الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   ريتاى بارون و ايكول جاكال ديول (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=14626)

kiro 11-08-27 11:31 PM

ريتاى بارون و ايكول جاكال ديول

اية الفرق بين الجاكال و الريتاى بارون
كمان اسعار الاتنين كام
اية الاحسن في الاتنين
انهى واحد فيهم ماسورة مفتوحة
و اماكن بيع الريتاى فى الفاهرة
كمان انهى فيهم صوتة اقوى
نا عارف ان اسئلتى كتير لكن بيشترى مسدس مرة واحدة بس
شكرا ان الاعضاء مستحملنى

kiro 11-08-28 12:19 AM

رد: ريتاى بارون و ايكول جاكال ديول

اية يا رجالة مصر محدش عايز يفيدنى لية

the ghost 11-08-28 12:26 AM

بص يا سيدى الاتنين حلوين والاتنين ماسورة مفتوحة بس انا ارشحلك الجاكال دول ليه بقى عشان الجاكال شكله اجمد وبيضرب الى وفردى وبياخد طلقات اكتر من الريتاى

kiro 11-08-28 12:28 AM

طيب اسعار الاتنين كام لانى سمعت ان الجاكال من1200الى1800 و الريتاى بارون1300الى3000

محمد ياقوت 11-08-28 12:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kiro (المشاركة 185337)
اية الفرق بين الجاكال و الريتاى بارون
كمان اسعار الاتنين كام
اية الاحسن في الاتنين
انهى واحد فيهم ماسورة مفتوحة
و اماكن بيع الريتاى فى الفاهرة
كمان انهى فيهم صوتة اقوى
نا عارف ان اسئلتى كتير لكن بيشترى مسدس مرة واحدة بس
شكرا ان الاعضاء مستحملنى

الفرق الجاكال فى اوتوماتك الريتاى لا
الجاكال يضرب بلى نمره 2 ولازم طبه الريتاى يضرب بلى نمره 5 وبدون طبه
الجاكال يعمل 1100 الريتاى حوالى 950 او 1000
الاتنين ماسوره مفتوحه فى راى الشخصى الريتاى مفيش ليه مشاكل عكس الجاكال
صوت الريتاى قوى جداااا

the ghost 11-08-28 12:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ياقوت (المشاركة 185370)
صوت الريتاى قوى جداااا

ممكن تقولى مشاكل الجاكال ايه وبعدين الجاكال بيضرب بلى نمرة واحد واتنين وتلاتة بماسورة وطبة او من غيرهم وانا اول مرة اسمع عن بلى نمرة 5 بس ينفع برده الجاكال يضربهم بس من غير طبة
تقبل تحياتى ....

محمد ياقوت 11-08-28 12:54 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185386)
ممكن تقولى مشاكل الجاكال ايه وبعدين الجاكال بيضرب بلى نمرة واحد واتنين وتلاتة بماسورة وطبة او من غيرهم وانا اول مرة اسمع عن بلى نمرة 5 بس ينفع برده الجاكال يضربهم بس من غير طبة
تقبل تحياتى ....

لا الجاكال لازم طبه او هيحشر الطلق بصراحه نمره 5 مع الجاكال انا مجربتوش الريتاى ماسورتو صلب هيستحمل اما الجاكال صلب على النتيمونيا

the ghost 11-08-28 01:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ياقوت (المشاركة 185391)
لا الجاكال لازم طبه او هيحشر الطلق بصراحه نمره 5 مع الجاكال انا مجربتوش الريتاى ماسورتو صلب هيستحمل اما الجاكال صلب على النتيمونيا

يعنى الريتاى بيضرب طلق بلى من غير ماسورة داخلية او طبة وراه بعضه من غير شد اجزاء بعد كل طلقة ؟؟؟ اى مسدس فى العالم لازم يحشر الطلقة حتى لو كانت صوت مش بلى من غير طبة

scorpion 11-08-28 01:56 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185399)
يعنى الريتاى بيضرب طلق بلى من غير ماسورة داخلية او طبة وراه بعضه من غير شد اجزاء بعد كل طلقة ؟؟؟ اى مسدس فى العالم لازم يحشر الطلقة حتى لو كانت صوت مش بلى من غير طبة

الريتاي مسورته صلب لما تركب بلي 5 مقاسها كبير مش بتحتاج طبه لان حجم البليه بيعمل احتباس الغاز المطلوب لرد الاجزاء ونطر الفارغ وبكده يضرب ورا بعض من غير طبه وبيكون النشان بتاعه ادق لقهل الانحراف في المقذوف او البليه

the ghost 11-08-28 02:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة scorpion (المشاركة 185426)
الريتاي مسورته صلب لما تركب بلي 5 مقاسها كبير مش بتحتاج طبه لان حجم البليه بيعمل احتباس الغاز المطلوب لرد الاجزاء ونطر الفارغ وبكده يضرب ورا بعض من غير طبه وبيكون النشان بتاعه ادق لقهل الانحراف في المقذوف او البليه

بس مظنش انه هيستحمل مع الوقت مهما كان ده مسدس صوووووت وغلط كل الغلط استخدام حجم البلية دى كلها على الماسورة الاصلية وطبعا مش محتاج اقولك بعد كام طلقة المسدس هيعمل ايه عشان انت اكييد عارف
......

mo_rateb 11-08-28 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ياقوت (المشاركة 185391)

استاذ محمد عامل ايه؟ ممكن تفدنى اكتر مع الريتاى عشان بفكر اجيبو؟ انا عايز حاجة تتحمل و نشانها يبقى حلو لان نشان الجاكال مش قوى. غير ان فى كذا حد حذر من الموجود منو دلوقتى و ان ماسورته ضعيفة فياريت حضرتك تنصحنى.

كفافى1 11-08-28 02:43 AM

تحياتى للجميع
الجاكل جميل للى عايز يضرب آلى وفردى
الريتاى جميل برضه
حضرتك عايز تضرب بلى ايه بالظبط

the ghost 11-08-28 02:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185449)
استاذ محمد عامل ايه؟ ممكن تفدنى اكتر مع الريتاى عشان بفكر اجيبو؟ انا عايز حاجة تتحمل و نشانها يبقى حلو لان نشان الجاكال مش قوى. غير ان فى كذا حد حذر من الموجود منو دلوقتى و ان ماسورته ضعيفة فياريت حضرتك تنصحنى.

اسف على المداخلة بس عاوز اوضحلك نقطة عشان تحافظ على الجاكال او اى مسدس بتجيب الماسورة الداخلية دى على حجم البلية اللى عاوز تضرب بيها وبكده النشان هيبقى 100 100 وهتحافظ على الماسورة الاصلية وهيضرب اوتوماتيك من غير ما يحشر طلقات
تقبل تحياتى

mo_rateb 11-08-28 03:15 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كفافى1 (المشاركة 185452)
تحياتى للجميع
الجاكل جميل للى عايز يضرب آلى وفردى
الريتاى جميل برضه
حضرتك عايز تضرب بلى ايه بالظبط

انا معايا جاكال و عاملو طبة و جربت الماسورة الداخلية و مش عاجبنى النشان بردو. انا سامع ان الريتاى حلو فى النشان بس اتقالى اللى موجود دلوقتى فرز فايه النصيحة؟

mo_rateb 11-08-28 03:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185456)
اسف على المداخلة بس عاوز اوضحلك نقطة عشان تحافظ على الجاكال او اى مسدس بتجيب الماسورة الداخلية دى على حجم البلية اللى عاوز تضرب بيها وبكده النشان هيبقى 100 100 وهتحافظ على الماسورة الاصلية وهيضرب اوتوماتيك من غير ما يحشر طلقات
تقبل تحياتى

عاملو ولاهى ماسورة و بردو مش عاجبنى النشان غير انى اتخنقت من وزنه و حجمه الكبير

the ghost 11-08-28 03:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185467)
عاملو ولاهى ماسورة و بردو مش عاجبنى النشان غير انى اتخنقت من وزنه و حجمه الكبير

ايه اللى حصل معاك فى النشان بالظبط عشان انا جربته قبل كده وتمام وبالنسبة لوزنه وحجمه الكبير دى الميزة اللى فيه ههههههه ده انا بتمنى الاقى حاجة اكبر من كده انت بقى لو عاوز حاجة صغيرة تحطها فى جيبك اكييد طبعا انت عارف المسدس التونا

mo_rateb 11-08-28 03:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185470)
ايه اللى حصل معاك فى النشان بالظبط عشان انا جربته قبل كده وتمام وبالنسبة لوزنه وحجمه الكبير دى الميزة اللى فيه ههههههه ده انا بتمنى الاقى حاجة اكبر من كده انت بقى لو عاوز حاجة صغيرة تحطها فى جيبك اكييد طبعا انت عارف المسدس التونا

بنشن على سوادة من ٤ متر مثلا مش بتيجى فى السوادة اصلا. بالنسبة لحجمو انا مش عايز تونا ولا حاجة زى الجاكال كدا انا عايز حاجة فى النص غير انو اتقل حتى من الحى بكتير قوى. انا بمشى بالمسدس على طول فى جراب مخفى غير انى بحتاج احيانا احط مسدس فى جراب انكل و دا مش مناسب بالمرة مع حاجة فى تقل و حجم الجاكال. كمان بيتجرح بسهولة و لونه بيلمع زيادة. عموما انا بردو محتفظ به نظرا لامكانية الالى.

darkshaft 11-08-28 03:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185479)
بنشن على سوادة من ٤ متر مثلا مش بتيجى فى السوادة اصلا. بالنسبة لحجمو انا مش عايز تونا ولا حاجة زى الجاكال كدا انا عايز حاجة فى النص غير انو اتقل حتى من الحى بكتير قوى. انا بمشى بالمسدس على طول فى جراب مخفى غير انى بحتاج احيانا احط مسدس فى جراب انكل و دا مش مناسب بالمرة مع حاجة فى تقل و حجم الجاكال. كمان بيتجرح بسهولة و لونه بيلمع زيادة. عموما انا بردو محتفظ به نظرا لامكانية الالى.

ازيك يا محمد باشا واحشنى،بس يا سيدى انا يومين دول ناوى اشترى مسدس صوت ان شاء الله،فامامى ريتاى بارون و هاته من حد ثقه فى التعامل و ده افضل الموجود،البعده بالنسبه لى ايكول جاكل و حاجيب طبه نضيفه بتاعه مازنجر،لو الاثنين مش موجودين حجيب فولجه او فيرات،و بلاش بلو سى مع انى كنت حموت و اجيبه بس تجار فى الاسكندريه قالو لى ان قطع غياره غير متوفره،و فى جميع الحلات حجيب طبه طويله من ا/مزنجر،و بالتوفيق دائما و رمضان مبارك و عيد سعيد

the ghost 11-08-28 04:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185479)

ده مش عيب نشان دى البلية مش بتخرج من المسدس اصلا بس اكيد لما حصل معاك كده وانت مركب الطبة مش الماسورة عشان حصل معايا نفس الكلام ومع ناس كتيير وحكاية اللون دى سهل التغلب عليها وايه الجراب المخفى ده ياريت توضح؟؟؟

mo_rateb 11-08-28 04:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185497)
ده مش عيب نشان دى البلية مش بتخرج من المسدس اصلا بس اكيد لما حصل معاك كده وانت مركب الطبة مش الماسورة عشان حصل معايا نفس الكلام ومع ناس كتيير وحكاية اللون دى سهل التغلب عليها وايه الجراب المخفى ده ياريت توضح؟؟؟

و بالماسورة بردو بس مكانتش بتاعت مزنجر. بالنسبة لموضوع الجراب فتبقى جرابات داخلية من جوا البنطلون منهم جراب زى الملابس الداخلية. و جراب انكل حاجات زى دى و حاجات صعب قوى تلاقيها فى مصر.

amr7 11-08-28 04:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد ياقوت (المشاركة 185370)
صوت الريتاى قوى جداااا

معلش سؤال لحضر تك او لأي حد فاهم ومجرب النوعين دول

الجاكال كومبكت ممكن يضرب بلية نمرة 3 مع طبتها الطويلة ويبقى نشانه كويس؟
والريتاي لو ضرب بلية نمرة 5 زي ماحضرتك بتقول من غير طبة هيبقى نشانه كويس والماسورة هتستحمل علطول من غير اي مشاكل ؟ ولا ينفع نركب طبة لبلي نمرة 5 او حتى 4 ويبقى اضمن؟

mo_rateb 11-08-28 04:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darkshaft (المشاركة 185492)
ازيك يا محمد باشا واحشنى،بس يا سيدى انا يومين دول ناوى اشترى مسدس صوت ان شاء الله،فامامى ريتاى بارون و هاته من حد ثقه فى التعامل و ده افضل الموجود،البعده بالنسبه لى ايكول جاكل و حاجيب طبه نضيفه بتاعه مازنجر،لو الاثنين مش موجودين حجيب فولجه او فيرات،و بلاش بلو سى مع انى كنت حموت و اجيبه بس تجار فى الاسكندريه قالو لى ان قطع غياره غير متوفره،و فى جميع الحلات حجيب طبه طويله من ا/مزنجر،و بالتوفيق دائما و رمضان مبارك و عيد سعيد

باشا ايه اخبار حضرتك؟ انا بردو اهو بدور على حاجة محترمة بس مايل اوى للريتاى تعرف حد ثقة عندو؟ و بردو هجيب ماسورة من مازنجر للجاكال و يبقى عندى الاتنين ان شاء الله. و كل سنة و حضرتك طيب

the ghost 11-08-28 04:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185504)
و بالماسورة بردو بس مكانتش بتاعت مزنجر. بالنسبة لموضوع الجراب فتبقى جرابات داخلية من جوا البنطلون منهم جراب زى الملابس الداخلية. و جراب انكل حاجات زى دى و حاجات صعب قوى تلاقيها فى مصر.

طيب ما تورينا صور للجرابات دى وجيبتها منين لما مش موجودة فى مصر

mo_rateb 11-08-28 04:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the ghost (المشاركة 185512)
طيب ما تورينا صور للجرابات دى وجيبتها منين لما مش موجودة فى مصر

http://www.google.com.eg/imgres?q=co...35cimCw&zoom=1
http://www.google.com.eg/imgres?q=co...oma2FCw&zoom=1
http://www.google.com.eg/imgres?q=co...oma2FCw&zoom=1
http://www.google.com.eg/imgres?q=co...tqJHWCg&zoom=1
http://www.google.com.eg/imgres?q=co...a0-GhCw&zoom=1

و جايبهم من برا مصر

kiro 11-08-28 02:21 PM

فى حد الاقى عندة ريتاى بسرعة فى القاهرة مدينة نصر او وسط البلد

mo_rateb 11-08-28 03:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kiro (المشاركة 185761)
فى حد الاقى عندة ريتاى بسرعة فى القاهرة مدينة نصر او وسط البلد

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=14611

محمد رجب 11-08-28 03:46 PM

ممكن سؤال من مبتدىء ؟
يعنى ايه الريتاى مش اتوماتيك
يعنى ايه اتوماتيك ويعنى ايه سيمى اتوماتيك ويعنى ايه مش اتوماتيك

mo_rateb 11-08-28 03:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد رجب (المشاركة 185811)
ممكن سؤال من مبتدىء ؟
يعنى ايه الريتاى مش اتوماتيك
يعنى ايه اتوماتيك ويعنى ايه سيمى اتوماتيك ويعنى ايه مش اتوماتيك

اوتوماتيك يعنى زى الرشاش طول مانتا دايس على الزناد هو بيضرب يعنى ممكن تضرب الخزنة كلها بضغطة واحدة. سيمى يعنى الضغطة الواحدة على الزناد تضرب طلقة واحدة بس

محمد رجب 11-08-28 04:27 PM

يعنى لو شديت الاجزاء مرة واحده وبعدين قعدت اضغط على الزناد اكتر من ضغطه يبقى ايه

mo_rateb 11-08-28 04:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد رجب (المشاركة 185837)
يعنى لو شديت الاجزاء مرة واحده وبعدين قعدت اضغط على الزناد اكتر من ضغطه يبقى ايه

semi automatic

bravehro1 11-08-28 05:30 PM

حققيقي مشاركات مفيده من كل الاعضاء وانا اضم صوتي عن تجربه في الرتاي فهو الافضل من جميع النواحي وده عن تجربه وعمل في هذا المجال مع تحياتي

darkshaft 11-08-29 12:50 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb (المشاركة 185509)
باشا ايه اخبار حضرتك؟ انا بردو اهو بدور على حاجة محترمة بس مايل اوى للريتاى تعرف حد ثقة عندو؟ و بردو هجيب ماسورة من مازنجر للجاكال و يبقى عندى الاتنين ان شاء الله. و كل سنة و حضرتك طيب

انا عشان من الاسكندريه فاحسن واحد موجود هنا و اهل ثقه هوه ا/هيثم خضر،بالنسبه للقاهره فى عضو اسمه كيموباس ده كويس،بس نصيحه لاخ عزيز لما تجيب مسدس صوت هاته مفتوح من محل عشان تاخد فاتوره و ده مهمه جدا عشان ميجيش ظابط يديأك و يقولك ده حى عشان مسوره مفتوحه،اسأل عند شريف ابو ضيف شوف عنده ولا لا او كلم محلات سلاح بس مهم تكون سمعتهم سبقاهم،تحياتى سيدى الفاضل و كل عام و انتم بخير جميعا

humerus2010 11-09-05 03:05 AM

اخوانى الاعزاء و اساتذتنا الكرام برجاء الافادة فلقد اشتريت مسدس صوت ايكول جاكال ديوال 9 مم
ekol jakal dual ( cal 9mm P.A.K ) فارجو الافادة هل ماسورته الاصلية تسمح باطلاق البلى مقاس 2 سواءا مع الطبة من عدمه ام لا و فى حالة رغبتى فى جعله يطلق البلى بغرض الدفاع عن النفس فهل لابد من تغيير الماسورة ام لا حيث اننى معتز به كمسدس صوت اصلى علما باننى لا ارى اى سدد فى ماسورته و ليس لى اى خبرة به و لكن ارى ما يشبه الصامولة المقلوبة فهل هذا يمنع من اطلاق البلى ام لا
و جزاكم الله خيرا

the ghost 11-09-05 08:31 AM

ده لينك موضوع فيه مقارنة شاملة بين الجاكال والريتاى عشان محدش يسال تانى
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=15084

safroot 11-09-29 11:59 PM

انتم لخبطونى اجيب انهى يضرب بلى ويعيش الريتاى بارون والا الجاكال

sadaany 11-09-30 02:41 AM

ممكن تشوف الاتنين وتقرر افضل واحد ليك لان الاتنين كويسين ولو حابب تشفهم كلمنى 0100800523

safroot 11-09-30 05:01 PM

يعنى الاحسن الطبة تركب على المسدس عشان تحميةد

الساعة الآن 12:35 PM