غير مقروء 11-10-22, 10:40 AM   #30
أبو شمس
صياد قديم

الصورة الرمزية أبو شمس

أبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ديانا اير كنج 54 نمرة 2 للبيع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن دلول مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ العزيز أبو شمس أشكر لك تعليقك

ولكن ليه تعقيب عليه

هو حضرتك بتشتري على سعر السوق ولا على اساس اللي انا شاريه رخيص من خارج مصر وعديت بيه من الجمارك بأعجوبه وحضرتك عارف كويس ان السكوب ده مش اقل من الف جنيه او الف ومتين وده مش من عندي ده من مشاركات الأعضاء ومن السؤال في المحلات وغير كده هو انا غلطت لما كنت صادق معاكم في الأول وبعدين حضرتك انا ذكرت انا شاريها بكذا لوحدها وذكرت اني جبت جراب وعلبتين رش 500 انجليزي والقلم الليزر اللي انا جايبه من هنا شاريه برده مش واخده صدقه يعني وهي سعرها كام دلوقتي في السوق انا امبارح اتصلت على فتح الله قال لي الموجود نمره واحد وسعرها 7500 ، ولا هو انا هبيعها على القديم علشان خاطر حضرتك متزعلش ، عادي والله لحضرتك من غير فلوس علشان متزعلش بس ياريت حضرتك تتذكر ( ولا تبخسوا الناس أشيائهم ) وعموما لو هي بندقيتك انت مش هتسمح فيها بأقل من كده ، وشكرا على شهادة الحق بتاعتك دي ، نصيحه من اخوك الصغير لما تتكلم في حاجه تتكلم على سعر السوق وقتها مش على سعر الشراء ، وهي لو كنت انا شاريها اغلى من كده كنت هتذكر سعر شراء لا والله كنت هتقول احنا لنا بسعر السوق ، على فكره انا مهندس ، مش تاجر و مش هقعد الف وادور عليك وعلى غيرك .

أنا عارف ان كلامي مش هيعجبك ، بس اعتبره كلام عابر

لو حضرتك دققت شويه في ردودي على الأخوه وبالخصوص الأخ بات مان هتلاقيني ذكرت سعرها يعني انت مضفتش جديد

معلش ياريت حضرتك تحسب بسعر السوق انا هخسر فيها كام مش بسعر الشراء

أخوك

بن دلول

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
مغ الاغتذار لكل المشاركين كل واحد يغرض حاجته بالسعر الى هو عايزه طالمل مفيش كدب او تغيير فى حالة الحاجه بتاعته... هو حر و السوق عرض و طلب... يعنى ايه عرض و طلب... يعنى لما يوصل لسعرها الحقيقى الى يرضاه المشترى هيبيع و لحد ميوضل للسعر ده هو هيستنى و الى عايز يشترى هيستنى و فى اراء كتير بتقول ان مفيش فرق بجد بين نمره واحد و نمره اتنين فى الصيد فلى عايز يجيبها من فتح الله يتكل على الله و الى عايز نمره 2 يدور عليها و يستنى لما سعرها يبقى كويس و مفيش داعى للخناق ولا حد يزعل من حد؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بن دلول مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم أشكر لك مورك وتفاعلك ونصيحتك الطيبه ،

أتمنى الأخوه الأعضاء ميزعلوش ، ويتفهموا حاجه زي كده .

جزيت خيرا

أخوك

بن دلول

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazeeeeem مشاهدة المشاركة
++++++++++++1
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazeeeeem مشاهدة المشاركة
هو ده افضل كلام فى الموضوع وانا مؤيدك جداااااا
ورأيي ان من حق اى حد يعرض حاجته بالسعر اللى هو عايزه واللى يعجبه يشترى
واللى مش عاجبه خلاص ،،، وده مش حرام شرعا لأنه مش احتكار ،،، انما بئى يدخل كل شويه
واحد يقعد يقول السعر بره اقل بمش عارف كام !!! ما اعتقدش انها ليها لزوم لاننا كلنا عارفين اسعار
السوق ،،، ومره تانيه من حق الراجل يعرض بندقيته بالسعر اللى هو عايزه حتى لو قال 12000 هو حر ،، وبعدين احنا بنقول ان سعرها عند فتح الله ب 6700 (ان وجدت كمان) طيب ليه مقياس السعر مايكونش لبينو مثلا اللى بيبعها ب 9000 جنيه او اكتر .
تحياتى

يبقي يا شباب لما نعمل ذي التجار و يمكن اكتر
ما نرجعش نقول الحقوا التاجر الفلاني و التاجر العلاني
عملوا كذا و عملوا كذا و لازم نقاطعهم
لاننا مش بنراعي بعض كاعضاء
و التاجر بردو عندو هم ما يتلم من عمالة و مصاريف و ضرائب
و بدون مبالغة انا بعت في رمضان واحدة كانت بقي لها اسبوع معايا t06
لاستاذ / محمد صلاح الدين
علي سعر السوق الاقل انا خسرت فيها 1200 ج
و علي سعر الشراء انا خسرت فيها 600 ج
هاتقول لي انت حر فعلا مقولة في محلها و لكني راعيت الله ثم زميلي في المنتدي
و لم اكن انظر الي سعرها كام دلوقتي و هي موجودة و لا لأ
علي العموم حضرتك حر
و كل الاعضاء اعضاء احرار و هم من يعطون التجار فرصة يعملوا اكتر من كدة
شكرا و اسف لمن استاء من تعليقاتي
التي و الله العظيم ليس و رائها غرض غير التوضيح
و محاولة ان نكون افضل مع بعضنا البعض حتي تنكسر حدة التجار
سلام

قال صلى الله عليه وسلم (كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان سبحان الله وبحمده ** سبحان الله العظيم)

أبو شمس غير متواجد حالياً