الموضوع: اى مساعدة
غير مقروء 08-03-14, 05:42 PM   #8
moustafa_hunter
صياد متفاعل

المدينه: مصر
moustafa_hunter مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى moustafa_hunter
افتراضي هو كان استفسارة على البندقية الرمسيس ومستواها والبنادق الشبيهة لها ودة الجواب

البندقية "رمسيس" هى البندقية الوحيدة تقريبا الى صناعة مصرية,و بالنسبة لقيمتها فى السوق فهى اردئ (اسوئ ) نوع,و تقريبا مفيش منها بيتباع جديد,و تقريبا هى مع معظم الصيدين المصريين وانا هقولك انا لية من وجهة نظرى انها اردئ (اسوئ) نوع :
اولا(القوة):بالنسبة لرمسيس نمرة 1 السرعة القصوى 600 قدم فى الثانية ودى قضعف سرعة تقريبا.
ثانيا(الوزن):وزن البندقية الرمسيس تقريبا خفيف جدا 2 كيلو,ودة بيديك ثبات ققل وانت عنيك على الهدف.
ثالثا(الدبشك):خشبة البندقية الرمسيس مصنوعة من خشب عادى (ردئ) مطلى او مدهون بالورنيش او الميع ودة مبيديش اى تعبير للجمال فى البندقية.
رابعا(الزناد):موئثر او حساس الزناد (الى بيفلت السوستة بعد التعمير) قوى جدا,ودة بالتالى يخلى البندقية تتهز منك وانت بتصوب على الهدف.
خامسا(رد الفعل):رد الفعل بتاع البندقية الرمسيس قوى جدا ودة بردة هيخلى البندقية تتهز منك وانت بتصوب على الهدف.
سادسا(المصورة):مصورة البندقية الرمسيس من النوع الردئ جدا يدوب فترة بسيطة وهتلاقيها صدت (صدأ) والمصورة مفهاش القضيب الى بيركب علية قعدة المنظار.
سابعا(النشان والدبانة):وانا بكدة جيت لاهم نقطة اولا الدبانة ممكن تتاثر بققل صدمة علشان هى مصنوعة من البلاستك وبكرة النشان (الى بتظبط النشان) ممكن تدور منك بسهولة وتتطر تظبط البندقية من اول وجديد او البلية الى ورى البكرة الافقية ممكن تقع من مكنها بسهولة وسعتها تتطر تجيب نشان تانى ب 30 جنية وعلى الفكرة الدبانة بتاعت البندقية الرمسيس ب 15 جنية .
وبالنسبة للمركات المشابهة ليها على ما اظن مركة وحدة بس وهى Bam او البندقية الصينى وتقريبا سعرها 300 جنية وعلى فكرة الصين قامت بتقليد الكثير من البنادق من الفئة العالية ,بس خلى بالك فى اللاول وفى الاخر دى صناعة صينى.
وفى النهاية اتمنى انى اكون مكرهتكش فى البندقية لاكن انا قلتلك كل الجوانب السلبية وتقريبا مفهاش ولا جانب ايجابى الا انها بندقية ورخيصة .

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-03-15 الساعة 10:26 AM
moustafa_hunter غير متواجد حالياً