غير مقروء 11-05-30, 01:11 AM   #288
a7md10
صياد جديد

a7md10 مستواه غير معروف
افتراضي رد: الموضوع الشامل للمبتدئين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed allaa مشاهدة المشاركة
و بالنسبة للاستاذ a7md10
كل البنادق من جوه نفس الشكل من جوه الا اختلافات بسيطة
ممكن مجموعة الزناد مثلا مفيهاش امان
غير كده كله واحد و بنفس المبدأ و العتلة نفس الكلام الفرق بس في حجات بسيطة
يعني لو عرفت تفك دي هتفك دي
و معلش الصور اللي في الجزء التاني حضرتك قصدك على انهو جزء مع اني شايفها بس لو محتاج جزء مش فاهمه قولهولي في الجزء التاني و انا هصورلك الخطوة تاني
انا قصدى انك تعمل مشاركة بأسم (( تعرف على اجزاء البندقية قطعة قطعة ))مثلا تقول فيها دى مجموهة الزناد و بتتكون من كذا و كذا و كذا بالصور و دى مثلا مجموعة كذا و بتتكون من كذا و كذا يعنى شرح تفصيلى لاجزاء البندقية الرئيسية و مكونات هذة الاجزاء و فايدتها بعد ما تصور كل مجموعة لوجدها و كل قطعة داخل المجموعة مفكوكة لوحدها مش لازم النهاردة بس اعتبرها فكرة تستحق التجربة بس أهم حاجة تكتب فايدة كل قطعة و بتعمل ايه فى البندقية بس اعذرنى بصراحة الصور اللى فى الجز التانى من الموضوع مش كلها واضحة خاصة صور الاجزاء الصغيرة او الاجزاء اللى بلون الأسود عشان قلة الاضاءة فى حاجة مهمة ممكن تفيد فى الموضوع ده ان صور الاجزاء الصغيرة ممكن تعمل عليها دايرة بلون معين ببرنامج الرسام مثلا و تديها رقم و تكتب فى المشاركة ان الرقم 1 اللى فى الصورة يرمز لكذا و 2 لكذا .........

اقتباس:

و بالنسبة للرمسيس شغالة و كويسة و بتصطاد بالنسبة للمشكلة اللي عندك
انت بس تنشن في مقتل الرأس الجناح كده يعني و الوضع هيتحسن معاك
ههههههههههه انت بتهزر و لا بتتكلم بجد
عبد الجواد مسمعتش عنه الصراحة
استعمل الرماية او المارسمان المصري و جرب
بالنسبة للرمسيس هى بتقتل العصافير بس تخيل انى من ساعة ما جبتها من 15 سنة لم اصطاد بها اى طرائد اكبر من العصافير هههههههههههه و بالنسبة للرش ده للأسف اللى كان متوفر بصراحة العلبة مكتوب عليها 200 رشة بعد ما عدتهم طلعه 170 و شيل منهم 30 او 40 رشة بايظة يبقى حوالى 130 رشة:d انا بشترى الرش من محلات الخردوات بس الانواع الكويسة من الرش اللى حضرتك ذكرتها اجدها فين

اقتباس:
والله لو عاوز مدفع يبقى البام الصيني بس مش دقيقة زي الرمسيس لكن لو ركبتلها تلسكوب هتبقى 100 100
فيه بقى الكرال العتلة مع واحد صاحبي و مجنناه مش مريحة خالص بس انت تشوفهم و شوف انت انهو الي عجبتك اكتر
و شكرا لكل الناس اللي شاركت في الموضوع و معلش لو اتأخرت في الرد

يعنى ايه بندقية مدفع تقصد بندقية للمحترفين ؟؟؟؟
طيب ايه مشاكل الكرال العتلة ؟؟؟؟
و ياريت لو ترشحلى نوع تانى عتلة برضه بس يكون دقيق و قوى و يجيب الطرائد الكبيرة و المدى المؤثر و يا حبذا لو يكون بخزنة لو سعره كويس لو الخزنة هتخلى سعره نار بلاش خزنة .... أهم حاجة العتلة

شكرا جزيلا لحضرتك و جعل الله مساعداتك لاعضاء المنتدى فى ميزان حسناتك
a7md10 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس