غير مقروء 13-09-26, 07:35 PM   #23
sherif agroody
صياد متفاعل

الصورة الرمزية sherif agroody

sherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريقsherif agroody في بداية الطريق
افتراضي رد: شروط السلاح محدث الصوت ...... هام

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gis مشاهدة المشاركة

دا ردى على كلام حضرتك
1- رئيس محمكة على عينى وراسى بس حضرتك قبل ما يكون رئيس محمكة كان رئيس نيابة وعارف كويس او حتى عنده خلفية عن الدفاتر اللى فى اقسام الشرطة ولو حتى لو استحدث دفتر لمسدسات الصوت كان واجب التنبية فى الموضوع انه يقول ان استحدث دفتر لمسدسات الصوت (ودا طبعا محصلش من الاساس لان حضرتك عارف ان انا صاحب محل والمفروض ان القسم بيبلغنا بحاجه زى كدا عشان نقول للى بيشترى)
2- المرجع فى القانون الجنائى برده على عينى وراسى كمان يا سيدى وتحية لرجال القضاء الشرفاء والمستشار الزند وعبد المجيد محمود و المحجوب وكل السلك القضائى بس من باب اولى انه يضيف لينا بخبرة القانونية مدى قانونية المسدسات الصوت طبقا للقانون اللى هو خبرة فية وهقولك انا
اولا/// اذا كانالمحضر معمول على انه ( اثناء تفقدنا للحاله الامنية بالشارع واستقاف المدعو / فلان الفلانى وبالاشتباه به قمنا بتفتشه فوجد معه سلاح نارى ( وخللى بالك الظابط مبيكتبش انه صوت ) وبه عدد ؟ طلقات من نفس ذات العيار وبعد كدا بسوال المدعو فلان اى ده وجبته منين وبتعمل ايه بيه وشويه اسئله ملهاش لزمه يقفل المحضر ويحبسك ويعرضك على النيابه
النيابه : يخلى سبيل المتهم مالم يكن مطلوب على زمه قضايا اخرى ويرسل الحرز الى المعمل الجنائى لبيان ما اذا كان سلاح نارى من عدمه وكذا الذخيرة المضبوطة بداخله
بعد كدا الطب الشرعى لما يثبت انه مسدس صوت ومش حى وكذلك الطلق يكون لوكيل النيابة مطلق الحرية فى انه ممكن يرجعه لصاحبة ودا طبعا لو صحبة معاه فاتورة وكان حمود السمعه وحسن السير والسلوك وممكن يـأمر باعدام الحرز ودا طبعا لو شك او اشتبه فى صاحبه
ثانيا /// اذا كان المحضر معمول على انه ( اثناء تفقدنا للحاله الامنية بالشارع واستقاف المدعو / فلان الفلانى وبالاشتباه به لوجود سلاح نارى بجنبة واثناء قيامنا بتفتشه قام بمحاولة اشهار السلاح امامنا
بحجه انه صوت ولكن الغرض الحقيقى هو تهديد القوة المرافقه للكمين وبعد تفتيشه عثر معه على سلاح نارى وبه عدد ؟ ذخيرة من نفس ذات العيار وبسواله ( الباقى زى اللى فات )
النيابه بقى هنا ممكن يكون التهم الموجهه اليه
اما مقاومه السلطات
تهديد وتروع الشرطة
وطبعا السلاح انا عرفنا خلاص مصيره ( الطب الشرعى للفحص وبعد كدا اكيد مش هيخده نظرا لما حدث منه مع قوة الشرطة ) ودا هيكون اقل ضرر من انه يلبس قضية من الاتنين اللى فاتو(اما مقاومه السلطات
تهديد وتروع الشرطة )
وكتير من المواقف اللى ممكن تحصل بسبب المسدسات الصوت كل على حسب موقفه عشان كدا صعب جدا انه يتعمل قانون ليها لان الصح معروف والغلط معروف
يعنى مثلا حضرتك لو ضربت بمسدس صوت فى فرح ايه اللى ممكن يحصل لو ان واحد من الجيران وواصل زى شريف بيه العجرودى حب يعمل معاه الواجب ممكن اللى ضرب فى الفرح يلبس محضريين اولا ازعاج المواطنيين / تهديد وترويع المواطنين ( كلام فارغ ) بس الاسم قضيه وحاضر

اللى بجد عايزيين راى الناس الافاضل اللى ممكن يسعدونا فية هو مدى قانونيه المسدسات الصوت اللى بتضرب بلى ( على فكرة انا عارف الرد بس برده هسيبو للقامات القانونيه الكبرى )

3- اذا كان الموضوع مقتبس من صفحة وزارة الداخلية على صفحة الفيس بوك طيب لايه لم يضف الرابط
4- مفيش حاجه اسمها محل ميديش فاتورة لسببين اولا الفاتورة تسبت حقا فى الشراء عشان لو حصل فى المسدس ممكن ترجع بيه تانى للمحل ثانيا الضرائب لان صاحب المحل كدا ممكن يتهرب من الضرائب

وشكرا
سيدى الفاضل ايوة انا كنت وكيل نيابة لمدة ستة سنوات متصلة وحققت ما يقرب من الف قضية سلاح او يزيد ومفيش دفتر للسلاح الصوت لانه مش مجرم فى قانون الاسلحة قد يكون موضوع الشروط موضوع جديد انا سبت النيابة منذ سبعة سنوات بعد ترقيتى لرئيس محكمة ومش معنى انى كنت وكيل نيابة ان المفروض ابقى ملم بكل تعليمات الداخلية الان اما موضوع ان الصفحة دى صفحة متفبركة برضه مش مسؤليتى ان اتحقق من صحتها او انى افتش وراء الداخلية للتأكد منها ثم انك لو حضرتك متشكك فى المعلومة اسأل بنفسك حد فى الداخلية او تجاهل الموضوع بدل ما تتهكم على الموضوع وعلى وانت لا تعرفنى ولا اعرفك
sherif agroody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس