غير مقروء 11-04-24, 10:25 PM   #9
Android man
صياد متقدم

الصورة الرمزية Android man

المدينه: port said , egypt
Android man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريق
افتراضي رد: عضو جديد ومحتاج ترحيب ومساعدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASiC مشاهدة المشاركة
الله الله الله ايه ده كللو ايه ده كللو ...... اللي حضرتك بتقولو ده كلام خطير جدا....... قصدي جميل جدا ........ أنا مصدوم( 0o0 ) ومتفاجئ من الكلام ده ......

المهم بالنسبة للسرعة اظن سرعة 300 متر في الثانية سرعة رهيبة بالنسبة لنمرة 2 وبالتالي هتبقى في حدود 400 متر في الثانية لنمرة واحد تقريبا أقل قليلا أو أكثر قليلا وده طبعا بسبب خفة وزن الرشة نمرة 1 مع ثبات حجم الهواء المضغوط وقوة الضغط ......
وطبعا السرعة اللي حضرتك بتقول عليها دي سرعة رهيبة جدا وبالنسبة للصيد محتاجة مسافة كبيرة جدا عشان تصطاد منها مش أقل من 70 ل 100 متر كحد ادنى لأن على المسافات القريبة ( طبعا بالنسبة للسرعة دي ) يعني 30 متر الى 50 متر اللي هية المسافات اللي متعودين عليها الرشة يا أما هتبوظ الصيد أو هتسرقه ..... لأن في السرعات العادية في حدود 250 متر في الثانية ونمرة.2 بتسرق الطير فما بالك ب 800 متر في الثانية

وأنا كان ليا سؤال ازاي حضرتك بتقول ان مش هينفع تخرط الماسورة بالطول ده و في نفس الوقت بتقول انك جربت وطلع معاك نتائج ...... وهل الماسورة اللي حضرتك جربت بيها ناعمة ولا مخشخنة .........
وسؤال بقى للخبراء ليه الماسورة لازم تبقة مخشخنة مش ملساء
أرجو انني أكون شاركت حتى لو بحاجة بسيطة على قد معلوماتي البسيطة ...
اولا شكرا علي الاهتمام للرد وانا بصراحة قصدت احط رقم 50 بارفي الموضوع لكي يلفت انظار الخبراء لكي يردو عليا لان هذا الرقم من دماغي وليس له اصل من الصحة
ولاكن هذا لا يعني ان باقي الموضوع مش صيحيح بلي فهو صحيح 100/100

