1. youtube
  2. new
الإعلانات
الإعلانات

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما رايك في هذا القسم
ممتاذ 5 100.00%
جيد 0 0%
إستطلاع متعدد الإختيارات. المصوتون: 5. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

موضوع مغلق
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 08-03-06, 09:02 PM
moustafa_hunter moustafa_hunter غير متواجد حالياً
صياد متفاعل

المدينه: مصر
moustafa_hunter مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى moustafa_hunter
افتراضي اى مساعدة

يا جماعة اى حد عايز اى مساعدة بخصوص اى نوع من انواع بنادق ضغط الهواء اى نوع او حتى مسدسات الرش والمناظير والاكسوارات كمان يكتب استفسارة وانا على طول هرد علية وديلة احسن اجابة ونصيحة.

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-05-15 الساعة 10:44 PM

غير مقروء 08-03-06, 09:19 PM   #2
cf 20
صياد جديد

cf 20 مستواه غير معروف cf 20 غير متواجد حالياً

انا متشكر علي المنتدي الجميل ده الي سمحلي بالاشتراك فيه والتعبير عن الصيد الي انا مدمنه جدا وبصراحه ده المنتدي الوحيد الي انا لقيته في مصر بيتكلم عن الصيد عشان كده انا متحمس قوي انا عندي استفسار عن بندقيه نفسي اشتريها من مصر من عند فتح اللله ومركتها gamo 1250 ارجو سرعه الرد يا مصطفي

غير مقروء 08-03-07, 12:41 AM   #3
moustafa_hunter
صياد متفاعل

moustafa_hunter مستواه غير معروف moustafa_hunter غير متواجد حالياً

Hunter 1250 Hurricane - .177Cal 1250ft/sec .22cal 920ft/sec

Single shot, Break barrel - single cocking system, Automatic cocking safety system, Cocking effort: 58 lbs. Barrel - precision rifled steel, Accuracy 0.20" groups at 30 yards (center to center) Trigger: 2 stage. Manual safety, Weight - 9 lbs, Length - 48.5", Muzzle break: doubles as a handle for cocking, Trigger pull - 2.64 lbs Rear sight - adjustable micrometric for both windage and elevation. Steel with choice of 4 notch shapes Stock - fine selected grade of beech hardwood, Butt plate: ventilated rubber for recoil absorption, Cheekpiece - raised Montecarlo Checkering - laser carved.
لقد احسنت اختيار بندقية GAMO 1250 انها تعتبر اقوى بندقية ضغط هواء لشركة GAMO وهى صناعة اسبانية سرعتها 900 قدم فى الثانية عيار 22 اى نمرة 2 و 1250 قدم فى الثانية عيار 177 اى نمرة 1 وخلى بالك انت مش هتقدر تستفيد من قوة البندقية الا اذا استخدمت طلق او رش من الوزن التقيل على شان KINETIC ENERGY (الطاقة الحركية) بتاع الطلق يزيد على شان كل ما تكون الطلقة اخف كل ما يكون ارتتطمها بالهوى اقوى كل ما يكون مداها ققصر دة من جانب القوى, يسلام بقى لو ركبت منظار اذا عرفت تجيبوا هتحصل على اشد دقة للبندقية على بعد 30 يردا ممكن تضرب 5 طلق على حجم 0.20 بوصة وعلى فكرة تعمير البندقية دى صعب جدا محتاجة قوى شوية والامان بتاع البندقية دى ممتاز قدام الزناد على طول والدبشك بتاع البندقية دى على نقوش عند مسكة اليد وفيها MUZZLE BREAK على شان يسهل تعمير البندقية.
البندقية GAMO 1250 سعرها فى مصر ب 3500 جنية اى ما يعادل 1800 ريال وسعرها فى كندا 575 دولار وفى امريكة 450 دولار.
وفى النهاية

اتمنى لك التوفيق فى عملية الشراء

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-03-19 الساعة 10:26 PM.

غير مقروء 08-03-07, 06:10 PM   #4
moustafa_hunter
صياد متفاعل

اى حدعايز يستفسر عن حاجة يقول وانا اجاوب علية

غير مقروء 08-03-07, 09:46 PM   #5
عاصــم الشبراوينــي
صياد متقدم
الصورة الرمزية عاصــم الشبراوينــي

عاصــم الشبراوينــي مستواه غير معروف عاصــم الشبراوينــي غير متواجد حالياً

فعلا شكرا ليك علي المعلومات الجميله دي انا فعلا فرحان وحاسس ان دي المشاركه الفعاله فعلا وعلي فكره ارجو منك زياده التميز

التوقيع:
hamdallah_81@hotmail.com

غير مقروء 08-03-08, 09:27 AM   #6
moustafa_hunter
صياد متفاعل

لا شكر على واجب احنا لازم نوقف كلنا ايد واحدة ونمى الموقع المصرى دة .

غير مقروء 08-03-14, 11:03 AM   #7
عاصــم الشبراوينــي
صياد متقدم

بعد اذنك يا مصطفي كان في عضو جديد ليه استفسار بس كتبه في قسم الاسلحه وده عنوان الرابط الي كاتب فيه الموضوع ده
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=379
يا ريت تفيده لانه طالب سرعه الرد

التوقيع:
hamdallah_81@hotmail.com

غير مقروء 08-03-14, 04:42 PM   #8
moustafa_hunter
صياد متفاعل

البندقية "رمسيس" هى البندقية الوحيدة تقريبا الى صناعة مصرية,و بالنسبة لقيمتها فى السوق فهى اردئ (اسوئ ) نوع,و تقريبا مفيش منها بيتباع جديد,و تقريبا هى مع معظم الصيدين المصريين وانا هقولك انا لية من وجهة نظرى انها اردئ (اسوئ) نوع :
اولا(القوة):بالنسبة لرمسيس نمرة 1 السرعة القصوى 600 قدم فى الثانية ودى قضعف سرعة تقريبا.
ثانيا(الوزن):وزن البندقية الرمسيس تقريبا خفيف جدا 2 كيلو,ودة بيديك ثبات ققل وانت عنيك على الهدف.
ثالثا(الدبشك):خشبة البندقية الرمسيس مصنوعة من خشب عادى (ردئ) مطلى او مدهون بالورنيش او الميع ودة مبيديش اى تعبير للجمال فى البندقية.
رابعا(الزناد):موئثر او حساس الزناد (الى بيفلت السوستة بعد التعمير) قوى جدا,ودة بالتالى يخلى البندقية تتهز منك وانت بتصوب على الهدف.
خامسا(رد الفعل):رد الفعل بتاع البندقية الرمسيس قوى جدا ودة بردة هيخلى البندقية تتهز منك وانت بتصوب على الهدف.
سادسا(المصورة):مصورة البندقية الرمسيس من النوع الردئ جدا يدوب فترة بسيطة وهتلاقيها صدت (صدأ) والمصورة مفهاش القضيب الى بيركب علية قعدة المنظار.
سابعا(النشان والدبانة):وانا بكدة جيت لاهم نقطة اولا الدبانة ممكن تتاثر بققل صدمة علشان هى مصنوعة من البلاستك وبكرة النشان (الى بتظبط النشان) ممكن تدور منك بسهولة وتتطر تظبط البندقية من اول وجديد او البلية الى ورى البكرة الافقية ممكن تقع من مكنها بسهولة وسعتها تتطر تجيب نشان تانى ب 30 جنية وعلى الفكرة الدبانة بتاعت البندقية الرمسيس ب 15 جنية .
وبالنسبة للمركات المشابهة ليها على ما اظن مركة وحدة بس وهى Bam او البندقية الصينى وتقريبا سعرها 300 جنية وعلى فكرة الصين قامت بتقليد الكثير من البنادق من الفئة العالية ,بس خلى بالك فى اللاول وفى الاخر دى صناعة صينى.
وفى النهاية اتمنى انى اكون مكرهتكش فى البندقية لاكن انا قلتلك كل الجوانب السلبية وتقريبا مفهاش ولا جانب ايجابى الا انها بندقية ورخيصة .

التعديل الأخير تم بواسطة moustafa_hunter ; 08-03-15 الساعة 09:26 AM.

غير مقروء 08-03-18, 01:53 PM   #9
عاصــم الشبراوينــي
صياد متقدم

كنت عايز اسالك يا مصطفي هل الصحيح الطلق ممكن لو وحش يبوظ البندقيه

التوقيع:
hamdallah_81@hotmail.com

غير مقروء 08-03-18, 02:06 PM   #10
msgm
صياد متقدم
الصورة الرمزية msgm

msgm مستواه غير معروف msgm غير متواجد حالياً

أنا رأيي .. أن الطلق ممكن يبوظ حزوز السبطانة
طيب قولي أنت إيه الفرق بين الطلق الي بيتصنع في مصر الي ال 500 منه ب 30 جنيه ... و الألماني ال 500 منه ب 80 جنيه
أولا من حيث الورن .. الألماني أتقل . و ده بيدي طاقه للمقذوف

لألماني طري جدا .. بيتشكل أثناء الإطلاق على شكل حزوز الماسورة .. .

بيخليها تلف أثناء الخروج .. و ده كمان من أهم العوامل الوءثرة .

أما المصري " إبقى قابلني " .. صلد جدا . و مابياخدش شكل الحزوز الي في السبطانة و ممكن يكون فيه شوائب تؤدي لخدش السبطانة من الداخل و وزنه خفيف .. مافيهوش مدى وبعدين لما بيطلع من البندقيه بينحرف عن الهدفعشان خفيف الوزن

والألماني لو لمسته بصوابعك حتحس أنه في بودره خفيفه جدا تلاحظها بصعوبة ...دي عامل مهم لحفظ الرشة من العوامل الخارجية الي ممكن تأشر عليها لو إتركنت لفترة طويله . وعامل تزييت ذاتي للطلقة أثناء جريانها في الماسورة .

أتمنى أكون وفيت وكفيت ,, آسف على القصور

محمد سيد

موضوع مغلق

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم