الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=51)
-   -   اليكم بندقيتي الجديدة (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=4132)

شلاطه سكوووب 10-12-06 10:59 PM

اليكم بندقيتي الجديدة

4 مرفق
ملف مرفق 5159

ملف مرفق 5160

ملف مرفق 5161

ملف مرفق 5162احبابي الكرام ..... عندما بعت العزيزه لقلبي الديانا 52 الويست عقدت النيه على ان اذهب لشراء
الديانا 54 اير كينج ووجدت الفرق الغير متوقع ان الديانا52 اقوى بكتير من ال 54 فستاعنت بااصحاب الخبره فقالي الاستاذ الفاضل (جلال خليفه) ان ال54 مش قويه حاليا لانه زيرو ولازم الجلبه والسوسته تلين بمعنى اضرب بيها علبه رش 250 وبعدها هتلاقي مدفع بين ايدك وركبت عليها
منضاري واليكم الصور.... وعايز اعرف رائيكم!!!

حسام 10-12-06 11:07 PM

رد: اليكم بندقيتي الجديدة

مبروك أولا على التحفة الجديدة ما شاء الله وبعدين أعتقد أن القوة الجامدة فى ال52 دى ممكن تكسر السوستة فعشان كده الاصدار التالى ال54 جاء أضعف قليلا للحفاظ على مكونات البندقية

memobreeka 10-12-06 11:16 PM

السلام عليكم اخى الكريم
انا متفق مع استاذنا الكبير جلال خليفه فى الرأى
لانى الحمد لله امتلك هذه البندقيه الفخمه وتستطيع حضرتك ان تصطاد بها على بعد اكثر من مائه متر (بدون مبالغه)
وربنا يبارك فيها
واخيرا نصيحه ان تقوم بتزييتها كل مره بوضع قليل من الزيت باستخدام سرنجه داخل ثقب البستم
وتقبل مرورى

محمد رضا العبد 10-12-06 11:35 PM

مبرووووووووووووووك ياباشا البندقيه الجديده وعقبالنااااااااااااااااااااا

ayman22 10-12-06 11:36 PM

السلام عليكم ...

انا لى رايى فى موضوع قوة البندقية ... الموضوع فى ان السوستة والجلبة تلين .. الكلام ده غير صحيح (من وجهة نظرى) .. طبعا حتسالونى انت جيبت الكلام ده منين بحكم ان أ/جلال قال كلام غير كده .. انا بقول الكلام بناءا على انى اشتريت ديانا 48 جديدة بكرتونتها وبشحمها ولما جربت اول طلقة وجدت انى باضرب بمدفع وشعرت برد فعلها فى كنفى بحكم انى اول مرة امسكها وبالامانة كانت بندقية تحفة ........

دى وجهة نظرى الشخصية ... وممكن الخبراء يكون لهم راى تانى ويجب احترامه .....

تقبلوا تحياتى ......

محمد حافظ 10-12-06 11:36 PM

memobreeka 10-12-06 11:41 PM

نصيحه اخرى اخى الكريم
افضل نوع رش عن تجربه شخصيه مع الديانا 54هو البروماجنوم

احمد هاشم 10-12-07 12:32 AM

بارك الله فيما رزق
عقبالنا ان شاء الله

أسامه خطاب 10-12-07 01:29 AM

الاخ العزيز شلاطة سكوب
انت ازاي حكمت انها ضعيفه ؟
يعني ايه التجربة اللى انت عملتها
عموما فيه مبدأ عام في عالم الآليات والماكينات لازم تاخد بيه وهو ان اي شئ لازم يلين يعني ايه يلين ؟
يعني يعمل فترة من الوقت حتى تتجانس وتتناغم مكونات الاله مع بعضها البعض
وده فعلا مع بندقيتك لانها لسه عبارة عن قطع تم تجميعها بمعرفة المصنع
فبعد انت ما تضرب بها عليه رش تقريبا هتثبت معك البندقية وهتكون انت اتعودت على مسكتها وعلى قوتها ويبقى حصل بينك وبينها تكيف وتعود
وبالنسبة للتزييت
انصحك بانك تحط شحم على السوستة والجلدة من الداخل وطالما هي جديدة يبقى هيكون عليها شحم اصلا
عموما بعد كده يفضل الشحم للجلده ويتم وضعه بواسطة سرنجة ( حقنه كبيرة ) يفضل البيطري لانها كبيرة الحجم
وبالنسبة للتزييت لا تضع أكثر من نقطة واحدة في مقدمة الماسورة فهي كافية جدا عند تخزين البندقية
وبعد التشحيم والتزيت لابد من اطلاق عدد لا يقل عن 10 رشات وذلك لتصل البندقية الى كفاءتها وتتكيف الاجزاء الداخليه مع الشحم الذي يتم توزيعه بسبب الضرب وحركة البيستم حيث انك ستلاحظ ان البندقية مكتومة في مرات الاطلاق الاولى
والتشحيم يكون على فترات متباعدة اما التزييت فهي نقطة واحدة قبل كل طلعة وتجعل البندقية قائمة حتى تنتشر نقطة الزيت
وعليك ان تحتفظ بفوطة زفرة ( قطعة قماش مبللة بقليل من الزيت ) لتمسح البندقية من الخارج بعد كل طلعة صيد حتى تزيل اثار الرطوبة من اليد بعد الاستعمال وللمحافظة عليها من الصدأ ثم تحفظها في جرابها او لفها بكيس بلاستيك في حالة عدم توفر الجراب
وربنا يعطيك ويزيدك من خيرها ويمنع عنك شرها
والف مليون مبروك على اقتناءك الاير كنج54

المستشار 10-12-07 01:55 AM

مبروك تحفه تحفه تحفه وانضميت للفريق ياباشا

الصيااد 10-12-07 05:57 AM

مبروك يا باشا البندقية الجديدة ربنا يباركلك فيها وفي استفسار صغير هي سعرها كام وفي منها جديد في السوق ؟

محمد احمد العنانى 10-12-07 06:54 AM

مبروك يا شلاطة الكينج للكنج ويديك خيرها ويكفيك شرها وعقبال الخرطوش .

galal khalifa 10-12-07 08:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شلاطه سكوووب (المشاركة 39000)
ملف مرفق 5159

ملف مرفق 5160

ملف مرفق 5161

ملف مرفق 5162احبابي الكرام ..... عندما بعت العزيزه لقلبي الديانا 52 الويست عقدت النيه على ان اذهب لشراء
الديانا 54 اير كينج ووجدت الفرق الغير متوقع ان الديانا52 اقوى بكتير من ال 54 فستاعنت بااصحاب الخبره فقالي الاستاذ الفاضل (جلال خليفه) ان ال54 مش قويه حاليا لانه زيرو ولازم الجلبه والسوسته تلين بمعنى اضرب بيها علبه رش 250 وبعدها هتلاقي مدفع بين ايدك وركبت عليها
منضاري واليكم الصور.... وعايز اعرف رائيكم!!!

الف مبروك عليك يا شلاطة الاير كنج وعلي فكرة انا لما قلت انك في الاول ها تحس انها ضعيفة كنت اقصد انك مغير من 52 ال 54 وفعلا علشان نظام مانع الارتداد وفعلا بعد لما تضرب بيها مش 250 رشة فقط لالالا لما تضرب بيها 1000 رشة ها تشوف الاير كنج نتعمل اية واسأل فريق الديان وخاصة من يملكون الاير كنج ..

wegdan12345 10-12-07 08:30 AM

ياباشا الاير كنج اقوي من ال52 نسبيا او نفس القوة
ولكن
انت اتعودت انك بتحس بالريكويل عند الاطلاق ودلوقتي مفيش ريكويل خالص ((الريكويل بيديلك احساس بقوة البندقية ))
لكن عايز تعمل مقارنة صحيحة شوف قوة اختراق الطلقة الخارجة من ال54 وال52
وكمان ((طريقة افضل)) هتحتاج تليسكوب
اظبط التليسكوب للبندقيتين علي مسافة 30 متر
اضرب هدف علي بعد 100 متر وشوف الطلقة هتنزل عنة قد ايه وطبعا الطلقة اللي هتكون اقرب للهدف او اعلي من الطلقة الثانية هتكون خارجة من البندقية الاقوي
تحياتي

شلاطه سكوووب 10-12-07 09:30 AM

شكر كبير لاجمل ناس في الدنيا ومتحرمش منكم وعلى نصائحكم الثمينه وهعمل بنصيحه كل فرد
منكم لان انا بعتبر كل صياد اخي الكبير وان كان حتى اصغر مني فيرب ان يجعلنا اسره متحابها وشكرا لمروركم
الطيب

ahmedzedmotorz 10-12-07 09:31 AM

الف الف مبروك ربنا يبارك لك فيها دي من البنادق المحترمه جدا جدا جدا ربنا يهنيك فيها يارب وياريت تفيدنا بكام سعرها ؟ وشكرا

ادهم محمود محمد 10-12-07 09:40 AM

الاخوة الاعزاء
ارجو منكم التكرم بمساعدتى وذكر افضل انواع الزيت والشحم والسعر واماكن توافرهم لتشحيم السلاح .. ولكم جزيل الشكر

شلاطه سكوووب 10-12-07 09:49 AM

سعرها 6250 من فتح الله وكانت طالبه 6600 بس انا عرفتها اني من طرف حبيبنا جلال خليفه وعملت الواجب
اصدار2001_11 تاريخ الصنع يعني

هشام سمير 10-12-07 10:08 AM

الف ميلون مبروك على المدفع الجديد وعقبال ما تجيب حبيبتك الباتريوت
تستهلها يا كنج

محمد يونس 10-12-07 12:13 PM

الف مليون مبروك يا استاذ شلاطه والبندقيه ممتازة جدا جدا وما لهاش اى رد فعل وانا عن نفسى لما ضربت بيها عجبتنى جدا جدا ربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها امين.
والله ولى التوفيق ....................

chemist ahmed fathy 10-12-07 02:14 PM

الف مبروك على البندقيه وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها , كان ليا استفسار اظن ان فى شخص فى المنتدى مش فاكر اذا كنت حضرتك او غيرك انه قال ان بعد خمسين ضربه التليسكوب حرف منه فهل دى ليها حل ولا ملهاش حل ؟

محمود5555 10-12-07 02:49 PM

الف مبروك على البندقية الجديدة

الجزار 10-12-07 03:24 PM

تحفه لا اروع ايه الحلاوه دي

Consul 10-12-07 04:15 PM

أخي العزيز الأستاذ شلاطة سكوب...بسم الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله...مبارك إن شاء الله وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها...وتزفرها وتفرح بصيدها عن قريب...خالص تحياتي واحترامي للجميع...

طلعت بخيت بسكالس 10-12-07 10:31 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa (المشاركة 39038)
الف مبروك عليك يا شلاطة الاير كنج وعلي فكرة انا لما قلت انك في الاول ها تحس انها ضعيفة كنت اقصد انك مغير من 52 ال 54 وفعلا علشان نظام مانع الارتداد وفعلا بعد لما تضرب بيها مش 250 رشة فقط لالالا لما تضرب بيها 1000 رشة ها تشوف الاير كنج نتعمل اية واسأل فريق الديان وخاصة من يملكون الاير كنج ..

كلام سليم 100% كما أن كلام العزيز الغالي أسامة بك خطاب يفي بنفس المعني وسليم 100% برضه لأننا من واقع التجربة أكتشفنا أن للديانا الأيركينج منحني يبدأ من 250 ل 1000 رشه بتكون فيهم البندقية غشيمة مرات تحس أنها قويه ومرات تحس أنها ضعيفة ومرات تحس أن بتلخبط نيشان ولكن بعد كده تعطيك نتائج تذهل بكل معني الكلمة تجعلك مسحور بهذه التحفة ويمكن من كتر حبك فيها تشعر بأنك عايز تجيب واحدة تانية عموما 100 مليون مبروك ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ولك كل التحية

dr mohamed kamal 10-12-08 05:58 AM

ألف مبروك أخ شلاطه على المدفع الجديد ,وأحب أطمئنك أن جميع الديانات48و50و52و54و56 سرعتها واحده 1150 ق/ث بالنسبه لعيار 177 أما عيار 22 فهى 850 ق/ث,لكن الفرق إن الاحساس ده ناتج من مانع الارتداد

Youssef 10-12-08 08:30 AM

أولاً مبروك عليك البندقيه الجديدة
ثانياً أختلف معاك بندقيتك الـ 54 سرعتها 260 م/ث أما الـ 52 ويست جيرمنى التى كنت تمتلكها 230 م/ث فأيهما اسرع؟
ولاحظ فى الجدول التالى الـ 52 الحديثه هى الى تتساوى فى سرعتها مع الـ 54 فكلاهما 260 م/ث

تحياتى ومبروك مرة ثانية

gasser 10-12-08 09:48 AM

مبروك بس بيتهيالى و اظن الن التليسكوب سوف يخلف معاك بكل تاكيد يفضل بدون تليسكوب و بالنسبة لقوتها انسى الموضوع دة قوية و قوية و قوية

msa_79 10-12-12 09:37 AM

الف مبروك وربنا يعطيك خيرها ويكفيك شرها.

شلاطه سكوووب 10-12-12 04:47 PM

شكرااااااااااااااااااا للجميع وبارك الله فيكم

mido_misho 10-12-12 06:40 PM

ما شاء الله ربنا يباركلك فيها

عاشق القنص 10-12-12 06:53 PM

بسم الله ما شاء الله
الله يباركلك ويرزقك خيرها

town sniper 1 10-12-13 06:47 PM

مبروك يا باشا
واتفق مع كلام كل من ا/اسامةخطاب
ا/ جلال
ا/ طلعت البندقية ممكن تحس انها ضعيفة لانك متعود علي الارتداد والجلبة محتاجة تتطبع عشان تستقر قوتها
وسرعة ال52 مثل ال54 لان الفرق في نظام مانع الريكويل فقط
وسرعة البندقية كما جاء في الكتالوج اللي مع بندقيتي 900 قدم في الثانية يعني ما يساوي 275 متر في الثانية
والتليسكوب لا ها يخلف ولا حاجة ولا ها يفك واديك ها تجرب وتشوف
وهديتي ليك اقرأ الموضوع ده:
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=4190

professional sniper 11-02-04 08:48 PM

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ماشاء الله تحفه جميله جدا ربنا يباركلك فيها
سؤال بعد اذنك ممكن اعرف الخنجر اللى جنب البندقيه حضرتك جايبه منين وبكام
وجزاك الله كل خير

talha 11-02-05 02:13 PM

مبروك عليك وعايزين نسمع اخبار الصيد

professional sniper 11-02-09 09:43 AM

1 مرفق
مفيش حد جاوبنى عن المطوه دى يعنى !!!

توضيح صغير : كلمة ديانا دى تبع البندقيه مش المطوه ( على ما اظن ).

mlikhunter 11-02-09 07:48 PM

السلام:مبروك والديانا بندقيه عريقه وجيده
شغلةانو تلين بالاستخدام وتقوى ملهاش صحه اطلاقا والسوسته بالاستعمال وبمرور الزمن يحصل فيها كلال مثل يتعب ويفقد قوة الارتداد .
التزييت مهم للبنادق الهوائيه واستخدم زيت خفيف خاص او زيت مكن الخياطه ممكن اوضعو في فتحه الهواء وفي المفاصل مش دائما كل فتره ..........التزييت مهم
شغلة التليين مش صحيحه يمكن الجلبه تحتاج عدة ضربات حتى تاخذ وضعها الصحيح
مش عايز حد يزعل من رايي
ومبروك مره ثانيه

bahy 11-03-22 02:59 AM

الف مبرووك ويكفيك شرها ويطعمك خيرها

fidodido 11-03-22 09:23 AM

مروووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووك

lastworld 11-03-22 10:00 AM

الف الف مبرووووووووووووووك

سيدخالد 11-03-22 10:35 AM

الف مليون مبروك عليك يا باشا والله بندقية اكتر من روعه بس قلنا جبتها بكام ومن عند مين علشان نعرف الاسعار اخبارها ايه فى ظل الارتفاع الرهيب

سيدخالد 11-03-22 10:51 AM

مليون مبروك على البندقية الجميلة بس ياريت تقولنا بكام سعرها ومنين

sakr2010 11-03-22 12:47 PM

مباااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارك

sakr2010

juDge911 11-03-22 01:48 PM

ياجماعه الموضوع ده قديم قوى من شهر 12 /2010 ليه محدش بيهتم يقرء تاريخ الموضوع قبل مايرد

قناص الاردن 11-03-22 05:23 PM

الف الف مبروك جد بندقيه مشاء الله تحفه بس اخي كم اشتريته؟؟؟

mahmoudalaa 11-03-22 05:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة judge911 (المشاركة 60432)
ياجماعه الموضوع ده قديم قوى من شهر 12 /2010 ليه محدش بيهتم يقرء تاريخ الموضوع قبل مايرد

علي العموم مبروك علي صاحب البندقية في اي وقت

الساعة الآن 01:00 AM