الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-08-29, 01:28 AM   #1
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

Karam في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريق
Thumbs up التعديلات ألي ما بنسمعش عنها في مصر

الغريب أن كل الناس هنا بيدوروا على بندقيه تكون (صياده) بس محدش يعرف أيه ألي بيخلي البندقيه تكون صياده كل الناس عماله بتعدل في الكرال بتغير سوست و جلب و دليل بس بصراحه كل ده مالوش أي علاقه بالدقه

القوه هي أهم حاجه عند كل الناس مع أن القوه المفروض تكون رقم 2 مش رقم واحد
رقم واحد هي الدقه

يعني لو صيبت حمامه ببندقيه رمسيس نمره واحد في راسها من 25 متر هتنزل مقفوله بس المشكله أن الرمسيس مش ممكن تضرب بالدقه دي أبدا أبدا

طب أيه ألي بخلي البندقيه دقيقه؟؟؟؟؟؟

حاجتين عليهم أهم عامل بالنسبه للدقه
1- الزناد
2- الماسوره
و كمان ممكن نزود:
3- سلامه الجلب

طب أزاي الزناد بيفرق؟؟؟
معظم الزناد بتاع البنادق بيكون مرحلتين: مرحله أولى خفيفه و مرحله تانيه واضحه و ما فيهاش لعب (زحف)
الزناد لو تقيل هيخلي أيدك تتهز و لو المرحله التانيه مش واضحه مش هتعرف تظبط نفسك و أنت بتضرب

طيب هو فيه تعديلات بتتعمل على الزناد؟؟
طبعا فيه
أجزاء الزناد ديما بتكون 3 قطع
التعديل ألي دايما بيتعمل هو تلميع الجزء الأسمه Sear (متعلم بدوريه في الصوره دي)

نيجي للماسوره و ديه الحته ألي دايما (الأجانب) بيعدلوها و في مصر عمر ما حد بيلمسها

Crowning أضافه تاج

التاج هو عباره عن زاويه على طرف الماسوره يعني بدل طرف الماسوره يكون بزاويه 90 لأ بيخلوها مجوفه بزاويه 11 أو 15

التاج ده بيتحط على البنادق الرش و الحي و المسدسات و المدافع كمان و هو حاجه مهمه جدا جدا لأنه بيجبر الهواء الخارج ورا الرش أو الرصاصه بأنه بتوزع بالتساوي بدون ما يجي في أتجاه معين و بالتالي بيحافظ على أتجاه الرش سليم بدون أنحراف
الصور دي فيها أشكال مختلفه للتاج

خطوه أضافه التاج مكلفه و بتاخد وقت طويل علشان كده البنادق الرخيصه زي الكرال مافيهاش التاج ده
طيب أزاي الصياد البسيط ألي مش لأي تمن الرش هيعمل التعديل ده؟؟؟
الموضوع مش محتاج مخرطه ولا حتى أنك تفك البندقيه أصلا
التاج بيتعمل يدوي بالبتاع ده :

في مصر بيتهيألي بيسموه رييمر و وجوده في شارع الجمهوريه بزاوايه مختلفه أو لو عاوز ممكن تفك الماسوره و توديها للخراط و لاحظ أنك لازم تسد الماسوره بمنديل أو قطنه علشان الرايش مايدخلش الماسوره و بعدين لازم تتلمع بسنفره 400 و بعدين 800 و بعدين 1200

طيب أيه كمان؟؟

خنق الماسوره Barrel choking

هو عباره عن ضغط الماسوره من بره عند الطرف لتصغير القطر الداخلي و ده بيزود الدقه و القوه في نفس الوقت

الموضوع برده سهل و مش محتاج أي أدوات خاصه

كل المحتاجه هو منجله و صاموله و شنيور و بنطه و منشار
الصاموله أشتريها أصغر من القطر الخارجي للماسوره و بعدين أخرم الصاموله بحيث أنها تبقى أد الماسوره بالضبت (16 مم) في معظم المواسير و بعدين أنشر الصاموله من النص و أبردها شويه
و بعدين ركب الصاموله على الماسوره و على المنجله و اربطها جامد و عتل المنجله و أرط جامد جدا و بعدين فكها و لف الماسوره زاويه 90 و عيد تاني

علشان تتأكد أنها فعلا أتخقت زق رشه فيها بسيخ رفيع هتلاقيها أتحشرت قرب الأخر
و أنا عندي بندقيه 350 الماسوره بتاعت المصنع مخنوقه لدرجه أني مابعرفش أزقها بأيدي بأتطر أسند السيخ على الحيطه و أزق

تعديل كمان

قطع الماسوره

معظم الأجانب بيقصوا الماسوره علشان يزودوا القوه بس الأهم هي أن البندقيه بتبقى أصغر و أسهل في الشيل

طيب لو بندقيه محترمه زي الفايراوخ أو الديانا فهي الماسوه بيكون فيها تاج و مخنوقه ف علشان دول مايبظوش بيفكوا الماسوره من بيت الرش و يقصوها من الناحيه التانيه

و لو بندقيه مافيهاش أختناق يبقى بتتقص من الطرف و بعدين بتتخنق و بعدين بيتحطلها التاج
الأطوال المنتشره هي:
12 بوصه و 18 بوصه و 24 بوصه

المشكله ألي ممكن تحصل لو قصيت الماسوره أوي هي أن البيستم يرزع جامد لأنه ما أداموش مقاومه فالجلب تبوظ بسرعه أه و التعمير يبقى صعب لو هي كسر

تعديلات تانيه برده بس ملهاش علاقه بالدقه و برده مش موجوده في مصر

زراير أو كباسين على البيستم

دي عباره عن أنك بتخرم البيستم من ورا و تحط في الخروم حتت بلاستيك علشان تقلل الأحتكاك بين المعدن بتاع البيستم و القميص و تحافظ على القميص من التجريح و بالتالي الجلب من التقطيع

أو ممكن تتلزق حتت كوتش على البيستم من بره

في رأي الشخصي دي رافاهيه ملهاش تلاتين لازمه

أه و ملحوظه و رأي شخصي

الدليل و الحدافه الصلب دول أفشل أختراع و تعديل
ببساطه علشان الصدمه بتاعت السوسته كلها بتتنقل للبندقيه في حاله الدليل المعدن لكن في حاله الدليل البلاستيك بيمتص الصدمه و يحافظ على أجزاء البندقيه
و يا سيدي لو أتكسر غيره ببلاستيك نوع أطرى شويه
يعني الأرتلون المصري أطرى من المستورد

و أتمنى يكون الموضوع عجبكوا
Karam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-08-29, 01:48 AM   #2
الأداره
صياد متفاعل

الصورة الرمزية الأداره

الأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريقالأداره في بداية الطريق
افتراضي رد: التعديلات ألي ما بنسمعش عنها في مصر

موضوع مميز
تم التثبيت
الأداره غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 01:52 AM   #3
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

Karam في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مشرف عام 3 مشاهدة المشاركة
موضوع مميز
تم التثبيت
مشكور يا باشا جدا و أن شاء الله ربنا يوفقنا للأحسن
غير مقروء 12-08-29, 04:29 AM   #4
NewSomeBody
صياد نشيط

الصورة الرمزية NewSomeBody

NewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريقNewSomeBody في بداية الطريق

موضوع اكثر من رائع
نرجو المزيد
غير مقروء 12-08-29, 05:26 AM   #5
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

دكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدى

هههههههههههه تسلم الايادى بس هو انا مثلا هغامر بالكرال المسكينة الى حوشت تمنها بالعافية!!
الموضوع جامد والله بجد
غير مقروء 12-08-29, 05:40 AM   #6
قناص الظلم
عضو مميز

الصورة الرمزية قناص الظلم

المدينه: مثلث برمودا
قناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدىقناص الظلم من كبار اسرة المنتدى

والششخنات اللى هاتنقص من الماسوره بعد القص مالهاش علاقه بالدقه وانحراف النشان ؟
غير مقروء 12-08-29, 07:14 AM   #7
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم مشاهدة المشاركة
والششخنات اللى هاتنقص من الماسوره بعد القص مالهاش علاقه بالدقه وانحراف النشان ؟
ديه الحاجه الجميله في الموضوع

الشخشنات مابتفرقش طولها و لا عددها ألي بيفرق فيها هي حاجه أسمها Twist rate أو نسبه اللف و دي بتتقاس بكام لفه للبوصه يعني مثلا لفه واحده كامله لكل 10 بوصه بتتكتب كده: 1:10

عدد الشخشنات في البنادق القديمه أو الضعيفه نسبيا بيكون 8
في البنادق الأحدث و الأقوى بيكون 12

و برده هديلك مثال
الديانا 34 مثلا القديمه ال T01 عدد الشخشنات فيها 8 و الموديل الحديث ال T06 عدد شخشناتها 12

و الأتنين بنفس الدقه
غير مقروء 12-08-29, 07:57 AM   #8
sniperff
صياد متفاعل

المدينه: portsaid
sniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيده

سؤال بس قصطك ايه البادليل الحديد بدل البلاستيك قصضدك الي بيبقا ورا السوست؟؟؟ اصل الدليل بتاع البام الي عندي البلاستيك اتكسر فغيرته بدليل حديد بس البندقية بقت بتخلف يمين اوي هل الدليل ده السبب مثلا؟
sniperff غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 08:17 AM   #9
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperff مشاهدة المشاركة
سؤال بس قصطك ايه البادليل الحديد بدل البلاستيك قصضدك الي بيبقا ورا السوست؟؟؟ اصل الدليل بتاع البام الي عندي البلاستيك اتكسر فغيرته بدليل حديد بس البندقية بقت بتخلف يمين اوي هل الدليل ده السبب مثلا؟
في الصوره دي الأجزاء الخضرا الدليل على الشمال و الحدافه على اليمين

و بالنسبه لمشكله حضرتك ممكن البندقيه تكون بتتهز في أتجاه معين أو رده الفعل ليها أتجاه معين بسبب أن السوسته معوجه

ممكن يكون الدليل المعدن خلى السوسته تتعوج

فك البندقيه و أتأكد من أن السوسته عدله
و لو عاوز تغير الدليل ما تشتريش واحد جاهز خلي أي خراط يعملهولك من ماده الأرتلون و مش هيكلف تلاته مليم

و برده حضرتك عرفنا لقيت أيه علشان كلنا نستفيد
غير مقروء 12-08-29, 09:04 AM   #10
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

موضوع روعة بصراحة ... تسلم لمجهودك بس انا عندي مشكلة تانية . انا مابقتش مقتنع بالرش

هجيب بندقية رش ب حوالي ال 1000 او ال1500 جنية بعد التعديلات عشان اضرب رش يوصل مسافة 50 و 70 متر ؟!!! بس كدة !!!

انا حاسس ان المشكلة عندي ف وجهة نظري و عايز حل للمشكلة دي

تقبل مروري

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 02:56 PM   #11
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
موضوع روعة بصراحة ... تسلم لمجهودك بس انا عندي مشكلة تانية . انا مابقتش مقتنع بالرش

هجيب بندقية رش ب حوالي ال 1000 او ال1500 جنية بعد التعديلات عشان اضرب رش يوصل مسافة 50 و 70 متر ؟!!! بس كدة !!!

انا حاسس ان المشكلة عندي ف وجهة نظري و عايز حل للمشكلة دي

تقبل مروري
الرش يا باشا فيه دقه رهيبه مش موجوده في السلاح الحي
يعني مثلا ممكن تصتاد دبور من 30 متر
الرك على ألي ماسك السلاح و الرش فيه متعه كبيره ده غير أن أقصى مسافه ممكن تضربها ببندقيه زي الديانا بتوصل لأكتر من 200 متر بس طبعا لازم تبقى فنان بجد علشان تعرف تضرب من المسافه دي
غير مقروء 12-08-29, 05:56 PM   #12
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karam مشاهدة المشاركة
أه و ملحوظه و رأي شخصي

