غير مقروء 11-03-03, 01:06 PM   #16
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ازاى اعرف السلاح اللى قدامى ميرى ولا لا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة
حلو اوى يروح للمدرية ويقولهم معلش بعد اذنكو انا عايز اشتري سلاح بدون ترخيص ممكن تتاكد انو مش متسجل عندكو في السجلات
بصراجة هي مشكلة بعد سوال احد المتخصيصين في السلاح انتاج المصانع الحربية في مصر
اكد الاتي
جميع انواع المسدسات يكون عليها رقم تسلسلي محفور علي المسدس وهذا هو الرقم الوحيد الذي ممكن ان تعرف بة المسدس وذلك لان المسدسات الميرى لها سجلات يتم تسجيل فيها ارقام المسدسات لكل قسم ومدرية ولا يوجد فرق نهائي بين المسدسات الميرى حلوان والمرخصة في اي شئ والفرق هو السجلات هي التي تحدد هل هذة المسدس مسجل في السجل الخاص للمدرية انا لا
طيب هل الرقم تا بيتشال
بيتم برد الرقم بطريقة احترافية او بماء النار وذلك لمسح معالم المسدس وذلك عن طريق مسح الرقم التسلسي الخاص بة فلا يستطيع السجل الجنائي تحديد هل المسدس تا ميرى ام لا
موضوع ان يسبد بة ان المسدس تا اتعمل بية مصيلة او جريمة من قبل الموضوع تا في غاية التعقيد جدااا
هل المسدس يقوم بتعليم او حفر رقم علي الطلقة بعد ضربة منة
لا يحدث ذلك عمليا ولكن باستخدم الطب الشرعي ممكن معرفة الطلقة لو خرجت من انهي مسدس عن طريق التحليل ولكن عامل الزمن لة تاثير قوى جدااا في هذا الموضوع
الذي يقال علي ان الطقة دي بتاعت المسدس تا هو العيار 9 - 8 وهكذااا
عقوبة حمل سلاح مير تبدا من 7 - 15 سنة
بينما عقوبة حمل سلاح بدون ترخيص 3 سنين تا كلام مش موكد 100 %
السلام عليكم , انا متابع لتعليقاتك يا أستاذ سمسم فى كل أقسام المنتدى ومعجب بها جدا , وأحب أن أوضح من خلال دراستى للطب الشرعى أن تحديد نوع السلاح الذى ارتكبت به جريمة معينة يكون بوسائل كثيرة منها على سبيل المثال اذا استخرجت الرصاصة من جسم قتيل مثلا , يتم مقارنة الرصاصة المستخرجة مع ماسورة السلاح المستخدم تحت الميكروسكوب للكشف عن تطابق ششخانات الماسورة مع العلامة التى يتركها الششخان على جسم الرصاصة (المقذوف) و وفى حالة وجود المظروف فى مكان الجريمة يتم مقارنة بصمة مقدم الدبشك (هى مثل بصمة الإصبع وهى العلامات الميكروسكوبية على مقدمة الدبشك ) مع نفس بصمته التى يتركها على قاعدة المظروف , وبهذا يتم اثبات انطلاق رصاصة معينة أو خروج مظروف معين من سلاح معين بشكل قاطع ...... وشكرا
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس