الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد العام (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=1)
-   -   فكرة مجنونة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=7898)

Ahmed914 11-04-29 01:01 AM

فكرة مجنونة

أيه رأيكم نعمل شركة مساهمة من جميع أفراد المنتدى يتم إنتخاب رئيس مجلس إدارة لها , وتكون مهمتها عمل محل تجارى برأس مال مرتفع بسعر السهم 2000 ج مثلاً فى ألف عضو يكون الإجمالى 2000000ج " أثنين مليون جنيه " ويتم عمل محل سلاح , وعمل بطاقة إسترادية , ثم محاولة أدراج توكيلات عالمية فى المحل , من سلاح صيد وسلاح صوت وسلاح حى ومستلزمات صيد , ويتم عمل قسم لبيع وشراء المستعمل , وعمل قسم لإصلاح الأسلحة , وذلك لمحاربة الجشع الرهيب الصادر من التجار .... مش معقولة يكون سعر المسدس زى الهكلر والبرونينج والجلوك بأسعار من 50000ج " خمسين ألف جنيه " ولحد مائة ألف جنيه , بينما سعرها بالمصرى فى دول التصنيع لا يتجاوز الخمسة الآف جنيه والجمارك لإدخالها مصر لا يتجاوز ال 30% من سعرها ده يبقى أسمه أستهبال صرف , وكأن الحكاية ناقصة .... أهو مصنع الإنتاج الحربى أستغل ظروف وقف الإستيراد وقام رفع سعر الحلوان 9 مم إلى سبعة عشر ألف جنيه , وأسألوا أى تاجر أو روحوا أتأكدوا بنفسكم , أرجو الجادين من إدارة المنتدى التفكير الجاد فى الموضوع وتثبيته للأعضاء , بلاش قلة أدب من التجار ولازم نأخد خطوات جادة وسريعة حتى يدرك التجار حجمهم الحقيقى أمام المستهلكين ... ولكم جزيل الشكر .

Ahmed914 11-04-29 01:02 AM

رد: فكرة مجنونة

برجاء الردود ....لإنى بجد حاسس بإحباط من الأسعار الغير عقلانية اللى عمال أسمعها .

Ahmed914 11-04-29 01:06 AM

يا ريت الموضوع ميدفنش ويا ريت كل اللى محروق زيى من الأسعار يقول كلمته

sultan 11-04-29 01:06 AM

فكره جامده
وانا هشترى سهمين

hosam hamza 11-04-29 01:07 AM

والله فكره جميله برافو عليك

Ahmed914 11-04-29 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sultan (المشاركة 84936)
فكره جامده
وانا هشترى سهمين

يا ريت يكون ده شعور كل أعضاء المنتدى لإتخاذ الخطوة الجاية والبدء فعلاً فى تأسيس الشركة

Ahmed914 11-04-29 01:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam hamza (المشاركة 84937)
والله فكره جميله برافو عليك

يا باشا الله يكرمك دا من ذوقك بس ندعى مع بعض الموضوع ده يكمل للأخر , ويجيى اليوم اللى نشوف فيه إنكسار الجشع اللى أصبح عادة مقززة فى التجار المصريين .

maxo 11-04-29 01:21 AM

فكره تستحق الدراسه فعلآ وتحديد جميع أركانها وأذا تمت أنا معاكوا تحياتى لصاحب الموضوع

Ahmed914 11-04-29 01:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maxo (المشاركة 84944)
فكره تستحق الدراسه فعلآ وتحديد جميع أركانها وأذا تمت أنا معاكوا تحياتى لصاحب الموضوع

الفكرة أنا جمعت عنها معلومات كتيرة , بما فيه تصور كامل لشكل التعاملات وشكل المحل الرئيسى وتجهيزاته ووضع خطة الأستيراد , والأصناف الأولى من السلع المطلوب الأقبال عليها , بالإضافة إلى عمل أستبيان عام للأعضاء وللمختصين عن الشكل العام , وأكثر الأنواع المطلوبة بالسوق من بنادق الصيد ومسدسات الصوت والأسلحة النارية والذخيرة المختلفة .... وشاكر مساهمتك الجميلة .

dr_mohasan 11-04-29 01:28 AM

فكرة جيدة , انا معاك وان شاء الله اشترى اسهم فيها

osha966 11-04-29 01:47 AM

فكرة جامدة بس محتاجة ثورة تانية زى ثورة 25 يناير - وممكن يكون خلع حسنى مبارك اسهل منها ...لأن تجارة الأسلحة فى مصر كمعظم دول العالم التالت يحتكرها و مقتصرة على عدد معين من التجار الكبار وأى واحد هيدخل وسطهم وينافسهم - ممكن ............... مش عايز أقولك ..ياريت ممكن تكون أمنية نتمنى أن تتحقق فى المستقبل لما تتغير مصر وتصبح دولة شبيهة بالدول الديمقراطية المحترمة .والله الموفق

Ahmed914 11-04-29 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osha966 (المشاركة 84956)
فكرة جامدة بس محتاجة ثورة تانية زى ثورة 25 يناير - وممكن يكون خلع حسنى مبارك اسهل منها ...لأن تجارة الأسلحة فى مصر كمعظم دول العالم التالت يحتكرها و مقتصرة على عدد معين من التجار الكبار وأى واحد هيدخل وسطهم وينافسهم - ممكن ............... مش عايز أقولك ..ياريت ممكن تكون أمنية نتمنى أن تتحقق فى المستقبل لما تتغير مصر وتصبح دولة شبيهة بالدول الديمقراطية المحترمة .والله الموفق

لا ممكن تتنفذ , وأنا عندى اللى يقدر يوصلنا للشركات الكبرى بالخارج , لإنه مهندس أستشارى فى الخطوط الإنتاجية للمصانع وواحد من ستة خبراء لصندوق النقد الدولى فى مصر , وهحاول أكلمه فى الموضوع ده وأدخّله معانا فيه , بس يا ريت بلاش يأس , الموضوع أسهل من كده بكتير , بالعكس , دا ممكن بعد مرور عشر سنوات من التنفيذ الفعلى للفكرة ممكن نبتدى نعمل خط إنتاج صغير تابع لإحدى توكيلات الشركات الكبرى .

Ahmed914 11-04-29 01:55 AM

بالنسبة لموضوع المنافسة مع التجار الكبار , فأساس كده عمل شركة مساهمة , لصعوبة القضاء عليها .

Ahmed914 11-04-29 02:01 AM

كما أرجو تثبيت الموضوع من إدارة المنتدى وعمل تصويت عليه بين الأعضاء , حتى لا يندثر الموضوع .

Ahmed914 11-04-29 02:03 AM

أكرر رجائى من إدارة المنتدى بتثبيت الموضوع حتى لا يندثر وسط الردود وطلبات الأعضاء , ....... وتكون نتيجة لذلك أستمرار مسلسل إحتكار وجشع التجار .

Ahmed914 11-04-29 02:04 AM

وحتى الموضوع أن ما تمش فى المنتدى هحاول أنفذه على الحقيقة بمعرفتى , ولكنى أحاول إفادة أكبر عدد من أعضاء المنتدى الجميل معى .

osha966 11-04-29 02:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 84958)

لا ممكن تتنفذ , وأنا عندى اللى يقدر يوصلنا للشركات الكبرى بالخارج , لإنه مهندس أستشارى فى الخطوط الإنتاجية للمصانع وواحد من ستة خبراء لصندوق النقد الدولى فى مصر , وهحاول أكلمه فى الموضوع ده وأدخّله معانا فيه , بس يا ريت بلاش يأس , الموضوع أسهل من كده بكتير , بالعكس , دا ممكن بعد مرور عشر سنوات من التنفيذ الفعلى للفكرة ممكن نبتدى نعمل خط إنتاج صغير تابع لإحدى توكيلات الشركات الكبرى .

- والله واضح انك دارس الموضوع واحييى فيك الروح المتفائلة وانا أتمنى أن ينجح

Ahmed914 11-04-29 02:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osha966 (المشاركة 84973)
- والله واضح انك دارس الموضوع وانا أتمنى أن ينجح

همتكم معانا والفكرة تتحول لحقيقة إن شاء الله .

pooforever_2010 11-04-29 02:58 AM

يارب تتنفذ انا معاك ان شاء الله
وان شاء الله اشترى معاكم باللى يقدرنى عليه ربنا

bredator 11-04-29 03:02 AM

فكره جميله جداااااااااا وانا هشارك ب 6 اسهم بازن الله

m.elshinawy 11-04-29 03:28 AM

فكرة جامدة خصوصا انى بشتغل محلل فنى فى البورصة والاسهم دى لعبتى

samy 11-04-29 04:14 AM

هو حاليا انا بشجع اي شيء يعلي من بلدي وياريت كدة يارب ااقدر ارخص بندقيه واكيد طبعا انا موافق علي الفكرة

s.elrefaey 11-04-29 06:23 AM

فكره متازه و انا ان شاء الله معاكوا

رمزى البيلى 11-04-29 08:13 AM

فكرة جميلة معاكم ان شاء الله

hazem1 11-04-29 08:40 AM

وانا باذن الله معاكم
ابداوا انتم بس

hesham[MaFya]a 11-04-29 01:19 PM

فكرة رائعة و ياريت تتنفذ.....

Khaled777 11-04-29 01:38 PM

فكرة رائعة جدا وأنا معاكم
أنا فقط أخشى التعقيدات في اجراءات ترخيص الشركة واجراءات البطاقة الاستيرادية وخلافة.

Mohamed Mahmoud 11-04-29 01:45 PM

فكرة ممتاززززززززززززززززززززة

سيدخالد 11-04-29 01:50 PM

فكرة جميلة ولكن تنفيذها صعب للغاية ولا بد من دراسة جدوى مستوفية جميع الظروف والاحتياطات ودراسه السوق ومتطلباته واحتياجاته ومعرفة مصادر توفر لك المنتج لانك لاتستطيع الاستيراد لعدم معرفتك لامور وخبايا وطرق الاستيراد وبعدين مش كل صاحب محل اسلحة بيستورد لالالا بل هناك تجار كبيرة وممكن كمان ميكونش عندهم محلات نهائى وهم من يقومون باستيراد الاسلحة والبنادق وبيعها لمحلات السلاح ثم تصلك فى الاخر وانا شخصيا اعرف تجار مستوردين كبار وربنا يوفق وانا معاكم فى اى فكرة مجنونه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مشكورا

BOB20102008 11-04-29 02:11 PM

باذن الله معاك وان شاء الله الموضوع هيتم هيتم بامر الله

والله الموافق

محمد احمد العنانى 11-04-29 02:23 PM

فكرة ممتازة جدا تحياتى ومعاكم ب10 اسهم غير الخبرة المتواضعة وعندى بطاقة استيرادية شاملة
بس لازم كيان قانوى وتأسيس شركة مساهمة او توصية بسيطة وعلى بركة اللة.

osha966 11-04-29 02:29 PM

ما شاء الله هناك أقبال على الفكرة ..

essam assem 11-04-29 02:29 PM

لنا معاكم يا جماعة وبالتوفيق ان شاء اللة فكرة هايلة وعلفكرة يا جماعة مفيش حاجة بعيدة عن ربنا

ابو مهند 11-04-29 03:07 PM

وانا كمان معاكو علشان ربنا يرحمنا من الطمع والجشع والتحكم الى بعملوه معانا التجار وان شاء الله هاشترى معاكو اسهم

kemohabib 11-04-29 08:42 PM

وانا كمان معاكم واعمل حسابي في سهم قبل ما يخلصو

oteote2010 11-04-29 09:18 PM

افكار جيده وهو ده المطلوب في المنتدي المهم الامانه والخبره والصبر واشياء كتير ان شاء الله الفكره تتنفذ

Ahmed914 11-04-29 10:00 PM

بصراحة الردود جميلة جداً , ونظراً لظروف إقامتى بمدينة المنيا وليس بالقاهرة , ياريت تطرحوا الفكرة فى إجتماعات الرابطة , وأنا أحاول أبعت جميع التصورات الخاصة بالفكرة , وأى معلومات أقدر أتحصّل عليها وأحطها فى المنتدى لطرحها للمناقشة .

غاوى صيد 11-04-30 06:24 AM

فكرة رائعة بسم الله ما شاء الله على تفكيرك الممتاز أنا معاكم بس لازم يكون فيه ادارة للفكرة دى وازاى يكون فيه توزيع للأرباح حسب الاسهم ويكون للshare holders الأولوية فى الفائدة من هذا الموضوع طبعا الفكرة عاوزة دراسة عميقة واجتماعات موسعة وموظفين وحتخلق فرص عمل كمان للموظفين اللى حيمسكوا المحل ومحاسبين ومستوردين ومخلصين جمارك فكرة اكتر من ممتازة الله ينور عليك هى دى الافكار وانا عن نفسى ان شاء الله حدخل باسهم

Ahmed914 11-04-30 11:50 AM

طب أيه رأيكم نبتدى فى الأول بعمل إجتماع يتم فيه خطوات التأسيس , ويكون الإجتماع فى غضون 15 إلى 21 يوم , وكل واحد يقدر يجمع أكبر قدر ممكن عن خطوات التأسيس , من هيكل قانونى ومحاسبى وتنظيمى , والإجراءات القانونية للتأسيس , وإجراءات الأستيراد , و على فكرة , فى خلال أسبوع أو عشرة أيام إحتمال - خلى بالكم من أحتمال دى !!! - تكون فى أخبار جديدة ومفيدة , وممكن أى إجتماعات تتم فى شكل لقاء على الجروب فى الفيس بوك , WwW.EgYpThUnT.NeT(الصيد في مصر) , سهل جداً نعمل بحث على الفيس و نشترك فى الجروب , ونعمل إجتماعتنا عليه بجانب الإجتماعات اللى فى الطبيعة لمناقشة التفاصيل المستجدة فى أى موضوع نحب ننفذه على الطبيعة , ................. وهكذا ! .

Ahmed914 11-04-30 12:25 PM

يا ريت يتم تثبيت الموضوع لإستمرار تذكرة الأعضاء به حتى يتحقق على الطبيعة بإذن الله

moneey1975 11-04-30 01:42 PM

فكرة في منتهي الجمال واهم ما فيها ان كل الاعضاء هيبقو اصحاب محل ومش هيبقي في الخوف من حتت جشع التجار والمكاسب الرهيبة اللي بيكسبوها وكل ده من دمنا احنا يعني بالعربي كده واسف طبعا علي التعبير جحا اولي بلحم ثوره واسف مره تانيه علي اللفظ وبالتالي كل صياد هيجيب اللي هوه عايزة وانا شاء الله يبقي كمان بالسعر اللي هو عايزة باذن الله
والله الموفق والمستعان وان ان شاء الله معاكم في شراء الاسهم

غاوى صيد 11-04-30 01:54 PM

الاخ Ahmed914 قام بالتنويه عن فكرة رائعة وهى اجتماع الاعضاع على الجروب على الفيس بوك بقى ان نحدد الوقت لنناقش الموضوع بجدية

Android man 11-04-30 09:25 PM

والله فكرة ممتازة جدا جدا وبجد احنا كانت دايها عننا فين وانا معاك لو الموضوع اتنفذ
سير علي بركة الله يا معلم

على حسانين 11-04-30 09:45 PM

دى لافكره مجنونه ولا حاجه دى فكره جميله جدا بس المهم كيفيه الحصول على الرخصه بتاعه المحل دى ليه شروط قاسيه من الداخليه ....انما واحد صحبى عنده محل سلاح عايش عيشه فل ومغندره معاه جداااا اهم حاجه المحل ياخد تموين ذخيره كبير وخلى الباقى عليه هههههههههههه هبيعهم اصلا قبل ما يطلعوا من المصانع فى حلوان محل السلاح ده منجم دهب واكيد الكبير ابوضيف ممكن يفيدنا فى الحكايه دى .....

koktal 11-04-30 09:53 PM

الفكرة والكلام جميل بس التنفيذ صعب جدا

s.elrefaey 11-05-01 12:01 AM

نرجو التثبيت من قبل ادارة المنتدى

Trainer 11-05-01 01:45 AM

بصراحة الفكره ممتازه جدا وأنا شخصياً معكم بإذن الله من البداية وممكن كمان أدعم معكم فى التأسيس والإدارة لأنى ماجستير إدارة أعمال من بريطانيا (mba) لكن مهم جدا يكون فى اجتماع على أرض الواقع وربنا يوفق.

عيون الصقر12 11-05-01 04:07 AM

فكرة جيدة , انا معاك وان شاء الله اشترى اسهم فيها

fendeka 11-05-01 05:15 AM

فكه ممتازه
اقدر اساهم معاك بسهم مؤقتا

الأفوكاتو 11-05-01 05:22 AM

والله يا احمد برااااااااافو عليك ، انت دمااااااااغ بس دمااااغ متكلفة ، تعرف ان الموضوع ده سهل وممكن يتعمل بس تلاقي فين الجدية ، لو اتعمل يبقي فعلا اكبر تحدي للتجار وساعتها ممكن كمان احنا اللي نبيعلهم بسعر الجملة
فكرة ممتـــــــــــــــــــــــازة
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــــــع

elbembo 11-05-01 08:14 AM

بجد فكرة 100 100 ويريت لو حد من المنتدى يعرف اى حاجة عن تأسيس الشركات من النوع ده بس 200000 ده شوية او بالنسبة للمحل

elbembo 11-05-01 08:17 AM

حتى الدول الديموقراطية مش اى حد فيها يعرف يعمل كدة الموضوع حساس بس اللى حيفدنا ناس فى السلك القضائى

elbembo 11-05-01 08:35 AM

بس فى سؤال هو احنا لما نحط فلوسنا فى الشركة دى وده لازم طبعا عشان نواجة السوق حنجيب فلوس منين عشان نشترى اى حاجة اصلا

Ahmed914 11-05-01 11:21 AM

أحسن حاجة ممكن تتعمل أن يتم عمل إجتماع فى حضور أعضاء الرابطة فى موقع معروف ومحدد للجميع لبدء النقاش الجدى فى الموضوع , وياريت يكون ميعاد فى منتصف شهر يونيو - موعد بعيد لإستعداد جميع من يحب المساهمة للإشتراك فى الإجتماع - وأن يستعد كل من يحب المشاركة بما لديه من أفكار ومعلومات عن الإجراءات الواجبة ..... مع جزيل الشكر للردود الجميلة .

dr_mohasan 11-05-01 11:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed914 (المشاركة 86683)
أحسن حاجة ممكن تتعمل أن يتم عمل إجتماع فى حضور أعضاء الرابطة فى موقع معروف ومحدد للجميع لبدء النقاش الجدى فى الموضوع , وياريت يكون ميعاد فى منتصف شهر يونيو - موعد بعيد لإستعداد جميع من يحب المساهمة للإشتراك فى الإجتماع - وأن يستعد كل من يحب المشاركة بما لديه من أفكار ومعلومات عن الإجراءات الواجبة ..... مع جزيل الشكر للردود الجميلة .

طيب ماتشاركونا فى الإجتماع الشهرى اللى بيتعمل فعلا لأعضاء المنتدى وتطرح فكرتك والناس الموجودين عندهم خبرات كبيرة جدا فى مجالات كثيرة أكيد هانستفيد بيها فى المشروع ده
الإجتماع بيكون فى الجمعة الأخيرة من كل شهر وسوف يتم تحديد مكان الإجتماع القادم لاحقاً ان شاء الله
ده رابط الموضوع بتاع الإجتماع السابق

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=7963

Ahmed914 11-05-01 11:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan (المشاركة 86686)
طيب ماتشاركونا فى الإجتماع الشهرى اللى بيتعمل فعلا لأعضاء المنتدى وتطرح فكرتك والناس الموجودين عندهم خبرات كبيرة جدا فى مجالات كثيرة أكيد هانستفيد بيها فى المشروع ده
الإجتماع بيكون فى الجمعة الأخيرة من كل شهر وسوف يتم تحديد مكان الإجتماع القادم لاحقاً ان شاء الله
ده رابط الموضوع بتاع الإجتماع السابق

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=7963

أحياناً ظروف عملى ما بتسمحش والمشكلة فى بعد المسافة , ولكن إن شاء الله بإذن الله هأحضر الإجتماع الجاى دعواتكم معايا ....

adel_7768 11-05-01 11:46 AM

يا ريت والله الموضوع ياخد شكل الجديه وانشاء الله انا معاكوا

Bora 11-05-01 11:47 AM

السلام عليكم

برجاء الفهم انه هناك قانون يحكم اصدار الشركات وقانون اخر لشركات استبراد وتجارة الاسلحة ولو حضرتك تمتلك رخصة سلاح يجب فهمك لذلك وإلا كانت الدنيا سهلة اوي ...... برجاء توخي الحذر لان مش من السهل الي انتا بتقترحوا ...........وبرجاء سؤال اي محامي خريج 2010 لسة طازة سوف يوضح تلك النقاط ولكني لاأقصد اي اساءة ولكني اوضح ذلك لان ناس كثيرة محترمة دون خبرة ونفسها تعمل خير تخطئ وتخالف القانون

أرجوا تأجيل هذا الحماس الجيد حتي التاكد وتأجيل اي تجميع للمال حتي تجد النتيجة

وارجوا تقبل هذا الرد ومن المحتمل ان يكون صحيح وغير صحيح

Ahmed914 11-05-01 11:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 86701)
السلام عليكم

برجاء الفهم انه هناك قانون يحكم اصدار الشركات وقانون اخر لشركات استبراد وتجارة الاسلحة ولو حضرتك تمتلك رخصة سلاح يجب فهمك لذلك وإلا كانت الدنيا سهلة اوي ...... برجاء توخي الحذر لان مش من السهل الي انتا بتقترحوا ...........وبرجاء سؤال اي محامي خريج 2010 لسة طازة سوف يوضح تلك النقاط ولكني لاأقصد اي اساءة ولكني اوضح ذلك لان ناس كثيرة محترمة دون خبرة ونفسها تعمل خير تخطئ وتخالف القانون

أرجوا تأجيل هذا الحماس الجيد حتي التاكد وتأجيل اي تجميع للمال حتي تجد النتيجة

وارجوا تقبل هذا الرد ومن المحتمل ان يكون صحيح وغير صحيح

أنا حضرتك ماليش أى علاقة بقانون تأسيس الشركات وتجارة الأسلحة والإ كنت أبتديت فى الموضوع على طول وأسست شركة , وعلشان كده طرحت الفكرة للنقاش - لاحظ أنى كاتبها فكرة مجنونة - ثانياً مفيش بدء جمع اى مبالغ مالية من أى شخص طبقاً للقانون زى محضرتك عارف الإ بعد تأسيس الشركة بالفعل وعمل جميع إجراءاتها من سجل تجارى وضريبى وبطاقى إستيرادية و.......... وخلافه زى محضرتك طبعاً عارف , وده لأنه لا يتم طرح عدد الأسهم أو تحديد قيمة السهم الإ بعد تحديد رأس مال الشركة وده برضه طبعاً بعد تأسيسها , علشان كده بقول أن يتم الإجتماع لمناقشة الفكرة بكل جوانبها قبل البدء فيها , وعلى فكرة الموضوع مش سهل بالعكس صعب جداً ولكن مش مستحيل , والإ مكانش يبقى فى مصر محل واحد لتجارة السلاح , وأنا عارف كمان العراقيل اللى ممكن تواجه أى شخص يحاول يعم موضوع زى ده , سواء من الأمن , أو تجار السلاح الكبار والمورّدين للسلع التسليحية فى مصر , علشان كده قولت شركة مساهمة , ذات كيان يصعب القضاء عليه بعكس التنفيذ الفردى للفكرة , وأتمنى أن أكون وضحت الفكرة بدون إطالة على حضرتك .

Bora 11-05-01 12:10 PM

صديقي العزيز أحمد باشا

رد حضرتك غاية في الذوق والادب ودفعني لتوضيح نقطة من الممكن ان تكون صح اوخطاء

تاجر السلاح في مصر لدية رخصة من وزارة الداخلية لاستيراد الاسلحة او بيع الاسلحة او الاثنين معا او واحدة فقط

ولكي يحصل علي تلك الرخصة يقوم ببتقديم مستندات و خطوات كثيرة تكاد تكون ضعف الورق الذي يطلب للترخيص السلاح الشخصي

ولذلك انصح حضرتك بزيارة وزارة الداخلية والاستفسار لان من الخطوات وفقا للفكرة المقترحة بعتقد قد لا تعمل

Ahmed914 11-05-01 12:11 PM

أنا آسف إنى مشكرتش حضرتك على الرد واللى ساهم فى توضيح جوانب أخرى لقارئى الموضوع أغفلت عن ذكرها , جزيل الشكر لمساهمتك الجميلة .

Ahmed914 11-05-01 12:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 86719)
صديقي العزيز أحمد باشا

رد حضرتك غاية في الذوق والادب ودفعني لتوضيح نقطة من الممكن ان تكون صح اوخطاء

تاجر السلاح في مصر لدية رخصة من وزارة الداخلية لاستيراد الاسلحة او بيع الاسلحة او الاثنين معا او واحدة فقط

ولكي يحصل علي تلك الرخصة يقوم ببتقديم مستندات و خطوات كثيرة تكاد تكون ضعف الورق الذي يطلب للترخيص السلاح الشخصي

ولذلك انصح حضرتك بزيارة وزارة الداخلية والاستفسار لان من الخطوات وفقا للفكرة المقترحة بعتقد قد لا تعمل

وده بالفعل اللى هيتم لإنى ماشى فى إجراءات الترخيص بالفعل , وإن شاء الله هستفسر عن كافة الإجراءات عن الموضوع , وعلى فكرة اللى دفعنى للتفكير الجدى فى الموضوع إنى إن شاء الله فى حالة صدور الترخيص - إن شاء الله وأراد الله أن يتم الموضوع - إنى سوف أقوم بإستيراد سلاحى الشخصى من بلجيكا .

braveheart 11-05-01 12:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 86722)
وده بالفعل اللى هيتم لإنى ماشى فى إجراءات الترخيص بالفعل , وإن شاء الله هستفسر عن كافة الإجراءات عن الموضوع , وعلى فكرة اللى دفعنى للتفكير الجدى فى الموضوع إنى إن شاء الله فى حالة صدور الترخيص - إن شاء الله وأراد الله أن يتم الموضوع - إنى سوف أقوم بإستيراد سلاحى الشخصى من بلجيكا .

أرجو موافاتنا بالتطورات ..

Ahmed914 11-05-01 12:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart (المشاركة 86724)
أرجو موافاتنا بالتطورات ..

إن شاء الله لما الموضوع يتم للآخر هطرح للمنتدى جميع الخطوات من الألف للياء , بس المشكلة أن فيا عيب كبير بأستنى لما الموضوع يخلص تماماً علشان تكتمل عندى جميع التفاصيل ..

Bora 11-05-01 12:34 PM

ان شاء الله ربنا يوفقك ............ونصيحة من اخ صغبر .............. من سعي في عمل وفقه الله .......ومن سأل وجد مايريد ..... ولا تجعل أحد يحبطك او يموت عملك وحماسك ............ لانه لا حماس لديه ......... ولا قدر الله لو فشلت سوف تكون لديك معلومات لا توجد عند احد خيرك وتلك هي الخبرات المكتسبة والنجاح الذي لايقدر بمال

Ahmed914 11-05-01 12:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bora (المشاركة 86732)
ان شاء الله ربنا يوفقك ............ونصيحة من اخ صغبر .............. من سعي في عمل وفقه الله .......ومن سأل وجد مايريد ..... ولا تجعل أحد يحبطك او يموت عملك وحماسك ............ لانه لا حماس لديه ......... ولا قدر الله لو فشلت سوف تكون لديك معلومات لا توجد عند احد خيرك وتلك هي الخبرات المكتسبة والنجاح الذي لايقدر بمال

جزاك الله خيراً عن مشاركتك الجميلة

Ahmed914 11-05-01 01:32 PM

وبإذن الله إن شاء الله أحضر إجنماع الرابطة القادم وياريت كل المتحمسين للفكرة يحضروا إن شاء الله للمشاركة

Ahmed914 11-05-05 02:45 AM

واللى كنت خايف منه أهو حصل !!!!!!!!!!!!!! ...... حصلت لى ظروف منعتنى من كتابة أى مشاركات لقيت الموضوع بقى فى خبر كان !!!!!!! , علشان كده أرجو من السادة مشرفى المنتدى التثبيت !!! .... الموضوع ده مش خاص بى فقط أو أجنى من ورائه مصلحة شخصية ولكنى أرجو أى مستثمر متصفح للإنترنت أنه يأخذ الفكرة وينفذها .... المهم الموضوع يكتمل وينجح إن شاء الله , وأنا مع أى حد عايز أى مساعدة فى الموضوع .. بلاش الموضوع يندفن , ونلاقى نفسنا بإستمرار تحت رحمة جشع التجار ...... أرجوكم ثبتوا الموضوع .

Ahmed914 11-05-05 03:23 AM

أرجو التبيت ................

Ahmed914 11-05-05 03:25 AM

بالمناسبة فى حالة جدية الموضوع والبدء فيه فى إحتمال - وده فى حالة التأسيس والبدء فى عمل محل تجارى - إدخال سلاح نارى من شركة براونينج البلجيكية المعروفة ... وده كلام إحتمال حدوثه 90% .

osha966 11-05-06 12:35 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 86730)
إن شاء الله لما الموضوع يتم للآخر هطرح للمنتدى جميع الخطوات من الألف للياء , بس المشكلة أن فيا عيب كبير بأستنى لما الموضوع يخلص تماماً علشان تكتمل عندى جميع التفاصيل ..

- على فكرة يا باشمهندس دا مش عيب أنك تنتظر حتى يكتمل العمل وتتضح الصورة قبل أن تعلن عن التفاصيل ..مع خالص تمنياتى بالتوفيق

fendeka 11-05-06 12:15 PM

الي الامام كلنا خلفك
نرتشف من بصيص املك
انهكتنا التجار وغلاء الاسعار

ZuniCorn 11-05-06 01:35 PM

ربنا يتمم بخير .. وان شاء الله اكيد معاكم

hardman_mido 11-05-06 01:38 PM

الله على الأفكار الجامدة تسلم و انا معاك بخمس اسهم

memocco 11-05-06 01:49 PM

فكرة جامدة جدا بس خلى بالك الفكرة على قد ما هيا سهلة على قد ما هيا ممكن تكون صعبة كمشروع من ناحية تدوير راس المال و الارباح مع العدد المهووووووووول دة كلة لازم تبقى فى دراسة خرافية لان الموضوع دة انشاء الله اذا نجح يبقى كدة شكرا احنا عدينا صحيح مش اوى بس خطوة فى وجه الظلام و ضد الجشع غعلا

Ahmed914 11-05-06 06:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memocco (المشاركة 90307)
فكرة جامدة جدا بس خلى بالك الفكرة على قد ما هيا سهلة على قد ما هيا ممكن تكون صعبة كمشروع من ناحية تدوير راس المال و الارباح مع العدد المهووووووووول دة كلة لازم تبقى فى دراسة خرافية لان الموضوع دة انشاء الله اذا نجح يبقى كدة شكرا احنا عدينا صحيح مش اوى بس خطوة فى وجه الظلام و ضد الجشع غعلا

إن شاء الله بمساهمات الأعضاء بأفكارهم ومقترحاتهم هتتم الفكرة بإذن الله .

hema777h 11-05-15 04:28 AM

همتكم معانا والفكرة تتحول لحقيقة إن شاء الله .

احمد العوضى 11-05-15 04:55 AM

فكره جمده اوى اوى اوى ولاكن اصح من النوم مش كل الاحلام ممكن تحقيقها انا بكلمك من ارض الواقع لا تغضب وحاول ان تسبت العكس

بندق 11-05-15 08:48 AM

السلام عليكم
فكره جميله جدا بالتوفيق ان شاء الله
السلام عليكم

د.حسام 11-05-18 10:48 PM

ربنا يوفق الجميع فكره رائعه وانا ان شاء الله معكم ان قبلتم
والله الموفق وتقبلوا مرورى

Ahmed914 11-05-20 03:33 AM

مشاركة للتجديد

mrasool 11-05-20 03:44 AM

فكرة جامدة جدا بس يا رب تتنفذ وانا هاكون من اول المشاركين
لازم نغير الافكار القديمة اللى معششه فى البلد دى بقى

Ahmed914 11-05-20 04:09 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrasool (المشاركة 99227)
فكرة جامدة جدا بس يا رب تتنفذ وانا هاكون من اول المشاركين
لازم نغير الافكار القديمة اللى معششه فى البلد دى بقى

إن شاء الله هتتنفذ .... أنا اللى معطلنى شوية ظروف هتاخد حوالى ثلاث أو أربع شهور !!!! ... بس إن شاء الله أول ما الظروف تخلص هعمل كل اللى فى جهدى لنشر وتنفيذ الفكرة ....

mrasool 11-05-20 04:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 (المشاركة 99240)
إن شاء الله هتتنفذ .... أنا اللى معطلنى شوية ظروف هتاخد حوالى ثلاث أو أربع شهور !!!! ... بس إن شاء الله أول ما الظروف تخلص هعمل كل اللى فى جهدى لنشر وتنفيذ الفكرة ....

وانا ايدى على كتفك واى حاجة اقدر اساعد فيها انا جاهز

زيكوووو 11-05-20 04:37 AM

الله فكره جميله وانا هشارك بسهمين كمان

الساعة الآن 01:06 PM