الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

محدثات الصوت محدثات الصوت.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-08-01, 02:48 PM   #1
michohat
صياد متفاعل

المدينه: الزقازيق
michohat مستواه غير معروف
افتراضي محاولة التوصل لإسباب كسر الطبه

المسدس جاكال ديوال والحمد لله سليم
كنت قولت ان الطبة اللي معايا اتكسرت وانشرخت ودي بعض الصور ليها علشان عاوز اعرف ايه سبب الشرخ لان واحد صديق لي قال انها ممكن تبقي من طلقات البلي ولكني اجمالي طلقات البلي اللى ضربته عليها لا يزيد عن 10 طلقات وده خلال فتره سنه ونص وكمان الكسر والشرخ جاي فى التلت الاخير من الطبه فاظن انه ناتج من الضغط الناتج عن ضرب الطلقه يمكن كان بيهرب وبيدخل فى المسافة بين الماسورة والطبه فاحدث بها التصدعات دي مع اني رابط الطبه للاخر و طرفها واصل لحد اول مكان الطلقة
وفيه ملاحظه كنت بلاحظها كل ما باجي انظف المسدس انه لو كنت ضربت بيه كنت بلاقي جوه الماسورة او حوالين جسم الطبه حاجه زي ما يكون بلاستيك محروق رفيع كده فكونت اعتقاد ان ده من البلاستيك اللي قافل الطلقة من فوق وانه من الحرارة ساح وعمل الخيط الرفيع ده اللي يشبه الخيط الناتج من مسدس السيلكون اللاصق

اللي حصل ده بعد فرح كنت ضربت فيه يجي 25 طلقة تركي من نوع pax علي جاكال ديوال

قبل الفرح كنت منظف المسدس ومزيته و مضبطته

محاوله لتوضيح الشرخ والكسر عن طريق تحديده باللون الابيض؟

عاوز اعرف الكسر ده ناتج من ايه؟
هل من طلق البلي اللي كبسته قبل كده باستخدام منجله ولا ربط الطبه بشده ولا قوه الطلقة ولا ايه
michohat غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-08-02, 01:25 AM   #2
hemi afifi
صياد نشيط

الصورة الرمزية hemi afifi

المدينه: الاسكندريه
hemi afifi مستواه غير معروف
افتراضي رد: محاولة التوصل لإسباب كسر الطبه

انت متأكد ان قطر البلي اللي بتضربه هو قطر الماسوره ؟ علشان دي لو طبه طويله لحد بيت النار و خامتها معقوله بيبقي صعب جدا اللي انت بتقوله ده يحصل , ده تقريبا بسبب ان البلي اللي بتضربه اكبر من الماسوره حاجه بسيطه بس مؤثره او ان الطبه كان فيها رايش غبي حشر البلي و مطلعه بالعافيه و بسببه شرخت الماسوره او ان خامة الماسوره وحشه اوي , اعمل ماسوره من مسمار صلب محترم قطرها الداخلي مناسب لقطر البلي اللي بتضربه و اربطها لحد بيت النار كويس و باذن الله مش حيحصل كده تاني
غير مقروء 12-08-02, 01:39 PM   #3
michohat
صياد متفاعل

متأكد من القطر أه لاني جربت قبل ما اركب البليه ف الطلقة اني اعديها من الماسورة وكانت مناسبة لقطر الماسورة وعدت

عاوز اعرف احتمالات تلف الطبه التلف ده بواسطه البلي المكبوس او الربط الزياده للطبه
وهل ممكن ان الضغط المتولد داخل ماسورة المسدس وانا مركب طبه البلي + طبه الصوت وانا بضرب صوت هل هو كافي انه يسبب التلف ده؟
غير مقروء 12-08-02, 05:04 PM   #4
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

متابع للاهميه
غير مقروء 12-08-03, 03:45 AM   #5
hemi afifi
صياد نشيط

الصورة الرمزية hemi afifi

المدينه: الاسكندريه
hemi afifi مستواه غير معروف

انا اول مره اشوف الكسره دي و شكلها غبي اوي اقولك علي نصيحه فكك من الطبه دي خالص و اعمل واحده من مسمار صلب محترم و اتأكد ان الماسوره من اولها لأخرها وسع واحد و مستقيمه , بالنسبه لسبب الكسر غير مفهوم بس لو دي طبه صلب محترمه و الضغط مهما كان كانت العتله هي اللي حتتكسر قبل الماسوره بسبب الرجع الزياده و لو كان اصلا في رجع زياده المسدس ده مكانش حيرمي فارغ من الاساس كانت العتله حتروح و تيجي بسرعه و حتحشر الفارغ بس تقريبا الطبه دي كان فيها عيب و مش مظبوطه المهم خدت الشر و راحت و اعمل واحده من مسمار صلب محترم المره دي و اكد علي الخراط انها تبقي كلها وسع واحد و مستقيمه و ربنا يكرمك
غير مقروء 12-08-03, 07:22 AM   #6
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

شكلها كده ياصديقي ان الطبه نفسها خامتها وسمكها مش محمل وقوي زي طبب ناس بتبيعها هنا

حاول تغير الطبه وشوف المسدس نفسه حيعمل نفس الحركه مع الطبه الجديده ولالا؟؟
غير مقروء 12-08-04, 12:20 PM   #7
michohat
صياد متفاعل

الطبه المفروض انها من خامه محترمه وعرفش خامتها ايه لاني مش مصنعها
كنت قرأت ان تنكيل الطبه له عامل فى تقليل نسبه تأكلها فهل عند عمل طبه اخري اراعي انها تكون متنكله
وسبب عمل الموضوع هو الوقوف علي الاسباب الممكنه لحدوث الكسر بهذا الشكل للطبه حتي لا يكون السبب سوء الاستخدام مني
غير مقروء 12-08-04, 08:07 PM   #8
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى

السلأم عليكم مكاوى مهندس ميكانيكا اعمل الطبة و بعد ماتتعمل سحنة على درجة حرارة علية و اطفيهافى الجاز و هتكون صلب ممتاز ان شاء اللة
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-04, 08:18 PM   #9
michohat
صياد متفاعل

شكرا استاذ مكاوي
بس انا عاوز اعرف ارجع للشخص اللى اشتريت منه الطبه علشان الطبه فيها عيب ولا سبب الكسر مني؟
لان الشخص اللي اشتريتها منه قال لي اجيبها له يغيرها لي وانا عاوز اعرف احسن اكون بظلمه
هل الكسر ده ممكن يكون نتيجه سوء استخدام مني علماً بان اجمالي ما ضربته عليها من بلي طول سنه ونص لا يتعدى 10 طلقات بلي و اللي حصل ده حصل بعد ما ضربت بيها حوالي 25 طلقة صوت وانا مركب طبه البلي وفوقها طبه الصوت
هل الغلطه من سوء استخدام او حاجه من ناحيتي؟
غير مقروء 12-08-04, 09:13 PM   #10
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة
شكرا استاذ مكاوي
بس انا عاوز اعرف ارجع للشخص اللى اشتريت منه الطبه علشان الطبه فيها عيب ولا سبب الكسر مني؟
لان الشخص اللي اشتريتها منه قال لي اجيبها له يغيرها لي وانا عاوز اعرف احسن اكون بظلمه
هل الكسر ده ممكن يكون نتيجه سوء استخدام مني علماً بان اجمالي ما ضربته عليها من بلي طول سنه ونص لا يتعدى 10 طلقات بلي و اللي حصل ده حصل بعد ما ضربت بيها حوالي 25 طلقة صوت وانا مركب طبه البلي وفوقها طبه الصوت
هل الغلطه من سوء استخدام او حاجه من ناحيتي؟
السلأم عليكم استازى العزيز باين فى الصورة الملحقة ان لحمية الطبة يعنى سمكها ضعيف جدأ بسبب خرط المسمار زيادة عن الأزم انصحك بحاجة انا عملتها وريحت نفسى كمل القلأوظ حتى اقرب نفطة من بيت النار و اعمل طبة مش مخروطة من الخارج بس تكون مخروطة من الداخل و الثقب يكون mm4.01 بضبط و مسلوبة من ناحية بيت النار و سخنها حتى يتحول لونها الى احمر و اطفيها فى مادة الجاز او ماء بارد و انساها :
السبب ضعف لحمية الطبة و دة قلة خبرة من الخراط و شكرا
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-08-31, 03:19 PM   #11
omedo
صياد جديد

omedo مستواه غير معروف

يا جماعه الراجل بيقول مركب طبه البلي ومركب وراها طبه الصوت ازاااااي؟ ماهو فتحه طبه الصوت ضيقه او وده اللي سبب كسر الطبه الطويله طبعا
omedo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links