غير مقروء 12-11-02, 10:25 PM   #48
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى
افتراضي رد: الأثبات ان المسدس المعدل لضرب البلى قانونى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_mody مشاهدة المشاركة
انا عايز اقول حاجه صغيره ..اولا صباح الخير علي جميع الأعضاء المحترمين! بجد سعيد بالتعليقات الجميله و طريقه الحوار المتحضره ...انا املك مسدس تركي ايكول تونا مفتوح المصدر و وقت القلق جبت 3 طلقات بلي بالعدد! مفهوم السلاح! ...صراحه اي حاجه ممكن تستخدم سلاح و لربما اشياء نظن انها بسيطه ولكن اذا استخدمت بطريقه معينه تكون قاتله 100%! القانون المصري لا يجرب مسدسات الصوت لان اتعمل عليها بحوث و اجرائات كتيره و انا لا اعتقد تماما ان ممكن يتغلس علي حد ماسك مسدس صوت مفتوح الا لو كان الظابط طمعان فيه زي ما بيعملوا في بنادق الرش! ..نيجي بقي عند طلقه الصوت! كميه البرود تختلف تماما عن الرصاصه الحيه و اعتقد ان ده يبعد الشبوهات عنها بس دلوقتي! زي ما قلت اي سلاح لو استخدم بطريقه معينه في اماكن معينه مميت 100% زي الحادثه بتاعه الشاب الي قتل والده! بس انا فيه نقطه استوقفتني! ازاي الطلقه البي حتخترق الجمجمه و المقذوف بليه و كمان القاذف الي هو البارود مش نفس كميه الحي؟! انا لم اقرأ الخبر بالكامل بس ان كانت في العنق فهي قاتله! ...فانا شايف ان الي عايز يجيب بلي ممكن يجيب و يشيله وقت لو فيه حاجه مهمه لقدر الله او ممكن يعمل خزنتين واحده طلقات بلي و واحده طلقات صوت عاديه! و لو لقدر الله الواحد قابله بلطجي او اي حاجه يبعد عن اي اماكن مميته في الجسم! احنا ماسكين صوت علشان دفاع مش نقتل فنصيب اصابات تشل حركه البلطجي و انا ارجح الضرب في الفخذ و عند الباط و هم من اكثر الأماكن الي تشل حركه الأنسان! فأحنا نبعد عن الشر و نغني له علي رأي المثل و ربنا ما يجيب مشاكل ! بس انا شايف ان الحكومه تتبع نظام الأستبداد! مش بس في الحياه العامه و السلاح لا! في شتي المجالات و انا شايف ان القانون لازم يتغير لأن لا الداخليه عارفه تحمي الشعب و لا هي سامحه للشعب يحمي نفسه! و لو هما سمحوا بتراخيص الشعب حيقتل في بعد لأن احنا عندنا المعرفه عن السلاح قليله جده و الشعب علي قده و كمان مافيش مدارس تدريب و لا اي حاجه! واحد اتنرفز من واحد تشيك تشيك بوم! و بقي قاتل! فأنا شايف ان الوقت الحالي بعيدا عن موضوع السلاح ان الجيش لازم يعمل مدارس تاهيليه عسكريه بحيث تكون زي الجيش مع امكانيات اكثر مثل تعليم القنص و فك و تركيب السلاح و كيفيه التعامل مع الحالات المختلفه منها الحرب او اخلاء المباني و كذا و لام الشعب كله العاقل القادر يبقي متعلم الكلام ده كله! و اسف علي الأطاله
شكرأ و شرفنى مرور حضرتك
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس