الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   الصيد بالصقور (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=8)
-   -   هل الصقور بتشرب ميه (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=7085)

shotgun 11-04-13 04:56 PM

هل الصقور بتشرب ميه

يا جماعه انا عايز اعرف حاجه مهمة هل الصقور بتشرب ميه

talha 11-04-13 05:05 PM

رد: هل الصقور بتشرب ميه

ايوه طبعا انا عندي واحد وبشوفه وهو بيشرب كتير

shotgun 11-04-13 05:22 PM

بس انا كنت جايب واحد من حولى 3 شهور وهو كان شكله شبه الصقر الحر بالظبط و حجمه كبير جدا بس اللى باعهولى بيقولى بلدى ما علينا الصقر ده كان شرس جدا وكنت حاطه فى قفص ومش عارف اطلعه من شراسته وكنت بديلة ميه كان بيقلب الغطا الل انا حاطط فية الميه ومكنتش بلاحظ اى ميه بيشربها ومكنش بياكل كمان خالص

talha 11-04-18 08:30 PM

هو انت ممكن تحطله في غطا صعب يقلبه وهتلقيه بيشرب
ومقلتليش حصله ايه
مات!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dr mohamed kamal 11-04-18 08:37 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shotgun (المشاركة 74167)
يا جماعه انا عايز اعرف حاجه مهمة هل الصقور بتشرب ميه

أخى العزيز أرى أنك لاتملك خبرة فى تربية الصقور ,لذلك أرى إنك تبيعه أفضل من أن تخسره بموته لا قدر الله

professional sniper 11-04-19 03:09 PM

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الصقر لا يشرب الماء لأنه يمتص الدم من فريسته ,., وبالتجربه كل الصقور اللى شفتها مابتشربش ميه خالص معايا ومع غيرى ,., والميه بتكون موضعه امام الصقر ولا بيقرب منها خالص .
اتمنى ان اكون قد افدتك .
تقبل مرورى ...

talha 11-04-19 05:21 PM

طيب انتا بتقول انه بيشرب الدم طب انا بحطله اكل من غير دم يعني بشتري فرخة مجمده واحطله كل يوم قطعة لحمة نية مثلا الجناح ومبيبقااش فيه دم وهو عندي بقاله كام شهر

professional sniper 11-04-20 09:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talha (المشاركة 77852)
طيب انتا بتقول انه بيشرب الدم طب انا بحطله اكل من غير دم يعني بشتري فرخة مجمده واحطله كل يوم قطعة لحمة نية مثلا الجناح ومبيبقااش فيه دم وهو عندي بقاله كام شهر

اخى الكريم بالنسبه لكلامى انا اقصد عندما يصطاد هو .
انا لا اعلم الكثير عن حياة الصقور ,., ولكن ماقلته كان عن تجربه .
خالص احترامى...
تقبل مرورى...........

talha 11-04-21 07:55 PM

انا مثلك تماما لا اعلم الكثير عن حياة الصقور ولكن اقول هاذا الكلام عن تجربة
قد يكون الدم يغني الصقر عن الماء ولكن هذا لا يعني انه لا يشرب
فالصقر الموجود عندي يشرب الماء وانا اراه كثرا و إن لمن يكن يفعل لكان مات بعد 3 ايام

محمد مصطفي 11-04-25 02:18 AM

الصقر مش بيشرب ميه انا عندي واحد اعد معايا 6 شهور وعمره ما شرب ميه
الصقر بيشرب دم الفريسه حتي لو كانت بدون دم هو بيكفي نفسه
ملحوظه : بعض انواع الطيور الجارحه بتموت لما تشرب ميه وعن تجربه

xman 11-04-30 11:57 PM

معلومة صحيحة الصقر لايشرب الماء ولكن يستمد حاجته من السواءل عن طريق فريسته وشكرا

toto 11-07-25 08:47 PM

يا جماعه انا عندى صقر مش بيشرب بيتغذى عندى على الكبده المستورده بس مش بيشرب الميه بتبقا موجده ومش بشوفه بيشرب بس ممكن يكون بيشرب بسيط جدا وانا مش بشوفه والله اعلم وعايزن حد يكون عندو خبره نعرف شويه عن حياه الصقور ونتعرف اكتر

tiesto 11-08-04 06:58 PM

انا افشت صقر عوسق عنده 6 شهور و معايا بقاله 20 يوم بيشرب ميه من الطبق المسقى بتاع الحمام عادى و طيب مش شرس بس يمكن الصقر بتاعك عاوز عصير جرب تديلو رانى قطع كده ههههههههههههههههههههههه

أحمد عطاالله إبراهيم 11-08-05 02:26 AM

هههههههههههههههههه لالا اديله بيبسى هههههههههههههههههههههههههههههه انا اسمع ان بعض الطيور الجارحة بتموت من الرانى القطع دى جرب اديله بيبسى وخلى قلبك جرئ ولو مات مش هديلك تمنه برضه .. هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هه

هشام سيد 11-08-05 03:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto (المشاركة 157817)
يا جماعه انا عندى صقر مش بيشرب بيتغذى عندى على الكبده المستورده بس مش بيشرب الميه بتبقا موجده ومش بشوفه بيشرب بس ممكن يكون بيشرب بسيط جدا وانا مش بشوفه والله اعلم وعايزن حد يكون عندو خبره نعرف شويه عن حياه الصقور ونتعرف اكتر

قوم برش وجه الطير وركزعلى منقاره ببخاخة ماء كثيرا لترطب عليه فى الحر وهو ياخذ بعض الماء ويشربه لا يتعدى نقاط ماء قليلة وهوه ده شربه للماء فى الاثر اما فى الحياة الطبيعية فلا يشرب الماء الى نقاط قليلة ويقوم بترطيب نفسه بالماء فقط هيه دى طبيعته

يهاء 11-08-05 05:36 PM

بسم الله وجعلنا من الماء كل شئ حى لاجدال ولافصال فى هذا القول الكثير من الحيوانا تسخلص الماء من اوراق الخضر والمزروعات ومنها من يحتفظ بالماء اثناء بياتة السنوى ومعظم الجوارح قليلة استهلاكا للماء وعلى رأسهم الصقور فمعظمهم يستخلص مايحتاجة من الماء من دماء الفرأس ولحومها ولورجعت الى تكوين الاجساد او الجسام لوجدت ان ثلثين تكوين الاجسام من الماء اذا اكل الصقر من عضل الفريسة اوشرب من دمها فهو شارب من ماء الفريسة وروى ظمأة كما انةاشبع جوعة من عضلات وانسجة الفريسة ولو عايز تعرف اكتر اعرف طورق التحنيط ( أ ب) تحنيط تجفيف واستخراج الماء الموجود بالجسد (اذا) كل جسد يوجد بة ماء اتمنى اكون عرفت اوصل المعلوم كل سنة وانتم بالف صحة وعافية

toto 11-08-06 01:22 AM

شكرا استاذ هشام على المعلومه الجميله ده

هشام سيد 11-08-08 04:01 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto (المشاركة 165625)
شكرا استاذ هشام على المعلومه الجميله ده

عفوا ربنا يبارك فيه

shotgun 11-08-11 12:30 AM

ارجو من الاداره حذف الموضوع وذلك لانه من تاريخ قديم

حورس1 11-09-10 01:17 PM

الطير مثله مثل اى كائن حى لا يعيش بدون مياة ولكن بالنسبه للصقر وبسبب ندرة المياة فى طبيعه عيش تجدة يستطيع ان يعوض حاجته من المياة من دم الفريسه ورطوبه لحمها اما بالنسبه للشاهين تجدة يحتاج لكميات اكبر من المياة سواء للشرب او الاستحمام اما عن حال الطير مع راعيه فتجدة يحتاج المياة ولكن بقدر اقل لتعمد راعيه وضعه فى اماكن بعيدة عن الحرارة وهذا ماتقتضيه طبيعه العلاقه بينهم بكس الحال فى الطبيعه اما عن فائدة المياة فهى لا استغناء عنها فهى تمد الطير بالاملاح المعدنيه والسوائل التى توازن جسدة وتفيد بقدر كبير فى وقت تبديل الريش (الربطه) وبالنسبه لقطع اللحم التى تقدم للطير فهى تحتوى على كميات كبيرة من الماء فهو يشكل نسبه كبيرة جدا من تركيبتها

خواجة 11-10-24 08:09 PM

هو يمتص الرطوبة من فريستة ولا يشرب ماء دة الحر على ما اعتقد وشكرا

صيادالطيور 11-10-26 09:17 AM

معلومات مهمة

zicooo 11-11-09 04:07 AM

Re: هل الصقور بتشرب ميه

معلومة صحيحة الصقر لايشرب الماء

nagobaa 12-01-08 01:52 PM

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
جميع الطيور الجارحه بتشرب فى حياتها البريه بس فالصيف فقط
وممكن تشرب كميه ميه حوالى كبايت شاى صغيره طول موسم الصيف
لكن فالشتا بتعتمد على الدم فقط

ابوسيف 14-03-26 06:06 AM

السلام عليكم ورحمه الله انا عايش وسط عرب صيادين صقور فى صحراء مطروحوانا سالتهم عن الموضوع ده وكلهم اجمعو ان الصقور لا تشرب الميه وانها تشرب دم افريسه يعنى لازم تاكل لحم يكون فيه دم ايا كانه نوعه

الساعة الآن 10:18 AM