غير مقروء 12-07-15, 08:03 PM   #41
Angel of Death
صياد متقدم

الصورة الرمزية Angel of Death

المدينه: الكلية الجوية بيتي و عنواني
Angel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى Angel of Death إرسال رسالة عبر Skype إلى Angel of Death
افتراضي رد: موسوعة الرش الكاملة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمدفتحىمحمد مشاهدة المشاركة
البندقة الكرال اية رايك فيها ونوع الرش المناسب ليها اسمة اية وشكرا اخى الفاضل
أهلا بيك يا فندم في منتدى الصيد في مصر و شكرا لقراءة الموضوع و أتمنى يمون عجب سيادتك
أولا:
الكرال يا فندم بدأت تتصنع في 2007 و نزلت مصر 2010. يعني بقالها في مصر حوالي سنتين. الكرال يا فندم بقت من أشهر البنادق في مصر إن لم تكن أشهرهم. أيضا الكرال عليها طلب عالييي جدااااا و تداولها رهيب في مصر.. السبب إن مواصفات الكرال جيدة حتى مقارنتا مع الكبار زي الديانات و ال bsa الجامو. الكرال هي نسخة عن الجامو شادو 1000 و هي من أكثر البنادق مبيعة عالميا و شركة كرال إختارت البندقية الصح للتقليدها. لما أقول تقليد مش أصلي شغل صيني, لا يا باشا أنا بس قصدي خده الشكل بتاع الجامو... سرعة الكرال هي 305 م/ث و 240م/ث حسب العيار, و على فكرة السرعات ديه هي بداية الهاي باور.. أما السعر رائع حوالي 1200-1300 جنيه مصري.. لكن لما تشتري الكرال لازم هتعمل عليها شوية تعديلات عاجلا اما أجلا. التعديلات بسيطة, لكن أثرها كبيييييير. التعديلات هي تغيير جلبة و سوستة و قاعدة و بتكلف حوالي 300 جنيه.. لكن بعدها هتبقى مدفع.. ممكن برده بدل ما تجيب سوستة عادية تجيب تايتن و هي شركة عالمية رائدة في سوست البنادق و السوستة ديه هتكثر من قوتها بمراحل و هي سوستة رائعة على فكر بحوالي 250 جنيه.. الكرال هي رائعة بالنسبة للسوق المصري نظرا لتخلف الأسعار.. لكنها أيضا جيدة جدا جدا جدا جدا جدا بالنسبة لأي حاجة سواء سعرها أو خصمها و أنا عن نفسي إن شاء الله هجيب واحدة كمان أسبوع إن شاء الله..

ثانيا و الله يا أستاذ فتحي, كل بندقية ليها رش مفضل ليها حتى لو نفس الموديل. يعني ممكن لو عندي كرال تكون بتحب الجامو ماستر بوينت, لكن الكرال بتاعت حضرتك تكون بتعشق الجامو هنتر؟؟ السبب في ده لأن كل جزء في سلاح في يختلف عن مثيلة في قطعة أخرى.. أيوة الفرق صغييييير جدااااااااااا لكن موجود و ده السبب إن كل بندقية ممكن تفضل نوع رش معين.. الحل إن حضرتك تجرب بنفسك.. و لو عاوز تسهلها على حضرتك شوية ممكن تسأل ملك الكرال أستاذ عادل عبده و هو ممكن يسهلها شوية عليك يا فندم..

عندما ترى طائرات العدو تسقط كالمطر
وصواريخ تطلق بدقة فائقة
و مهارة فريدة نادرا ما تري في القتال و المناورة
3> فأعلم أن نسور الجو يقاتلون 3>
" القوات الجوية المصرية "

عشقي هو الطيران

بيتي هو السحاب

إلى العلا في سبيل المجد

تحيا قواتنا المسلحة درع الوطن و الشعب
فذلك الجند خير أجناد الأرض

تحياتي لكل أفراد قواتنا المسلحة,
محمد قطب الدكاماوي