الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد البري وادواته (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=58)
-   -   حمّـل نسختك من كتاب البقاء في الظروف الصعبة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=8845)

essam assem 11-05-18 02:09 PM

حمّـل نسختك من كتاب البقاء في الظروف الصعبة

السلام عليكم و رحمة الله
قال رسول الله (ص): ' الحكمة ضالة المؤمن أن وجدها فهو أحق بها '
أما بعد فهذا ترجمة لكتاب
"Us Army Survival Manual"
أو البقاء في الظروف الصعبة
به 329 صفحة
من فصوله:

* *معلومات طبية أساسية
* *إشعال النار
* *النباتات السامة
* *طرق مبتكرة لمعرفة الاتجاه

و الكثير الكثير به تسعة عشرة فصلا
للتحميل

هنــــــــــــــــــــا

فارس بلا جواد 11-05-18 03:12 PM

رد: حمّـل نسختك من كتاب البقاء في الظروف الصعبة

شكــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا يا باشا على الهدية الجميلة والمفيدة وجزاك اللة خير الجزاء

وائل طولان 11-05-18 03:17 PM

انت انسان مبدع وربنا يكرمك

braveheart 11-05-19 02:42 PM

مميز دائمـــــــا يا عصام ... تحياتي لك ، مع العلم إن النسخة دي عندي فعلا .. ( العربي و الإنجليزي ) ... و كنت هنزلها المنتدي ... بس أنت سبقت .. شكرا لك.

essam assem 11-05-19 02:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 98813)
مميز دائمـــــــا يا عصام ... تحياتي لك ، مع العلم إن النسخة دي عندي فعلا .. ( العربي و الإنجليزي ) ... و كنت هنزلها المنتدي ... بس أنت سبقت .. شكرا لك.

كريم باشا نورت وانا وانتة واحد مفيش فرق بنا وبعدين ان شاء اللة انا ببحث مع جماعة صحابى فى السياحة رحلة سفارى وصيد فى سيوة وان شاء اللة عرض الرحلة على الاعضاء فى المنتدى فى القريب ويبقى ساعتها ممكن نطبع الكتاب ونوزع على الناس عشان يبقى عملى كمان مش نظرى فقط وتحياتى ليك وللجميع

braveheart 11-05-19 02:50 PM

ممتـــــــــــــــــــــــــــــــاز جدا ... هنتكلم في الموضوع ده الإجتماع القادم بمشيئة الرحمن.

Aboyassin 11-07-17 04:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem (المشاركة 98819)
كريم باشا نورت وانا وانتة واحد مفيش فرق بنا وبعدين ان شاء اللة انا ببحث مع جماعة صحابى فى السياحة رحلة سفارى وصيد فى سيوة وان شاء اللة عرض الرحلة على الاعضاء فى المنتدى فى القريب ويبقى ساعتها ممكن نطبع الكتاب ونوزع على الناس عشان يبقى عملى كمان مش نظرى فقط وتحياتى ليك وللجميع

عصام باشا المبدع
جزاك الله خيرا على الإفادة العلمية. موضوع فى منتهى التشويق. و يمكننى الإضافة له -بعد إذنك- بعدة نقاط خبرتها بنفسى:
1- أنا عضو منظمة الكشافة العالمية من 1997 و امارس رحلات الخلاء بشكل دورى منذ ذلك الوقت.
2- دارس لدورات التعايش فى البرية و منفذ لعدة معسكرات خلوية و رحلات سير داخل مصر و مشارك بمعسكرات الكشافة العالمية خارج مصر.
3- طاهى خلوى و مخطط برامج خلوية.
4- أخى ضابط بالقوات المسلحة و صياد ماهر و دارس لفنون التعايش بالصاعقة المصرية و يمكنه بالتعاون معى بعد دراسة المكان و معاينته من إعداد برنامج تدريبى لمن يطلق عليهم فى مدرسة الصاعقة المصرية: الفدائيين.

و بهذا نكون قد دمجنا ممارسة الهواية الجميلة بمهارة التعايش فى الخلاء و التدريب الجهادى. عسى الله أن يمن علينا ونكون فى طلائع جيش تحرير فلسطين بإذن الله. إنه ولى ذلك و القادر عليه. و لا ينطبق علينا ذم الله سبحانه و تعالى فى القرآن للقاعدين عن الجهاد إذ قال :" ولو أرادوا الخروج لأعدوا له عدة و لكن كره الله انبعاثهم فثبطهم و قيل اقعدوا مع القاعدين" . صدق الله العظيم.
ونكون ممن مدحهم الله تعالى بقوله: " و كأين من نبى قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما أصابهم فى سبيل الله وما ضعفوا وما استكانوا و اله يحب الصابرين. وما كان قولهم إلا أن قالوا ربنا اغفر لنا ذنوبنا و إسرافنا فى أمرنا و ثبت أقدامنا و انصرنا على القوم الكافرين. فآتاهم الله ثواب الدنيا و حسن ثواب الآخرة و الله يحب المحسنين". صدق الله العظيم

و استغفر الله العظيم لى و لكم من كل تقصير و سوء.
تقبل تحياتى.....

كفافى1 11-07-17 04:45 PM

عصام باشا
انا خلاصت فيك كل الكلام
كلك ذوق ياعسل - يا احلى من العسل
شكراً على كل المعلومات التى تقدمها
يا احلى صياد
اخوك
ياسر الكفافى

essam assem 11-07-17 04:51 PM

اللة ينور عليك واللة يا استاذ شريف اضافة هايلة للموضوع وفعلا ممارسة رحلات الخلاء مهمة جدا لاى حد وطبعا خصوصا الصياد اكيد فى يوم ما هنحتاج لخبرتها ومفيش شك طبعا فى الجهاد لسبيل اللة ودية صورة معبرة احب اهدية لحضرتك لمرورك الكريم وتشريفك الموضوع

وتحيــــــــــــــاتى للجميع

elnawawy 11-07-20 10:10 PM

الوصله الخاصة بالكتاب غير سليمه و لم استطع تنزيلها من اكثر من جهاز فبحثت عن الكتاب وبالصدفه كان لدي نسخه ورفعته علي 4shared ، ولا انسي طبعا الشكر لكاتب الموضوع .

الكتاب

hosam hamza 11-07-21 12:33 AM

M.Hatem 12-03-05 07:15 PM

Re: حمّـل نسختك من كتاب البقاء في الظروف الصعبة

اللينك مش شغال !!!!!!!!!!!!!!!!

Islador 12-04-25 11:05 PM

للاسف الينك ميت من فضلك حاول ترفعة تانى من اول و جديد :(

قناص المنوفيه 12-10-21 12:01 AM

تم تعديل الموضوع و تحديث الرابط ..

EL MOGY 12-10-21 01:41 AM

بردو مش شغال يا ريت تجديد اللينك

قناص المنوفيه 12-10-21 11:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EL MOGY (المشاركة 447202)
بردو مش شغال يا ريت تجديد اللينك

اللنك شغال على موقع 4shared
وانا مجربه بنفسى واتأكدت كمان ..

EL MOGY 12-10-28 02:49 PM

طب ياريت الرفع علي موقع تاني زي mediafire لو أمكن

الساعة الآن 04:51 PM