غير مقروء 12-04-01, 12:11 AM   #9
ramy100
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ramy100

المدينه: حلوان
ramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريقramy100 في بداية الطريق
افتراضي رد: س : ما هى افضل بندقية ضغط هواء ؟ وللعلم الميزانية مفتوحة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bekhet مشاهدة المشاركة
أخى العزيز
مينفعش حد يقولك أحسن بندقية
لية
علشان كل صياد مختلف عن الأخر والى حلو مع غيرك ممكن يكون وحش معاك
الموضوع مش مسألة فلوس فقط ولكنها عوامل كثير
فى صيادين كثير إمكانتهم المادية لا تتيح لهم الحصول بنادق غالية
وعملين أحسن شغل ببنادق زى الرمسيس والمعادى والتل المجرى والكرال وو..................
إنت قولت على الديانا مغنوم إنها صوتها العالى يطفش الطرائد ودة كل الحال مع البنادق الهاى باور الغالى منها والرخيص اللهم إلا الى عليها كاتم للصوت زى الديانا 56 بس دى وزنها تهمة وإتحكمت تضرب أسكوب
وقولت على الديانا 54 مشاكلها كثير مع إنها صناعة ألمانى زى الفل وأمال البام تبقى إية

علشان يبقى الكلام موضوعى لازم نحدد نقاط محددة للإختيار

1- مسافة الصيد المعتادة ونوعية الصيد (أحتاج هاى باور ولا لأة) معظم الصيادين بيحبو الهاى باور علشان بيحب يضرب مسافات ولا تمشى معايا حاجة زى السلفيا الخرساء أو تل مجرى لغاية 30 متر مستريح
2-نوع الصيد المعتاد (عصفير - يمام - حمام برى - غربان - فراخ مية - بط) علشان أشوف العيار المناسب معظم الصيد يمام وصيادين القاهرة بيحبو العيار .22 وصيادين إسكندرية بتحب العيار .177
3-الوزن المناسب لية تختلف بختلاف الشخص ومرتبطة عادة بالبنيان الجسمى للصياد هل أقد أشيل أكثر من 4كجم وأقدر أثبت إيدى أثناء النشان
4-طريقة الصيد المفضلة أبن سايد ولابالإسكوب
5-الميزانية المتاحة وهل هذة قيمة هذة البندقية أنا مش برمى فلوس فى الأرض
6- قدرتى على التغير (هل ممكن أجيب حاجة وأغير بعد فترة قريبة علشان مش مستريح ولا عايز حاجة دائمة)
7- مدى الخبرة السابقة (هل عندى خبرة سابقة أستطيع أن أختار بسهولة ولا معنديش علشان لو جبت حاجة وطلعت عكس ماأنا متصور لو معنديش خبرة سابقة يبقى أطلع أى رحلة صيد مع مجموعة من الصيادين الموجدين فى المنتدى وأتفرج عليهم وهما بيصتادوا وأشوف البنادق الى معاهم أو أشترى حاجة رخيصة أشوفة الأول وبعد كدة أغير)

[/color]

قبل متجاوب على الأسئلة وتعرف الإجابة كويس لن تسطيع أن تعرف ماهى أفضل بندقية لك

أرجو أكون أفتدك

2-
احب اشكر حضرتك على اهتمامك بالرد
1- انا اقصد فى البندقية الديانا 350 ماجنوم الرشة بتعتها بطفش فى الاتجاهات وليس فى الصوت
2- نوع الصيد طرائد المعتاد بالنسبة للصياد ولكن انا بفضل الطرائد المتوسطة زى البط فراخ المية الحمام البرى
3-الوزن افضل اقل من 4 كيلو يبقى كويس اوى
4- انا مجربتش بنادق كتير ولكن بحب الهواية دى من صغرى ايام مكنت عندى 10 سنين كنت بتعلم رماية بالبندقية الرمسيس نمرة 1 والجامو 600 نمرة 2 ودلوقتى سنى 23 ونسيت الهواية دى من قول 10 سنين فحبيت ارجع ليها تانى
5- نفسى اجيب بندقية تجمع بين الاناقة والقوة فى المسافات البعيدة ومش بفضل التليسكوب مع انى عندى 2 لكن الرمى الاوبن سايد بيبقى ليه متعة خااااااااااااصة ميحس بيها غير الصياد المحترف انا مش بقول كنت عشان بضرب رماية .. شوف انا بضرب رماية من اد ايه لكن كل يوم بتعلم حاجة جديدة فى الرماية سبحان الله عالم الصيد دة عالم ممتع جدااااااااااااااااا وتحياتى لحضرتك وللتعارف المحترم
ramy100 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس