الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   منتدى سؤال وجواب (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=108)
-   -   هام (للمبتدئين) سؤال وجواب !! (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=48802)

nour eltoureny 15-06-27 10:11 AM

هام (للمبتدئين) سؤال وجواب !!

بسم الله الرحمن الرحيم

خاص بالمبتدئين فقط !!!
في الفتره الاخيره دي ظهرت اسألة كتيره للخبراء في مجال محدثات الصوت لكن للأسف الشديد معظمها كان مخالف للقانون او مكنش حد بيجاوب عليك اصلا خوفا عليك وعلي اسرتك جميل جدا!!!!

بس انا حبيت اعمل الموضوع مفتوح قابل للحذف و التعديل والمزايده من الزملاء في المنتدي هو علشان نفيد المبتدئين في المجال ده علشان محدش يؤذي نفسة او يعرض حياتة للخطر او يتنصب علية من حد خارج المنتدي ويلعب في دماغة ..
الاسالة دي للاسف مرت عليا كتير في حياتي الشخصية خارج المنتدي فحبيت اشارك بيها وكده اول حاجة

هو مسدس الصوت بيحتاج لترخيص ؟
لا طبعا لانة محدث صوت ومش من حق اي ظابط يمسكك بية طلما مطابق للمواصفات الامنية.
يعني ايه مسدس صوت اصلا ؟
هو اداه مشابها لمسدس حقيقي في الموديل والشكل وطريقه الاستخدام لكن مختلفة في المعدن المصنوعه منه و مش نفس الاستخدامات .
هل ممكن اعدل المسدس بتاعي يضرب بلي ؟
لا طبعا مينفعش !!! لية ؟ علشان المسدس اول عن اخر اسمه محدث صوت مينفعش تستخدمة في اي شئ تاني ومش مصرح في مصر اي تعديلات او فتح للماسوره لضرب اي مقذوفات ولو مصرح حتعرض نفسك وحياه اسرتك للخطر لانك بتحول محدث صوت لاداه لضرب مقذوفات وهي غير مخصصة لكده طبعا فممكن تنفجر او يحصل كسر في المسدس يؤدي بحياتك تماما لا قدر الله
طب يعني ايه طبة ويعني ايه حائل معدني ؟
طبة/يعني جسم حلزوني (مسنن) من الخارج موجود داخل ماسوره المسدس وبيعمل علي حبس كمية من الغاز المنبعث من الطلقة لعوده الاجزاء مره تانية و القاء الفارغ وسحب طلقه اخري من الخزنة ووضعها في بيت النار
حائل معدني/الحائل المعدني موجود في منتصف ماسوره المسدس وملحوم من الطرفين وده ضمان من الشركة بان المسدس غير مجهز لاطلاق اي مقذوفات وهو محدث صوت فقط لا غير واي محاولة لازالتة تعتبر تعديل وغير مصرح بحمل المسدس في حاله عدم وجوده مكانة
يعني اية مسدس فول اوتوماتيك - سيمي اوتوماتيك؟
في مسدسات صوت بتحتوي علي خاصية الفول اتوماتيك يعني زي الرشاش كده بالظبط طول مانت ضاغط هو شغال بيضرب ..
والسيمي اوتوماتيك هي ان كل ضغطه علي الزناد بطلقة بتضرب طلما الطبة راكبة في الحالتين تمام
ممكن اضرب صواريخ والعاب نارية بمسدس الصوت ؟
اه طبعا ممكن لية مينفعش في حاجه اسمها كاس صواريخ بتركب في الماسوره من الامام و بتكون واسعه كده تاخد صاروخ بيتباع في محلات الاسلحه وتجار المنتدي ممكن يوفروهولك وبتضربة بطلقة صوت هو بيندفع لفوق بيفرقع جامد وبيعمل شكل حلو في السماء وصوت عالي كمان وممكن تستخدم طلقات كاشفة وضوئية
بدالة وبتشتري الكاس ده من عندهم برضو طلما القلاوظ بتاعتة تدخل في السنون بتاعه المسدس من الامام وشكله بيبقي شبه كاتم الصوت .
المسدس بتاعي بيحشر الطلقات والطبة مكانها راكبة؟
لو المسدس مكتوب علية 9mm P.A.K تدور في السوق علي الطلقات دي وتستعملها هي المناسبه لمسدسك
لو المسدس مكتوب عليه 9MM P.A. تدور في السوق علي الشركات الي موفره العيار ده وتستخدمة
طب ما الاتنين 9ملم انا بيحشر لية
لا كل ال PAK وزنها اكبر وبرودها اكثر واكبر بنص ملي من ال PA وكل مسدس ليه عيار مناسب لحالته وخامتة علشان يعمل معاك بكفائه عاليه كمان زي مانت عاوز
المسدس بتاعي مش عارف انظفه ازاي وباية؟
اشتري سبراي بتاع تنظيف وزيت مكينات او مسدسات من محلات السلاح و نظف المسدس كويس وشوف فيديو من الفيديوهات الاجنبي بتاعة التنظيف وعيش ومتستخدمش ادوات غير فرشاه المسدس وعيدان القطن والقماش القطن بس في التنظيف و طلما فكيت المسدس نظفة براحة وعلي مهلك انت مش عسكري وحد بيجري وراك .
ايه احسن طلقات الفضي ولا الذهبي ؟
احسن خامة واحسن فينش الالماني وبعدين الايطالي والتشيكي وبعدين التركي بس طبعا غاليين اوي بالنسبه للالماني والتشيكي ومش متوفرين ونادرين جدا فاستخدم اي طلقه لونها ذهبي تركي وابعد عن الفضي تماما حتي لو صوته اعلي مش مهم بس بيوسخ المسدس والكربون بتاعة مليان شوائب وبيهبب المسدس وبيوصل لحتت متعرفش توصلها في التنظيف فحتبهدل مسدسك معاك
لا تعد ولا تحصي ومنها انقرض من سنين لكن المسدسات المتوفره هي التركي والالماني والايطالي بالترتيب كده التركي اشهرها واكثرها انتشارا والالماني سعره عالي لكن موجود بس مش مع اي حد والايطالي الناس بتهرب منه لان الاصلي منه سعره بيعدي ال 3 الاف جنية علشان نادر فقط !!!

انا عاوز مسدس صوت ادافع بية عن نفسي ؟
اشتري مسدس واقعي طلما استخدامك مش دائم لية ابعد عن موديلات الزوركي الا الموديل 918 فقط لانها كلها بتبان انها صوت الا هو (اضافه الزميل ZEZO BOSE) عن تجربة .... حتي ولو كان الموديلات بتاعتها تشبة الجلوك لكن الجلوك الحي مش متوفر في مصر بشكل كبير زي البريتا 92 فابعد عنهم مع ان خاماتهم قويه جدااااااا ومحدش اشتكي منهم تماما والفيبر بتاعهم ممتاز بس مينفعوش بيتكشفوا بسرعة
عندك باه يا سيدي
الايكول سبيشيال 99 و الجاكال والفيرات والبلو اف 92 والبروني 92 البروني 85 الزوراكي 918 طبعا كلها شبه البريتات وهي اشهر مسدسات وتقدر تقلب في عروض التجار ناس محترمة جدا تطلع من عندهم بمسدس ممتاز وسعره اقل من السوق و هم خبره وامانة وبيشحنوا للمحافظات اي ان كنت حيجيلك ويوصلك ..

يعني ايه مسدس دبل اكشن ؟ يعني بيضرب طلقتين مع بعض ولا ايه يعني ؟
لا طبعا بيت النار واحد والابره واحده والشاكوش واحد .. .. بس حركه الزناد مزدوجة يعني شغال زي مسدس البارود بتاع زمان مش محتاج ترجع الشاكوش عالشان يضرب ممكن تدوس وتضرب والشاكوش مكانه مش واخد وضع الضرب انت بمجرد مبتدوس علي الزناد هو بيرجع للخلف و ياخد وضع الضرب ويضرب عادي وسينجل يعني لازم يكون راجع للحلف وواخد وضع الضرب علشان يضرب الابره وده فيديو بيوضح الكلام بشكل عملي لشرطي عربي يخدم في امريكا و عاشق للاسلحة
https://www.youtube.com/watch?v=7NpptUhHl10 وده الرابط (اضافة الزميل aliessam97)

لكن من وجهة نظري المتواضعة انها مش مهمة في مسدس فشنك (صوت) وبتهلك مجموعة الشاكوش بسرعة مع الاستخدام المتكرر لفترات طويلة

اية الفرق بين الايكول ب 29 و السبيشيال 99 ؟
الفرق في الشكل فقط
الايكول سبيشيال 99 شبية للبريتا 85 الحي والخزنة بتاعتة ملهاش موجة من تحت عادية ثانيا شكل الكوبري مختلف البي 99 الكوبري مفتوح من فوق تماما
البي 29 ليس لة شبية حتي الان لكن الخزنة بتاعتة لها موجة كده من تحت وشكل الكوبري مختلف الكوبري يوجد فتحة بسيطة من اليمين تطل علي بيت النار لاخراج الفارغ

الطلقات الذهبي مش شغالة (بتحشر ) مع ال بي 29 لية؟
ببساطة رهيبة ارجع اقولك سيبك من حوار فضي وذهبي من الاخر
البي 29 عيارة 9mm P.A
والسبشيال 99 9mm P.A.K
والفضي كلة P.A
والذهبي في منة انواع P.A.K و P.A

من الاخر اهتم بعيار مسدسك جدااا دي اهم حاجة علشان المسدس يعمل بدون حشر

انا يا نور عندي طلقات حي او(صوت) ومش عارف احفظها ازاي وبتطلع مرطبة ؟
الموضوع سهل وبسيط خالص حتحتاج برطمان مقفول كويس او علبة بلاستيك مقفولة كويس وتحط فيها طلقاتك وتكون محطوطة مرتاحة ونيجي باة لطريقة الحفظ .. اسهلها انك تحط معاها شوية ارز ني حلوين كدة ويكونا مغطيين الطلقات في العلبة الارز بيسحب الرطوبة ويحافظ علية اطول مدة ممكنة .... او لو مش حابب الارز ممكن تجيب كيس سيليكا الي هي بتبقي في الاحذية الجديدة دي موجودة معاها في العلبة او شنطة وترمية مع الطلق في العلبة وتقفل علية كويس وتشيلوا في الدولاب عندك سواء الطلقات حية او صوت

انا مبمسكش سلاحي كتير وراكنوا في الدولاب وخايف من الركنة يصدي او كدة ؟
بص اتاكد ان سلاحك نظيف خالص مفيهو اتربة او بواقي بارود محروق و زيتة كويس جدااا وممكن تزود في الزيت حبة طلما حتركنة وحتحطة في اي قطعة قماش وتلفة وفي كيستة وتركنوا ولو معاة علبة بلاستيك ممكن تستغني عن القماشة وتحطة ومعاة كيس سيليكا من الي حطينا زيو مع الطلقات الي شيلناها وياريت ميكونش في خزنتة اي طلقات وفارغ تماما والخزنة نظيفة تماما من الغبار برضو ودة برضو تحسبا لو انت في مكان مليان رطوبة زي محافظات الوجة البحري والسواحل مثلا

انا فرد امن وديما سلاحي الشخصي معرض للاتربة و العوادم في الشارع وبتاثر علية جامد وانا لازم يكون حملي لية دوري ؟
اولا تنظف المسدس كويس جدا بس تقلل الزيت وتحط علي المناطق الي فيها احتكاك بس لتسهيل الحركة اثناء الاستخدام ثانيا خلي معاك فرشة زي فرشاه السنان مثلا و لما تخلص وقت خدمتك لو لقيت اي تجمع للتراب مثلا عند الشاكوش او اي مكان بالفرشة كدة براحة طيروا ومسحة خفيفة باي قماشة ورجعوا تاني ولما تخلص شغلك فك منو الطلقات متسيبهاش بايتة في الخازنة غير وقت الشغل بس

ما هي الاغراض الاساسية من محدث الصوت ؟
قبل متشتري محدث صوت اي ان كانت خامتة لازم تعرف انو مصنوع من اجل اغراض اساسية وهي (التدرب علي حمل الحي واستخدامة - والتعود علي اصوات الاعيرة النارية - الدفاع عن النفس والتهويش وفي خارج مصر بيتم استخدام طلاقات فلاش او tear gas غاز مسيل للدموع كرادع مؤقت لتسهيل الهرب من الموقف - واطلاق طلقات الاشارة والالعاب النارية المختلفة) فقط والاستخدام دة مفيش زيو في مصر هنا بنشتري مسدسات الصوت نتمنظر بيها في الافراح ونحرقها ضرب طلقات كمجاملة في الافراح وممكن بتوصل المجاملات لعلبة طلق او اتنين في ساعة واحدة وكمان من ارداء الطلقات ودة بيتسبب في اعطال في السلاح او ضعف بيت النار من الحرارة وبيؤدي للشرخ احيانيا او كسر في جسم الكوبري وبعدين صاحبة يروح يعيط ويقول بنرمي الوفات في الارض عالفاضي و المسدس الفلاني وحش او الماركة الفلانية محدش يشتريها ودة كلو من سؤ الاستخدام

__________________________________________________ ___________________________________

وبكده انا ممكن اكون وصلت لاكبر كم من الاساله الموجوده وبدعي من ربنا ان الموضوع يكون مفيد للميتدئن وينال اعجاب الزملاء القدماء ذوات الخبره في المجال ده وكل المعلومات الي موجوده هنا انا لميتها وحصدتها من المواضيع القديمه والاساله االمتفرقة عموما اي حد عنده تعقيب ياريت يتفضل ويفيدني ......

تحياتي ...
Nour eltoureny

aliessam97 15-06-27 11:11 AM

رد: هام (للمبتدئين) سؤال وجواب !!

ايه الحلاوه ديه يا اخ نور :)
بسم الله ماشاء الله
مسبتلناش حاجا نقولها يا جدع ليه كده :)
هههههههههههههه

aliessam97 15-06-27 11:13 AM

يلي يا عم اديتك تقييم ممتاز اهو اي خدمه :)
هههههههههههههه

ابومسلم2005 15-06-27 12:44 PM

موضوع مفيد يا أ نور واحلى تقييم

zezo bose 15-06-27 01:50 PM

مع احترامى لحضرتك وتقديرى الخاص لمجهودك الرائع بس فيه اعتراض بسيط خالص بس جوهرى ياباشا المسدس الزوراكى ابو الواقعية انا فضيت بيه خناقة مكنتش طرف فيها بين بلطجية فى منطقة شغلتها السلاح وكان فى طنطا فى منطقة القرشة كنت معدى صدفة من المنطقة دى ولقيت مجرزة والناس بتستغيث كان معايا الحى والصوت علما بان الحى مرخص توكاريف روسى ومعايا كمان سى زد ديوتى وكان بالصدفة معايا الزوراكى 918 شبيه البريتا انا وقفت العربية بعيد وكانت الخزنة مليانه من جنب الخناقة فضلت اضرب الخزنة ورا بعض تقريبا الناس اتفركشت وكان واقف جنبى واد افتكر ان المسدس ده بتاع قوات خاصة من سرعته فى الضرب وصوته العالى وهديت الامور وخلعت فورا قبل ما حد يكتشف الامر وكله كان شايف المسدس فى ايدى اللى كان معاه مطاوى وسنج وخرطوش فرد حتى كله هس اسمع الصمت يعنى بس كان فى ظهرى المسدس الحى تحسبا لاى مشكلة بدات بالصوت وكانت النتيجة مذهلة الوضع هدى شوية واللى جرى جرى وخلعت انا بسرعة بردو بس بعد ما عملت نمرة من الاخر كانت خير يعنى حقننا للدماء وكان الزوراكى 918 بطل المشهد وشكرا

el7awi 15-06-27 02:34 PM

استاذ نور موضوع فوق المدهش شكرا جدا لمجهود حضرتك

عاطف الشاذلى 15-06-27 05:08 PM

والله طبيخك اتقدم يا حووورية هههههههه
ايه الحلاوة دى يا نور
مجهود مشكور
بس انا اختلف معاك ف حاجة واضم صوتى لصوت zezo فى ان الزوراكى واقعى جدا وانت عارف انه كان معايا
بس عموما موضوع قيم ومفيد ولك منى اعلى تقييم

ابومسلم2005 15-06-27 05:57 PM

ادعوا لي انا صاحب الالهام
ههههههههه

عاطف الشاذلى 15-06-27 06:27 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومسلم2005 (المشاركة 577350)
ههههههههه

مين الهام دى يا شيخ :lf:

nour eltoureny 15-06-27 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliessam97 (المشاركة 577337)
ايه الحلاوه ديه يا اخ نور :)
بسم الله ماشاء الله
مسبتلناش حاجا نقولها يا جدع ليه كده :)
هههههههههههههه

هههههههههههه يا عم انا بس لميت الاسالة مش اكثر

nour eltoureny 15-06-27 06:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومسلم2005 (المشاركة 577341)
موضوع مفيد يا أ نور واحلى تقييم

ربنا يخلي حضرتك يا ابو مسلم :lov: حضرتك وجودك معانا هنا مشرفني الحقيقة

nour eltoureny 15-06-27 06:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة el7awi (المشاركة 577345)
استاذ نور موضوع فوق المدهش شكرا جدا لمجهود حضرتك

شكرا جدا والله لحضرتك يا فندم منكم نستفيد والله

nour eltoureny 15-06-27 06:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zezo bose (المشاركة 577343)
مع احترامى لحضرتك وتقديرى الخاص لمجهودك الرائع بس فيه اعتراض بسيط خالص بس جوهرى ياباشا المسدس الزوراكى ابو الواقعية انا فضيت بيه خناقة مكنتش طرف فيها بين بلطجية فى منطقة شغلتها السلاح وكان فى طنطا فى منطقة القرشة كنت معدى صدفة من المنطقة دى ولقيت مجرزة والناس بتستغيث كان معايا الحى والصوت علما بان الحى مرخص توكاريف روسى ومعايا كمان سى زد ديوتى وكان بالصدفة معايا الزوراكى 918 شبيه البريتا انا وقفت العربية بعيد وكانت الخزنة مليانه من جنب الخناقة فضلت اضرب الخزنة ورا بعض تقريبا الناس اتفركشت وكان واقف جنبى واد افتكر ان المسدس ده بتاع قوات خاصة من سرعته فى الضرب وصوته العالى وهديت الامور وخلعت فورا قبل ما حد يكتشف الامر وكله كان شايف المسدس فى ايدى اللى كان معاه مطاوى وسنج وخرطوش فرد حتى كله هس اسمع الصمت يعنى بس كان فى ظهرى المسدس الحى تحسبا لاى مشكلة بدات بالصوت وكانت النتيجة مذهلة الوضع هدى شوية واللى جرى جرى وخلعت انا بسرعة بردو بس بعد ما عملت نمرة من الاخر كانت خير يعنى حقننا للدماء وكان الزوراكى 918 بطل المشهد وشكرا

والله حضرتك برضو انا معلش سقطت من دماغي الزوراكي 918 ده خالص معلش حعدل الموضوع وازود اضافة حضرتك بس ايه الحوار الممتع ده الحمد لله انك كنت بخير فية بس حوار شيق جدا اكشن عالي ههههههههه :lov:

nour eltoureny 15-06-27 06:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى (المشاركة 577349)
والله طبيخك اتقدم يا حووورية هههههههه
ايه الحلاوة دى يا نور
مجهود مشكور
بس انا اختلف معاك ف حاجة واضم صوتى لصوت zezo فى ان الزوراكى واقعى جدا وانت عارف انه كان معايا
بس عموما موضوع قيم ومفيد ولك منى اعلى تقييم

انا سقطت من دماغي ال918 ده خالص معلش يا عاطف وشكرا ليك والله

nour eltoureny 15-06-27 06:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومسلم2005 (المشاركة 577350)
ههههههههه

والله يا استاذ ابو مسلم دي الحقيقة قولت لية ماجمعش الاسالة ويتجاوب عليها سؤال سؤال بشكل حلو قابل للزياده والتعديل بدل ميتعمل لكل سؤال موضوع خاص بية ويكون التفاعل قليل

nour eltoureny 15-06-27 11:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliessam97 (المشاركة 577338)
يلي يا عم اديتك تقييم ممتاز اهو اي خدمه :)
هههههههههههههه

شكرا يا علوه والله انا معملتش حاجة تستاهل كل ده
شكرا يا صاحبي ويا زميلي :joi:

aliessam97 15-06-28 01:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577376)
شكرا يا علوه والله انا معملتش حاجة تستاهل كل ده
شكرا يا صاحبي ويا زميلي :joi:

ياعم كفايا مجهودك الي بذلتو في جمع الاسأله ديه :)

nour eltoureny 15-06-28 11:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliessam97 (المشاركة 577401)
ياعم كفايا مجهودك الي بذلتو في جمع الاسأله ديه :)

:lov::lov::lov:

هشام سمير 15-06-29 12:23 AM

موضوع رائع يستحق التقييم ثلاثى الابعاد

nour eltoureny 15-06-29 12:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير (المشاركة 577448)
موضوع رائع يستحق التقييم ثلاثى الابعاد

شرف كبير ليا يا ا\هشام والله وجود حضرتك بس في الموضوع يشرفني
ودي شهاده اعتز بيها شخصيا

nour eltoureny 15-06-29 12:27 AM

(( قسم مكافحة جرائم الآداب العامة بالاسكندرية تضبط 6737 صاروخ ألعاب نارية و 2808 طلقة مسدس دائرية حمراء قبل بيعها بالأسواق )) هم كمان منعوا صواريخ مسدسات الصوت ولا اية

aliessam97 15-06-29 03:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577450)
(( قسم مكافحة جرائم الآداب العامة بالاسكندرية تضبط 6737 صاروخ ألعاب نارية و 2808 طلقة مسدس دائرية حمراء قبل بيعها بالأسواق )) هم كمان منعوا صواريخ مسدسات الصوت ولا اية

ياعم هتلقيهم مسكوها مع حد بيبيع من غير ترخيص :)

aliessam97 15-06-29 03:36 PM

برجاء تثبيت الموضوع نظرا لاحتوائه علي اجابات كثيرة لأسأله المبتدئين :)

عاطف الشاذلى 15-06-29 09:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577450)

هو ايه العلاقة يا نور بين مباحث الاداب والالعاب النارية ؟؟؟؟:mechan::mechan::mechan:

nour eltoureny 15-06-29 09:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى (المشاركة 577493)
هو ايه العلاقة يا نور بين مباحث الاداب والالعاب النارية ؟؟؟؟:mechan::mechan::mechan:

مباحث الاداب العامه عموما يعني اي شئ خارج عن المالوف لتتعامل معاه مثلا تحرش .. صواريخ وازعاج وعدم احترام الغير وكده بيعملوا كده

nour eltoureny 15-06-29 09:48 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliessam97 (المشاركة 577468)
ياعم هتلقيهم مسكوها مع حد بيبيع من غير ترخيص :)

متحسسنيش ان محلات السلاح الي بتبيع الصواريخ دي محتاجة ترخيص هو هواه نفس التاجر بيبيع للطرفين صدقني يعني كله شغل من تحت لتحت

nour eltoureny 15-06-29 09:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aliessam97 (المشاركة 577470)
برجاء تثبيت الموضوع نظرا لاحتوائه علي اجابات كثيرة لأسأله المبتدئين :)

لازم يا عم علوه الخبراء برضو يحطوا اضافتهم ويقيموا الموضوع واكتر من شخص يطلب ده
انا اقل بكتير منكم او من ان موضوع يتثبتلي :punnch:

aliessam97 15-06-30 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577503)
لازم يا عم علوه الخبراء برضو يحطوا اضافتهم ويقيموا الموضوع واكتر من شخص يطلب ده
انا اقل بكتير منكم او من ان موضوع يتثبتلي :punnch:

ياسلام علي التواضع يا ناس هههههههههههههه :rir:

aliessam97 15-06-30 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577501)
متحسسنيش ان محلات السلاح الي بتبيع الصواريخ دي محتاجة ترخيص هو هواه نفس التاجر بيبيع للطرفين صدقني يعني كله شغل من تحت لتحت

الفكره مش في ان ديه صواريخ وخلاص
الفكره ان ديه صواريخ مخصص لمسدسات الصوت
يعني تتحط في الجدول مع محدثات الصوت
والجدول ده كلو علشان تتاجر بحاجه من الي فيه يبقي محتاج ترخيص
علشان كده الي بيبيع مع غير ترخيص بيتمسك بس :)

nour eltoureny 15-06-30 07:53 AM

تمام يا علوه وبغدين مش تواضع ولا حاجه الاداره عاوزه تضيف تضيف عاوزه تثبت تثبت

nour eltoureny 15-07-04 02:19 PM

للرفع والتجديد لتعم الفائدة

nour eltoureny 15-07-08 09:50 PM

للرفع والتجديد لتعم الفائدة وقد طرأت تعدييلات اخري

aliessam97 15-07-09 04:44 AM

نطالب الادارة بتثبيت الموضوع نظرا لاحوائه علي اجابات لكثير من اسأله المبتدئين

زكى 15-07-13 01:12 PM

تستاهل احلى تقييييم

nour eltoureny 15-07-13 02:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زكى (المشاركة 578031)
تستاهل احلى تقييييم

دة من زوقك يا ا\ذكي
والله

aliessam97 15-07-16 04:15 PM

للرفع والتجديد

nour eltoureny 15-07-31 10:59 PM

للرفع والتجديد

sniper007 15-08-01 04:06 AM

جميل جدا والواحد استفاد جدا
تسلم على المعلومات دى

nour eltoureny 15-08-01 06:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniper007 (المشاركة 578762)
جميل جدا والواحد استفاد جدا
تسلم على المعلومات دى

علي اية يا باشا انت تامر بس :paint: دة واجب

sniper007 15-08-01 06:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 578765)
علي اية يا باشا انت تامر بس :paint: دة واجب

تسلم الامر لله وحده
انا شوفت العروض زى ما قولت لى بس العروض دى شغاله اصلها بتاريخ قديم

nour eltoureny 15-08-01 06:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniper007 (المشاركة 578767)
تسلم الامر لله وحده
انا شوفت العروض زى ما قولت لى بس العروض دى شغاله اصلها بتاريخ قديم

شغالة يا فندم المفروض:omlt: بص يا باشا لو عندك واتس ممكن ندردش حبة في السلاح لو حابب كافضل من المشركات علشان مملة بصراحة

M.william 15-08-01 03:45 PM

لو سمحت عاوز راى الاعضاء عشان هشترى الصقر الفضى xt208 ارجوكم فيدونى من حيث سعرها كام و رايكم فيها اية ؟
ارجوووووووكم حد يرد عليا

nour eltoureny 15-08-01 06:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.william (المشاركة 578777)
لو سمحت عاوز راى الاعضاء عشان هشترى الصقر الفضى xt208 ارجوكم فيدونى من حيث سعرها كام و رايكم فيها اية ؟
ارجوووووووكم حد يرد عليا

حضرتك انا كان نفسي افيدك بس انا كل معلوماتي عن الاسلحة النارية وبالاخص محدثات الصوت زي مانت شايف ومعنديش معلومات عن انواع بنادق ضغط الهواء الا بشكل قليل يعني لا يتجاوز 2% من معرفتي فحضرتك شوف حد في قسم الاسلحة الهوائية او انشاء الله المشرف العام الاستاذ ابو مسلم يقدر يجاوب علي سؤالك هو معلوماتة افضل مني بكثير هو او اي احد من الخبراء في المجال دة

nour eltoureny 15-08-04 05:49 PM

!!! للرفع والتجديد !!!

nour eltoureny

farouk 15-08-05 06:33 AM

موضوع ممتاز واحلي تقييم

nour eltoureny 15-08-05 05:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farouk (المشاركة 578854)
موضوع ممتاز واحلي تقييم

ربنا يخلي حضرتك والله يا فندم شرف ليا

nour eltoureny 15-08-07 10:01 PM

انا حبيت اضيف بعض الاساله الي قبلتني للموضوع علشان الكل يستفيد

sniper007 15-08-07 10:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 577336)
بسم الله الرحمن الرحيم

خاص بالمبتدئين فقط !!!
في الفتره الاخيره دي ظهرت اسألة كتيره للخبراء في مجال محدثات الصوت لكن للأسف الشديد معظمها كان مخالف للقانون او مكنش حد بيجاوب عليك اصلا خوفا عليك وعلي اسرتك جميل جدا!!!!

بس انا حبيت اعمل الموضوع مفتوح قابل للحذف و التعديل والمزايده من الزملاء في المنتدي هو علشان نفيد المبتدئين في المجال ده علشان محدش يؤذي نفسة او يعرض حياتة للخطر او يتنصب علية من حد خارج المنتدي ويلعب في دماغة ..
الاسالة دي للاسف مرت عليا كتير في حياتي الشخصية خارج المنتدي فحبيت اشارك بيها وكده اول حاجة

هو مسدس الصوت بيحتاج لترخيص ؟
لا طبعا لانة محدث صوت ومش من حق اي ظابط يمسكك بية طلما مطابق للمواصفات الامنية.
يعني ايه مسدس صوت اصلا ؟
هو اداه مشابها لمسدس حقيقي في الموديل والشكل وطريقه الاستخدام لكن مختلفة في المعدن المصنوعه منه و مش نفس الاستخدامات .
هل ممكن اعدل المسدس بتاعي يضرب بلي ؟
لا طبعا مينفعش !!! لية ؟ علشان المسدس اول عن اخر اسمه محدث صوت مينفعش تستخدمة في اي شئ تاني ومش مصرح في مصر اي تعديلات او فتح للماسوره لضرب اي مقذوفات ولو مصرح حتعرض نفسك وحياه اسرتك للخطر لانك بتحول محدث صوت لاداه لضرب مقذوفات وهي غير مخصصة لكده طبعا فممكن تنفجر او يحصل كسر في المسدس يؤدي بحياتك تماما لا قدر الله
طب يعني ايه طبة ويعني ايه حائل معدني ؟
طبة/يعني جسم حلزوني (مسنن) من الخارج موجود داخل ماسوره المسدس وبيعمل علي حبس كمية من الغاز المنبعث من الطلقة لعوده الاجزاء مره تانية و القاء الفارغ وسحب طلقه اخري من الخزنة ووضعها في بيت النار
حائل معدني/الحائل المعدني موجود في منتصف ماسوره المسدس وملحوم من الطرفين وده ضمان من الشركة بان المسدس غير مجهز لاطلاق اي مقذوفات وهو محدث صوت فقط لا غير واي محاولة لازالتة تعتبر تعديل وغير مصرح بحمل المسدس في حاله عدم وجوده مكانة
يعني اية مسدس فول اوتوماتيك - سيمي اوتوماتيك؟
في مسدسات صوت بتحتوي علي خاصية الفول اتوماتيك يعني زي الرشاش كده بالظبط طول مانت ضاغط هو شغال بيضرب ..
والسيمي اوتوماتيك هي ان كل ضغطه علي الزناد بطلقة بتضرب طلما الطبة راكبة في الحالتين تمام
ممكن اضرب صواريخ والعاب نارية بمسدس الصوت ؟
اه طبعا ممكن لية مينفعش في حاجه اسمها كاس صواريخ بتركب في الماسوره من الامام و بتكون واسعه كده تاخد صاروخ بيتباع في محلات الاسلحه وتجار المنتدي ممكن يوفروهولك وبتضربة بطلقة صوت هو بيندفع لفوق بيفرقع جامد وبيعمل شكل حلو في السماء وصوت عالي كمان وممكن تستخدم طلقات كاشفة وضوئية
بدالة وبتشتري الكاس ده من عندهم برضو طلما القلاوظ بتاعتة تدخل في السنون بتاعه المسدس من الامام وشكله بيبقي شبه كاتم الصوت .
المسدس بتاعي بيحشر الطلقات والطبة مكانها راكبة؟
لو المسدس مكتوب علية 9mm p.a.k تدور في السوق علي الطلقات دي وتستعملها هي المناسبه لمسدسك
لو المسدس مكتوب عليه 9mm p.a. تدور في السوق علي الشركات الي موفره العيار ده وتستخدمة
طب ما الاتنين 9ملم انا بيحشر لية
لا كل ال pak وزنها اكبر وبرودها اكثر واكبر بنص ملي من ال pa وكل مسدس ليه عيار مناسب لحالته وخامتة علشان يعمل معاك بكفائه عاليه كمان زي مانت عاوز
المسدس بتاعي مش عارف انظفه ازاي وباية؟
اشتري سبراي بتاع تنظيف وزيت مكينات او مسدسات من محلات السلاح و نظف المسدس كويس وشوف فيديو من الفيديوهات الاجنبي بتاعة التنظيف وعيش ومتستخدمش ادوات غير فرشاه المسدس وعيدان القطن والقماش القطن بس في التنظيف و طلما فكيت المسدس نظفة براحة وعلي مهلك انت مش عسكري وحد بيجري وراك .
ايه احسن طلقات الفضي ولا الذهبي ؟
احسن خامة واحسن فينش الالماني وبعدين الايطالي والتشيكي وبعدين التركي بس طبعا غاليين اوي بالنسبه للالماني والتشيكي ومش متوفرين ونادرين جدا فاستخدم اي طلقه لونها ذهبي تركي وابعد عن الفضي تماما حتي لو صوته اعلي مش مهم بس بيوسخ المسدس والكربون بتاعة مليان شوائب وبيهبب المسدس وبيوصل لحتت متعرفش توصلها في التنظيف فحتبهدل مسدسك معاك
لا تعد ولا تحصي ومنها انقرض من سنين لكن المسدسات المتوفره هي التركي والالماني والايطالي بالترتيب كده التركي اشهرها واكثرها انتشارا والالماني سعره عالي لكن موجود بس مش مع اي حد والايطالي الناس بتهرب منه لان الاصلي منه سعره بيعدي ال 3 الاف جنية علشان نادر فقط !!!

انا عاوز مسدس صوت ادافع بية عن نفسي ؟
اشتري مسدس واقعي طلما استخدامك مش دائم لية ابعد عن موديلات الزوركي الا الموديل 918 فقط لانها كلها بتبان انها صوت الا هو (اضافه الزميل zezo bose) عن تجربة .... حتي ولو كان الموديلات بتاعتها تشبة الجلوك لكن الجلوك الحي مش متوفر في مصر بشكل كبير زي البريتا 92 فابعد عنهم مع ان خاماتهم قويه جدااااااا ومحدش اشتكي منهم تماما والفيبر بتاعهم ممتاز بس مينفعوش بيتكشفوا بسرعة
عندك باه يا سيدي
الايكول سبيشيال 99 و الجاكال والفيرات والبلو اف 92 والبروني 92 البروني 85 الزوراكي 918 طبعا كلها شبه البريتات وهي اشهر مسدسات وتقدر تقلب في عروض التجار ناس محترمة جدا تطلع من عندهم بمسدس ممتاز وسعره اقل من السوق و هم خبره وامانة وبيشحنوا للمحافظات اي ان كنت حيجيلك ويوصلك ..

يعني ايه مسدس دبل اكشن ؟ يعني بيضرب طلقتين مع بعض ولا ايه يعني ؟
لا طبعا بيت النار واحد والابره واحده والشاكوش واحد .. .. بس حركه الزناد مزدوجة يعني شغال زي مسدس البارود بتاع زمان مش محتاج ترجع الشاكوش عالشان يضرب ممكن تدوس وتضرب والشاكوش مكانه مش واخد وضع الضرب انت بمجرد مبتدوس علي الزناد هو بيرجع للخلف و ياخد وضع الضرب ويضرب عادي وسينجل يعني لازم يكون راجع للحلف وواخد وضع الضرب علشان يضرب الابره وده فيديو بيوضح الكلام بشكل عملي لشرطي عربي يخدم في امريكا و عاشق للاسلحة
https://www.youtube.com/watch?v=7npptuhhl10 وده الرابط (اضافة الزميل aliessam97)

لكن من وجهة نظري المتواضعة انها مش مهمة في مسدس فشنك (صوت) وبتهلك مجموعة الشاكوش بسرعة مع الاستخدام المتكرر لفترات طويلة

اية الفرق بين الايكول ب 29 و السبيشيال 99 ؟
الفرق في الشكل فقط
الايكول سبيشيال 99 شبية للبريتا 85 الحي والخزنة بتاعتة ملهاش موجة من تحت عادية ثانيا شكل الكوبري مختلف البي 99 الكوبري مفتوح من فوق تماما
البي 29 ليس لة شبية حتي الان لكن الخزنة بتاعتة لها موجة كده من تحت وشكل الكوبري مختلف الكوبري يوجد فتحة بسيطة من اليمين تطل علي بيت النار لاخراج الفارغ

الطلقات الذهبي مش شغالة (بتحشر ) مع ال بي 29 لية؟
ببساطة رهيبة ارجع اقولك سيبك من حوار فضي وذهبي من الاخر
البي 29 عيارة 9mm p.a
والسبشيال 99 9mm p.a.k
والفضي كلة p.a
والذهبي في منة انواع p.a.k و p.a

من الاخر اهتم بعيار مسدسك جدااا دي اهم حاجة علشان المسدس يعمل بدون حشر

انا يا نور عندي طلقات حي او(صوت) ومش عارف احفظها ازاي وبتطلع مرطبة ؟
الموضوع سهل وبسيط خالص حتحتاج برطمان مقفول كويس او علبة بلاستيك مقفولة كويس وتحط فيها طلقاتك وتكون محطوطة مرتاحة ونيجي باة لطريقة الحفظ .. اسهلها انك تحط معاها شوية ارز ني حلوين كدة ويكونا مغطيين الطلقات في العلبة الارز بيسحب الرطوبة ويحافظ علية اطول مدة ممكنة .... او لو مش حابب الارز ممكن تجيب كيس سيليكا الي هي بتبقي في الاحذية الجديدة دي موجودة معاها في العلبة او شنطة وترمية مع الطلق في العلبة وتقفل علية كويس وتشيلوا في الدولاب عندك سواء الطلقات حية او صوت

انا مبمسكش سلاحي كتير وراكنوا في الدولاب وخايف من الركنة يصدي او كدة ؟
بص اتاكد ان سلاحك نظيف خالص مفيهو اتربة او بواقي بارود محروق و زيتة كويس جدااا وممكن تزود في الزيت حبة طلما حتركنة وحتحطة في اي قطعة قماش وتلفة وفي كيستة وتركنوا ولو معاة علبة بلاستيك ممكن تستغني عن القماشة وتحطة ومعاة كيس سيليكا من الي حطينا زيو مع الطلقات الي شيلناها وياريت ميكونش في خزنتة اي طلقات وفارغ تماما والخزنة نظيفة تماما من الغبار برضو ودة برضو تحسبا لو انت في مكان مليان رطوبة زي محافظات الوجة البحري والسواحل مثلا

انا فرد امن وديما سلاحي الشخصي معرض للاتربة و العوادم في الشارع وبتاثر علية جامد وانا لازم يكون حملي لية دوري ؟
اولا تنظف المسدس كويس جدا بس تقلل الزيت وتحط علي المناطق الي فيها احتكاك بس لتسهيل الحركة اثناء الاستخدام ثانيا خلي معاك فرشة زي فرشاه السنان مثلا و لما تخلص وقت خدمتك لو لقيت اي تجمع للتراب مثلا عند الشاكوش او اي مكان بالفرشة كدة براحة طيروا ومسحة خفيفة باي قماشة ورجعوا تاني ولما تخلص شغلك فك منو الطلقات متسيبهاش بايتة في الخازنة غير وقت الشغل بس

__________________________________________________ ___________________________________

وبكده انا ممكن اكون وصلت لاكبر كم من الاساله الموجوده وبدعي من ربنا ان الموضوع يكون مفيد للميتدئن وينال اعجاب الزملاء القدماء ذوات الخبره في المجال ده وكل المعلومات الي موجوده هنا انا لميتها وحصدتها من المواضيع القديمه والاساله االمتفرقة عموما اي حد عنده تعقيب ياريت يتفضل ويفيدني ......

تحياتي ...
nour eltoureny

الله عليك يا كبييييييييييييييييييييييييييييييير
استاذ ورئيس قسم

nour eltoureny 15-08-07 10:26 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniper007 (المشاركة 578940)
الله عليك يا كبييييييييييييييييييييييييييييييير
استاذ ورئيس قسم

ربنا يخليك يا احمد تسلملنا يا رب وتدوم المعرفة:lov:

sniper007 15-08-07 10:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nour eltoureny (المشاركة 578941)
ربنا يخليك يا احمد تسلملنا يا رب وتدوم المعرفة:lov:

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااارب
ويشرفنى معرفتك يا نور باشا :lov:

nour eltoureny 15-08-17 07:03 AM

للرفع والتجديد

nour eltoureny 15-08-30 12:25 AM

للرفع والتجديد وان امكن التثبيت

بودى جارد 15-09-02 11:25 PM

فعلا والله موضوع اكثر من رائع وجميل جدا يستاهل احلى واعلى تقييم ويستاهل احلى تثبيت

اغلب الاسئله والاجابات كمان الله ينور على حضرتك يا استاذ نور فعلا مجهود فوق الرائع والى الامام دائما

لكن ليا سؤال بسيط لحضرتك

لو السلاح بتاعى مش فيه طبه ولا حائل معدنى يا ترا ممكن يتركب مكنهم تانى ولا لا ويا ترا انهى فيهم الا ممكن يخلى السلاح مش بينطر الطلقه يعنى بيحشر الطلقه ارجو الافاده

nour eltoureny 15-09-03 01:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بودى جارد (المشاركة 579498)
فعلا والله موضوع اكثر من رائع وجميل جدا يستاهل احلى واعلى تقييم ويستاهل احلى تثبيت

اغلب الاسئله والاجابات كمان الله ينور على حضرتك يا استاذ نور فعلا مجهود فوق الرائع والى الامام دائما

لكن ليا سؤال بسيط لحضرتك

لو السلاح بتاعى مش فيه طبه ولا حائل معدنى يا ترا ممكن يتركب مكنهم تانى ولا لا ويا ترا انهى فيهم الا ممكن يخلى السلاح مش بينطر الطلقه يعنى بيحشر الطلقه ارجو الافاده

هم حاجتين ملهومش ثالث
الظافر فية مشكلة او عدم وجود الطبة واكثر المشاكل يتكون من عدم وجود الطبة ديما او عدم تركيبها كويس و دي اسباب رئيسية
اسباب اخري : قلة نظافة المسدس و زيادة الكربون المحترق في اجزاء المسدس وعدم النظافة الكاملة والتزييت السليم بيؤدي لقلة كفائة العمل

بودى جارد 15-09-03 08:28 AM

الف شكر لحضرتك يا باشا

nour eltoureny 15-09-13 12:47 AM

يا رب يكون الموضوع شافي وافي (مشاركة للرفع والتجديد)

Nasar56 15-09-13 04:55 PM

بارك الله فيك اخ نور مجهود رائع منك

beboo 15-09-17 10:12 PM

عرض جميل وممتاز

Mohamed Mahmoud 15-09-17 10:33 PM

موضوع جامد جدا
تم النقل الى القسم الصحيح

هشام سمير 15-09-17 10:46 PM

ممتاز والله يا نور

nour eltoureny 15-09-17 11:20 PM

شكرا جدا يا هشام ويا ا\محمد كمان انا دة شرف ووسام ليا الحقيقة من حضرتك

nour eltoureny 15-10-02 12:38 PM

للرفع والتجديد

nour eltoureny 15-10-02 12:52 PM

يا ريت اي حد من الاعضاء الجدد عندو اي استفسار او سؤال يدخل يكتبة هنا وانا او اي حد من الزملاء حيجاوبة انشاء الله بدل ميعمل موضوع علي سؤال ولا اتنين

nour eltoureny 15-10-06 10:33 AM

مشاركة للرفع والتجديد

nour eltoureny 15-10-12 12:06 PM

للرفع والتجديد

nour eltoureny 15-10-15 10:42 PM

مشاركة للرفع والتجديد حتي تعم الفائدة

عاطف الشاذلى 15-10-16 06:39 PM

الله ينور يا نور
مجهود مشكور و نرجوا الاستمرار

nour eltoureny 15-10-17 05:32 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاطف الشاذلى (المشاركة 580276)
الله ينور يا نور
مجهود مشكور و نرجوا الاستمرار

ان شاء الله يا عاطف اي اسالة بتقابلني مهمة باجي علطول اضيفها وايدك معانا اي اسالة تقابلك مهمة نضيفها علشان المضووع ان شاء الله يكون مرجع للمبتدئين في محدثات الصوت زي ما في مراجع لمبتدئين الصيد :baskt:

nour eltoureny 16-02-02 04:16 PM

للرفع والتجديد

dr.neno 16-02-04 10:43 PM

موضوع جميل وممتاز

nour eltoureny 16-02-05 01:58 AM

شكرا جداا يا فندم دة من ذوقك

Mohamed Mahmoud 16-07-28 12:37 AM

موضوع اكثر من رااااائع
تم تثبيت الموضوع

محمد خلف 16-07-28 12:51 AM

الموضوع رائع ومفيد بجد :)
تسلم ايدك

m hashim 16-08-03 06:48 PM

انتا جيبت الخلاصةووفرت عليا البحث

mohamed17 16-08-20 10:59 AM

الله ينور أ/ نور بسم الله ماشاء الله عليك

Joe salih omer 17-05-10 08:48 AM

عندي مسدس صوت ريتاي فالكون ضربت بيه طلقة مطاط حصل ارتداد عالي المسامير الاربعة القدام اتكسرو ودورت عليها كتير مالقيتهاش لو سمحتو الاقيها فين؟؟!
وشكراً

reryPrott 19-09-27 07:45 AM

ظ‡ط§ظ… ظ„ظ„ظ…ط¨طھط¯ط¦ظٹظ† ط³ط¤ط§ظ„ ظˆط¬ظˆط§ط¨

I agree with told all above. Let's discuss this question.

orawd4 21-04-26 05:23 PM

Hot galleries, daily updated collections

Sexy photo galleries, daily updated pics
http://milf.pronstars.allproblog.com/?priscilla

huge facial porn gallerys free online harry potter porn porn search engines craig uk credit check bad porn sites yamanda porn

Ivandmt 21-07-09 10:32 AM

تàê èçىهيèٍü ïàًîëü egyhunt.net ??

دًîَّ ïîنٌêàçàٍü, êàê ىيه èçىهيèٍü ïàًîëü?
جîوهٍ ے نهëà‏ ÷ٍî ٍî يه ٍàê?
دًîَّ ïîىî÷ü.
ر َâàوهيèهى.

الساعة الآن 10:00 PM