غير مقروء 11-06-17, 01:48 PM   #18
Peace Missile
صياد متقدم

الصورة الرمزية Peace Missile

المدينه: Damietta
Peace Missile مستواه غير معروفPeace Missile مستواه غير معروفPeace Missile مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Peace Missile
افتراضي رد: خطوات شراء منتج ( سكوب او غيرة ) من الانترنت

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Android man مشاهدة المشاركة
اخي الفاضل نشكرك بشدة علي توضيح لنا كيفية الشراء ولكن لي تعقيب علي حتة مش فاهمها

االمفروض اني هذفع الفلوس من الانتر نت كارد ولا يتم تحويل المبلغ الى البائع الا بعد تاكيدك ان المنتج وصل وقمت باستلامه .
وازاي وبعد كدة بيبدا االبائع فى تاكيد الدفع ودة بياخد 24 ساعه وبعدين يبدا فى شحن المنتج وبيجيلك رساله ان المنتج اتشجن ودة مش بياخد وقت بردة كمان 24 ساعه
يعني انا استلم المنتح من البريد واوقع الاستلام وبعد كده الفلوس تتبعت للبائع ولا ايه بلظبط

واستفسار اخر
كنت ارغب في شراء ريموت كنترول لطائرة وثمنة في مصر غالي جدا كألعادة وعلي بعض المواقع مثل هوبي كينج ب180 دولار ولاكن في هذا الموقع لاقيتو بأغلي من كمد كتير فايه الفرق
واستفسار اخر
ما المراد بلارقام والاسعار الي في الصورة المرفقة

واخيرا خالص هل كل المنتجات الي علي الموقع dhgate صيني
هجاوبك اولا بالنسبه للمنتج اللى عايز تشتريه ومعنى الارقام :

Unit Price : دة سعر الوحدة او القطعه الواحدة وفيه اقل سعر واعلى سعر اقل سعر لو هتشترى اكتر من قطعه واعلى سعر لو هتشترى قطعه واحدة بس

reference currency : العمله المرجعيه هى اتوماتيك دولار امريكى وما تغيرهاش خليها كدة

بعد كدة محددلك الكميات والاسعار يعنى لو هتشترى من قطعه الى 35 قطعه هيقف عليك تمن كل قطعه ب 232 دولار اما لو هتشترى من 36 الى 200 قطعه هيقف عليك القطعه ب 230 دولار وهكذا

بعد كدة انت بتكتب فى خانه الكميه اللى انت عايزها واتوماتيك بيحسب التكلفه

سعر المنتج
تكلفه الشحن واسم شركه الشحن Shippinh Method
التخفيض للكميات : wholesale discount
واخيرا التكلفه النهائية Total cost

----------------------------------------------

بالنسبه للنقطة الاولى : حضرتك بتدفع عن طريق الانترنت كارد والفلوس لا يحصل عليها البائع ولكن بيتم تحويلها فى حساب aliexpress ولكن باسم البائع وعمليه تاكيد الدفع دى تعنى ان البائع يتاكد فعلا انك دفعت المبلغ المطلوب للموقع ولكن لا يقوم الموقع بتحويل المبلغ للبائع الا بعد تاكيد المشترى انه استلم المنتج ودى اسمها Escrow Buyer Protection

اتمنى اكون قدرت اوضح لحضرتك....