الدليل و الحدافه الصلب دول أفشل أختراع و تعديل
ببساطه علشان الصدمه بتاعت السوسته كلها بتتنقل للبندقيه في حاله الدليل المعدن لكن في حاله الدليل البلاستيك بيمتص الصدمه و يحافظ على أجزاء البندقيه
و يا سيدي لو أتكسر غيره ببلاستيك نوع أطرى شويه
يعني الأرتلون المصري أطرى من المستورد

و أتمنى يكون الموضوع عجبكوا

ممتاز جدا جدا جدا يا استاذ كريم ونقل جميل لتعديلات رائعه وان كان النقل لايفهمه الا المحترفون فى التعديلات وغير مبسط

انا اؤيدك بشده فى خنق الماسوره وبرده فى قصها
حكايه بقى عمل تاج انا لا افهمه مطلقا
على العموم بالنسبه للزناد مش كل انواع الزناد قابله للتعديل
والماسوره صعب مبتدء انهه يقصرها وفى تجارب كنت حاولت اعملها فى المخرطه بتحتاج فنى مختص ودوات معينه لانها بتزرق وبتبوظ
قاعده الدليل الحديد انا معاك انها بترود رد الفعل وغير مجديه وانا كنت عوضتها باشياء اخرى
حضرتك بتقول ان الحدافه الصلب فاشله
كنت عاوز اعرف نتيجه استنتاجك لسبب ده ايه لانى انا عملتها وجربتها وزودت السرعه 40 متر وزودت من الاتزان وقلله رد الفعل
ومش كل واحد عمل حدافه عن خراط بقى بيعرف يعمل حدافات لان فيها سر احترافى
واضح ان حضرتك جيد فى البحث على المنتديات ابحث عنهه جيدا سوف تصل الى ما اردت ان اوصله لك
تحياتى لمجهودك ومساعدتك لاعضاء

نسيت اقول لحضرتك ان ارتلون المصرىمن ازبل واردءوارخص الخامات وان لو عاوز تعمل دليل فعلا او قاعده اعملها ارتلون المانى او تيفلون المانى وابقى ادعيلى

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 06:05 PM   #13
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:
ديه الحاجه الجميله في الموضوع

الشخشنات مابتفرقش طولها و لا عددها ألي بيفرق فيها هي حاجه أسمها twist rate أو نسبه اللف و دي بتتقاس بكام لفه للبوصه يعني مثلا لفه واحده كامله لكل 10 بوصه بتتكتب كده: 1:10

عدد الشخشنات في البنادق القديمه أو الضعيفه نسبيا بيكون 8
في البنادق الأحدث و الأقوى بيكون 12

و برده هديلك مثال
الديانا 34 مثلا القديمه ال t01 عدد الشخشنات فيها 8 و الموديل الحديث ال t06 عدد شخشناتها 12

و الأتنين بنفس الدقه

اللى حضرتك نسيت تقوله ان الششخان بيبقى لافف لفه معينه عشان يديك دوران معين على طول الماسوره ولما تقصها هيقل الدوران
بس خلى بالك مش كل حاجه الدوران
ومن افشل بنادق الديانا ال350 ماجنوم القديمه بسبب طول ماسورتها وسرعتها الزياده عن اللزوم
على فكره الكلام ده عن جارب وعن تداول افكار مع ناس محترفه
تحياتى يا باشا وليك منى احلى تقييم

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
غير مقروء 12-08-29, 07:08 PM   #14
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
حكايه بقى عمل تاج انا لا افهمه مطلقا
على العموم بالنسبه للزناد مش كل انواع الزناد قابله للتعديل
والماسوره صعب مبتدء انهه يقصرها وفى تجارب كنت حاولت اعملها فى المخرطه بتحتاج فنى مختص ودوات معينه لانها بتزرق وبتبوظ
قاعده الدليل الحديد انا معاك انها بترود رد الفعل وغير مجديه وانا كنت عوضتها باشياء اخرى
حضرتك بتقول ان الحدافه الصلب فاشله
كنت عاوز اعرف نتيجه استنتاجك لسبب ده ايه لانى انا عملتها وجربتها وزودت السرعه 40 متر وزودت من الاتزان وقلله رد الفعل

