غير مقروء 12-08-31, 02:54 PM   #26
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: مستقبل الإنتاج الحربي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedm مشاهدة المشاركة
السلام لكل الاعضاء الكرام
انا بس عندي سوال
تغتكروا لو فتحو الترخيص و الناس كلها رخصت و مشيت بسلاح هتحسو بالامان اكتر
و لا هتخافو علي نفسكو و بناتكو لان الكل ماشي بسلاح ناري
يا جماعة بلاش كلام فرقعة و خلاص مش كل واحد يمسك اداه للقتل في ايدو و نعيش في دور الامان و الخوف و الكلام الفارغ ده و بعدين الاخوه الكرام اللي عاوزة تشيل سلاح و خلاص للمنظرة ليس الا و عمالين نشتم في القوانين ايه عاوزينها غابة و نستغل الظروف و خلاص
ما تيجو نتكلم بالعقل اللي معندهوش ملائة مادية و عقارات و لا ارض او اكتر من سيارة فخمة يقدر يقولي هيدافع بالمسدس عن ايه هيقولي شرفي و بناتي مش كدة و فيه ناس جابت وسايط و رخصت و مش معاها فلوس تشتري سلاح اساسا اوطلقات حتي و الله حاجة غريبة يعني الواجد منهم عاوزله حد عشان يحميله السلاح من غير مواخذة
و الدول المتقدمه لمعلوماتكو و اوروبا مش اي حد بيروح مجل سلاح بي\ولو رخصة و سلاخ يا بشوات
في قانون و مبررات لحمل السلاج مش منظرة و لا هي حاجة سهلة
سيبك من اللي يقولكو التجربة التركية و الدنماركية احنا هنا في مصر
و اللي مش اد السلاح ميلزمهوش يشيلو بصراجة و ببساطة لانه مش محتاجة
الناس محسساني اننا في غابة و الحرامية واقغين طابور علي ابوابهم
انا عارف ان كلامي ده هيزعل ناس كتير بس و الله ده رايي الشحصي و اللي شايف انو سليم
و بعدين يا باشا اللي عمال يقول صفحة علي الفيس و الوزير و نشيل سلاح رخيص و نقدم و تظلمات
ممكن تسال نفسك سوال انت فاكر ان حته اللعبة اللي مرخصينها دي هتدافع عنك لو اتوقفت في الطريق من 3 او 4 معاهم اي كي 47 هتنفعك دة لو شد التتك هيفصل جسمك نصين و سلملي علي السلاح المترخص
يا ناس فوقو من الوهم و شوفو اكل عيشكو و سلمو امركم لله هو الحارس مش السلاح اللي وهمين نغسكو بية
يا باشوات السلاح دلوئتي ظهوره و المشي بيه خطر
انا واجد من الناس الحمد لله مرخص و لما بمشي بيه للضرورة بيكون متداري لاني مدرك الخطر
و نتغظ من الحوادث اللي كل يوم نسمع عنها بسبب عدم المهارة و الحطا في استخدام تلك الالة القاتلة
و لا البشوات عاوزة تجامل في الافراح و تتمنظر و خلاص و نشتكي من سعر السلاح في الاخر
اللي معهوش ميلزموش زي ما اللي قبلنا قالو
وعاوز بس اقولكم حاجة تفكرو فيها و تشترو دماغكو حد قيكو شاف حاجة في بلدنا رخصت
الناس بتحلم بقدرة قادر عاوزة الطبنجه الحلوان تنزل سعرها انتو عارفين ربح المصنع الحربي بيروح في حاجات تفيد البلد و تطوير الجيش يغني الوزير الانتاج الحربي مبياخدش الفلوس و يحطها في جيبة
و تقبلو مروري مع اعتذاري لكل من هيزعل مني
أنت زعلان أوي ليه كده يا وليد

هو عشان انت مرخص خلاص مش عاوز حد تاني يرخص !!!

سبحان الله مافيه دول كتيره مليان سلاح ومع ذلك مافيش القلق من الاسلحه اللي موجوده هناك

لان الحاجه لما تكون موجوده قدام الناس مش حيجرو وراها زي الممنوعه اتباعا لمبدأ الممنوع مرغوب

دي حاجه تاني حاجه

من حق اللي عنده غرض معين يدافع بيه عن نفسه أنه يرخص لأن ده حق من حقوق الانسان

حق تكافأ الفرص والمساواه لأن مش شرط يكون عندك أراضي وعقارات وممتلكات عشان ترخص

سلاح لأن في الاساس ممكن تجيب اللي يحميك أو يدافع عن سيده

انما الناس العاديه محدش بيحميها الا نفسها وبيحمو بيه اسرهم وعرضهم

وفي نظري ان ده أغلى من كل كنوز الدنيا لأن اي ممتلكات تتعوض ولو راحت في ستين داهيه

انما الارواح والاعراض فلا تعوض

انت شايف ان السلاح خساره في الناس و حرام يشيلوه وأن انت تشيله فده مبدأ الانانيه المفرطه

و حب الاستحواذ لأن لو كان معمول للعامه يبقه يتشال في ايد الخاصه ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حب للناس ماتحب لنفسك

ولو أنت شايف ان الناس تسلم أمرها لله فقط ولا تحمي نفسها

فياريت تسلم سلاحك وتتخلى عن رخصتك

لآن ربنا سبحانه وتعالى قال
بسم الله الرحمن الرحيم
( وأعدو لهم ماستطعتم من قوه ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم )

صدق الله العظيم

فلو شايف كده أنصح الناس لما تشيله تستعمله صح ومتترسمش بيه

مش تستكتره عليهم

من تواضع لله رفعه يا معلم