الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-08-23, 02:45 PM   #1
michohat
صياد متفاعل

المدينه: الزقازيق
michohat مستواه غير معروف
افتراضي ليه السلاح حلم للمصريين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عاوز افضفض معاكم بخواطر عندي بخصوص تحكمات الدولة فى اقتناء السلاح

ليه خطوات اقتناء سلاح صعبه كده فى البلد
ليه مش تكون رخصه السلاح زي رخصه قياده العربيات من حق من يطلبها
طبعا كلنا عارفين كل العراقيل انك لازم يبقي عندك مبررات واملاك بكذا و اشتراطات
طب انا عايز اشيل سلاح وابقي مسئول عن سلاح ليه ياحكومه تمنعيني مع اني لائق طبياً وجسمانياً ونفسياً ما ممكن لو عاوز اشيل اشيل من غير رخصه بمبدأ الممنوع مرغوب
ولو ربنا كرمنا بالوساطه وبالمعارف طلع التصريح ايه الاسعار الخزعبليه دي معقول الشرعي اغلى من المخالف

وبعد ده اسمع انك بتحاسبني عن عدد الطلقات اللي بستعملها في السنه ( ليك فيها دي ايه) ما تحاسبني على الهوا الكيلومترات اللى السلاح مشيها معايا كمان

وفى الاخر لما اموت تقول نرجع المسدس طب فرضا ان المسدس له قيمه عند اولادي و مثلا اعوذ بالله اكون عرفت فى حياتي اني اشتري مسدس جميل بالاسعار الخزعبليه بتاعتكم دي ليه مش يتنقل لاحد الورثة ده بفرض انكم لا قدر الله بتسهلوا اجراءات التراخيص بدل ما يتباع باي ثمن

طب انا دلوقتي مش معايا الامكانيات اللي تحقق لي ده كله وحبي للسلاح موجود
نوادي الرماية مش منتشرة ليه وليه اشتراكتها بالشكل ده

من اللي اعرفه ان فيه ناس اعراب مصريين في بعض المناطق بيعدوا علي كماين بعربياتهم المتفيمه سوبر دارك ومش عليها نمر كمان ولا حد يوقفهم ولايقدروا ومعروف ان مفيش حد منهم بيمشي من غير سلاح

هنرجع نقول لو عملنا كده هيبقي الشوارع حمامات دم
طب ليه نفترض اسوأ حاجه
مش لو سهلتوا الترخيص ايوه هيكون في اقبال و الترخيص لازم معاه دورات تدريبية والمتقدم يعديها بتقديرات ( ممكن هنا يكون شبهه فساد وواسطه)
وتغلظوا عقوبة السلاح المخالف
وتشغلوا المصانع بتاعكم و تخلوا فلوس البلد فيها

شكلي بحلم صح؟
معلش مخنوق من الحال وقول افضفض معاكم
michohat غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-08-23, 03:02 PM   #2
أحمد عطاالله إبراهيم
صياد قديم

الصورة الرمزية أحمد عطاالله إبراهيم

المدينه: الإسكندرية
أحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيدهأحمد عطاالله إبراهيم لديه مشاركات جيده
افتراضي رد: ليه السلاح حلم للمصريين

معلش يا باشا .. هوا ده حال البلد ومش هيتعدل الا بمعجزة ..
غير مقروء 12-08-23, 03:15 PM   #3
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

والحال من بعضه ياصاحبي

ده همي وهمك واحد يا باشا
غير مقروء 12-08-24, 02:55 AM   #4
بوبس
صياد متفاعل

الصورة الرمزية بوبس

بوبس نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )

كلنا نفسنا نمتلك سلاح بغرض الدفاع عن النفس بردوه صدقنى بس ما باليد حيلة
لما قالو عم مرسى مشا الحرامية المشير وعنان قلنا الدنيا هتبقى زى الفل طلعت بصل زى ماهى
بوبس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 02:59 AM   #5
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى

تعرف تقول الجملة دى ورايا يبقى انته اكيد اكيد فى مصر دى الاجابة معلش اما كناش احنا نستحمل مصر مين يستحملها امريكا ده قدر العظماء
غير مقروء 12-08-24, 03:40 AM   #6
hamoda1991
صياد متفاعل

الصورة الرمزية hamoda1991

hamoda1991 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hamoda1991

كلامك فعلا صح
انا واحد من الناس نفسى ارخص سلاح ومقدرش طبعا لانى فى افراد من عائلتى الكبيره عليهم قواضى
ومتطر انى اشيل اسلحه غير مرخصه
ولكنى مش بستعملها فى المشى
.
لا اله الا الله محمد رسول الله
hamoda1991 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 04:03 AM   #7
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

بص حضرتك الفكرة و ما فيها مش ف السلاح .. الفكرة و مربط الفرص ف الاشخاص هتقولي ازاي .. اقولك واشرحلك كمان . بص يا سيدي

الاشخاص و مدار 30 سنة اتنوعوا ب اخلاقهم و افكارهم ف ظهر كتير بلطجية و كتير اصحاب افكار متعصبة متعطشة لجر الشكل لاتفة الاسباب و كمان عدم احترام الغير و عد القناعة و انعدام الاصول و الاخلاق و زيادة العظمة والكبرياء و دة يتمثل ف حياتك وحياتك ف الامثلة الاتية .
واحد ماشي مخالف ف الشارع قام اتخانق مع اللي ماشي صح مع انة غلطان
واحد عاكس واحدة ف الشارع قامت خناقة
واحد قتل بهدف السرقة و غيرة ب هدف الطار و ال خ الخ
واحد قتل واحد ف الشارع عشان اتخانقوا لسبب تافة ف ازاي يكلموا كدة هو مش عارف هو ابن مين
و هكذا دواليك .. ف لو الحكومة سهلت استخراج التراخيص هتلاقي كل الناس شايلة سلاح و كل الناس بتستخدمة و تقتل ف بعضها الا ما رحم ربك زي و زيك و زي ناس كتير ف المنتدي محترمين و ولاد ناس و هدفهم الحماية فقط ولا بيجروا شكل و بتوع خناقات

ابسط مثال امريكا .. امريكا مسهلة عملية الاتجار و الاقتناء بصورة مبالغ فيها لدرجة انك ممكن تلاقي واحد مقتني مدفع رشاش عيار ثقيل ف البيت و قناصات بتتباع عادي و ف المحلات الامريكية كل انواع الرشاشات و القناصات و المدافع الرشاشة يعني من اول اللبس المموة لحد الطلقة العيار التقيل ف المقابل شوف كمية العصابات المسلحة اللي هناك و اعمال القتل و التخريب اللي علي سبيل المثال ف مدينة شيكاغو .. الشوارع بتفضي من بعد الساعة 10 تقريبا

اتمني تكون وجهة نظري وصلت .. و انا واحد زيكم بالظبط نفسي اقتني سلاح للحماية والهواية لكن دة وضعنا

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 09:05 AM   #8
محمد خلف
مشرف قسم الصيد البرى

المدينه: بورسعيد
محمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد خلف

انا اتمنى طبعا اني اشيل سلاح حي مترخص و اني امشي قانوني
بس المش مترخص ارخص بكتير و ناس كتير شايلاه
انا دلوقت ببات في المحل بتاعنا عشان المحلات بتتسرق
بخلي معايا الصوت وشكينه عشان لو المحل اتفسخ عليا
تفتكرو لو الي فسخ المحل اتنين ثلاثه باوالي هعمل انا ايه ظ
انا عن نفسي مش هموت لوحدي وعليا و على اعدائي
محمد خلف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 08:40 PM   #9
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

ممكن توضح اكثر موضوع عدد الطلقات خلال السنة وكام طلقة وكيفية السيطرة ان المرخص له سلاح لا يستعمل اكثر من هذا .. يعى توضيح النقطة دى بالكامل وشكرا
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 10:03 PM   #10
michohat
صياد متفاعل

كنت سمعت من محل الاسلحه الوحيد عندنا ان الرخصه الواحده ليها عدد طلقات تنصرف له فى السنه
وعلشان المعلومه مش متأكد منها كاتب اني سمعت
غير مقروء 12-08-24, 10:11 PM   #11
michohat
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
بص حضرتك الفكرة و ما فيها مش ف السلاح .. الفكرة و مربط الفرص ف الاشخاص هتقولي ازاي .. اقولك واشرحلك كمان . بص يا سيدي

الاشخاص و مدار 30 سنة اتنوعوا ب اخلاقهم و افكارهم ف ظهر كتير بلطجية و كتير اصحاب افكار متعصبة متعطشة لجر الشكل لاتفة الاسباب و كمان عدم احترام الغير و عد القناعة و انعدام الاصول و الاخلاق و زيادة العظمة والكبرياء و دة يتمثل ف حياتك وحياتك ف الامثلة الاتية .
واحد قتل واحد ف الشارع عشان اتخانقوا لسبب تافة ف ازاي يكلموا كدة هو مش عارف هو ابن مين
و هكذا دواليك .. ف لو الحكومة سهلت استخراج التراخيص هتلاقي كل الناس شايلة سلاح و كل الناس بتستخدمة و تقتل ف بعضها الا ما رحم ربك زي و زيك و زي ناس كتير ف المنتدي محترمين و ولاد ناس و هدفهم الحماية فقط ولا بيجروا شكل و بتوع خناقات

ابسط مثال امريكا .. امريكا مسهلة عملية الاتجار و الاقتناء بصورة مبالغ فيها لدرجة انك ممكن تلاقي واحد مقتني مدفع رشاش عيار ثقيل ف البيت و قناصات بتتباع عادي و ف المحلات الامريكية كل انواع الرشاشات و القناصات و المدافع الرشاشة يعني من اول اللبس المموة لحد الطلقة العيار التقيل ف المقابل شوف كمية العصابات المسلحة اللي هناك و اعمال القتل و التخريب اللي علي سبيل المثال ف مدينة شيكاغو .. الشوارع بتفضي من بعد الساعة 10 تقريبا

اتمني تكون وجهة نظري وصلت .. و انا واحد زيكم بالظبط نفسي اقتني سلاح للحماية والهواية لكن دة وضعنا
طب ليه بنفترض الوضع السئ دايما
بس ماشي
الرخصه تبقي متاحه للي عاوزها و زي رخصه القياده في اشتراطات معينه تحكم الاستخدام ان تم تسجيل المخالفة عدد مرات تسحب الرخصه ولا تجدد

مثال ان الناس اللى بتتخانق فى الشوارع ما برضه حصل ومن غير اسلحه ناس دخلت فى عربيات بعض عند وكملت سكتها ومشيت
وممكن باقرب حاجه لايده تبقى سلاح بس لو السلاح اللي معاه مرخص باسمه وعارف ان لو حصل منه تجاوز هيتسجل عليه ويبقى في ملف الرخصه اكيد هيفكر ميت مره

ليه حكومتنا محسسانا انها هتدينا حته من القنبله الذرية
ده السلاح (المبارزة وخلافه) من ايام الجزيرة العربية ومن زمان و مكنش بيت يخلى من سيف لصاحب البيت
السلاح جزء من التاريخ وكمان جزء من الثقافه ولازم نرجع نفكر نفسنا ونتعلم ثقافة حمل السلاح والالمام بالمهارات اللازمه
ولا الحكومه عاوزه علاقتنا بالسلاح تبقى في البلاي ستيشن بس
غير مقروء 12-08-24, 10:20 PM   #12
sniperwolf500
صياد نشيط

الصورة الرمزية sniperwolf500

المدينه: Alexandria
sniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _SAIKO_ مشاهدة المشاركة

طب وفيها ايه ... صراحة مقارنتك ظالمة جدا جدا ... اولا في ولايات بيتبيع بالترخيص و التسجيل
عدا تكساس و نيفادا تسجيل فقط والغالب غير مسجل -- ولايات اطلاق النار The states of shooting

اولا دول 300 مليون نسمة فحجم الجريمة عندنا اقل بكتير طبيعي

الجريمة المنظمة هناك مابتشتريش من المحلات بتشتري من السوق السوداء لتجنب التسجيل

في اسلحة مجرم بيعها فعلا ... وجميع انواع الطلقات الخارقة للدروع

بيقفلو من الساعة 10 طبعا وعاوز الصراحة هما الي صح واحنا الي متخلفين مع الاسف ده مش شطارة ان احنا بنفضل شغاليين لحد الصبح

الناس يومها هناك بيبتدي الساعة 530 الصبح يوميا

فطار - رياضة - الشغل - مدرسة - كلية يرجع الساعة 3 يمارس حياته وهواياته والعشاء الساعة 8 الماتشات الساعة 9 الساعة 10 او 11 بيكونو فالسرير

ده عيب عندنا مش ميزة .. والي يقولك اصل الليل عندهم خطر ... خطر علشان الناس بتنام بادري

واحنا عندنا كدة في مناطق فمصر كتير اوي ومحترمة تخاف تمشي فيها بعد الساعة 11 بالكتير اوي علشان ضلمة

خد صدمة عمرك ... كل الدول الأوروبية و امريكا مفيهاش عدد عمدان النور الي عندنا وكل الطرق السريعة من غير اضاءة وتعتمد علي الكات ايز ... زي طريق مصر اسكندرية الجديد ماهو ماعمول الحارات والطريق متحدد بالكات أيز

ومعظم الطرقات مفيهاش اضاءة بعواميد النور لان بيوتهم عبارة عن فيلات زي مابنقول

عندهم جريمة منظمة لان امريكا نشات علي المجرمين وظلت تستورد مجرمين حتي 1950 من اوروبا وافريقيا

احنا الجريمة عندنا مملة وغبية

قواعد بيانات منتجي الأسلحة متوفرة والتسجيل واجب وفوري في كل الولايات من اكثر من 8 سنوات

وبصمات الاسلحة المباعة فالسوق موجودة داخل قاعدة البيانات منذ أكثر من 5 سنوات يعني الي حيعمل حاجة بسلاحة بصمة السلاح علي المقذوف حتجيبه من قفاه

الرشاشات والحاجات التقيلة تباع بتراخيص كاملة تصل اجراءاتها لمدة 5 ايام
ولها شروط فالإستخدام وأماكن مخصصة لاستخدامها

عندهم نظام مش عندنا فلا تقارن بيهم وبينا

الي بيقف يتخانق في اشارة بيجي الشرطي ياخدة لمقر الشرطة وبيتحجز ويدفع غرامة لاتقل عن 500 دولار ده غير لو اتكررت ممكن تصل العقوبة ل 10000 وحرمان من استخراج رخصة من الولاية مدي الحياة

كله بعقابه يامعلم

ايام بوش الابن ثارت الدنيا ايام حادثة فمدرسة لسحب تراخيص ووقف انتاج السلاح ... عارف عضو فالكونجرس قال لانستطيع أن نأخذ السلاح من المواطن العادي ... لأن ذلك سيخل بالتوازن بين الافراد العاديين والشرطة المسلحة

علشان كدة لازم قبل لما يدخل يعلن عن نفسه ... ويستخدم سارينة والاضاءة علشان ميضربش عليه نار بدون قصد ... واحد ولاقيته واقف فالجنينة بيتسحب حتسال ده ضابط ولا لأ ... حتضرب بعدين تسأل
sniperwolf500 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-24, 10:28 PM   #13
sniperwolf500
صياد نشيط

sniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيده

الي عاوز يقتل بهدف السرقة مفيش حاجة حتمنعة ماهو ممكن يخنقو و يطعنو ويسممو الضحايا ... مجتش علي المسدس الي هو عدو الحرامي الأول ونقول هي دي الي حتقلل الجريمة

اسرائيل لا يوجد طفل صغير لا يمتلك ام كاربين فالبيت والبيت الواحد ممكن تلاقي في 3 آلي علي الأقل وبنادق قنص وخرطوش وكل الي نفسك فيه
غير مقروء 12-08-24, 11:00 PM   #14
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

حضرتك الفكرة ان الشعب هنا لو الامر بقي سهل علية ان يستخرج سلاح حي . هل هيستخدمة صح .. عندك ملايين من الناس ممكن يصلحون ل حمل سلاح حي .. هل لو الامور بقت اسهل هل تضمن ان الناس تتصرف صح و مش تأذي نفسها ؟ !!

هناك هما بيعانوا من مشكلة الاقتناء السهل للسلاح ..

دة كل اللي انا عاوز اوضحة لا اكثر و لا اقل .. و انا مبسوط بتبادل الاراء .. و نحقق فايدة للكل

تقبلوا مروري

غير مقروء 12-08-24, 11:14 PM   #15
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

و شيء تاني بعد اذنكم هناك ف امريكا زي ما قال اخويا سنايبر سهل يجيبوا الشخص لو معاة سلاح .. طب هنا ف مصر هل سهل ؟

هل احنا عندنا من الكفاءة و التكنولوجيا الامنية زي امريكا عشان لما يحصل حاجة نلحق نلمها ؟ و نسيطر عليها

الحكومة اعتقد سهلت علي نفسها و صعبت علينا و مع ذلك الناس بتقتني بس ب صعوبة شديدة ..

الامنية اللي بتمناها ان الامور تتغير و اننا نقدر نقتني السلاح بحرية و الناس يبقي عندهم وعي اكتر و الاهم من كدة ان الناس تعرف السلاح صديق مش عدو لان كتير من الناس بتخاف من السلاح و بمجرد ما يعرفوا اني معايا مسدس حتي لو صوت يقولولي لية السكة دي يا بني .. نفسي الناس تتوعي اكتر و تعرف ان السلاح صديق لحاملة و هو المنقذ لحاملة لو حصل موقف لاقدر الله حياة او موت

تشرفت بالنقاش معاكم - ميشو و سنايبر -

تقبلوا مروري

غير مقروء 12-08-24, 11:16 PM   #16
michohat
صياد متفاعل

سعيد جدا بكل الاراء والنقاشات الهادفه دي ويا ريت لو نعرف نبلور الافكار دي ونبعتها للجنه كتابه الدستور

انا متخيل ان لو انتشرت ثقافه حمل السلاح بين الناس و تسهيل التراخيص
اول حاجه السلاح سعره هيقل جامد لان ممكن وان بشتري مفيش حاجه تعجبني عند التاجر او السعر عالي فنستورد او نعتمد علي انتاج مسدسات حلوان وطبعا نسعي نقدم ليهم ملاحظتنا علشان يطوروا منه وبدل الفلوس ماتطلع بره مصر تبقي فى الدوله نفسها ونشتري انتاج الدوله ( لو سعره معقول لامكانياته )
واحنا صغيرين كنا بنبص ازاي لاي حد بيسوق عربية وكان نفسنا نبقى مكانه
دلوقت بعد ما تحقق الشروط وكبرنا و اخدنا الرخصه زهقنا من السواقة
فاعتقد ان المثال ده هيكون نفس حال رخصه السلاح

واتمنى ان الرئيس يهتم بتسهيل ممارسه رياضات السلاح فى المحافظات وتيسيره للشباب واعتقد انه هيكون مجال يشد انتباهم وجهدهم ووقتهم الفاضي
غير مقروء 12-08-24, 11:21 PM   #17
michohat
صياد متفاعل

اقتباس:
و شيء تاني بعد اذنكم هناك ف امريكا زي ما قال اخويا سنايبر سهل يجيبوا الشخص لو معاة سلاح .. طب هنا ف مصر هل سهل ؟

هل احنا عندنا من الكفاءة و التكنولوجيا الامنية زي امريكا عشان لما يحصل حاجة نلحق نلمها ؟ و نسيطر عليها

الحكومة اعتقد سهلت علي نفسها و صعبت علينا و مع ذلك الناس بتقتني بس ب صعوبة شديدة ..

الامنية اللي بتمناها ان الامور تتغير و اننا نقدر نقتني السلاح بحرية و الناس يبقي عندهم وعي اكتر و الاهم من كدة ان الناس تعرف السلاح صديق مش عدو لان كتير من الناس بتخاف من السلاح و بمجرد ما يعرفوا اني معايا مسدس حتي لو صوت يقولولي لية السكة دي يا بني .. نفسي الناس تتوعي اكتر و تعرف ان السلاح صديق لحاملة و هو المنقذ لحاملة لو حصل موقف لاقدر الله حياة او موت

تشرفت بالنقاش معاكم - ميشو و سنايبر -

تقبلوا مروري
رأيك صح
بس برضه الحكومه هيا مسهلاها علي نفسها ومصعبه علينا مفيش اعتراض بس فى نفس الوقت تحارب السلاح الغير شرعي بقوه مش تكون عارفه اماكنهم وتسيبهم شغالين تحت سمعهم وبصرهم
كان زمان التثبيت فى الشوارع بالشوم وبجزوع الاشجار دلوقتي بقى بالألي وساعات بالتقيل
غير مقروء 12-08-24, 11:23 PM   #18
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

بالظبط كلامك و مش هنعطي فرصة للمستورد انة يتحكم فينا و يدينا اسلحة مش مطابقة للمواصفات مثلا او يدينا الانواع اللي علي مزاجة

و فعلا هيشد انتباة كتير من الشباب بدل الوقفة عالنواصي و كمان يكون نوادي لممارسة الرماية بكل انواعها لاني بصراحة حزنت لما شوفت بطولات الرماية ف الالعاب الاولمبية و مفيش حد من دول عربية موجود ينافس و احنا المسلمين اللي معروف عنا زمان بالرماية و نبقي بالحال دة .. حاجة محزنة بجد

غير مقروء 12-08-24, 11:23 PM   #19
احمد نصر
صياد نشيط

الصورة الرمزية احمد نصر

المدينه: المحله الكبرى
احمد نصر في بداية الطريقاحمد نصر في بداية الطريقاحمد نصر في بداية الطريقاحمد نصر في بداية الطريقاحمد نصر في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى احمد نصر

هى المشكله مش مشكله اننا مش هنعرف نستخدمه او اننا نخاف من غباء الأخر
التعسف فى قوانين التراخيص هى للمحترم فقط لأن البلطجى كدا كدا معاه سلاح
حتى لو التراخيص بقت سهله مش هيرخص لان هيخاف من تحديد مساره
ولكن تخيل لو الناس العاديه معاه تراخيص والدنيا بقت سهله
وحصل موقف بسيط مثلا ان جماعه بلطجيه ثبتوا اتوبيس هيبقى موجود اكتر من عشره معاهم سلاح مرخص

انما دلوقتى انت لو معاك سلاح شمال او بلى وهجم عليك بلطجى بمطوه وضربته فى رجله ..هتتاخد قبل منه
حتى لو قات ان المسدسه بتاع البلطجى هيجبوا بصماتك من على الفارغ...
ولو كان معاك صوت هيتاخد منك وانت هتطله
(زى مايكون القانون بيقول للبطجى اتفضل اسرق واتهجم على الناس)
احمد نصر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 12:00 AM   #20
negm33
صياد متفاعل

negm33 مستواه غير معروف

اثبتت الثورة معدن الشعب المصرى المتسيب الذى لا يحترم القوانين و الذي يعشق المخالفة و تحدى القانون و اذا كان هذا سلوك 70% من الشعب و هم الاغلبية ايضا سيكون التسيب فى استعمال السلاح و الانفعال و التهور انظر الى كمية المخالفات بعد الثورة فى كافة المجالات لكى تعلم ان هذا الشعب همجى و غير متحضر و افضل حل تدعيم جهاز الشرطة و تقويته مع توفر الدوريات الراكبة فى كل مكان .
negm33 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 12:03 AM   #21
illustrator
صياد متقدم

illustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدىillustrator من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة negm33 مشاهدة المشاركة
اثبتت الثورة معدن الشعب المصرى المتسيب الذى لا يحترم القوانين و الذي يعشق المخالفة و تحدى القانون و اذا كان هذا سلوك 70% من الشعب و هم الاغلبية ايضا سيكون التسيب فى استعمال السلاح و الانفعال و التهور انظر الى كمية المخالفات بعد الثورة فى كافة المجالات لكى تعلم ان هذا الشعب همجى و غير متحضر و افضل حل تدعيم جهاز الشرطة و تقويته مع توفر الدوريات الراكبة فى كل مكان .
موافق وبشده مع الاسف دى الحقيقه شعب همجى ولسه بدرى علينا ربنا يصلح الحال
illustrator غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 12:08 AM   #22
besho
صياد قديم

الصورة الرمزية besho

besho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدىbesho من اهم اعضاء المنتدى

طب امريكا واوربا تدخل تشتري سلاح من المحل ولا رخصه ولا بتاع حد بيتكل وعدد حلات القتل والخطف اقل بكتير من مصر

عايش في اكبر سجن بس من جوايا حر

مهما راحت روح الفكره مش هتموت

الحريه مش كلام الحرية طلعت اوهام

كيرو
besho غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 01:33 AM   #23
sniperwolf500
صياد نشيط

والله موضوع قاعدة البيانات ده تافه تافه تافه ... أنا أصلا مبرمج وعيب علي دولة كبيرة زي مصر ... انها مش عارفة توفرها
غير مقروء 12-08-25, 07:59 AM   #24
محمد خلف
مشرف قسم الصيد البرى

المدينه: بورسعيد
محمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد خلف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة negm33 مشاهدة المشاركة
اسف بس انا مضطر اخالفك الراي
صحيح في همجيين و متسيبين كتير
بس مش 70 %
لو النسبه كده كان ال30 الباقيين خلصو من زمان
و رايي ان المحترم هو الي هيحاول يطلع رخصه سلاح عشان يحمي نفسه و اهله
انما المجرم كده كده بيجيب سلاح
و احسن له انه ميكونش مترخص لان حسب ما اعرف الششخانات بتسيب بصمه على المقذوف مبتتشابهش ابدا
يعني من الاخر لو الواحد عمل جريمه بسلاح مترخص يبقى بيسلم نفسه
محمد خلف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 11:45 AM   #25
sniperwolf500
صياد نشيط

نظام التراخيص بيخدم فقط الأغنياء
وضع لحماية نظام مبارك
وضع لتسهيل عمل الداخلية الي هي مش مكلفة خاطرها أنها تشتغل أصلا
مع أن صناعة وتطوير السلاح هي من اساسات نهضة الأمم

تخيل كدة امريكا كانت بهذا الشكل ... السلاح والرماية جزء من ثقافة الشعب القوي ما يبصو فاسرائيل اه معلش اصل دول أحسن مننا

ده حتي رخص الصيد واقفة بقالها أكتر من 15 سنة ...

والله الواحد تعب صراحة
غير مقروء 12-08-25, 11:46 AM   #26
sniperwolf500
صياد نشيط

مش عاوز ازعلكم واجيب ليكم الخبر ده بس يالله أمال حكتئب لوحدي

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=764683&SecID=94
غير مقروء 12-08-25, 04:38 PM   #27
الباشا المصري
صياد جديد

الصورة الرمزية الباشا المصري

المدينه: الاسكندريه
الباشا المصري مستواه غير معروف

وهو من امتى أصلا دم المصريين غالي على حكومتها!!

احنا نتحرق ونموت في داهيه المهم النظام يعيش ويستمر

لو كان المرخص شغال من زمان يمكن ماكانش دم المصريين أريق على الطرق وفي المحافظات على ايد البلطجيه

لكن هي دي رغبة النظام أنه يخلص من الشعب في ستين داهيه المهم الاغنياء اللي بيفيدو البلد يعيشو

انما الفقرا دول حيرخصو ليه من أساسه ؟؟؟

حمايه للمال .؟ مش موجود

حمايه للعرض.؟ بيتهان ويتكشف قدام القريب قبل الغريب

حمايه للمتلكات.؟ اصلا الفقرا بيشتغلو عند الاغنياء يبقه يرخصو ليه !!

هي دي سياسة البلد زمان ويمكن تستمر الى مالانهايه

فاليحيا الفساد
الباشا المصري غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-25, 05:06 PM   #28
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

اقتباس:

انا مقتنع بكلامك مليون فى الميه . بس برضه لو فيه قانون بيطبق على الكبير و الصغير و الكل فيه سواسيه كان الوضع هيبقى احسن من كده بكتير . حتى لو البلد كلها معاها سلاح . لان اللى هيغلط هيتحاسب . بس للاسف احنا فى مصر يا باشا
غير مقروء 12-08-25, 05:10 PM   #29
M.SHADY
مشرف قسم السوق و المسابقات

اوسمتي

الصورة الرمزية M.SHADY

المدينه: القاهره
M.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدىM.SHADY عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى M.SHADY

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بوبس مشاهدة المشاركة
كلنا نفسنا نمتلك سلاح بغرض الدفاع عن النفس بردوه صدقنى بس ما باليد حيلة
لما قالو عم مرسى مشا الحرامية المشير وعنان قلنا الدنيا هتبقى زى الفل طلعت بصل زى ماهى
يا باشا الموضوع اكبر من مرسى و غيره . و لو شالوا ثلاثين مشير . هفضل مصر هى مصر . انسى انها تتغير
غير مقروء 12-08-26, 04:05 AM   #30
sniper-2
صياد متفاعل

sniper-2 في بداية الطريقsniper-2 في بداية الطريقsniper-2 في بداية الطريقsniper-2 في بداية الطريق

عند القبض على صبرى نخنوخ أكبر بلطجية مصر...عسر عنده على سلاح طبنجة براونينج المفاحأة أنها طلعت مرخصة...تخيلو ..بلطجى عتيد وقديم منذ 15 سنة ومع ذلك الداخلية رخصت له طبنجة (للدفاع عن النفس) ..طبعا ده كان فى عهد السيد حبيب العادلى...
sniper-2 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-08-28, 06:48 PM   #31
عصام سدراك
صياد متفاعل

الصورة الرمزية عصام سدراك

المدينه: المعادى
عصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريقعصام سدراك في بداية الطريق

لو على الخنقة حاجات كتير بقت تخنوق فى البلد
عصام سدراك غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-09-01, 07:17 AM   #32
sniperwolf500
صياد نشيط

http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=15060

انا نفسي حد يشوف الموضوع ده ويرد يا جماعة ... السلاح غير أنه أمان ... السلاح غزة وقوة وشرف
لا مانع من توفير كورسات لحمل السلاح وعمل امتحان فيها لأخذ الرخصة علي نفقة طالب الرخصة
لا مانع من التدريب علي الرماية وعمل اختبار
لا مانع من وجود ترخيص للصيد مرة اخري واستخراج تصاريح للخروج فالصيد مع التسهيل لصاحب الرخصة لأنه بيخبر عن منطقة صيده فبالتالي يسهل تتبعه

صراحة انا أتألم كل لما أقرأ حادث زي ده وأتألم أكثر كل لما أسأل نفسي ولو اتحطيت فنفس الموقف أية الحل
غير مقروء 12-09-02, 12:03 AM   #33
eslam.halawa80
صياد جديد

eslam.halawa80 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
Red face رد: ليه السلاح حلم للمصريين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة michohat مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

عاوز افضفض معاكم بخواطر عندي بخصوص تحكمات الدولة فى اقتناء السلاح

ليه خطوات اقتناء سلاح صعبه كده فى البلد
ليه مش تكون رخصه السلاح زي رخصه قياده العربيات من حق من يطلبها
طبعا كلنا عارفين كل العراقيل انك لازم يبقي عندك مبررات واملاك بكذا و اشتراطات
طب انا عايز اشيل سلاح وابقي مسئول عن سلاح ليه ياحكومه تمنعيني مع اني لائق طبياً وجسمانياً ونفسياً ما ممكن لو عاوز اشيل اشيل من غير رخصه بمبدأ الممنوع مرغوب
ولو ربنا كرمنا بالوساطه وبالمعارف طلع التصريح ايه الاسعار الخزعبليه دي معقول الشرعي اغلى من المخالف

وبعد ده اسمع انك بتحاسبني عن عدد الطلقات اللي بستعملها في السنه ( ليك فيها دي ايه) ما تحاسبني على الهوا الكيلومترات اللى السلاح مشيها معايا كمان

وفى الاخر لما اموت تقول نرجع المسدس طب فرضا ان المسدس له قيمه عند اولادي و مثلا اعوذ بالله اكون عرفت فى حياتي اني اشتري مسدس جميل بالاسعار الخزعبليه بتاعتكم دي ليه مش يتنقل لاحد الورثة ده بفرض انكم لا قدر الله بتسهلوا اجراءات التراخيص بدل ما يتباع باي ثمن

طب انا دلوقتي مش معايا الامكانيات اللي تحقق لي ده كله وحبي للسلاح موجود
نوادي الرماية مش منتشرة ليه وليه اشتراكتها بالشكل ده

من اللي اعرفه ان فيه ناس اعراب مصريين في بعض المناطق بيعدوا علي كماين بعربياتهم المتفيمه سوبر دارك ومش عليها نمر كمان ولا حد يوقفهم ولايقدروا ومعروف ان مفيش حد منهم بيمشي من غير سلاح

هنرجع نقول لو عملنا كده هيبقي الشوارع حمامات دم
طب ليه نفترض اسوأ حاجه
مش لو سهلتوا الترخيص ايوه هيكون في اقبال و الترخيص لازم معاه دورات تدريبية والمتقدم يعديها بتقديرات ( ممكن هنا يكون شبهه فساد وواسطه)
وتغلظوا عقوبة السلاح المخالف
وتشغلوا المصانع بتاعكم و تخلوا فلوس البلد فيها

شكلي بحلم صح؟
معلش مخنوق من الحال وقول افضفض معاكم
معلش يا غااااااالي -- هوا ده حاااااااال البلد ومضطرين نستحمل
والمشكله ان الحكومه لا بترحم ولا بتسيب رحمه ربنا تنزل
يبقي الواحد عايش في منطقه كلها متسولين وممكن حد يموته في يوم لو مش معاه سلاح علشان مفيش امن ولا امان
ولما تيجي تطلع تصريح يقولك لازم يكون عندك املاك
مهو يا تدافعو عني يا اما تسيبوني ادافع عن نفسي
وبعدين ليه اسعار المسدسات ولعت ناااااااااااار كده -- المسدس الحلوان اللي بيتكلف صنعه علي المصنع 300 جنيه ليه اسمع انه ب 12 الف واسعار خرافيه زي كده
بصراحه انا احترت وكرهت السلاح كله وزهقت
مش لازم يكون معاايا سلاح وانا ونصيبي بقي واللي يحصل يحصل

تـــعــــبــــت مــــن جـــــرح الأحــــــــبـــــــــه
eslam.halawa80 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-09-02, 01:28 AM   #34
اف ام
صياد متفاعل

الصورة الرمزية اف ام

اف ام غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاف ام غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eslam.halawa80 مشاهدة المشاركة
معلش يا غااااااالي -- هوا ده حاااااااال البلد ومضطرين نستحمل
والمشكله ان الحكومه لا بترحم ولا بتسيب رحمه ربنا تنزل
يبقي الواحد عايش في منطقه كلها متسولين وممكن حد يموته في يوم لو مش معاه سلاح علشان مفيش امن ولا امان
ولما تيجي تطلع تصريح يقولك لازم يكون عندك املاك
مهو يا تدافعو عني يا اما تسيبوني ادافع عن نفسي
وبعدين ليه اسعار المسدسات ولعت ناااااااااااار كده -- المسدس الحلوان اللي بيتكلف صنعه علي المصنع 300 جنيه ليه اسمع انه ب 12 الف واسعار خرافيه زي كده
بصراحه انا احترت وكرهت السلاح كله وزهقت
مش لازم يكون معاايا سلاح وانا ونصيبي بقي واللي يحصل يحصل
اخونا الغالى احب اقولك وبالفوونط العريييييط الحته الحلوان المعفنه الصناعه المصرى بالصلاه ع الصلاه كده وصلت 38 الف جنيه مصرى امسكونى لو سبتونى هرتكب جناايه حشووونى بسرعه
غير مقروء 12-09-02, 09:30 AM   #35
michohat
صياد متفاعل

عن نفسي قررت وانا ماشي ان عربيتي هيا السلاح و بدور علي اني اركب ليها حاجه زي الديفندر او اكصدام معدني يكون قريب في الشكل من بتاعها غير كده البيت المطبخ مليان سكاكين
وربنا يخليكي يا حكومه
انا بعت اقتراحي للجنه التأسيسية لكتابه الدستور فلو حد عنده اقتراح زيي يبعت ليهم برضه كل ما العدد زاد هيعرفوا انه راي ناس كتير
غير مقروء 12-10-16, 10:50 AM   #36
د.عمرو
صياد جديد

المدينه: الأسكندرية
د.عمرو مستواه غير معروف
افتراضي Re: ليه السلاح حلم للمصريين

أخي حموده لا تكتب مثل هذا الكلام فإنه يدينك
خلي كلامك عام
د.عمرو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-16, 03:15 PM   #37
ahmed hassan
صياد جديد

ahmed hassan مستواه غير معروف

ياجماعه موضوع ترخيص السلاح لازم ميبقاش سهل لان شيل السلاح بيحسسك ان انت ماشى ومعاك 10 رجاله معاك ولو لا قدر الله حصلت اى مشكله ولو حتى تافهه اول حاجه بتفكر فيها انك تطلع سلاحك على فكره انا مرخص سلاح واول مرخصت شيلته معايا لفتره لدرجه انك بتحس انك لازم يبقى معاك زى ولاعتك او موبايلك لكنى بطلت اشيله معايا غير فى السفر ياجماعه السلاح فعلا بيقوى القلب ومبيخلكش تحسبها صح وربنا يكفينى ويكفيكم شر السلاح
ahmed hassan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links