غير مقروء 11-08-27, 10:25 AM   #9
سامح عاشور
صياد متفاعل

المدينه: أرض الله المحروسة - الأسكندرية
سامح عاشور مستواه غير معروف
افتراضي رد: البلطجة وتعديل الأسلحة والدفاع عن النفس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
الدولة لو فيها حد بيفهم بدل ما بتبيع الحلوان برة للأجانب ب1200 جنيه تبيعه لينا ب 3000 جنيه إحنا راضيين وتسهل الرخصة ويبقى فيه مليون رخصة سلاح فى مصر وهتكسب الدولة من المليون رخصة أكثر من 2 مليار جنيه للمصانع الحربية، ولما يبقى فيه مليون رخصة سلاح جديدة فى مصر مش هيقدر بلطجى يقطع طريق ولا يوقف عربية لأنه عارف أن أغلب الناس شايلة معاها مسدسات مترخصة، وإلى معاه سلاح مترخص مش هيستخدمه إلا للشديد القوى لأنه هيخاف من المسألة وإلغاء الترخيض، وساعتها لما الشرطة تعمل حملة لجمع الأسلحة الغير مرخصة الكل هيعملها تعظيم سلام.
فيه في منطقتنا محلات ذهب كتير جنب بعض, كلهم معاهم سلاح (مرخص طبعاً) مش عايز أقولك ساعة الثورة وحتى الآن مفيش بلطجي قدر يقرب من المنطقة كلها مش الشارع بس

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmh_ali مشاهدة المشاركة
+++++++++++++++++++1
نورت الموضوع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader مشاهدة المشاركة
الله يفتح عليك يا أخى ، و ربنا يعدى الفترة اللى إحنا فيها دى على خير ، و صدقنى فيه ضغط ممكن يتعمل مش مافيش ، عارف إزاى ؟ أقولك كل واحد يبدأ بنفسه :
أفكرك الأول بقصة المخلفين بالمدينة اللى مطلعوش يجاهدوا مع الرسول و إيه نوع العقاب اللى إخواتهم و أصدقاءهم و حتى زوجاتهم عملوه فيهم حتى ضاقت عليهم الأرض بما رحبت
يا جماعة كل اللى ليه صديق أو أخ أو جار أو قؤيب ظابط شرطة مهما كانت رتبته يقاطعه ، بس يقولله الأول ليه ، يقولله أنا بحبك بس مش هكلمك تانى لغاية ماشوف الشرطة و الأمان رجع للشارع
ده شغلهم لو مش عايزين يشتغلوا هما حرين, يقلعوا البدل ويسلموا السلاح وفي تلات اسابيع نبني جهاز تاني من المحامين مثلاً والجيش يدربهم على السلاح ويفضلوا معاهم لغاية أما يشدوا حيلهم, لكن الرقص على السلالم ماينفعش.

النبي قال إن الله ليزغ بالسلطان مالا يزغ بالقرآن.
الشدة في الحاجات دي مافيهاش كلام.

الحمد لله الحال بدأ يتصلح أنا متفائل وربنا يعود علينا نعمة الأمن.
سامح عاشور غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس