غير مقروء 13-06-23, 02:15 AM   #28
t_bag
صياد متفاعل

الصورة الرمزية t_bag

المدينه: الاسكندرية
t_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدىt_bag من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: اى طلب للمساعدة يدخل هنا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اف ام مشاهدة المشاركة
السلام عليكم هحط استفساارى طويل عريض وعاوز اجابه من حضرتك طويله عريضه طووول براحتك انا فاضى . كلبى بلجيكى او جيرمن زى ميسموه المهم . انا جبتو عمره شهر والان وصل تلات شهور ونص بنزلو الشارع اول متم تلات شهور مشكله بقا اى حد يصفرلو يجرى يروح يلعب معااه بيخلينى فى نص هدومى من الاحراج اندهلو مفيش ولو فكر يجى يجى ويتردد من نص المسافه ويروح يلعب هيجننى سنه تلات شهور ونص عاوز اعمل شئ يخليه يبطل يروح لحد عاوز حل عملى ومن الاخر يا يموت يا يعيش عدل عشان مضربوش بالنار مش ناقصه مناهده المهم بيخاف من القطط لان القطه بتاعتى فى الشقه ضربتو مره وخاف بدا يخا ف من قطط الشارع اعملو ايه ؟ علما بأنى هوديه يتدرب لما يتم ست شهور فى اكادميه الشرطه اعلم ام الكلب ميروحش لحد ازاااى افيدووووونى
حضرتك الجواب سهل جدا حضرتك ما تستناش عليه لحد ست شهور ولا حاجة انت تبتدى معاه تدريبات سلوك من دلوقتى و لو ناوى تدربة شراسة يبقى الافضل تدريبة بعد السلوك علطول تدريبات طاعة مركزة
و انشاء الله هيتظبط معاك كورس السلوك دة بيعلم الكلب انو يسمع الكلام و يعرف ان صاحبة هو اهم شىء بلنسبالة بالبلدى كدة بيعرف الكلب الصح و الغلط و تدخل فى تدريبات الطاعة و دى ثلاث مراحل طاعة مبسطة
come-set-die-greats و بعد كدة الطاعة العادية و بعد كدة الطاعة المركزة و دى لازم الكلب يكون طالع منها ينفذ الامر من اول مرة ما ينفعش من تانى مرة و بعد كدة تدريبات الشراسة حضرتك عارفها اكييد هو اهم حاجة دلوقتى السلوك علشان الكلب يتعود يسمع كلامك و مايروحش لحد غريب و مش هيخاف من القطط لانة هيكون اخد ثقة فى نفسة و مش هيتردد فى قرار و تدريبات الطاعة علشان تتواصل مع الكلب لانة دلوقتى هو مش فاهم انت بتقولو ايه يعنى لما يروح لحد غريب فا انت تقولو تعالى و الكلب ما يعرف انت عايز منة ايه و ارجو انك ما تستناش علشان الكلب بتقل ثقتة فى نفسة و بيتعقد لما ما يكونش بيعرف يتواصل مع صديقة
و انا اسف على التأخر بس ولله انا كنت فى امتحانات
و ارجو انى اكون افتدك
t_bag غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس