الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   سؤال محيرني (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=22565)

محمد حامد الحماقي 12-01-24 10:46 PM

سؤال محيرني

اريد شرح تفصيلي لبندقيه ام روحين وهل هي بزنادين وهل بتضرب طلقه طلقه ولا الطلقتين مره واحد وبالنسبه لنوادي الرمايه مثلا نادي غزل المحله هل تكلفه الطلق عليا ام علي النادي وهل هناك فرق في النشان بين الخرطوش والحي ولك جزيل الشكر

Max.1 12-01-24 11:06 PM

رد: سؤال محيرني

ان شاء الله اى حد معاه البندقيه يفيدك

قناص الظلم 12-01-24 11:18 PM

البندقيه دى بزنادين وخلف بعض تطلق طلقه طلقه واستحاله تطلقهم معا لان فيه مسافه بينهم لازم طلقه تخرج قبل الاخرى

medozs 12-01-24 11:23 PM

الخرطوش توجيه مش تصويب

محمد حامد الحماقي 12-01-24 11:37 PM

متشكرررررررررر وارجوا الرد علي باقي الاسئله واردي معرفه ما الفرق بين البرينا الايطالي والامريكي وايهم احسن وما الفرق بين اف اس اثنين وتسعين واف اس اربعه وثمانون وايهما احسن وما احسن مسدس بريتا في عائله الاف اس وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااا

محمد حامد الحماقي 12-01-24 11:50 PM

Re: سؤال محيرني

وارجو معرفه الفرق بين المسدس العادي والنيكل وايهما احسن

drkalaf 12-01-25 01:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 291516)
البندقيه دى بزنادين وخلف بعض تطلق طلقه طلقه واستحاله تطلقهم معا لان فيه مسافه بينهم لازم طلقه تخرج قبل الاخرى

سلام عليكم

للاسف المعلومات دي مش صحيحة لان ممكن تضرب الطلقتين مع بعض فيه عتلفة و ذراه بيخليك تضرب اتنين او واحده بس اتين بكيون رد قعلها عنيف

محمد حامد الحماقي 12-01-26 12:38 AM

Re: سؤال محيرني

ايه يابشوات فين الردود معلش انا محتاج الردود ضروري فأرجوا السرعه بعد ازنكم سيادتكم

محمد حامد الحماقي 12-01-26 12:17 PM

ايه يا جماعه هو الرد هنا علي ناس ناس ولا ايه

poloteka122 12-01-26 02:35 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drkalaf (المشاركة 291586)
سلام عليكم

للاسف المعلومات دي مش صحيحة لان ممكن تضرب الطلقتين مع بعض فيه عتلفة و ذراه بيخليك تضرب اتنين او واحده بس اتين بكيون رد قعلها عنيف

على حسب الموديل..الانواع القديمه فعلا مستحيل تضرب الاتنين ..
وبتكون في ماسوره اضيق من التانيه فى المؤخره بمقدار صغير
ده الموديل اللى اتعاملت معاه ..

Compact 12-01-26 07:28 PM

..........................

قناص الظلم 12-01-28 03:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة drkalaf (المشاركة 291586)
سلام عليكم

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بالنسبه لكلام حضرتك انا ما اعرفانا وصفت للاخ احمد بندقيه مسكتها بيدى وليست ملكى ياسيدى بس ماكان فيها الى حضرتك بتقول عليه بس انا فكرت هو الى حضرتك تقصدها زناد واحد ولا اتنين انا الى مسكتها كانت زنادين وشاكوشين من الخارج وشكلها قديم جدا لانها الكتابات الى عليها مش واضحه خالص برجاء من سيادتك الشرح للافاده العامه وشكرا لحضرتك

gmslem 12-01-28 06:06 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 294606)
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته بالنسبه لكلام حضرتك انا ما اعرفانا وصفت للاخ احمد بندقيه مسكتها بيدى وليست ملكى ياسيدى بس ماكان فيها الى حضرتك بتقول عليه بس انا فكرت هو الى حضرتك تقصدها زناد واحد ولا اتنين انا الى مسكتها كانت زنادين وشاكوشين من الخارج وشكلها قديم جدا لانها الكتابات الى عليها مش واضحه خالص برجاء من سيادتك الشرح للافاده العامه وشكرا لحضرتك

الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله
احيك أخي الكريم قناص القلوب ؛ و أُحي حُسن أخلاقكم و أدبكم الجم .... و كلنا نتعلم .... علما بأنني أيضا مر على نوعين منها ؛ الأولى بلجيكي خاصة بخالي قديمة لكن حالتها تحفة و هي فعلا 2 زناد و تضرب طلق 12 وهي طويلة و لا تضرب الطلقتين مع بعض .... بل تضربهم تباعا بعد بعض ؛ و رد فعلها فعلا شديد .... الأخرى هي 5 طلقات حديثة أمريكي لها زناد واحد والماسورتين فوق بعض ورد فعلها اقل .... وللعلم سمعت ان سعرها الآن عالي يتجاوز ال 10 الاف - طبعا علي الرخصة - و تضرب طلق12 و منها ما يضرب 16 ..... ولكن لم اجربها بيدي ..... علما بوجود نوع آخر يسمى " شت جن " امريكي ايضا ولها دبشك قصير " كتلة يد " .... ويتم التعمير بشد الاجزاء من اسفل و وزنها اخف .... علما بان كل بنادق الخرطوش للتوجيه و ليست للنشان ؛ بمعني ان مداها قريب و هي تفرش شظايا في الناحية التي توجه اليها و على هذا هي شديدة التدمير اذا اصابت الهدف عن قرب - 10 متر مثلا - بينما يمكن ان تكون بسيطة التأثير لهدف علي بعد 150 متر مثلا ؛ لهذا هي في الظلام او الاهداف الكثيرة القريبة هي الاختيار الافضل - و هذا ما حدث في الثورة المباركة - .... و ربنا يكفينا شر ملا نعرفه و ما نعرفه
شكرا لكم ؛ و تسعدني دائما صحبتكم ,,,,,,

الساعة الآن 04:44 AM