الموضوع: إلى حزب الكنبة
غير مقروء 12-02-07, 11:30 PM   #9
saskon
صياد نشيط

saskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريقsaskon في بداية الطريق
افتراضي رد: إلى حزب الكنبة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed6394 مشاهدة المشاركة
أولاً انا عايز دليل واحد على نجاح الثورة
ثانياً لتكون ذكرى سقوط حسنى ايضاً ذكرى سقوط اخاه
محدش قال ان الثورة نجحت بنسبة 100% بس فى خطوات حصلت زى مجلسى شعب وشورى منتخبين والدعوة لاجراء انتخابات رئاسية فى 10 مارس وجدول زمنى لتسليم السلطة وجدول زمنى لعمل دستور.
الحاجة اللى ناقصة هى انتهاء المحاكمات.

المهم كل ده كويس ولازم يبقى فيه ضغط لاستكمال المطالب والتظاهرات بتعمل ضغط كويس جدا وبعد كل تظاهرة كبيرة المجلس العسكرى بيحقق بعض المطالب بس ده ملوش دعوة بعصيان مدنى واحداث شلل فى الدولة ووقف الانتاج والخدمات كدة يبقى ضغط على الشعب مش على المجلس كمان انا معرفش انت بتشتغل ولا لسة طالب احنا عندنا فى الشغل واحنا شركة عالمية فى مجال الكهرباء وقد اخذت الشركة القرارات التالية منذ بدأ الثورة:
1- اغلاق احد المصانع التابعة لنا فى العاشر
2- اغلاق خطين انتاج فى مصنع أخر
3- وقف الاستثمارات نهائيا
4- وقف صرف الأرباح للعاملين عن عام 2011
5- وقف الزيادة السنوية للعاملين
6- فصل كل العمالة اليومية وتقليص محدود العمالة الدائمة عن طريق المعاش المبكر والفصل
7- تحقيق خسائر لأول مرة فى تاريخ الشركة فى مصر

كل ما هو عاليه يمكن تحمله لشهور او لعام ولكن اذا استمر الموقف سيتم الاغلاق الكامل لأن ده رأس مال أجنبى وإدارة أجنبية وبالتالى تشريد ألاف الفنيين والمحاسبين والمهندسين . هل ده المطلوب ؟؟؟!!!

يا أخى محدش ضد الثورة ولا التظاهرات ولا الضغط على المجلس العسكرى بس احنا ضد تدمير البلد وتشريد الناس و ان يأتى شهر يجد رب الأسرة نفسه لا يستطيع الانفاق على اسرته. يبقى نتظاهر ونضغط لكن منضربش ونوقف حال البلد
saskon غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس