الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-05-28, 07:57 PM   #1
Angel of Death
صياد متقدم

الصورة الرمزية Angel of Death

المدينه: الكلية الجوية بيتي و عنواني
Angel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيدهAngel of Death لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر MSN إلى Angel of Death إرسال رسالة عبر Skype إلى Angel of Death
Exclamation ما هي الكرال؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,
عاملين أيه يا حضرات؟ معلش أنا هدوشكو شوية. أصل العبد لله عاوز يجيبلو حتة كده كرال, بس محتاج معلومات.

1) شركة كرال بتصنع موديلين من الكرال. واحد اللي هو الكرال ديمون (اللي هو العتلة) و التاني, الكرال ديفل (اللي هو اللي أغلبية الناس عارفة, الكسر ). أنا عاوز أعرف, هل الديمون (أو العتلة) موجود في مصر, و لو موجود, بكام و فين؟

2) أنا قرأت قبل كدة أن سرعة الكرال:
نمرة واحد (.177) (4.5): 310 م/ث
نمرة أثنين (.22) (5.5) : 240 م/ث
هل السرعات ديه صحيحة ولا لا؟

3) أنا عارف الفرق بين النمرة واحد و أثنين. أصل أنا أتجننت, عاوز النمرة 1 عشان أسرع كثير و أنا الحقيقة نفسي أكون قناص مسافات. و لكن برده أنا عارف أن النمرة 2 أثقل و لمة بتضرب, بتبقى أقوى (من حيث القدرة على قتل المصيد) من النمرة 1, لكن مع المسافات بتبطأ جدا و يبدأ يبان عليها ألأثار البالستية و يبدأ تأثير الجاذبية (Projectile/Bullet Drop). و لكن في رأي الخبراء, أيهما أحسن؟

4) هل موجود للكرال سكوب بما يسمى الميل دوت (Mil-Dot) و هي العلامات اللي بتكون على السكوب لتقدير مستوى إنخفاض المقذوف مع االمسافات مرفق صورة (للميل دوت). و مع الكرال, هل العلامات ديه ليها لازمة, ولا هي أصلا مش هتوصل للمسافات ديه؟

5) ما هي أقصى مسافة مؤثرة (يعني تقتل الصيد لما تضربة) في حال نمرة واحد و أثنين. و هل ممكن سرعتها أو قوتها تزيد مع تغيير بعض القطع زي السوستة, و هل ده يأثر عليها؟

6) أخيرا, ما هي أسعار الكرال نممرة 1 و أثنين...

أنا عارف أن كدة كثييييييييررر أووووووووي و ممكن أكون عملت هاي سكور لأطول سؤال في التاريخ.. ياريت يا اساتنا الكبار تردة علي و لو على كذة مرة عشان مزهقكوش في عيشتكو و تتمنو تقتلوني.. و لكني و الله هأكون مديون لأصحاب الرد لأني عارف غتاتة و رخامة السؤال...
الصور المرفقة

عندما ترى طائرات العدو تسقط كالمطر
وصواريخ تطلق بدقة فائقة
و مهارة فريدة نادرا ما تري في القتال و المناورة
3> فأعلم أن نسور الجو يقاتلون 3>
" القوات الجوية المصرية "

عشقي هو الطيران

بيتي هو السحاب

إلى العلا في سبيل المجد

تحيا قواتنا المسلحة درع الوطن و الشعب
فذلك الجند خير أجناد الأرض

تحياتي لكل أفراد قواتنا المسلحة,