الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   رابطة مالكي blow c06 (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=10849)

الأفوكاتو 11-06-20 01:05 AM

رابطة مالكي blow c06

علي غرار البنادق .. فقمت بعمل فكرة رابطة تجمع كل من يمتلك هذا المسدس القيم .
وعلي العضو الذي يمتلك مسدس بلو c06 أن يدخل ويكتب اسمه .. ليسجل نفسه ويصبح من أعضاء الرابطة .. ويفضل وضع صورة للمسدس .
أهداف الرابطة :
1- معرفة مميزات وعيوب السلاح .. حتي يتمكن المقبل علي الشراء من تكوين فكرة عن السلاح من خلال أراء وتجارب أعضاء الرابطة .
2- حصر أعداد الأعضاء الذين يمتلكون هذه التحفة وتعارفهم فيما بينهم .
3- تكوين مجموعة لكل سلاح .
4- مساعدة الأخرين عند حدوث أي مشكلة (لا قدر الله) في المسدس .
5- أجمل شئ هو متابعة أخبار سلاحك .. عن طريق وضع أحدث الصور والفيديو والاكسسوارات .
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع

mostafa_hunter122 11-06-20 01:29 AM

رد: رابطة مالكي blow c06

انا اول واحد يا افوكاتووووووووووووو لانى بعز المسدس دا جدا وكان معينا منه فىالعيله كذا واحد وهو بجد مسدس محترم اوى
طريقه فك وتركيب المسدس البلو 06 للتنظيف

gamopt80 11-06-20 04:16 AM

1 مرفق
وانا مشارك
ودي صورته

sadaany 11-06-20 04:41 AM

ادعولى بالخير هنزل اشتريه ان شاء الله فى اقرب فرصه

loay the hunter 11-06-20 07:46 AM

1 مرفق
بسم الله ماشاء الله مسدس روعة وانا معاكو في الرابطه انشاء الله

Roshdy 11-06-20 09:38 AM

سؤال لأهل الرابطة ( لأني بافكر انضم ..)

1- هل ينفع تحط ماسورة داخل ماسورة البلو ؟
2- خامة المسدس عامة هل اغلبها حديد (بيمكس فيه المغناطيس)؟
3- هل الشاكوش بيعلم فيه مكان ضرب الابرة ؟

NSAA 11-06-20 10:09 AM

أحب أنا كمان أنضم للرابطة و أنا شتريت المسدس و لما أرجع البيت هصوره و أنزل الصورة بكره إن شاء الله

kivok0 11-06-20 01:43 PM

السلام عليكم ممكن اعرف يا استاذ الأفوكاتو البلو سي 06 بيضرب بلي لما اشتريه ولا لازم اعمل تعديل و شكرا

He$ham 11-06-20 03:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kivok0 (المشاركة 127416)
السلام عليكم ممكن اعرف يا استاذ الأفوكاتو البلو سي 06 بيضرب بلي لما اشتريه ولا لازم اعمل تعديل و شكرا

نفس السؤال و عاوز اعرف صناعته اية ؟ و افضل سعر لية ؟

NSAA 11-06-20 03:25 PM

بعد الإذن الأفوكاتو لو مايزعلهوش ...
الصناعة تركي
أفضل سعر حاليا في حدود ال 1200 جنية أو أقل
و بيضرب البلي مباشرة بمجرد فك الطبة و بدون تعديلات بس نحط بلية مقاس 3 على طلقة ألماني

avokato 11-06-20 03:31 PM

انا معايا بلو سي 6

الأفوكاتو 11-06-20 05:18 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kivok0 (المشاركة 127416)

هههههههههه , يا راجل يعني انت سبت خبراء الرابطة كلهم وجاي تسألني أنا ؟ ههههههه
انت دلوقتي في الرابطة يعني سؤالك يوجه لأعضاء الرابطة وخبرائها .. مش أنا .. وهما إن شاء الله يجاوبوا علي سؤالك لأني بصراحة ماجربتش موضوع البلي ده قبل كدة .. ومش عاوز افتي فيه
خالص تحاتي للجميــــــــــــــــــــــــــع

sayedlabib 11-06-20 09:00 PM

والله انا مكونتش مرتاح للبلو ده لكن لما اشتريته لاقيته ممتاز بجد ويمكن مافيهوش عيوب كتير خالص

الأفوكاتو 11-06-20 09:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 127821)
والله انا مكونتش مرتاح للبلو ده لكن لما اشتريته لاقيته ممتاز بجد ويمكن مافيهوش عيوب كتير خالص

استاذ سيد .. بعد اذنك .. ممكن تعمل رد في الموضوع بخصوص مميزات وعيوب البلو .. لكي يكون مرجع للأعضاء الجدد .. لأني ناوي لما الموضوع ياخد شكل كويس .. اني اصفيه من الردود الفرعية ويكون مرجع مهم خاص للبلو .
وده الشكل المطلوب من فضلك ..
المميزات :
1-...............
2-.............
3- ..............
العيوب :
1- .....................
2- ..................
3-...................
ملاحظات :
.................................
شكرا جزيلا لك يا سيد باشا
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــع

mostafa_hunter122 11-06-20 10:39 PM

اسمحولى يا حضرات مدام اول واحد انا مشترك فىالموضوع انقل ولو خبره بسيطه ليا مع البلو وهى كالتى
اولا المميزات
1- مسدس كخامه جميل جدا ومحترم وكتقفيل جودته عاليه
2- يمتاز بشكله الحقيقه ووزنه الحقيقى واجزاء به كثيره معدن يلتصق بها المغناطيش (مش كله انتومنيا )
3- هو تقليد للاسطوره ال cz التشيكى ونسخه طبق الاصل منه وشكله مرعب
4- صوت عالى جدا
5- يضرب بلى متتالى بدون طبه زى ما ذكر قبل كده مع الطلق الالمانى وعليها بلى كبير
6- قوه اختراق ممتازه فى الطلق التركى الىل متثبت عليه بلى صغير
7- سهوله فكه وتركيبه مقارنه بالانواع الاخرى
8 - توافر قطع غياره وسهولهع صيانته لانه من الوهله الاولى مع المسدس تعرف تتعامل معاه وتحدد اجزاءة
9- لونه المطفى شبيه الحقيقى ومش بيلمع زى الايكول
ثانيا بقى عيوبه وهى
1- الكتابه البيضاء اللون المكتوبه عليه
2- بيحشر احيانا مع الطلق التركى
3-لا يركب له قاذف صواريخ
4- تتك الضرب تقيل شويه مقارنه مع بقاى انواع التركى (مع انها مش عيب بس قولت اذكرها برده )
وفى النهايه يارب اكون وضحت جزء ولو بسيط لحضرتكم

sayedlabib 11-06-20 11:00 PM

الاخ الكريم افوكاتو الاستاذ مصطفى بصراحة ماسبش حاجه عن البلو الا وقالها ماشاء الله عليه .

وبخصوص الطلقات التركى هو بيحشر الطلقات التركى فعلا لكنه كويس جدا مع الالمانى عكس الجاب اللى بيحشر الالمانى وبيشتغل كويس مع التركى وحضراتكم عارفين قد ايه الفرق كبير بين النوعين خصوصا الالمانى اليوماريكس قوى جدا ونضييييييييييييييف جدا
عيوب المسدس من ناحية الميكانيكا ماظهرش فيه مشكلة لحد دلوقتى لكن لو حصل وحد ضرب بلى والطبه راكبه والبلية خبطت فيها ده بيكسر السوسته المسئولة عن المنزلق فى الحال وبخصوص الماسورة هى حديد من الداخل ومن الخارج انتيمونيا واعتقد ده بيزيد من صلابة الماسورة يعنى على حد معلوماتى البسيطه جدا عن البلو هو ممكن
يقيم ب70% خصوصا مع موضوع البلى وطبعا الصوت بنسبة 90% بيعود لنوع الطلقات والالمانى اقواهم على الاطلاق ده على حد علمى وتجربتى البسيطه وبالنسبه للخزنه مشكلة التركى فى الاغلب ان قاعدة الخزنة بلاستيك ودى ممكن تسبب مشكلة خصوصا مع زيادة الضغط اثناء ضرب البلى يعنى ممكن تتشرخ او حاجه لو الضغط كان زيادة عليها اما المسدسات الايطالى اغلبها قاعدة الخزنة حديد وللعلم ايضا تحت البلاستيك فى قطعه حديد فى وسط ارضية الخزنه الخاصة بالبلو ودى ميزة فيه وباختصار هو سلاح جميل جدا

الأفوكاتو 11-06-20 11:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 127960)
الاخ الكريم افوكاتو الاستاذ مصطفى بصراحة ماسبش حاجه عن البلو الا وقالها ماشاء الله عليه .

مش انت اللي اتأخرت يا كبير ؟
عموما الرابطة دي بتاعتكم انتم .. ولكم حرية التصرف فيها .. وتضيفوا إليها كما تشاءون .. طبقا لقواعد المنتدي .. أما الرابطة بتاعت مسدسي الخاص .. فأنا أعلم من أين تؤكل الكتف .. وهظبطها
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــع

gamopt80 11-06-20 11:41 PM

صحيح اخي مصطفى العيب الوحيد ايل مدايقني فيه هو الكتابه, ياريت لو في طريقه نقدر نشيل الكتابه دي وتضرب لون قريب من لون المسدس
لان شكلها مش ظريف خالص
لو كانت بلون غامق او محفوره كان هتفرق كتير جدا في جمال المسدس

waleedrd 11-06-21 12:09 AM

1 مرفق
مسدس أكثر من محترم وشيك جدا وصوته رهيب حتى مع الطلق التركى, وأنا مش شايف أى عيوب حتى موضوع الحشر والحمد لله ما حشرش أى طلقة , وأهم ميزة بالنسبة لى انه مش تقليدى ( شعبى ) مسدس مميز للناس المميزة , تحياتى

avokato 11-06-21 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 127960)

وبخصوص الطلقات التركى هو بيحشر الطلقات التركى فعلا لكنه كويس جدا مع الالمانى عكس الجاب اللى بيحشر الالمانى وبيشتغل كويس مع التركى وحضراتكم عارفين قد ايه الفرق كبير بين النوعين خصوصا الالمانى اليوماريكس قوى جدا ونضييييييييييييييف جدا
عيوب المسدس من ناحية الميكانيكا ماظهرش فيه مشكلة لحد دلوقتى لكن لو حصل وحد ضرب بلى والطبه راكبه والبلية خبطت فيها ده بيكسر السوسته المسئولة عن المنزلق فى الحال وبخصوص الماسورة هى حديد من الداخل ومن الخارج انتيمونيا واعتقد ده بيزيد من صلابة الماسورة يعنى على حد معلوماتى البسيطه جدا عن البلو هو ممكن
يقيم ب70% خصوصا مع موضوع البلى وطبعا الصوت بنسبة 90% بيعود لنوع الطلقات والالمانى اقواهم على الاطلاق ده على حد علمى وتجربتى البسيطه وبالنسبه للخزنه مشكلة التركى فى الاغلب ان قاعدة الخزنة بلاستيك ودى ممكن تسبب مشكلة خصوصا مع زيادة الضغط اثناء ضرب البلى يعنى ممكن تتشرخ او حاجه لو الضغط كان زيادة عليها اما المسدسات الايطالى اغلبها قاعدة الخزنة حديد وللعلم ايضا تحت البلاستيك فى قطعه حديد فى وسط ارضية الخزنه الخاصة بالبلو ودى ميزة فيه وباختصار هو سلاح جميل جدا

منين اخيب الطلق الالماني

guns 11-06-21 01:13 AM

انا عندي blow co6

sherothebest 11-06-21 01:38 AM

بعد اذنكم يا جماعة لو عاوزين ننفذ فكرة ماسورة داخل الماسورة حفاظا على الماسورة الاصلية وبفرض انى هاستخدم بلية 2 على طلق تركى مقاسات الماسورة اللى هتتعمل هتبقى كام ( طول +سمك+قطر فتحة مرور البلية بطول الماسورة ودى اعتقد انها هتكون 4 مللى ) واعتقد برضه علشان الماسورة تبقى مظبوطة ونعالج اى بوش فى البلية (انها متكنش متوسطنة كويس فى الطلقة )لازم نعملها على شكل هرمى قمته للخارج يعنى نوسع الماسورة المصنوعة شوية من الناحية الملاصقة او القريبة من البلية قبل الاطلاق ، فيا ريت لو حد نفذ الفكرة دى او عنده المقاسات او حتى يقول لنا نجيب المسمار الصلب اللى هنعمله ماسورة يتجاب منين واسمه ايه يبقى كتر خيره ومشكور ودعواتنا مقدما ليه بالستر والامان

NSAA 11-06-21 09:55 AM

أنا شايف إنه فيه عيب وحيد و هو ... ثقل الأجزاء ... المسدس تقيل شوية في سحب الأجزاء اليدوي
و فعلاً أوقات بيحشر الطلق

He$ham 11-06-21 05:48 PM

انا اتوكلت علي الله و نزلت اشترية بس ملقتهوش عند ابو ضيف بتاع باب اللوق

لو ممكن حد يقولي القية فين و هل ليه ضمان ؟

avokato 11-06-21 07:29 PM

ملوش ضمان غالبا ولو بضمان هيفرق معاك بتاع 600 حنيه تقريبا

amr7 11-06-21 07:33 PM

انا عندي بس مكسل اصوره وانزل الصورة بس سؤال مهم جدا
البلي الي في علبة الطلقات الي معايا اتاكد من قطرها ازاي
انا كنت اعرف انها 4.5 ملي بس دلوقتي مش متاكد
والناس الي هنا الي بتبيع علب الطلقات بيحطو بلي مقاسه كام
عشان الموضوع دا خطر على المسدس جدا
هو عشان الموضوع يظبط الكلام والبلية تبقى قوية ويحافظ على الماسورة من التجريح والعمر القصير اوي لازم قطر الماسورة بنفس قطر البلية نفس فكرة السلاح الحي كدا
والبلي الي معايا دلوقتي مظبوط على المسدس بس اتاكد ازاي من مقاسه زي ماقلت؟؟؟

egyptusman 11-06-21 11:56 PM

سؤال لأصحاب الخبرة فى بلو سى :

هل فعلا فى فرز أول وفرز تانى فى المسدس ده؟؟ ولو فى ، ممكن الواحد يعرف ازاى ؟؟ وهل وجود العلبة عند الشراء مهمة أو لها علاقة بموضوع الفرز ؟؟؟ ........... أرجو الرد والافـــــــــــــــادة ، وجزاكم الله خيرا :)

avokato 11-06-22 12:14 AM

هههههههه سالت سؤالك دا قبل مشتري ولقيت كله محصل بعضه

sherothebest 11-06-22 01:32 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato (المشاركة 129153)
هههههههه سالت سؤالك دا قبل مشتري ولقيت كله محصل بعضه

؟؟؟؟؟؟ يعنى ايه يا باشا بعد اذنك لان اكيد الفرز الاول لو فيه فعلا اكتر من فرز منه افضل من الفرز الثانى او الدرجة الثانية

NSAA 11-06-22 09:20 AM

المسدس موجود عند شريف أبو ضيف ..( بوندي للأسلحة ) الموجود في 41 ش شبرا و بضمان 3 شهور من تاريخ الشراء.
وحكاية الفرز دي ... أنا سمعنها قبل كده بس لازم التجار بقى هم اللي يقولولنا ... و علشان كده ريحت نفسي و اشتريته من محل مضمون وخلاص

egyptusman 11-06-22 03:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nsaa (المشاركة 129353)
المسدس موجود عند شريف أبو ضيف ..( بوندي للأسلحة ) الموجود في 41 ش شبرا و بضمان 3 شهور من تاريخ الشراء.
وحكاية الفرز دي ... أنا سمعنها قبل كده بس لازم التجار بقى هم اللي يقولولنا ... و علشان كده ريحت نفسي و اشتريته من محل مضمون وخلاص

شكرا أستاذ nsaa .... وفى انتظار الافادة سواء من التجار أو اهل الخبرة

NSAA 11-06-23 09:31 AM

ممكن أي حد من مالكي المسدس يقولنا بالشرح أو الفيديو طريقة الفك و التركيب للمسدس ... علشان نعرف ننظفه بدون مشاكل

avokato 11-06-23 11:13 AM

موجود عاليوتيوب

NSAA 11-06-23 11:16 AM

مظبوط يا باشا ... كتر خيرك
لقيته و موجود كمان في الموضوع بتاع موسوعة طريقة فك المسدسات - الأسلحة النارية
شكراً لإهتمامك

avokato 11-06-23 11:47 AM

انا معايا لو ليك اي سؤال تحت امرك

NSAA 11-06-23 11:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة avokato (المشاركة 130426)
انا معايا لو ليك اي سؤال تحت امرك

يا باشا ما نتحرمش ...
أنا بس كنت عايز أعرف طريقة الفك و التركيب علشان النظافة و خلافه

و لو في أخطاء الناس بتعملها أثناء إعادة التركيب ممكن تضر بالمسدس أو صاحبه

avokato 11-06-23 12:15 PM

لا مفيش متقلقش لو مركبه غلط مش هيركب اساسا

guns 11-06-23 12:31 PM

الي اخواني اعضاء المنتدي الكرام امبارح اخزت من واحد صحبي طلقات تركي اوزكرسان وفيها بلية نمرة 3 وحبيت اجرب بيهم وانا عارف ان المسدس بيحشر مع الطلق التركي لكني فوجئت ان المسدس تمام وبيشد اجزاء لوحدة ومش بيحشر واكدلي صاحبي ان النوع دة من الطلقات نضيف جدا وعلي فكرة الطلقة تقيلة ولما ضربت بيها منفجريتش من الخلف والمعلومات دي للي عايز يضرب بلية نمرة 3 وفي نفس الوقت يترحم من سعر الطلقة الالماني اللي وصل سعرها 6 جنية وهتزيد كمان

NSAA 11-06-23 12:32 PM

طيب سعرها كام التركي دي؟

avokato 11-06-23 01:08 PM

بتتباع فين وبكام

guns 11-06-23 07:05 PM

صحبي جاب العلبة ب 250 جنية 50 طلقة

guns 11-06-23 07:09 PM

دي نمرة الراجل اللي بيبعها 0127499003 والعلبة ب 250 ال50 طلقة

guns 11-06-23 07:17 PM

علي فكرة الراجل اللي بيبيع الطلقات دي عضو في المنتدي اسمة kingooo

mostafa_hunter122 11-06-23 07:31 PM

فيديو يوضح طريقه فكه بالتفصيل

egyptusman 11-06-23 08:41 PM

شوف البلو بيضرب ازاى

avokato 11-06-23 11:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة guns (المشاركة 130768)
دي نمرة الراجل اللي بيبعها 0127499003 والعلبة ب 250 ال50 طلقة

دي صوت ولا بلي

ahmedmh_ali 11-06-24 12:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptusman (المشاركة 130821)
شوف البلو بيضرب ازاى

http://www.youtube.com/watch?v=udrcy...embedded#at=71

قشطة عليك يا كبير فيديو زى الفل :):)

ahmedmh_ali 11-06-24 12:57 AM

المسدس دة صايع يا رجالة

pilyardo 11-06-24 02:02 AM

استاذ افوكاتو - تحياتى استفسار هل المسدس ده بيضرب الى او مفرد فقط؟ وتقبل مرورى

الأفوكاتو 11-06-24 02:09 AM

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilyardo (المشاركة 131050)
استاذ افوكاتو - تحياتى استفسار هل المسدس ده بيضرب الى او مفرد فقط؟ وتقبل مرورى

لأ البلو في مصر فردي بس .. الجاكل بس هو اللي بيضرب آلي .. ده علي الأقل في مصر .. لكن بره توقع يكون فيه اي حاجة .. االه اعلم .. بره في عجب العجاب .. وتوقع اي حاجة .. انا مرة شوفت فيديو للبروني بي4 بيضرب آلي .. يا راجل ده انا عندي صورة ايكول جاكال حي أصلي
وهعرضهالك علشان تصدق .. تخيل !
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع

gamopt80 11-06-24 02:37 AM

ملاحظين في الفديو بتاع اخونا egyptusman
المسدس مش مكتوب عليه حاجه, غير البلو الي منتشر هنا مكتوب عليه بطريقة رخمه قوي وبخط كبير مخرب شكله
اعتقد دا الفرز التاني الي عندنا هنا

avokato 11-06-24 11:14 AM

لا الي رابعه دا الحي يراجل حرام عليك

ahmedmh_ali 11-06-24 02:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedrd (المشاركة 128035)
مسدس أكثر من محترم وشيك جدا وصوته رهيب حتى مع الطلق التركى, وأنا مش شايف أى عيوب حتى موضوع الحشر والحمد لله ما حشرش أى طلقة , وأهم ميزة بالنسبة لى انه مش تقليدى ( شعبى ) مسدس مميز للناس المميزة , تحياتى

انت معدل طبة و لو معدلها عاملها على مقاس كام و بتستعمل بلى مقاس كام ؟ :):)

mostafa_hunter122 11-06-24 02:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 131056)
لأ البلو في مصر فردي بس .. الجاكل بس هو اللي بيضرب آلي .. ده علي الأقل في مصر .. لكن بره توقع يكون فيه اي حاجة .. االه اعلم .. بره في عجب العجاب .. وتوقع اي حاجة .. انا مرة شوفت فيديو للبروني بي4 بيضرب آلي .. يا راجل ده انا عندي صورة ايكول جاكال حي أصلي
وهعرضهالك علشان تصدق .. تخيل !
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع

افاكوتو باشا ازيك يا فندم اسمحلى بس على حد علمى وعلمك وعلم اهل المنتدى كلهم ان الايكول مفيش منه حى ياريت يا فندم معلش نركز مع بعض كده فى الخازنه الكبيره فى الصوره الى حضرتك حاططها ركزززززززز شويه هتلاقى اول طلقه حى لكن شوف الطلقه التانيه كده يا فندم وركز فى حجمها مقارنه بالىل فوقيها ومساحه الجزء المختفى منها وعدم وجود مقذوف لها هتعرف ان الطلقه التانيه دى صوتتتتتتتتتت لونها اصفر ولاحظ كويس اوى فرق اللون بينها وبين الىل فوقها هتعرف كلامى صح ولالا ليه بقى لان خزنه الصوت مش بتاخد 9 مم حى غير واحد بس بتتدخل حشر فوق كده بس انما اللى عامل الصوره دا بيخدعنا يا فندم الخزنه مش كلها حى وتقبل مرورى مستنى رايك

الأفوكاتو 11-06-24 02:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_hunter122 (المشاركة 131348)
افاكوتو باشا ازيك يا فندم اسمحلى بس على حد علمى وعلمك وعلم اهل المنتدى كلهم ان الايكول مفيش منه حى ياريت يا فندم معلش نركز مع بعض كده فى الخازنه الكبيره فى الصوره الى حضرتك حاططها ركزززززززز شويه هتلاقى اول طلقه حى لكن شوف الطلقه التانيه كده يا فندم وركز فى حجمها مقارنه بالىل فوقيها ومساحه الجزء المختفى منها وعدم وجود مقذوف لها هتعرف ان الطلقه التانيه دى صوتتتتتتتتتت لونها اصفر ولاحظ كويس اوى فرق اللون بينها وبين الىل فوقها هتعرف كلامى صح ولالا ليه بقى لان خزنه الصوت مش بتاخد 9 مم حى غير واحد بس بتتدخل حشر فوق كده بس انما اللى عامل الصوره دا بيخدعنا يا فندم الخزنه مش كلها حى وتقبل مرورى مستنى رايك

طبعا ممكن تكون خدعة .. ولكن انا مازلت عند رأيي .. وهو ان كل شئ جايز .. صدقني بره في كل حاجة .. يعني ممكن مسدس معين بيعملو منه صوت وحي وايرسوفت .. توقع منهم كل شئ
انا عندي مسدس خرز لعبة بتاعي وانا صغير .. لو شوفت صورته مش هتفرقه عن الوالتر ppk وكنت عامل موضوع عنه قبل كدة اسمه (مسدسي وانا صغير) واللي خلاني اقتنع اكثر اني عرفت ان فيه روم حي .. وفيه مسدسات هكلر صوت .
فمتستبعدش انه ممكن نعرف فيما بعد ان فيه ايكول حي ومش شرط يكون جاكل طبعا .

sadaany 11-06-25 03:29 AM

مسدس جميل هو ضخم فعلآ وتقيل فى الوزن وشد الاجزاء بس بمجرد التعود عليه وشد اجزائه بسرعه بيبقى الموضوع لزيز وشكله قيم وله رهبه بس اللى مدايقنى فعلآ كلمه بلو c والطريقه السخيفه المكتوب بيها بفكر اشلها بأسيتون ايه رأيكم وعايز اجبلها طبه وياريت تكون طلب وبطول الماسوره

pilyardo 11-06-25 04:07 AM

هل البلو سى ممكن يركب له ماسورة داخلية بطول الماسورة الاصلية لضرب البلى؟ ارجو الافادة

aboadle 11-06-25 06:50 AM

هو انا كونت عاوز اعرف سعر blow كام دلوقتي علي شان انا كان معياه والتر الماني 8m بس بعتو كونت بفكر اشتر بلو ايه رايكم بس ياريت لو حد عارف سعرو كام يقلي وانا شاكر جدااا لكل الناس المترما اللي زيكم

sadaany 11-06-26 12:57 AM

حوالى 1100 جنيه عند الاستاذ هشام سمير وهوا انسان محترم جدآ او الشيخ محمود الشافعى و1200 عند شريف ابو ضيف شبرا

pilyardo 11-06-26 01:28 AM

هل البلو سى ممكن يركب له ماسورة داخلية بطول الماسورة الاصلية لضرب البلى؟ ارجو الافادة

aboadle 11-06-26 05:57 AM

[QUOTE=sadaany;132871]حوالى 1100 جنيه عند الاستاذ هشام سمير وهوا انسان محترم جدآ او الشيخ محمود الشافعى و1200 عند شريف ابو ضيف شبرا[/ بجد شكرا جداا علي اهتمامك

gamopt80 11-06-26 07:36 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany (المشاركة 131862)
بس اللى مدايقنى فعلآ كلمه بلو c والطريقه السخيفه المكتوب بيها بفكر اشلها بأسيتون ايه رأيكم

ياريت لو جربتها او حد يعرف طريقه نشيل بيها كلمة بلو سي يقولنا
لان فعلا شكلها مدايقني قوي

egypt-25 11-06-26 08:43 PM

لا أنحصك أخى بأزالة الأسم بالأسيتون

waleedrd 11-06-27 01:26 AM

ميزة البلو انك تشيل الطبة خالص وما تعدلش فيه أى حاجة , وجيبوا يا جماهة الطلق الذهبى وبلى 3 من عند العجلاتى وإلزقه بأمير واضرب بيه وهتلاقيه ألى ان شاء الله وأكثر من ممتاز

sadaany 11-06-27 01:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilyardo (المشاركة 132927)

ان شاء الله لما هتنجح التجربه هعرضها بالتاكيد ينفع

avokato 11-06-27 09:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilyardo (المشاركة 132927)

ايوا فيه حد عامل موضوع وبيقول ممكن يركبله ماسوره بس دي خطورتها القانونيه فعلا الي بيقولوا عليها مجرمه لانه بتغير من خواص الرئيسيه للمسدس المتمثل في ان الماسوره انتومنيوم يعني متستحملش ضغط ضرب طلقات حيه لماسوره صلب يعني فيها شبهه تحويل لحي والله اعلم

avokato 11-06-28 12:30 PM

سؤال هو الطبه الي بنركبها للبلي متنفعش نضرب بيها صوت ولا العكس وعايز اعرف اركب الطلقات من غير ماغير الطبه خالص حد عنده اي تعليق علي الموضوع

gamopt80 11-06-28 01:34 PM

1 مرفق
يا جماعة جربت اغطي كلمة بلو سي بقلم فلوماستر اسود ونجحت وخلت شكل المسدس اجمل:)
وكمان جربت امسحه و مبيتمسحش, ومعتقدش هيتمسح بسهوله
ودي صوره للمسدس

sadaany 11-06-28 08:18 PM

الله ينور بس انتا حاولت تمسحه ازاى ومنفعش وايه المواد اللى استخدمتها

gamopt80 11-06-29 04:33 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany (المشاركة 135797)
الله ينور بس انتا حاولت تمسحه ازاى ومنفعش وايه المواد اللى استخدمتها

انا توقعت انه مجرد ما همسحه بايدي هيتمسح !!, لقيته مبيتمسحش, جبت قماشه وفيها مايه ومنفعش واستخدمت منظفات وبرضه مبيتمسحش!! بيطلع بصعوبه
وكلمة بلو سي بقت غامقه مش ظاهره قوي وبقى شكل المسدس اجمل بصراحه
الكلمة بلونها الابيض ده كان مخرب شكله

ahmedmh_ali 11-06-29 01:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 135440)
يا جماعة جربت اغطي كلمة بلو سي بقلم فلوماستر اسود ونجحت وخلت شكل المسدس اجمل:)
وكمان جربت امسحه و مبيتمسحش, ومعتقدش هيتمسح بسهوله
ودي صوره للمسدس

الله ينور يا معلم :):)

gamopt80 11-06-29 03:32 PM

وعليك يا باشا :)

dartenyan 11-07-01 08:07 AM

اقتباس:

ممكن اعرف ايه الفرق بين المسدسين اللي في الصوره

dartenyan 11-07-01 08:25 AM

اقتباس:

ايه الفرق بين المسدسين اللي في الصوره

belover3 11-07-04 08:51 PM

يشرفني الانضمام للرابطة

shawkypuma 11-07-05 06:37 PM

السلآم عليكم ..أرجوا قبولى [الرابطة..والله أنا أشتريت BlowC06 من اسبوع ..ونفسى حد يدلنى على أفضل مكان أشترى منة طلقات محترمة فى النوع والسعر.... ولك الشكر

mzkader 11-07-07 01:24 AM

تم الانضمام للرابطة رسميا :-)

islam2faris 11-07-07 03:59 AM

عندي مشكلة و مش عارف حلها عندكم ولا لا
عندي بلو سي وكان شغال زي الفل وبيضرب بلي 2 ورا بعض و مابيحشرش ولا حاجة بس انا اتغبيت و جبت بلي كبير فا حاولت افك الطبة بس طبعا كانت اتمددت و اعدت احاول فيها لحد ما اتاكلت و السن اللي في الماسورة باظ ودلوقتي مخنوق من الطبنجة لدرجة اني عاوز ارميها
في حل ولا اية؟

gamopt80 11-07-07 10:10 AM

ملهاش حل غير خراط
حاول تسال في المنطقه عندك على خراط وهو هيتصرف ويعملهالك

sayedlabib 11-07-15 03:18 AM

بالنسبة لموضوع الكتابة حد فكر يفك الslide ويروح بيه عند الناس اللى بيكتبه على الدبل والكلام ده بس يكون حد واثق منه ويخليه يحفرله على الكتابة بالظبط
بكده اللون هايروح ومكانه هايكون حفر انا ان شاء الله هاجرب واقولكم النتيجة قريب

عبدالله99 11-07-15 06:45 AM

مساء الخير على اجمل رابطة انا عملة الحل النهائى للكتابة وهى تقريبا مش بعيدة من موضوع الزميل الفاضل اللى عملها بقلم فلومستر انا جبت قلم من محل سمير وعلى اسمه قلم فلومستر يبانى ليه ريحة زى التنر شوية وغطيط الكتابة اكتر من مرة وبعدين سبته ينشف تماما وهو سريع جدا وبعد كده حولة امسحهو بايدى انسى ولا حتى اتائثر بالزيت بتاع السلاح بس خلى بالكم فيه امريكى وفيه اليبانى وبصراحة لى صديق يعمل بالمكتبة نصحنى باليابنى وسعرة كلام فاضى 4.5 جنية ونحل المشكلة تماما ارجو ان اكون قد افدكم

gamopt80 11-07-15 07:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله99 (المشاركة 149933)
مساء الخير على اجمل رابطة انا عملة الحل النهائى للكتابة وهى تقريبا مش بعيدة من موضوع الزميل الفاضل اللى عملها بقلم فلومستر انا جبت قلم من محل سمير وعلى اسمه قلم فلومستر يبانى ليه ريحة زى التنر شوية وغطيط الكتابة اكتر من مرة وبعدين سبته ينشف تماما وهو سريع جدا وبعد كده حولة امسحهو بايدى انسى ولا حتى اتائثر بالزيت بتاع السلاح بس خلى بالكم فيه امريكى وفيه اليبانى وبصراحة لى صديق يعمل بالمكتبة نصحنى باليابنى وسعرة كلام فاضى 4.5 جنية ونحل المشكلة تماما ارجو ان اكون قد افدكم

ماهو دا نفس الي انا عملته :)
هو فعلا ليه ريحه زي التنر وبينشف بسرعه

sayedlabib 11-07-15 03:50 PM

يعنى انا الوحيد فى العالم اللى حاسس ان الكتابه اللى على البلو مدياله شكل شيك ولا ايه والله حلوه مش وحشه

amr7 11-07-15 04:05 PM

انا مش عارف مقاس البلية الي بضرب بيها كام 3 ولا 3.5 ولا 4
هو الي اشتريت منه المسدس خدت معاه علبة بلي والعلبة لسه معايا منها طلقات وقربت تخلص
فعايز اعرف مقاس البلي زي الي معايا كام عشان هو مظبوط على المسدس
والمسدس بلو سي
حاولت كتير اقيس البلية بالمسطرة معرفتش عشان هي كروية الشكل لحد ماعنيا باظت

gamopt80 11-07-15 04:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayedlabib (المشاركة 150109)
يعنى انا الوحيد فى العالم اللى حاسس ان الكتابه اللى على البلو مدياله شكل شيك ولا ايه والله حلوه مش وحشه

لا يا راجل دي مخربه شكله , كاتبينها بخط كبير قوي!

gamopt80 11-07-15 04:42 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr7 (المشاركة 150123)
هو الي اشتريت منه المسدس خدت معاه علبة بلي والعلبة لسه معايا منها طلقات وقربت تخلص
والمسدس بلو سي

نوع الطلق ايه تركي ولا الماني؟.
وسؤال هو انت قربت تخلص العلبه كلها ال50 طلقه بلي بالمسدس الي معاك؟؟
لو دا صحيح دا يثبت ان البلو فعلا قوي, بس اشك ان المسوره هتستحمل علبه كمان

ahmedmh_ali 11-07-15 05:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr7 (المشاركة 150123)
والمسدس بلو سي

حضرتك مش تقيس البلية قيس الفتحه اللى فى المظروف الفارغ بعد ضرب البلية لو 3 او 3.5 ( دة فى التركى الفتحه الضيقة فقط ) .

amr7 11-07-15 07:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamopt80 (المشاركة 150139)
نوع الطلق ايه تركي ولا الماني؟.
وسؤال هو انت قربت تخلص العلبه كلها ال50 طلقه بلي بالمسدس الي معاك؟؟
لو دا صحيح دا يثبت ان البلو فعلا قوي, بس اشك ان المسوره هتستحمل علبه كمان

الطلق الماني يوماريكس
هو انا ضربت حوالي20 طلقة بس واعتقد ان مدام في طبة يبقى الماسورة في امان نوعا ما صح؟

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali (المشاركة 150167)
حضرتك مش تقيس البلية قيس الفتحه اللى فى المظروف الفارغ بعد ضرب البلية لو 3 او 3.5 ( دة فى التركى الفتحه الضيقة فقط ) .

انا بستعمل اليوماريكس والله
في طلقة من الطلقات الي لسه سليمة البلية وقعت منها فالبلية ف ايدي دلوقتي وهتجنن بقى نفسي اعرف مقاسها كام عشان لما اجيب طلقات بلي اجيب زيها

amr7 11-07-15 09:42 PM

رحت عند خراط وقاسهالي وطلعت 4.7 ملي

ahmedmh_ali 11-07-16 01:04 AM

اقتباس:

ههههههههههههههههههه أخيرأ لقيت حد فى صفى أنا سايبها زى ما هى و الله من غيرها المسدس شكلة غلس اوى :):):):)

guns 11-07-16 01:09 AM

دي بلية نمرة 3

mzkader 11-07-16 01:40 AM

اقتباس:

شكلك فعلا الوحيد :-)

He$ham 11-07-17 05:12 PM

3 مرفق
يشرفني الانضمام للرابطة انا لسة مشتريه من الاستاذ هشام سمير يوم الجمعه

sayedlabib 11-07-18 01:02 AM

ماشاء الله جميل ياباشا

gamopt80 11-07-18 01:40 AM

شكله جميل مسدسك يا هشام
الف مبروك

hamam 11-07-18 01:41 AM

مبروك يا باشا
عمل كام

mzkader 11-07-18 01:44 AM

الف مبروك و بالتوفيق

He$ham 11-07-18 11:57 AM

شكرا لكم جميعا و بالنسبة للسعر ١١٠٠

amz 11-07-18 05:28 PM

ممكن حضرتك تقوللي هو اللي اشتريته الفضي الموجود بالصورة و ياتري منين و بكام لان شكلة تحفة احسن من الاسود 100 مرة

ahmedmh_ali 11-07-18 05:58 PM

اية دة ؟؟ اية شد الأجزاء اللوز الناعم دة ؟ اية الفينش الجبروت دة ؟ اية النار اللى طالعه مع الطلقة عز النهار دة ؟؟ ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــة دة ؟؟؟؟؟

الساعة الآن 08:32 AM