غير مقروء 14-09-10, 09:25 AM   #18
LEGION
صياد نشيط

LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق
افتراضي رد: بخصوص الرمايه و ترخيص سلاح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahrawy مشاهدة المشاركة
انا كنت هكتب كلامك بس انت سبقتني
سيدي الفاضل من اهم صفات الحارس الشخص لاي شخص كان اولا المهارات القتالية واستخدام السلاح الصامت او الابيض ةن تسليح الفرد للحراسات بيبقي بكذا وسيله مش طبنجة بس ثانيا لو كنت معين من قبل شركة او تعاقد شخصي لازم تحصل علي رخصة حارس خاص من الداخلية الي طبعا بتتاكد انك تصلح حارس خاص من عدمه ودي بيصرح بيها للمدنين و بعد كدا بتطلع ليك ازن تدريب رماية في احد اماكن التدريب التابع للشرطة تدريب رماية متقن بتبقي فرقة 15 يوم و 5 ايام صيانة السلاح و بعد كدا بتاخد شهادة تقدر ترخ السلاح بمهنتك طبعا بعد تعديل البطاقة و يفضل لمن يحصل علي رخصة حارس خاص الظباط الاحتياط و المجندين بالصاعقة و المظلات و الحرس الجمهوري و ظباط الشرطة و الامناء و المجندين وخاصة الذين عاملو في ادارة الحراسات الخاصة بالداخلية الذي تمت استقالتهم او انهاء خدماتهم لاي سبب
لانهم موهلين بدنيا و زهنيا لذلك
وطبعا في اكثر من مدرسه علميه في مهارات الحارس الخاص ولازم علي الاقل تبقي عندك معلومات عن هذه المدارس لان بيبقي في اكتر من روح تذهق لو سيادتك اتصرفت تصرف بدون حكمه وكمان بيختبرو برعتك في السرعة و حسن التصرف في الاعتاداءت بكذا موقف وطريقه تفاعل سيادتك مع المواقف الطارئه يعني الموضوع مش سهل ولو حتي طلعت رخصة السلاح مش هتقدر تمارس المهنه لانها لها قوانين و ضوابط ولازم اسم سيادتك يسجل في اكتر من جهه امنية للاستعلام عنك لانه لو شخصيه سياسيه بتاخد رخصة حارس خاص مفعله لاتفاقيات و رخصه سلاح من نوع خاص وشكرا ارجو ان تكون استفدت
فارجو دراسة اي موضوع قبل التحدث فية
و أخيرا أتي صوت العقل
بقالي 3 أسابيع بلالي في الكلام ده
و محدش مصدقني
LEGION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس