الموضوع: تزيت البندقية
غير مقروء 11-07-22, 10:33 PM   #23
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

sghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريق
افتراضي رد: تزيت البندقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr mohamed kamal مشاهدة المشاركة
أخى الفاضل ,أنا قلت إن شركة ديانا توصى بتزيت البنادق ,بإستعمال زيت أسلحة وبما أن wd40 يستعمل للاسلحة إذا فهو من ضمنها ,وهذا ما تنكره حضرتك من أن تزيت البنادق يدمر الجلدة الفيبر مع إن كل البنادق الديانا تستعمل سيل فيبر و لو الزيت يضرها ما كانت أوصت بالتزيت كل 1000 رشة ,أما التشحيم فهو للاجزاء الخارجية لتقليل الاحتكاك وجعل البندقية سلسة عند الكسر والتعمير .لذلك أى نوع شحم ينفع ,وأنا ما جبتش سيرة التشحيم من الداخل عشان حضرتك تقول هل يستحمل ال compression او لأ؟؟؟
شركة ديانا مجبتش سيرة ال wd40 وهو أساسا غير مصمم للاستعمال مع اي نوع من أنواع الأسلحة لا النارية ولا الهوائيه فانت جبت المعلومة دي منين...مش من الكتالوج؟؟؟؟
انا مقولتش ان زيت rws مينفعش لكن السؤال و ارجو ان كلامي يكون واضح صاحب الموضوع حيجيب الزيت المخصوص ده منين؟؟؟؟؟
أما حكاية ان اي شحم ينفع دي فمعلش حضرتك ماتعرفهاش عشان تحكم و لا انا غلطان؟؟؟ و بعدين انت بتقول للراجل يحط شحم موبيل او مثيله...هل الشحم ده معمول للبنادق أصلا؟؟
أرجو في النهاية ان النقاش يكون في صالح صاحب السؤال و للمعلومة العامة و مبني على معلومة صحيحة مش جدل و السلام..."و من قال لا أعلم فقد أفتى" تحياتي.
sghr220 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس