الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-02-19, 01:42 PM   #4
ramadan
صياد نشيط

المدينه: القاهرة
ramadan مستواه غير معروف
افتراضي رد: العضو المحترم محمد مكاوى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى مشاهدة المشاركة
السلأم عليكم و رحمة اللة و بركاتة"

بعد التحية
برجاء زكر سن حضرتك و سبب حيازة مسدس بلى
و انا تحت امر حضرتك استاز رمضان انا ممكن اساعد حضرتك بلمعلومات و القياسات لو امكن فقط .
انا ارشحلك blow c o6 و.

المسدس blow c o6 الأصدرا القديم مصنع من اجود الخامات التى بيصنع منها المسدسات الأيطالى
صغر حجم مكان شد الأجزاء فى مسدس ال blow c o6 انا شيفها انها مش عيب خالص بل العكس تمامأ
صغر الأجزاْء لأئنها داخل الشاسية و دة تصميم عكس معظم الأسلأحة الموجودة و عملى جدأ
الى بيتعود على الطبنجة بيحبها للسبب دة والتعمير بيتم مرة واحدة فقط بعد كدة مش محتاج تشد الاجزاء مرة اخرى التعمير بيتم بصورة اتوماتيكية فا مش شايف دة عيب من وجة نظرى .
المسدس بة ماص للصدمات اسفل المسورة للحفاظ على المسدس من الكسر او رد الفعل القوى لبعض الطلأقات القوية مثل الطلأقات الهندى التى بها بارود حامى و نسبتة اعلى من العيار pak

معظم المسدسات المتوفرة بها عيب فعلأ خطير خصوصأ ومع الأستعمال لمدة كبيرة العرق فى اليد بيوعيق عملية النيشان و احكام القبضة.
العيب دة عولج فى تصميم ال blow c o6 و مسكتة محكومة اكتر من الكيمار الأصابع لها اماكن مخصصة لها فى اليد
و خطوط بارزة بعرض اليد بلكامل فى الدبشك و الشاسية نفسة و الجميل انها متناسقة بشكل جميل
و على فكرة لونة المطفى يوحاكى الحى عكس اللون السود اللميع . المسدس الى معاية شخصيأ ممتاز ممكن لسبب انة الأصدار القديم مثلأ.
مش عارف بس فى ناس بتشكو من حشر الطلأقات ودة مش عيب المسدس خالص :
انا مش بشتغل فى شركة تسويق البلو سى واللة بس انا جربت انواع كثيرة من المسدسات و عملت رصد لى عيوبهم ..

اية سبب الحشر فى ال blow c o6 "
المسدس الغير مفتوح من المصدر لأ يمكن يحشر حتى لو مع اردأ الطلأقات التركى...
لسبب القطعة التى تعمل على حبس الغاز و ارجاعة مرة اخرى و دئمأ بيكون شكلها مثل الصليب او عبارة عن شريحة بعرض الماسورة
لأكن المسدس المفتوح و سوستتة قوية ممكن يعلق و هنا فى فرق بين الحشر و التعليق اكيد عرفينة الفارق؟
بيقف الفارغ بين الأجزأ و الماسورة دة التعليق اما الحشر ان الفارغ مايخرجش من بيت النار اصلأ
و سبب التعليق الى بيوعرف بى حشر الطلاقات خصوصأ فى مسدس blow c o6 "

طبعأ بسبب تسريب الغاز الناتج عن الانفجار المحكوم فى بيت النار و حلة بيكون فى عمل طبة للطلقات الصوت اضيق من الموجودة ب 0.4mm. .

اما فى المسدس المفتوح من المصدر العدل لضرب البلى الطبة بتكون طويلة حتى بيت النا ر و المهم انها تكون قيسها من الداخل لأبد يكون مظبوط جدأ
لكى تمر منة البلية و فى نفس الوقت يحبس الغاز و لارجاع الأجزأ للتعمير مرة اخرى ميثال عملى
البلية نمرة 2 قطرها mm4.00 الماسورة الداخلية لأبد ان تكون mm4.01 فى ناس بتعملها mm4.5 دة سبب التعليق الى بيوعرف فى البلو سى الحشر و الشخص العادى بيرجع السبب الى المسدس لأكن العيب فى الأصل بيكون فى الماسورة الداخلية او المعروفة بأسم الطبة
ميزة اخرة غير موجودة فى اى مسدس تانى الى فى مسدسات الرش و ال cz الحى طبعأ
تعديل النشينكاة الخلفى و الأمامى لضبط دقة النشا ن

اتمنى اكون افت حضرتك نورت المنتدى اخى الكريم.
اولا اشكر حضرتك على الرد والاهتمام انا سنى 24 سنة امتلك محل منظفات فى حلوان وعايز المسدس السبب الاساسى انى اضرب بية فى اى مناسبة وطبعا هضرب صوت بس لكن طول ما المسدس فى المحل هبقى مركبلة الطبة بتاعة البلى احتياطى لاى ظرف طارق حصل لا قدر اللة تانى حاجة انا من معجبيت الفرات اوى اوى وانشاء اللة ناوى اشترى المسدس دة وكنت عايز حضرتك تقوالى اعملة طبة ازى ومقاستها اية مع العلم زى ما قولتلك قبل كدة ان المسدس مش هيخرج من المحل بالطبة يعنى لو رايح فرح هضرب صوت بس وكمان طبعا لا قدر اللة ممكن اتمسك بية ولا حاجة ويبقى جبت لنفسى مشكلة كبيرة انا اللى خلانى فكرت فى كدة انى انا كدة كدة ناوى اجيب مسدس الفرات دة واخيلة للمناسبات وكنت عايز اجيب حاجة للحماية فى المحل والناس اللى اعرفهم كلهم بيقوالى هات فرد خرطوش وانا بصراحة خايف منة اوى لان الكلام عنة كتير وهنا فى المنتدى الكريم حزرو منة اكتر من مرة دة اللى خلانى اعمل طبة للمسدس اللى هجيبة ويبقى كدة حليت كزا مشكلة واللى حد ما بعد عن المشاكل شكل كيييييييييير وشكرا منك مرة تانية يا باشا
ramadan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links