غير مقروء 11-06-18, 04:41 AM   #203
الصقر المصرى
صياد متفاعل

المدينه: cairo
الصقر المصرى مستواه غير معروفالصقر المصرى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Skype إلى الصقر المصرى
افتراضي رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 مشاهدة المشاركة
الاخوة الافاضل احنا كدة هنقعد نتناقش بكلام بينا وبين بعض بس بدون اى فعل ومحدش هيسأل فينا انا مع الاقتراح الخاص بتجميع توقيعات وارسال طلب لتسهيل الاجراءات بس طبعا دة هيكون صعب لاننا من مدن مختلفة اغلبنا وهيكون صعب ان حد يفضل يلف يجمع توقيعات يعنى الطلب دة غير عملى و انا اقترحت اقتراح نحدد يوم او اثنين او حتى اسبوع وليكن مثلا من يوم السبت القادم وحتى نهاية الاسبوع وكل واحد من مدينتة وجنب بيتة يرسل فاكس من اقرب مكتب فاكس لرقم الشكاوى بالداخلية ودة هنحددة مسبقا ونتفق على الرقم الى هنبعت علية اعتقد ان الحل دة مش هيكون فية ارهاق للاعضاء ولا تكلفة اكثر من 30قرش ثمن الفاكس المحلى وهيكون لتصرفنا دة صدى كبير انشاء اللة ولو جاب نتيجة ملموسة اهلا وسهلا مجبش نتيجة ومحصلش استجابة نحدد رقم جهه اعلى لمخاطبتها مثل مجلس الوزراء وديتها 30قرش كمان فى اقرب سنترال وهاكذا لحد مطلبنا ما يتحقق ودة طبعا بعد ما ننشر الاتفاق دة فى المنتدى وبين الاعضاء كلهم عشان عدد الفاكسات يزيد وبكدة نبقا بنعمل الى فى المستطاع ومنبقاش بنتفرج ونشكى لبعض و بنتكلم وبس لكن للاسف لما افترحت شىء ممكن تنفيذة عمليا وفية نوع من الجد محدش رد عليا خالص والكل تجاهل الكلام العملى ودخلنا فى مناقشات صماء
اقتراح هايل وانا اتفق معاك بس بلاش على مستوى المنتدى بس ياريت نخليها على مستوى اكبر لان انا واحد من الناس غرفت المنتدى هنا بالصدفه البحته يعنى تتعمل صفحات على الفيس بوك وتويتر ومتهيالى فى صفحه على الفيس بوك فعلا انا مشترك فيها علشان يبقى لمطلبنا ثقل ونحاول نجمع اكبر قدر من الاعضاء او غير الاعضاء اللى اتقدموا بطلبات واترفضت فعلا ولاسباب تافهه لان مفيش حاجه اسمها مبررات ترخيص لانه مفيش مبرر اقوى ولا اهم من الدفاع عن النفس والمال والعرض والغير كمان
او نحاول نفعل الفكره اللى موجوده فى فى احد المواضيع باننا نعمل رابطه للاعضاء او جمعيه ونشهرها بشكل رسمى وتكون النواه لعمل الضغط على المجلس العسكر لان مطلبنا مش عند الداخليه احنا عايزين تغيير تشريعى بالغاء شرط مبررات الترخيص ويكون توافر شرط النزاهه فى اللى جاى يطلب ترخيص سلاح والسن يكون 21 سنه بدون اى اجرائات غير صوره البطاقه الشخصيه وصحيفه الحاله الجنائيه وشهاده الموقف من الخدمه العسكريه والمؤهل الدراسى زى جواز السفر بالظبط .
الصقر المصرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس