قبل الثورة وبعد الثورة!!!!!!
وبالمناسبة بقى ايه اخبار البلح عندكم؟
هههههههههههههههه
واخيرا يا جماعه انا بجد اللى اسف لو كنت احتديت فى مشاركاتى او ضايقت او زعلت اى حد منى

scorpion007 12-12-02 11:12 PM

بتنكشنى تانى ههههههههههههههههههههههه
ماشى يا باشا خلاص نقفل على الفرده و البلى و نشتغل على البلح
بالمناسبه ................... هايزه رطب واله زغلول
ههههههههههههههههههههههه
صافى يا لبن ؟

realfighter 12-12-03 01:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 (المشاركة 458404)
بتنكشنى تانى ههههههههههههههههههههههه
ماشى يا باشا خلاص نقفل على الفرده و البلى و نشتغل على البلح
بالمناسبه ................... هايزه رطب واله زغلول
ههههههههههههههههههههههه
صافى يا لبن ؟

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه
وبالنسبة للبلح صحتين على قلبك وازودهولك يا استاذ scorpion007
وبعدين قلتلك من الاول ربنا ما يجيب زعل ومع ذلك
حليب يا قشطططططططططه
تحياتى

abobasmlao 12-12-12 08:56 PM

موضوع ممتاز يا بشمهندس وبصراحة تسلم ايدك وجعله الله فى ميزان حسناتك

abobasmlao 12-12-12 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 458133)
السلام عليكم ورحمة الله
تحت امرك يا بشمهندس سيد
شوف يا بشمهندس المقصود بالضغط هو الضغط المتولد نتيجة انفجار البارود واكيد انفجار 2 جرام بارود هيولد ضغط اعلى واقوى من 1 جرام مثلا تمام
فالشائع بين فئة معينة فى مصر انه يقولك خرطوشة ضغطها 28 او 32 جرام او على حسب الرقم اللى بيكون مكتوب على الخرطوشة وغالبا بيكون مكتوب الرقم وبجواره حرف ال g وفى الحقيقة ورغم ارتباط الضغط المتولد بــــــــــــــــــــ وزن البارود لكن حرف الg لا يعنى ابدا الجرام فلا يعقل ان خرطوشة يكون فيها 32 جرام او 36 او حتى 20 جرام بارود وخاصة لو مستوردة و فيها بارود نابليونى مش بارود اى كلام
طيب هتقلى ايه المقصود هقولك المقصود هو فعلا وزن البارود لكن مقاس بوحدة الجرين gr
والجرين = 64.798 ملللللللللى جرام
يعنى 1 جرين = 0.06479 جرام
يعنى الخرطوشة ال 32 جرين =2.07جرام
والخرطوشة ال 36 جرين =2.33جرام
وهكذا
واعذرنى فى المثال اللى انا ضربته لبعض الناس هنا وقلت ضغط الخرطوشة 36 جرام لان انا حبيت اكلم كل واحد بلغته وزى ما قلت ان دى المسميات المنتشرة بين فئة معينة فى مصر او بمعنى اصح بين المعلمين اللى بيشتغلوا فى الكلام ده مش بين الصبيان
وزى اول صورة انا رفعتها لو ركزت هتلاقى مكتوب 28g لكن معظم التصنيع الجديد المستورد بيكون مكتوب عليه gr
ومشاركتى الاخيرة دى لو عدت من غير تقييم هزعل واللى يقراها ويحس نفسه استفاد منها فبالزوق كده يسيب تقييم عشان مش عايز ازعل حد ههههههههههههههههههههههه
تحياتى يا هندسة

ما تزعلش نفسك يا هندسة واحلى تقييم:rir:

realfighter 12-12-14 12:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abobasmlao (المشاركة 460596)
ما تزعلش نفسك يا هندسة واحلى تقييم:rir:

هههههههههههههههههه
حبيبى يا abobasmlao شرفنى مرورك وشكرا على التقييم

عابرسبيل 12-12-24 12:37 PM

تسلم وربنا يبعدنا عنو ويكرمك علي مجهوداتك

realfighter 12-12-27 01:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عابرسبيل (المشاركة 464081)
تسلم وربنا يبعدنا عنو ويكرمك علي مجهوداتك

شكرا جزيلا وشرفتنى بمرورك

scorpion007 13-01-03 09:33 PM

يا رب تكونو فهمتم فصدى

BlackWall 13-01-04 01:02 AM

انا حبيت أضيف حبت معلومات للموضوع دا
الموضوع دا شائك ويردد كثير من الاسئله ف الأذهان هل صانعو تلك الاسلحه معروفون لدي الحكومة؟ لماذا لا يتم وضع احكام قاسيه لترويع من تخاوله نفسه لصناعة هذ الصنف
هدا الصنف خطييييير جدا وقد اعتبره اخطر من الحي لانه سهل الاقتناء حتي الاطفال يستطيعون اقتنائه منذ اسبوع بالضبط من الان كان هناك مجموع من الشباب قادمون من بني سويف لغرض مجهول قامو بتاجير شقه لاحظت وجود اسلحه فحاولت التقرب منهم لمعرفة مصدرها او ماذا يفعلون بها قالو لي بالنص
" إحنا معانا 4 مقاريط 16 "عيار 16 " ومقروطه عيار 12 و اربع كرتين طلق 16 وكرتونه 12 وحنة آلي قلت " طب أنتو بتعمير بيها ايه" قالو " جايين نخلص مصلحه لعمنا .... صراحه اترعبت قمت بتبليغ الشرطه خوفاً علي أسرتي " لانهم جيران وشباب صغار ومجرمين "مساطيل ف اغلب الأوقات" صعب الائتمان معهم" بلغت ضابط في قسم مدينة نصر واديتو البيانات قال إحنا حنقوم بالازم ولا شئ حدث بعد هذه الواقعه ب 4 ايام سمعت صوت طلقه ناريه عاليه جدا حتي اني اعتقدت انها أنبوبة غاز فنزلت أشوف في إيه لقتلك الواد ماسك السلاح في ايدو وصاحبة بيسوط بيقول ضرب نفسة راسه كانت بتنزل دم كتير فربطناها بفوطه عشان توقف النزيف حملوه ومعهم ابن اخي في سيارته ووصلو المستشفي ورجع قال الواد رايح المستشفي ميت الفرد ضربو من مسافه قريبه الطلقه ملحقتش تفرش فرشت داخل راسه " يعني دخلت راسه وانفجرت جوا عشان تطلع البلي " المهم اتصلت علي الحكومه قلتلهم الشباب الي بلغت عنهم من اربعة ايام وحضرتك مجتش اهم قتلو بعض " شكاً مني انها مش حالة انتحار عشان كدا قلت قتلو مش قتل نفسو " المهم استنينا الشرطه جات بعد ساعه وعشرين دقيقه في الوقت دا الشباب رجعوا عشان يخبو السلاح عشان لو الحكومه جات إحنا منعناهم من دخول الشقه راح اتصلو بواحد من الجيران وقالو تعالي خد مننا المفتاح شيل السلاح الي جوا فعلاً حاول دخول لإعماره محدش منعه عشان هوا من السكان وعرفنا فيما بعد انو شال الآلي المهم الحكومه جت وخدت باقي السلاح من ساعة الحادثة دي وحوادث تانيه أمامي بقيت اعمل بحث عن تاريخ السلاح وعقوبة حمله وليه المصانع متتقفلش
خطورته ف الآتي
السلاح في كذا نوع منو مثلاً ابو روحين ابو روح واحد و قرده " عباره عن نسخه مصغره سهلت التخبئه" ساقيه آلي " تشيل 6 طلقات ويتلف البكره تلقائيا ساقيه غير آلي " البكره مبتتلفش وفيه عقارية منو عيار 12 وعيار 16
عيار 12 يحتوي علي 50-60 بليه حديديه صغيره مداها 50-60 متر
عيار 16 يحتوي علي عدد اقل من البلي ولكنها اكبر ومدتها أطول وصوته اعلي
عند ضرب الطلقه الطلقه تنطلق سليمه الي حوالي المتر ثم تنفجر فارشه بلي صغير في شكل عشوائي ولا يمكن توجيهه علي هدف معين
يمكن ان يقتل عند المسافات ألقصيره
يؤدي الي العمي عند إصابة العين ( حالات شائعه)
جروح في جميع انحاء الجسم غالباً
يمكن ان تكون البلي كصدي ويؤدي الي الغرغرينه او في اماكن من الصعب إخراجه...
غالباً ما ترد الطلقه علي مطلقها بسس سوء الصناعه
يعني لو واحد ضرب من اول الشارع طلقه في اتجاه شارع حيصيب معظم الموجودين اصابات متفاوته
منتشر جدا وليس له فئه معين
في الاخر اقول ربنا يستر علينا وعلي شباب مصر وأهلها من الي بيحصل الرد للفائده وطرح هذه القضيه الصارخه وشكراً*
والي بيقول دفاع عن النفس انزل منطقه شعبيه يا باشا وأقعدتموه مع الشعب الاصيل واسأل عنه او انت ممكن مش تسال عنه لانك أكيد حتلاقي خناقه بيه او فرح شوف بيعمل إيه دا ينفع في دفاع ضد جيش او تتار من المجرمين*

realfighter 13-01-04 05:23 PM

السلام عليكم
اولا تحياتى لكل من شرفنى فى الموضوع لاضافة معلومة او حتى استفسار
والموضوع ماذال مفتوح ويرجع الفضل لطاقم الادارة من حيث تثبيت الموضوع وتركة محل لاى نقاش او اضافة او استفسار
وانا عن نفسى برحب بكل من يضيف معلومة ولكن رجاء ان يتأكد من صحة هذه المعلومة !!!!!!!!!!!! لتعم الفائدة
ثانيا احب ان اضيف ان الخرطوش احجام مختلفة ومقاسات وعدد البلى وحتى معدن البلى كمان بيكون مختلف ولكن الشائع من معدن الرصاص واعتقد ان بلى الخرطوش المصرى كله من الرصاص مش من الحديد ولكن فى انواع مستورده بيكون البلى فيها ستيل
وطبعا زى ما انا ذكرت قبل كده ان انواع البارود واوزانها داخل الخرطوشة بيكون مختلف
وده بيكون موضح على الخرطوشة بحيث ان الخرطوشة بيكون مكتوب عليها وزن البارود بالجرين وبيكون مكتوب عليها مقاس البليى المستخدم
وكل خرطوشة مخصصة لنوع معين من الطرائد او لاغراض اخرى
وبالنسبة للعيار فالخرطوش مختلف عن باقى الزخائر بحيث ان فى عامة الزخيرة بيكون العيار بيعنى قطر السبطانة!!
اما بالنسبة للخرطوش فليه مسألة حسابية اخرى
وباختصار احب اضيف ان الخرطوشة عيار 12 بتساوى 18.5 مم يعنى حجمها اكبر من الخرطوشة 16 اللتى لا تتجاوز ال 14مم
اما قوة الخرطوشة فهى لا تقاس بالعيار فهى تتوقف على نوع وكمية البارود المستخدم وحجم المقذوف ونوعه
ومرة اخرى ياريت اللى يضيف معلومة يكون متأكد من اللى بيكتبه
تحياتى

abobasmlao 13-01-10 08:13 PM

الله ينور عليك يا هندسة
تسلم ايدك والتقييم مش شغاااااااااال

realfighter 13-01-10 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abobasmlao (المشاركة 470126)
الله ينور عليك يا هندسة
تسلم ايدك والتقييم مش شغاااااااااال

حبيبى ابو بسملة
ولا يهمك:comm:

owkean 13-01-31 10:20 PM

بجد ياباشا فعلا حضرتك بتنورنا بموضوعك الجبار

realfighter 13-02-06 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 476971)
بجد ياباشا فعلا حضرتك بتنورنا بموضوعك الجبار

شكرا جزيلا استاذ مينا :lov:

owkean 13-02-06 07:04 PM

الشكر لربنا ولحضرتك بجد علي موضوعك الممتاز

realfighter 13-02-27 08:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة owkean (المشاركة 478983)
الشكر لربنا ولحضرتك بجد علي موضوعك الممتاز

كلك زوق استاذ مينا

scorpion007 13-02-27 08:50 PM

اخبارك ايه يا باشا اتمنى ان حضرتك تكوب بالف خير و صحه :)

realfighter 13-02-27 08:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion007 (المشاركة 483984)
اخبارك ايه يا باشا اتمنى ان حضرتك تكوب بالف خير و صحه :)

بخير يا اكسلانس

owkean 13-03-01 11:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 483978)
كلك زوق استاذ مينا

شكرا ليك يا كبير

abdelal mohamed 13-05-19 12:31 AM

طيب بالنسبة للبندقية المحلي 6 طلقات
او بقية الاسلحة المحلية زي الروسي وال 9 مم

مع العلم اني اخدت تقييم سلبي وتحذير عشان حطيت صورة لاحد هذة الاسلحة
ولكن رغبتي كانت في زيادة المعلومات وده من حوالي اسبوه

realfighter 13-05-19 01:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelal mohamed (المشاركة 504059)
طيب بالنسبة للبندقية المحلي 6 طلقات
او بقية الاسلحة المحلية زي الروسي وال 9 مم

مع العلم اني اخدت تقييم سلبي وتحذير عشان حطيت صورة لاحد هذة الاسلحة
ولكن رغبتي كانت في زيادة المعلومات وده من حوالي اسبوه

اولا شرفنى مرورك
ثانيا بالنسبة للبندقية المحلى انا ما مسكتهاش قبل كده ولا احب امسكها فبالتالى مش هحكى فيها اما بالنسبة للفرد الروسى والهندى وال9مم ف انواع منهم بيحتوى ع نفس مشكلة الابرة اللى انا ذكرتها ف بداية الموضوع ده غير جملة عيوب ومشاكل بتكون موجوده ف الاسلحة المحلية اللى مصنوعة بغرض تجارى وعلى رأسهم وده الاهم انه سلاح لا يمكن ترخيصة وتداوله بيشجع انتشار النشاط ده ف البلد
بالنسبة لموضوعك والله انا ما مرتش بيه بس خلينى اقولك ان موضوعى رغم انه للتحذير فانه لا يحتوى على اى صور او رسومات للفرد
وبالنسبة لنقطة نشر او زيادة معلومات فليس كل علم يجب نشره ينبغى ان يكون علم نافع والا بقى كنا املنا تصاميم تصنيع اسلحة وعملنا بيها مواضيع تحياتى ليك وارجو ما تكونش انزعجت من كلامى واى استفسار انا موجود

abdelal mohamed 13-05-19 02:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 504065)
اولا شرفنى مرورك
ثانيا بالنسبة للبندقية المحلى انا ما مسكتهاش قبل كده ولا احب امسكها فبالتالى مش هحكى فيها اما بالنسبة للفرد الروسى والهندى وال9مم ف انواع منهم بيحتوى ع نفس مشكلة الابرة اللى انا ذكرتها ف بداية الموضوع ده غير جملة عيوب ومشاكل بتكون موجوده ف الاسلحة المحلية اللى مصنوعة بغرض تجارى وعلى رأسهم وده الاهم انه سلاح لا يمكن ترخيصة وتداوله بيشجع انتشار النشاط ده ف البلد
بالنسبة لموضوعك والله انا ما مرتش بيه بس خلينى اقولك ان موضوعى رغم انه للتحذير فانه لا يحتوى على اى صور او رسومات للفرد
وبالنسبة لنقطة نشر او زيادة معلومات فليس كل علم يجب نشره ينبغى ان يكون علم نافع والا بقى كنا املنا تصاميم تصنيع اسلحة وعملنا بيها مواضيع تحياتى ليك وارجو ما تكونش انزعجت من كلامى واى استفسار انا موجود

هههههههههههههه
انا معاك في كل اللي بتقوله
واتفق معاك
وبالنسبة للبندقية انا اقصد زي اللي طلعت في فيلم الواد السيس اللي اسمه عبده موته

وانا عمري ما ازعل منك ابدا
ولك احلي تقييم

realfighter 13-05-24 09:32 PM

حبيبى يا عبدووو ربنا ما يجيب زعل يا اكسلانس وشكرا ع التقييم

lord of the war 13-05-24 10:16 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 467897)
السلام عليكم
والموضوع ماذال مفتوح ويرجع الفضل لطاقم الادارة من حيث تثبيت الموضوع وتركة محل لاى نقاش او اضافة او استفسار
وانا عن نفسى برحب بكل من يضيف معلومة ولكن رجاء ان يتأكد من صحة هذه المعلومة !!!!!!!!!!!! لتعم الفائدة
ثانيا احب ان اضيف ان الخرطوش احجام مختلفة ومقاسات وعدد البلى وحتى معدن البلى كمان بيكون مختلف ولكن الشائع من معدن الرصاص واعتقد ان بلى الخرطوش المصرى كله من الرصاص مش من الحديد ولكن فى انواع مستورده بيكون البلى فيها ستيل
وطبعا زى ما انا ذكرت قبل كده ان انواع البارود واوزانها داخل الخرطوشة بيكون مختلف
وده بيكون موضح على الخرطوشة بحيث ان الخرطوشة بيكون مكتوب عليها وزن البارود بالجرين وبيكون مكتوب عليها مقاس البليى المستخدم
وبالنسبة للعيار فالخرطوش مختلف عن باقى الزخائر بحيث ان فى عامة الزخيرة بيكون العيار بيعنى قطر السبطانة!!
وباختصار احب اضيف ان الخرطوشة عيار 12 بتساوى 18.5 مم يعنى حجمها اكبر من الخرطوشة 16 اللتى لا تتجاوز ال 14مم
اما قوة الخرطوشة فهى لا تقاس بالعيار فهى تتوقف على نوع وكمية البارود المستخدم وحجم المقذوف ونوعه
تحياتى

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++1

lord of the war 13-05-24 10:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة realfighter (المشاركة 467897)
السلام عليكم
تحياتى

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++1

Mahmoud@Sniper 13-05-27 10:51 PM

تسلم يا باشا على المعلومات القيمة دى و فعلا الفرد الخرطوش اصبح صديق المجرم او البلطجى

realfighter 13-05-29 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud@sniper (المشاركة 505567)
تسلم يا باشا على المعلومات القيمة دى و فعلا الفرد الخرطوش اصبح صديق المجرم او البلطجى

شكرا يا اكسلانس شرفنى مرورك

كوماندوز السلاح 13-06-27 03:04 AM

المفروض أعتقال بائعه وفي كمان حاجة كمان طلعت زي الفرد الخرطوش أسمه كباس وشكراااااااااااا وتقبلو مروري:lov::lov:

Mohamed zeid 13-06-27 08:20 AM

جزاكم الله خير على المعلومات المفيده

realfighter 13-07-03 10:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كوماندوز السلاح (المشاركة 510919)
المفروض أعتقال بائعه وفي كمان حاجة كمان طلعت زي الفرد الخرطوش أسمه كباس وشكراااااااااااا وتقبلو مروري:lov::lov:

شكرا جزيلا وشرفنى مرورك العطر

realfighter 13-07-03 10:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed zeid (المشاركة 510937)
جزاكم الله خير على المعلومات المفيده

جزانا واياك شرفنى مرورك الكريم

فكرى الفساخ 13-10-26 07:37 PM

الى الاستاذ صاحب موضوع تحذير من الخرطوش . معلوم جدا ان اى سلاح بدون ترخيص يجرم . حتى لو كان سكين او مطواة . ثانيا العاقل الذى يمتلك مثل هذه الاسلحة وبدون ترخيص لايمكن ان يستعملها الا فى حالات الضرورة القصوى . اما المجرمين فلا يهمهم شىء ومستبيعيين . عموما نشكرك على هذا الايضاح . والعلم بالشىء افضل من الجهل به . جزاك الله خيرا .

فكرى الفساخ 13-10-26 07:50 PM

الى المشرف العام الاستاذ pooforver 2010 (بصراحة مش عارف اقرأها ) انا معجب جدا بالحكمة اللى حضرتك كاتبها . فعلا فنحن بشر . ولن تجد فى العالم انسانا مشفى يعنى بدون اخطاء . وخير الخطائين التوابين . وشكرا جزيلا .

kiko_2015 13-10-30 03:22 PM

موضوع جميل و مفيد..جزاك الله خير ا

فكرى الفساخ 13-12-05 11:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى (المشاركة 450695)

شكرأ موضوع اكثر من رائع

يا استاذ العقوبة اصبحت الان الحبس 15 سنة . عقوبة شديدة جدا . وشكرا

realfighter 14-01-06 07:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فكرى الفساخ (المشاركة 533410)
الى الاستاذ صاحب موضوع تحذير من الخرطوش . معلوم جدا ان اى سلاح بدون ترخيص يجرم . حتى لو كان سكين او مطواة . ثانيا العاقل الذى يمتلك مثل هذه الاسلحة وبدون ترخيص لايمكن ان يستعملها الا فى حالات الضرورة القصوى . اما المجرمين فلا يهمهم شىء ومستبيعيين . عموما نشكرك على هذا الايضاح . والعلم بالشىء افضل من الجهل به . جزاك الله خيرا .

جزانا واياك

realfighter 14-01-06 07:24 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kiko_2015 (المشاركة 533828)
موضوع جميل و مفيد..جزاك الله خير ا

جزانا واياك
شرفنى مرورك العطر

eadham 14-01-15 01:12 AM

شكرا موضوع جميل بارك الله فيك

realfighter 14-02-02 11:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eadham (المشاركة 542388)
شكرا موضوع جميل بارك الله فيك

عفوا يا فندم وفيك بارك الله وشرفنى مرورك

هشام سمير 14-03-07 04:31 PM

للتجديد ......................................

realfighter 14-06-05 12:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 545940)
للتجديد ......................................

شكرا جزيلا استاذ هشام

tiger777 14-09-04 11:58 AM

الموضوع مهم جدا وخطير للغاية
وهنا ببلدنا إصابات بالجملة بسبب الفرد الخرطوس
عديم المواصفات او القياسات الصحيحة
الاشكال ان الأمور تزداد سوءا بسبب انتشار البلطجة
خاصة بالطرق الصحراوية والتثبيت عينى عينك
وربنا يستر

body.body 15-04-21 01:43 PM

يا جماعه في برده بنادق خرطوش دخلت مصر بكميات كبيره جدا وانتشرت بسرعه بسبب سعرها الرخيص وهيا الخرطوش التركي و هيا اصلا مش تركي دي صيني و بتتباع علي انها تركي وانا ف رئيي دي اخطر من الفرد المحلي الصنع و البنادق التركي دي بتنفجر مع الضرب وانتا و نصيبك ممكن من تاني طلقه او من 100طلقه انتا و نصيبك و كلامي ده مش من فراغ و كمان بتضرب لوحدها من اقل خبطه انا بحزر الناس منها

shereef general 16-06-29 09:19 PM

موضوع رائع

sgt Mohammed A.hasan 16-07-03 05:47 AM

اكتر اختراع شايفه غلط

الساعة الآن 04:17 AM