الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-01-09, 02:23 PM   #1
جعفر
صياد جديد

جعفر مستواه غير معروف
Exclamation سوال لاصحاب الخبرة واهل العزمات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جماعة انا معاى 1300جنيه عايز اشترى بندقية كويسة متكنش صينى ايه احسن بندقية بالسعر ده ويا ريت لو تعرفونى اسعار البنادق المتداولة فى السوق وجزاكم الله خير
جعفر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-01-09, 02:40 PM   #2
مؤنس
صياد جديد

الصورة الرمزية مؤنس

المدينه: امبابة جيزة
مؤنس مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى مؤنس
افتراضي رد: سوال لاصحاب الخبرة واهل العزمات

السلام عيكم اخى الكريم ممكن تشترى بالسعر دة نوريكا اسبورت او كرال تركى نمرة 2والتركى على حد علمى قوية وماثرة اما بالنيبة للنوريكا سبورت هية من البنادق متوسطة القوى سرعة160متر فى الثانية ارجو ان اكون افتك وتقبل مرورى

الله يغضب إن تركت سؤاله ** وبني آدم حين يُسأل يغضبُ
مؤنس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-09, 07:07 PM   #3
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مؤنس مشاهدة المشاركة
السلام عيكم اخى الكريم ممكن تشترى بالسعر دة نوريكا اسبورت او كرال تركى نمرة 2والتركى على حد علمى قوية وماثرة اما بالنيبة للنوريكا سبورت هية من البنادق متوسطة القوى سرعة160متر فى الثانية ارجو ان اكون افتك وتقبل مرورى
كلامك صحيح وسليم 100% أخي العزيز الأستاذ مؤنس الله ينور عليك...بس نصيحتي لأخونا الأستاذ جعفر لو خبرته محدودة ولسه بيتعلم...يشتري النوريكا سبورت...هيا فعلا متوسطة القوة 160م/ث وبصراحة كفاية مش محتاج أكثر بس بندقية دقيقة والناشينكانات بتاعتها فوسفورية وخامتها وإتزانها ممتاز...يتدرب عليها أحسن ألف مرة من التدريب على الكرال...الكرال عايزة واحد خبير وعنده فكرة كويسة ويعرف يتعامل معاها...يعني ممكن تيجي في مرحلة تالية...لكن في الوقت الحالي يتعلم أحسن في النوريكا علشان ما يتعقدش من الكرال...ولعلمك من ضمن مجموعتي النوريكا سبورت...وبصراحة بأتكيف وبأبقي مبسوط بها كثيرا في النيشان...وأنا حتي مسميها الرشيقة...بصراحة بندقية تتحب ونتائجها ممتازة...موجودة عند ميشيل عازر بـ 1250 جنيه...ممكن تفاصل معاه وتوصلها 1200 وتأخذلك كمان علبة أو علبتين رش جامو ماتش العلبة 250 رشة وكروت نيشان كمان...إنت وشطارتك ما تتكسفش...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-09, 07:24 PM   #4
chemist ahmed fathy
صياد متفاعل

الصورة الرمزية chemist ahmed fathy

المدينه: الاسكندريه
chemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى chemist ahmed fathy

مع احترامى لاراء استذتنا الاكبر خبره عنى انا حنصحك نصيحه لوجه الله واتمنى انك تستفيد بيها لو انت بصيت حوليك فى بلدنا حتلاقى كل حاجه تقريبا صينى والصينى مش كله وحش الصينين عندهم حكمه تصنيع من الابره للصاروخ برضه باسعار من الابره للصاروخ بمعنى انهم عندهم اسعار زهيده جدا واسعار منتجات تفوق الخيال انا لما رحت اشترى الاب توب بتاعى فوجئت الى بيبعلى بيقلى انت مستغرب ليه ان كل الاجهزه صينى بص كده للجهاز ده صينى برضه بس عارف سعره بكام وفوجئت بيقلى 16 الف جنيه وفى اتمان اكتر من كده بكتير خلاصه كلامى من كلامك بيقول انك مش حتشترى غير بندقيه واحده نظرا لانك محوش الفلوس دى وتعبان على ما جبتهم فانا من رئى بلاش الكرال ولا اى بندقيه متوسطه المدى واتك على نفسك شويه ولو حتستلف حتى المبلغ الباقى وجيب بام 22 هى صينى بس صينى نضيف جدا وحتعيش معاك بامر الله اما لو جبت اقل من كده حتقول يا رتنى حوشت شويه او كملت على التمن شويه علشان احس بمتعت الصيد الحقيقيه بالهاى باور .
(رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ).
chemist ahmed fathy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-09, 09:00 PM   #5
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

أخي العزيز الكيميائي أحمد فتحي...البندقية البام سواء 21 أو 22 بندقية Professional وليست للتعليم...ثقيلة 4.6 كجم وشديدة عليه وممكن تعقده وتكرهه في الصيد من أولها...من يشتريها ويقتنيها يعرف أنها مدفع شديد وللصيد من مسافات بعيدة...لو صاد بها من قريب بتفرتك الطير أو تسرقه...ويفضل تركيب تليسكوب...وصدقني ها يحس إنها عبء عليه...لكن النوريكا خفيفة ورشيقة وعملية وسهلة الحمل في أي وقت يخرج للصيد يلاقيها بتجري أمامه وتسبقه...يعني تحببه في الصيد...وسرعتها في عيار 5.5 ( نمرة 2 ) 160م/ث سرعة معقولة ولا تعتبر بطيئة وكافية وتؤدي الغرض وهو لن يحتاج أن يصيد أكثر من 20 إلى 30 متر والغالبية هكذا...باين عليك صحتك مساعداك...والله أنا ماسك الخشب...وعيني مش وحشة...بالذات على إللي بأحبهم...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-10, 02:18 AM   #6
ALEXMEDD2008
صياد جديد

المدينه: الاسكندرية
ALEXMEDD2008 مستواه غير معروف

السلام عليكم.من فضلكم انا انا ليا استفسار لو ممكن تساعدوني فية.انا اشتريت ديانا 54 ايركينج من حوالي شهر ونص وبعدين لاحظت ع النت ان المفروض يبقي مكتوب علي البندقية علامة rwsوانا معنديش العلامة دي وكمان في رسمة رش عليها بتدلك علي مكان وضع الرشة فين وكمان زرار الامان مش مكتوب علية علامة sبل مجرد حديد ملتوي.انا نظام t01 ومرسوم عندي فقط علامة السيدة اللي رافعة ايدها بتاعة شركة ديانا ومكتوب صنع في المانيا.كنت عايز اعرف هل دي فعلا اصلية؟وهل في اختلاف ف السرعة او الدقة او المسافة بين ديانا 54 t01 وديانا 54 t05?
ALEXMEDD2008 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-10, 04:36 AM   #7
chemist ahmed fathy
صياد متفاعل

الصورة الرمزية chemist ahmed fathy

المدينه: الاسكندريه
chemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى chemist ahmed fathy

السلام عليكم
طبعا اصليه يا دكتور بس الى مكتوب عليها rws دى متعارفه عند الامريكان اما الى عندك فدى لينا ولدول تنيه كتير لان الامريكان بيقولوا على الاير كنج rws ولو بندقيتك شاكك فيها انها مش اصلى فانا عندى رمسيس نمره واحد اصلى وصناعه مصرى بدون ادنى شك فلو عايز تدينى الى مش اصلى عندك وتاخد الاصلى الى عندى فانا موافق وتدفعلى بس المهم فرق السعر هههههههههه .
(رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ).
chemist ahmed fathy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-10, 12:47 PM   #8
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

أستاذ جعفر
انا اوافق اراء الأخوة الأفاضل الأستاذ جمال consul والأستاذ مؤنس فى اختيارهم للبندقية النوريكا ده لو حضرتك مبتداء وده اول تعامل ليك مع بنادق الصيد.
البنادق الهاى بور عموما يجب التعامل معهم بحرص شديد وتحتاج خبرة للصيد بها واستعمالها على أهداف بعيدة.
انما لو حضرتك صياد قديم وتعاملت مع السلاح قبل كده اشترى الهاى بور سواء الكرال التركى او البام الصينى.
والله الموفق.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-11, 03:10 PM   #9
جعفر
صياد جديد

جعفر مستواه غير معروف

يا جماعة انا مشكور ليكم والله مشكور ليكم كتير لان انتم بجد اهل الخبرة واهل العزمات واتمنى ان يوفقنى الله واياكم للاصلح ومرة تانية شكر ليكم يا احلى صيادين بمصر
بس ليا سوال واحد لابى القنصل حضرتك قولت بندقية نوريكا سبورت مسافتها من 20 ل30 هى مبتجيبش ابعد من كده ولا ده مداها الابعد بس وشكر
غير مقروء 11-01-11, 03:22 PM   #10
جعفر
صياد جديد

جعفر مستواه غير معروف

انا يا جماعة صحيح لسه بتعلم على بندقية صينى بتاعت واحد صاحبى لو اتعلمت عليها كويس ممكن اشترى البام 22 لان انا بجد عايز بندقية شدية وبتجيب بس البندقية دى صينى هل ممكن تبوز بسرعة ولا
غير مقروء 11-01-11, 04:06 PM   #11
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

طبعا مع احترامي لرأي الاخوة الخبراء الموضوع حسب ظروفك لو انت هاتشتري بندقية مرة واحده يبقي توكل علي الله وهات بندقية قوية من أولها يعني كرال تركي وهيا مناسبة للمبلغ اللي قلت عليه أو بام 22 صيني وهيا طبعا مدفع قوي بس هاتزود شويه ولازم تعمل حسابك علي ان وزنها تقيل يعني مع المشي لماسافات طويله دراعك هايتعب من شيلها.
أنما لو مستعد انك تشتري بندقية تاني بعد فترة يبقي هات النوريكا سبورت زي ما قال أستاذ جمال القنصل وبعد فترة تجيب حاجه اقوي
وربنا يوفقك للأفضل.
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-11, 10:03 PM   #12
جعفر
صياد جديد

جعفر مستواه غير معروف

شكرا ليك اخى الصياد المحترم على النصيحة الطيبة دى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
غير مقروء 11-01-15, 02:50 AM   #13
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جعفر مشاهدة المشاركة
يا جماعة انا مشكور ليكم والله مشكور ليكم كتير لان انتم بجد اهل الخبرة واهل العزمات واتمنى ان يوفقنى الله واياكم للاصلح ومرة تانية شكر ليكم يا احلى صيادين بمصر
بس ليا سوال واحد لابى القنصل حضرتك قولت بندقية نوريكا سبورت مسافتها من 20 ل30 هى مبتجيبش ابعد من كده ولا ده مداها الابعد بس وشكر
أخي العزيز الأستاذ جعفر...بارك الله فيك أخي الحبيب...البندقية تجيب مدى أبعد من هذا بالطبع...ما أقصده أن لا أحد و الغالبية لا يصطادون في مدى أكثر من 20 إلى 30 متر...لكن لو ما شاء الله صحتك جيده ونظرك قوي تصيد بها حتي من 50 - 60 متر بالراحه...بندقية خامتها ممتازة وقوتها وسرعتها كما ذكرت من قبل 160م/ث سرعة كافية للصيد وبالذات للمبتدئ...لكن لو أنت تريد بندقية قوية وشديدة ( هاى باور ) البام 22 أو 21 سرعتها 290م/ث وخامتهم بالنسبة للصيني ممتازة ومعمرة ونسخة من الديانا 52 الألماني...ويأتي بعدها الكرال التركي أم دبشك بني بلون الخشب سرعتها 240م/ث...أرجو أن أكون قد أوضحت لك وأفدتك...والإختيار لك...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-16, 01:40 AM   #14
محمد رضا العبد
صياد نشيط

المدينه: قويسنا - منوفيه
محمد رضا العبد مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد رضا العبد

انا رايى انك تجيب نوريكا جت رقم 1 ب 1500
وسرعه جباره
305 م
ومش هتندم

عن تجربه
وتحياتى ليك

]
محمد رضا العبد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-16, 02:40 AM   #15
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى

فين الجت ب1500ج عند مين السعر د يا استاذ رضا .

sponsor links