نسيت اقول لحضرتك ان ارتلون المصرىمن ازبل واردءوارخص الخامات وان لو عاوز تعمل دليل فعلا او قاعده اعملها ارتلون المانى او تيفلون المانى وابقى ادعيلى

اقتباس:
اللى حضرتك نسيت تقوله ان الششخان بيبقى لافف لفه معينه عشان يديك دوران معين على طول الماسوره ولما تقصها هيقل الدوران
بس خلى بالك مش كل حاجه الدوران
ومن افشل بنادق الديانا ال350 ماجنوم القديمه بسبب طول ماسورتها وسرعتها الزياده عن اللزوم
على فكره الكلام ده عن جارب وعن تداول افكار مع ناس محترفه
تحياتى يا باشا وليك منى احلى تقييم
عادل باشا ملك التعديلات أولا تقييم سعتك ده وسام أفتخر بيه

بالنسبه لقص الماسوره بيتعمل يدوي بالمنشار علشان ماتسخنش و التاج بيتعمل يدوي برده شوف الفيديو ده:

و الفيديو ده:

بالنسبه للحدافه أنا قصدي أنها بتبوظ السوسته و بتتنيها بس كلامك في أنها بتزود السرعه صح ميه في الميه لأن الوزن الزياده في طرف السوسته بيزود الطاقه

مثال للناس ألي مش فاهمه أحنا بنتكلم عن أيه:
لو عندك عربيه و قطار ماشين هم الأتنين بسرعه 100 كم/س مين يوقف أسهل ؟؟؟؟؟
أكيد العربيه علشان عندها وزن و طاقه أقل
يعني السوسته لما يكون في طرفها وزن تقيل ده بيديها طاقه أكبر
غير مقروء 12-08-29, 07:17 PM   #15
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

اقتباس:

بالنسبه للحدافه أنا قصدي أنها بتبوظ السوسته و بتتنيها بس كلامك في أنها بتزود السرعه صح ميه في الميه لأن الوزن الزياده في طرف السوسته بيزود الطاقه

مثال للناس ألي مش فاهمه أحنا بنتكلم عن أيه:
لو عندك عربيه و قطار ماشين هم الأتنين بسرعه 100 كم/س مين يوقف أسهل ؟؟؟؟؟
أكيد العربيه علشان عندها وزن و طاقه أقل
يعني السوسته لما يكون في طرفها وزن تقيل ده بيديها طاقه أكبر
حبيبى انا معاك والله ومش قصدى اى حاجه وسعيد جدا بالحوار
واللى حضرتك متعرفوش ان غالبا كل البنادق فيها تاج ولو ماكنش فى الماسوره نفسها
المهم بقى ان الحدافه مش بتبوظ السوسته خالص
وفى تجربه عمليه لو كان ينفع كنت ورتهالك
كنت عملناها وقومنا بقياس السرعه
اللى عملا صديق ليا مش انا
تحياتى يا باشا وخلى بالك ان قص الماسوره هيخلى طرف الششخان غير مستوى وبالتالى هيأثر على الدقه ويستحب انهه يبقى من عند البلوط طبعا

غير مقروء 12-08-29, 07:20 PM   #16
تيكا
صياد نشيط

الصورة الرمزية تيكا

المدينه: الهرم
تيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيدهتيكا لديه مشاركات جيده

الله ينور يا دكاتره
عمار يا مصر
غير مقروء 12-08-29, 07:33 PM   #17
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
حبيبى انا معاك والله ومش قصدى اى حاجه وسعيد جدا بالحوار
واللى حضرتك متعرفوش ان غالبا كل البنادق فيها تاج ولو ماكنش فى الماسوره نفسها
المهم بقى ان الحدافه مش بتبوظ السوسته خالص
وفى تجربه عمليه لو كان ينفع كنت ورتهالك
كنت عملناها وقومنا بقياس السرعه
اللى عملا صديق ليا مش انا
تحياتى يا باشا وخلى بالك ان قص الماسوره هيخلى طرف الششخان غير مستوى وبالتالى هيأثر على الدقه ويستحب انهه يبقى من عند البلوط طبعا
أنا ألي ليا الشرف يا باشا أحنا بنتعلم منك
و كلامك عن التاج أنه أوقات مابيكونش على الماسوره برده مظبوط مليون في الميه أنا عندي ال 350 التاج بتعها كان موجود على النشنكان الأمامي البلاستيك لما فكيته لاقيت الماسوره تحته عدله
غير مقروء 12-08-29, 07:44 PM   #18
مجدي خضـر
ادمن صفحة المنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية مجدي خضـر

المدينه: القليوبية - القناطر الخيرية - أبو الغيط
مجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريقمجدي خضـر في بداية الطريق

مووضوع مفيد جدااااااا بجد تسلم ايدك ياباشا ومبروك علي التثبيت
مجدي خضـر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 07:49 PM   #19
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

المدينه: بنى سويف
doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى

موضوع اكتر من رائع بجد بجد تسلم ايدك
فانظر الى تلك الأوراق التي تغطي وجه السماء
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزءاً منها

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
آللهم لآ تعلق قلبي لمآ ليس لي وِإجعل لي فيمآ أُحب نصيب
doos99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 08:47 PM   #20
قناص المنوفيه
صياد متقدم

الصورة الرمزية قناص المنوفيه

المدينه: المنوفيه
قناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريققناص المنوفيه في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى قناص المنوفيه

موضوع اكثر من رائع ولك احلى تقييم ..
قناص المنوفيه غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-29, 10:09 PM   #21
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

مشكورين على الردود الجميله و التقييم
غير مقروء 12-08-29, 10:11 PM   #22
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

و بس ربنا يكرمني ببام 21 و أنا أجربلكوا كل التعديلات دي و أصورهالكوا كمان و نعمل عليها موضوع بالرز و المولخيه
هههههههههههه

أنا عارف رأيك يا عادل باشا أن مالوش داعي المخاطره ببندقيه محترمه زي البام
بس مش مشكله مش هنخسر حاجه و أنشاء الله تطلع أحسن من الديانا كمان
أنا مقتنع أن لو الواحد أشتغل ببطء و أتقان أن شاء الله ربنا هيوفقه و يعمل شغل أحسن من المصنع

أصل أحنا مش ناقصين أيد و لا رجل ولا المصنع ألي همه يصنع أكبر كميه و يبيع و خلاص هيعمل شغل أحسن من ألي الواحد هيعمله في حاجه ملكه و بتاعته و يأدر يعد براحته يفسفس في كل التفاصيل

الموضوع عامل زي العربيات ألي بتتعدل بتبئ أحسن من بتاعت المصنع

المهم بس ربنا يكرمني ببام تكون بسعر معقول
أدعولي
غير مقروء 12-08-30, 12:32 AM   #23
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

امتيااااااااااااااز مع مرتبة الشرف
غير مقروء 12-08-30, 12:34 AM   #24
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير مشاهدة المشاركة
امتيااااااااااااااز مع مرتبة الشرف
مشكور يا باشا تعليق حضرتك ده شرف ليا
غير مقروء 12-08-30, 11:40 AM   #25
moorey
صياد قديم

الصورة الرمزية moorey

moorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدىmoorey من اهم اعضاء المنتدى

بجد موضوع تحفه مع اني ما بفهمش حاجه في شغل التعديلات ده
moorey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-30, 11:50 AM   #26
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

المدينه: الاسكندريه
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى

تسلم ايدك ياكبير
والتعديلات اللى احنا بنعملها فى مصر اينعم مش اللى هى
لكن بتقضى الغرض برده

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-30, 12:32 PM   #27
Ahmed Boshnak
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed Boshnak

المدينه: جمهورية مصر العربية
Ahmed Boshnak في بداية الطريقAhmed Boshnak في بداية الطريقAhmed Boshnak في بداية الطريق

بصراحة تعديلات جميلة بس طبعا مينفعش تتعمل فى بنادق جديدة عشان لو لاقدر الله حاجة باظت متبقاش زعلان عليها اوى والموضوع جميل وانا شخصيا استفدت منه كتير وبيفكرنى برضة بموضوع القبطان بتاع تعديل الكرال وشكر جزيلا
غير مقروء 12-08-30, 12:59 PM   #28
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية MBadr

المدينه: القاهرة
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى

موضوع رائع تسلم ايدك ويستحق التقييم

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-30, 05:09 PM   #29
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
تسلم ايدك ياكبير
والتعديلات اللى احنا بنعملها فى مصر اينعم مش اللى هى
لكن بتقضى الغرض برده

تقضي ما تقضيش ليه يا أوبوطان

شكرا يا جماعه على المشاركات و التقييم
غير مقروء 12-08-30, 07:09 PM   #30
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

موضوع جامد جدا . و تسلم ايدك على الافاده
غير مقروء 12-09-02, 10:59 AM   #31
khaled imam
صياد متفاعل

khaled imam مستواه غير معروف
افتراضي Re: التعديلات ألي ما بنسمعش عنها في مصر

هو الموضوع رائع بس بصراحة انا بخاف اعمل اي حاجة في الكرال احسن تبوظ
khaled imam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-09-02, 11:39 PM   #32
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

افتراضي رد: Re: التعديلات ألي ما بنسمعش عنها في مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled imam مشاهدة المشاركة
هو الموضوع رائع بس بصراحة انا بخاف اعمل اي حاجة في الكرال احسن تبوظ
باشا سعتك ولا تقلق خالص أنا أنشاء الله ألاقي البام ألي بدور عليها وهعمل فيها كل ده و أكتر
و هحاول سعتها أعمل موضوع بالصور كمان
غير مقروء 12-09-13, 01:27 PM   #33
عيون الصقر12
صياد نشيط

الصورة الرمزية عيون الصقر12

المدينه: ألقاهره
عيون الصقر12 في بداية الطريقعيون الصقر12 في بداية الطريقعيون الصقر12 في بداية الطريقعيون الصقر12 في بداية الطريق

تسلم ايدك يا باشا
غير مقروء 12-09-16, 11:15 AM   #34
gogan2005
صياد متفاعل

الصورة الرمزية gogan2005

gogan2005 مستواه غير معروفgogan2005 مستواه غير معروفgogan2005 مستواه غير معروف

بجد ألف شكر على الإضافة القيمة والمعلومات الجديدة بالنسبة لمعظم الصيادين
موضوع التاج وضبط الزناد بجد مجهولين لي تماما
يا تري ممكن تساعدني لو حبيت انفذ التعديلات دي ؟
وجزاكم الله خيرا
gogan2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-09-16, 04:57 PM   #35
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

أنا الحمد لله ربنا كرمني ببام 22 و أبتديت أعدل فيها
أنا قصيت الماسوره و قللت القطر الخارجي ليها و عملت فيها أختناق
فاضل بس أعملها تاج و كاتم صوت
غير مقروء 12-09-16, 11:02 PM   #36
mahmoudsaid
صياد متقدم

الصورة الرمزية mahmoudsaid

المدينه: فى بيتنا
mahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيدهmahmoudsaid لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر AIM إلى mahmoudsaid إرسال رسالة عبر MSN إلى mahmoudsaid

موضوع اكتر من رائع بجد بجد تسلم ايدك
غير مقروء 14-09-02, 01:23 AM   #37
Desert storm
صياد متفاعل

Desert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيدهDesert storm لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Desert storm

بجد بجد تسلم ايدك

غير مقروء 14-09-19, 04:07 PM   #38
احمد زكى
صياد نشيط

احمد زكى مستواه غير معروف

تسلم موضووع ممتازززززززززززززززززززززززززززززز
احمد زكى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع: