غير مقروء 11-03-29, 11:51 AM   #1
hokaboka
صياد نشيط

hokaboka مستواه غير معروف
افتراضي اليوم الثاني(مغامرة صيامكو): مغامرات حوكة في ادغال محلات السلاح

كنت وعدت اني ححكيلكوا علي قصتي مع المعلم صيامكو..واهو الحمد لله جه الوقت اللي حوفي بيه بالوعد..

ابتدت القصة تاني يوم الصبح بعد مشوار بينو....صحيت الصبح وانا حاسس اني متفائل اوي والدنيا حلوة علي غير العادة..شحنة الغلاسة جوايا كانت في اعلي درجاتها بعد تدريب امبارح ههههههههه.. وقلت انشاء الله حلاقي طلبي النهاره....يا قاتل يا مقتول....استعنا علي الشقي بالله...

طبعاً انا كنت زهقت من مشوار اني رايح جاي لوحدي طول النهار امبارح ..فاتصلت بزيكس يجي معايا..وزيكس (لمن لا يعرفه) ما شاء الله حاجة كدة حيطة ..ضرفة دولاب متحركة ....وهو صحبي الانتيخ من ايام الجامعة ..بس مسخرة ابن اللزينة! زي العسل...وعلي كل ده احسن واحد بياكل ضرب في أي خناقة...وساعات دماغة بتونون ويطلع منه احلي مواقف تخليك مش عارف تضربة ولا تموت من الضحك..ويااااامة دخلنا في قصص ومشاكل مع صحابنا التانيين بسببه...حتي جوازة جه صدفة غريبة ومضحكة...

اذكر من نوادره اننا كنا رايحين نعزي في وفاة ابو واحد صاحبنا... وكنا بنسلم علي الناس وكان هوا قدامي..فلقيتوا بيقول لصاحبنا.. "يا عم كبر دماغك متعملش في نفسك كده" طبعاً انا مقدرتش امسك نفسي انا والناس اللي حوالينا من الضحك..كان منظرنا عره اوي .....

ايه يا ابو زيكس..نظامك ايه النهاره....كنت رايح اجيب مسدس رش..تيجي معايا؟ قاللي ماشي واهو بالمرة لو عجبني حاجة اسحب فلوس من الاي تي ام واشتري انا كمان...ظروف البلد صعبة.

مفيش ساعة واتقابلنا تحت بيته وفاهمتوا اننا رايحين الأول علي محل فيه عليه كلام كتير ..والناس بيقولوا علي صحبه ان معاملته صعبة ..فاحنا نقسم عليه عشان نطلع بديل كويس.... وقلتله انا اخري 1500 ولو منفعش الفصال حنمشي عشان الراجل ده بالذات بتاع مشاكل ومش حنخلص...

ووصلنا المحل...اول ما دخلنا كان إنطباعي انه محل صغير والراجل اللي كان فيه كان شكله مش مريح (هو ليه كلهم كده؟) ومعاه واحدة بتساعدة..

طبعاً انا دخلت ورا الاخ زيكس... وهوب ظهرت للراجل فجاءة من وار حائط الصد ده..وابتسمت ابتسامتي الشهرية وقلتلو بكب ثقة "عاوز مسدس رش لو سمحت"...الراجل مردش علي طول...وبالبلدي كده عملنا "سكان" من فوقنا لتحتنا...وطبعاً خد وقت مع الاخ زيكس شوية علي ما وصل لراسه ههههههههه

الراجل خلص الـ"سكان" وبرده مردش (إتم اوي يعني!) وقام مدينا ظهرة ومطلع علبه وفاتحها وقاللي ده مسدس الماني محترم..حاجة من الاخر..كان في العلبة والتر سي بي 88...انا كنت شفت المسدس ده قبل كده طبعاً وهو بصراحة حلو مفيش كلام..

المهم زيكس مسك المسدس واعد يبص عليه (اول مرة يمسك مسدس في حياته) وانا اعدت ابص معاه من غير مبين اني مهتم عشان لما نتكلم في الفلوس منتدبحش....وبعدين زيكس ادهوني وسأل الراجل....وده سعره كام....الراجل قاله 3000 جنيه ومعاه انبوبة غاز هدية (عرض ميتسابش !!!)

في اللحظة دي كانت الست اللي معا الراجل عمالة تزق برجليها كرتونة ومعدية من ورانا....وانا لما سمعت الراجل قال 3000...قمت بناول المسدس لزيكس (يعني نظام مش مبسوط ومش عوزة بالسعر ده) وكان زيكس بيستعد عشان يفاصل...وفجاءة الست خبطت رجل زيكس من ورا بالكرتونة ..فبص وراه في نفس اللحظة اللي انا بديله فيها المسدس ...قام المسدس. هوب يا معلم..واقع في الارض..وزيكس فقد توازنة وداس عليه....

فجاءة الزمن توقف...الراجل تحول إلي حاجة كده تقولش كوماندوز وقام في ثواني قفز قفزين بقي قدامنا ..ومسك المسدس واعد يقول "بوظتوا البضاعة!!" "انا من اول ما شفت وشوكوا حسيت انه يوم اسود النهاردة" (انا حاسيس ان دي قلت ادب بصراحة!) ... وكل ده ليه يعني!! كل اللي حصل ان الباب بتاع انبوبة الغاز اللي في المقبض حته كلبس بلاستيك فيه اتكسرت (هو ناشف اوي الصراحة)..فبقي مش بيحكم في قفلته كويس (بيلق بسيط)...وده اقل واجب بعد ما داس عليه الديناصور اللي معايا..

...طبعاً الراجل وحياه ابويا وشه تحول (اكتر ما هو اصلاً مرعب) كان عامل زي جودزيلا...وحسيت ان فيه ريالة حتنزل من جنب بقه كمان شوية..انت حتكلنا ولا ايه يا عم!!..انا بقيت بقول جوايا ..يا ساتر استر يا رب..وقلبي كان عمال بيدق زي المدفع..!

تخيلوا يحصل ايه ساعتها؟؟؟ الاقي زيكس (ابن اللزينة) بيقولي "ايه يا عم ده..مش تحاسب ..كده كسرت للراجل البضاعة"!!!! انا كان هاين عليا اطبق في زمارة رقبتة...هوا التهريج حبك دلوقتي!! يخرب بيت دماغك..يا غبي أنا قلتلك نقسم علي الراجل مش تقسم عليا انا!!! حافظ مش فاهم طول عمرك..وبعدين الراجل ده مجنون...هوا اصلاً مش مستحمل ...انا تمالكت اعصابي ورديت بكل برود ..دي حاجة بسيطة...معلش حصل خير..شوية امير يخلوه زي الفل.

"بلا امير بلا عفاف…انت لازم تدفعلي تمن البضاعة اللي باظت دي"…انا قلت.. يا باشا وحد الله في قلبك…ما بظتشي ولا حاجة..دي حته كلبسة بلاستيك اللي اتكسرت....زيكس قال.."طيب ماشي نشتري منك المسدس"…انا كنت خلاص حموت...نشتري ايه يا بني ادم ...ده بيقولك 3000 جنية!!! زيكس رد عليا..لا السعر ده لما كان سليم…دلوقتي انت ملزم تاخده وتصلحه علي حسابك..الراجل كان عمال يبصلي ويبص لزيكس ويجز علي سنانة..

رديت علي زيكس..خلاص يا سيدي..امري لله..اخدة علي 1500 وابقي اصلحة علي حسابي..مع اني مش عارف اصلحة فين..ممكن نسأل في وسط البلد..اكيد فيه حتة هناك…تفتكر نروح عند مين؟

الراجل قام مزعق…1500 مين يا حبيبي انت وهو!!! وقام منادي يا سعععاااد…يا سسسعععادددد..امت البت اللي شغالة معاه جيه من بره المحل بسرعة (مش عارف كانت طلعت تعمل ايه) البت كانت مسلوعة وبتتحرك بسرعة اوي..اقفلي الباب..البت قفلت الباب بالمفتاح ووقفت قدامه…

يعني انتم مش عوزين تدوني فلوس المسدس اللي كسرتوة؟؟؟ انا حسيت اننا دخلين في مرحلة صعب…وزيكس ابتدي يشتم ويقوله انت حتخوفنا وكلام من ده..والراجل كان عامل زي المجنون بس حجم زيكس كان هته أوي…المهم…من غير كلام كتير عشان انا طولت..الراجل خد مننا 100 جنية ثمن قطعة غيار بدل اللي اتكسرت وروحنا.
hokaboka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links