غير مقروء 12-01-21, 08:49 PM   #13
sayed_seso
صياد متفاعل

الصورة الرمزية sayed_seso

sayed_seso مستواه غير معروف
افتراضي رد: كيف يعامل المسدس الحى مجهول الهوية عند الترخيص؟

بصراحه هو سؤال جامد جداً بس أنا اعتقد من وجهه نظري ان لو المسدس جديد ومضربش منو ولا طلقه هيبقي كويس عشان هيتاكدو انو متعملش بيه جرائم ودي في حد زتها حاجه كويسه
بس ال مش كويس بقي ان أكيد الظابط ال انت هتقبلو وتقلو علي حوار المسدس هيقولك أنا ممكن أعملك قضيه عشان المسدس بدون ترخيص بس هيقولك انت شكلك راجل محترم وملكش في الكلام دا أنا هكتفي بمصادره المسدس بس ومش هعملك قضيه وطبعا هيبقي مكلكعلك الامور اوي وأكيد انت ماهتسدق انك هتخلع منها واكنو عملك خدمه وفي الحاله دي هو عمل كدا عشان يضرب علي المسدس لنفسو طبعا
وانا اعرف ظباط لما بيمسكو ظبطيه فيها كذا حته سلاح لو هو غاوي سلاح بينقي احلي حاجه فيهم ويعنها لنفسه ومش بيسبتها في المحضر وطبعا بتبقي مصلحه ليه وللممسوك بالسلاح وبتلاقي الظباط دي بتبقي عندهم شويه اسلحه ملهاش حل وكلها ببلاش
ولو عملت كدا ممكن يكون الجلوك ال انت جيبو دا واحد من تشكيله ال عند الظابط واكنك جبتهولو هديه وجديده كمان شفت بقي
انت عارف أنا رأيي انك ممكن لو تعرف صاحب محل سلاح حبيبك يعني ممكن تشوقت ياخد كام ويظبطلك ورق من عندو للسلاح دا وهم بيبقو عارفين يعملو إيه يعني يضربلك ورق ليه وطبعا بخصوص الرقم بتاع السلاح واثبات دخولو مصر والجمارك بتعتو هو أكيد صاحب المحل اضري بالحجات دي ويعرف يتصرف فيها لانها شغلتو
وانا اعتقد ان مفيش محل سلاح بيشتغل ١٠٠ ٪ شغل رسمي قانوني لازم يكون بيشتغل كدا وكدا عشان يعمل مكسب كويس
لان في فتره ما قبل الثوره ممكن نقول ال كان بيطلعلهم ترخيص سلاح في السنه مثلا ١٠٠٠ رخصه شوف كام واحد بيشتري من برا علطول وكام واحد بيشتري من مصر وشوف في كام محل سلاح في مصر يعني ممكن في السنه ميبعش مثلا غير ٥ مسدسات حي والباقي طلق ومسدسات صوت وطبعا دا ميجبش مصاريف المحل يبقي أكيد ليهم سكك وشغل تاني والله اعلم ودي وجهه نظري