سؤال حضرتك انت بتقولي ازاي مش هينفع اخرط علي الماكية المساورة والجواب نعم لم اتمكن من خرطها علي المخرطة العادية
فقولت عليا وعلي السي ان سي (cnc) ولاكن ايضا عندما وضعت المساورة وبدأت المثقاب بلعمل بتأدت تلتوي وكانت هتبوظ المكنة لان الزاوية المفروض تبقي 90 درجة من كل النواحي للمشبك والناس الي تفهم في الخراطة هيفهمو قصدي للعلم انا مدرستش سي ان سي وممكن تكون ليها طريقة تانية لاكن لطيق الوقت المسموح لي مع الماكينة لم استطيع تجربة برامج اخري للخرط
ونرجع لموضوع السرعة فرش رقم 1 وهو الي جبت علية النموذج الاول وكانت الماسورة مساورة بندقية رش رقم 1 اما باقي البندقة كانت من صنعي بالكامل لان المخطط للبندقية هي ماسورة 800ملي وكانت المساورة رقم 1 اقل من 1الك بكثير واضيق لاني في المخطط مخطط للرش رقم 2 وليس رقم 1 وستكون السرعة كما قولت لن تتعدي 600متر/ثانية وستكون فترة عمر الرصاصة في الهواء ثانيتين واجراء بسيطة من الثانية ليكون المدي الفعال للرصاصة او الرشة هو 1000متر قاتل و1200متر اصابة ولكني اعمل الان علي ان تكون دقيقة بتفاوت قليل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.e مشاهدة المشاركة
حضرتك بتقول بار يعنى بتستخدم خزان هواء مضغوط صح ؟ لو صح يبقى الارقام اللى حضرتك بتقولها دى مستحيله معلش انا مش بشكك فيك بس راجع الارقام تانى ممكن تكون حسابتها غلط او فيه رقم ناقص او قصدك قدم فى الثانيه وعموما مستنى توضيح حضرتك وشكرا
وبلنسبة للاخ m.e انا كما قلت استخدمت كلمة بار لاجذب الانتباه لا اكثر ومعلومة ليك خدها من اخ صغير اي بندقية في العالم او مسدس او حتي مسدس خر بتاع الاطفال يقاس قوتة بالبار لان في النهاية كل هذة الانواع وحتي مدفع الدبابة والصاروخ والرصاص واي شيء كان يقاس بالبار لان البارود يصنع ضغط جوي بين الظرف وبين الطلقة ليجعلها تندفع وهنا المهندسين يتكلمون بهذة اللغة واسف لو حسيت اني بعدل علي كلامك واحنا هنا لنكمل
والرشاية تعدت سرعة 600 متر في الثانية وانا شايف انها معقولة وانا علي فكرة استخدم في البندقية ضغط غاز عن طريق الرصاص وزي ما قولت في نوعين سأقوم بصنعهم بأذن الله وهي الدراجنوف والfx-airgun لاني بصراحة مهوس بيهم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة basemzero مشاهدة المشاركة
طب لو السرعات عاليه فكر فى رش نمره 3.....و لو ان من رأيى انك تظبتها على 1250 قدم فى الثانيه (381 متر) فى عيار 4.5 مم و 1000 قدم فى عيار 5.5 لأن فوق كده بصراحه يبقى افترا كده رضى ياعم ....وغير كده الرش اللى احنا بنشتريه "اللى موجود عامه" مش مصمم للسرعات اللى حضرتك بتقول عليها فطبيعى انه يحيد و يطيش....و اتمنى انك تطلعنا على النتائج و الصور بعد الانتهاء....تحياتى
متشكر علي ردك وعلي فكرة انا اول مرة اسمع ان في رش رقم 3 وكويس انك قولتلي ولو رش رقم 3 انا ممكن اظبطها علي سرعة 450 متر/ثانية وهي معقولة جدا وهذا ما اتمناه
وفعلا انا لاحظت ان الرش فعلا بيختفي تماما لما يوصل السرعة الي 800 متر /ثانية ويمكن اقل انا بروح ادور علي الرشاية بعد الاختبار وانا بختبر في مكان مغلق وبردو مش بنلاقي اثر ليا ولاكن لاحظت ان الرش الردئي الي العلبة منو ب2 جنية مش فاكر اسمو الي حصل معايا منو ان الرشة تبخرت فو خروجها من فم السبطانة او الماسورة وكان هذا اكبر دليل علي قوة السلاح وجبروتو وانا بصراحة بدأت الموضوع لاني نفسي امتلك بندقية رش قوية ولاكن الموضوع خد اكثر من حقة لاني بقالي اكثر من سنة كل شهر اقول انفذ وأأجل للشهر الي بعدو علشان الاقي خطأ في التصميم بس الان وصلت للتصميم الممتاز وكما قولت قبل كده انا اتعرض عليا ابيعو ولاكني هصنع منها قطعة واحدة فقط واشوف لو هيا ممنوعة ولا ايه الحوار ولو خير هيكون فتحة خير علينا وابيع للمنتدي وسيبكو بقي من التركي والروسي هههههههههه
وانا بصراحة مشترك في اكثر من منتدي للقناصة وممكن يكون افضل من المنتدي هذا ولاكن احنا مصرين ولازم نرتقي بأنفسنا الي القمة وهذا اول منتدي يجمع المصرين علي افضل هواية حث عليها النبي صلي الله عليه وسلم
وللعلم انا مصمم طائرات والات التحكم عن بعد مثل الطائرات الي ضربو بيها ليبا امبارح ومستني الفرصة
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يقيك الله ميتة السوء
اذا هممت بالقاء بقايا الطعام في حاوية القمامة فاجعل نيتك ان تكل منها الدواب
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يرزقك الله من حيث لا تحتسب
اذا اشتدت حرارة الصيف فاجعل اناء به ماء في شباك غرفتك لتشرب و تتبرد فيهالطيور
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يسقيك الله يوم العطش الاكبر
Android man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس