الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-01-25, 09:19 PM   #1
mangha
صياد جديد

المدينه: mangha33@yahoo.com
mangha مستواه غير معروف
افتراضي كيفية جعل مسدس الصوت يصيد لمسافة بعيدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاخوة الافاضل كنت عاوز اجيب مسدس صوت جديد عاوز صوته زى الحى بالظبط وشكله كمان ويكون رخيص ممكن حد يرشحلى واحد والسوال الاهم انا ان شاء الله هحطه فى العربية عشان بسافر كتير و كمان عشان سمعت حادثة كده عن قريب ربنا يسترها علينا انا سمعت ان ممكن احط صواريخ خرطوشة عشان يجيب لمسافة بعيدة فا يا ترى لو حطيت صاروخ خرطوش وضربت بيه واحد عن مسافة 10 متر مثلا ايه اللى يحصل واحط الصاروخ الخرطوشة فين ولو كده ينفع اصطاد بيه بقى
شكرا لكم وارجو الاستفادة
mangha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-01-25, 09:30 PM   #2
osama2011
Banned

المدينه: الشرقية
osama2011 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
إرسال رسالة عبر MSN إلى osama2011
افتراضي رد: كيفية جعل مسدس الصوت يصيد لمسافة بعيدة

؟؟؟؟؟؟؟؟ معذرة اخي منجهه كلام غير منطقي تماما ؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو تحديد هدفك
علي الصيد /اذن انت محتاج بندقية هوائية او خرطوش مرخصة
حمل مسدس صوت /وهذا يتبع قوانين حمل الاسلحة الصوتية وعدم حملها بشكل ظاهر في الاماكن العامة او استخدامها في ترويع العامة ويمكنك الاطلاع بالمنتدي ستجد الكثير من المواضيع بخصوص قانون الاسلحة الصوتية
بالنسبة لترخيص مسدس حي للدفاع علي النفس وهذا ايضا يحكمة قانون
واخيرا اذا تم تحويل اي مسدس صوت الي سلاح ناري بتغيير الماسورة يضع من قام بلتحويل ومن حمل هذا السلاح تحت طائلة القانون
وشكرا لحسن استماعكم
osama2011 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-25, 09:57 PM   #3
صائد البوم
صياد نشيط

الصورة الرمزية صائد البوم

المدينه: البحيره
صائد البوم مستواه غير معروفصائد البوم مستواه غير معروف

اكيد كلام الستاذ اسامه سليم لان المسدس الصوت صوووت فقط يعني مش بيقتل ولا حاجه وكمان الخرطوشه التي توضع في فوهته وغالبا حمراء او صفراء ايضا صوت فقط ومفعولها اذا اصابت شخص مثلا لا يتعدي تاثير صاروخ اصفر من ابو ربع جنيه الي كنا بنشتريه واحنا صغيرين ارجو الا يفهم كلامي انه سخريه لا سمح الله وكونه يعدل بتغيير الماسوره فهذا خطر لانه قد ينفجر في حامله بخلاف المسائله القانونيه وشكرا
صائد البوم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-25, 10:36 PM   #4
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama2011 مشاهدة المشاركة
؟؟؟؟؟؟؟؟ معذرة اخي منجهه كلام غير منطقي تماما ؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو تحديد هدفك
علي الصيد /اذن انت محتاج بندقية هوائية او خرطوش مرخصة
حمل مسدس صوت /وهذا يتبع قوانين حمل الاسلحة الصوتية وعدم حملها بشكل ظاهر في الاماكن العامة او استخدامها في ترويع العامة ويمكنك الاطلاع بالمنتدي ستجد الكثير من المواضيع بخصوص قانون الاسلحة الصوتية
بالنسبة لترخيص مسدس حي للدفاع علي النفس وهذا ايضا يحكمة قانون
واخيرا اذا تم تحويل اي مسدس صوت الي سلاح ناري بتغيير الماسورة يضع من قام بلتحويل ومن حمل هذا السلاح تحت طائلة القانون
وشكرا لحسن استماعكم
لا لا حى ايه انا بس سمعت كده وكنت عاوز اتاكد
غير مقروء 11-01-25, 10:37 PM   #5
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صائد البوم مشاهدة المشاركة
اكيد كلام الستاذ اسامه سليم لان المسدس الصوت صوووت فقط يعني مش بيقتل ولا حاجه وكمان الخرطوشه التي توضع في فوهته وغالبا حمراء او صفراء ايضا صوت فقط ومفعولها اذا اصابت شخص مثلا لا يتعدي تاثير صاروخ اصفر من ابو ربع جنيه الي كنا بنشتريه واحنا صغيرين ارجو الا يفهم كلامي انه سخريه لا سمح الله وكونه يعدل بتغيير الماسوره فهذا خطر لانه قد ينفجر في حامله بخلاف المسائله القانونيه وشكرا
شكرا للاستاذ اسامة سليم وشكرا ليك انا بس كنت سامع كده وكنت عاوز اتاكد بس على كده المسدس الصوت ملوش اى اهمية وممكن واحد يكون عارف انه مسدس صووت وميخافش
غير مقروء 11-01-25, 11:20 PM   #6
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

لا بد أن تكون لديك قناعة نفسية وإيمانية أن الحارس هو الله...لا مسدس صوت ولا حي...وأن القدر لا مفر منه...ولا بد أن تكون ثقتك في نفسك عالية...وما تفكر فيه من إستخدام الخراطيش أو الصواريخ وإطلاقها على أحد في منتهى الخطورة لأنه ينتج عنه حروق شديدة من الدرجة الأولي وقد يتسبب في الوفاة...لو لا قدر الله تعرضت لسرقة وبالإكراه وأنت بمفردك لا تغامر وتقاوم فقد يحدث ما لايحمد عقباه...لأنه وغالبا أن السارق يكون تحت تأثير مخدر وأقصى ما يطلبه منك نقود أو ساعة وكله يتعوض المهم سلامتك الشخصية...حاول ألا تتأخر كثيرا وتجنب بقدر الإمكان الأماكن النائية والقليلة الإضاءة وسير في شوارع مضاءة ومأهولة وبها حركة حتي لو تعرضت لموقف يمكنك الإستنجاد بالناس المارة...أما بالنسبة للصيد فمسدس الصوت والصواريخ لا تصلح إطلاقا بسبب صوتها العالي والجلبة التى تحدثها وبطئ الخرطوش أو الصاروخ وعدم وجود دقة وتكون الطيور هربت من الصوت والفرقعة...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-25, 11:24 PM   #7
صائد البوم
صياد نشيط

كلامك حكم والله يا استاذ ويا برو فيسور القنصل
غير مقروء 11-01-25, 11:35 PM   #8
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
لا بد أن تكون لديك قناعة نفسية وإيمانية أن الحارس هو الله...لا مسدس صوت ولا حي...وأن القدر لا مفر منه...ولا بد أن تكون ثقتك في نفسك عالية...وما تفكر فيه من إستخدام الخراطيش أو الصواريخ وإطلاقها على أحد في منتهى الخطورة لأنه ينتج عنه حروق شديدة من الدرجة الأولي وقد يتسبب في الوفاة...لو لا قدر الله تعرضت لسرقة وبالإكراه وأنت بمفردك لا تغامر وتقاوم فقد يحدث ما لايحمد عقباه...لأنه وغالبا أن السارق يكون تحت تأثير مخدر وأقصى ما يطلبه منك نقود أو ساعة وكله يتعوض المهم سلامتك الشخصية...حاول ألا تتأخر كثيرا وتجنب بقدر الإمكان الأماكن النائية والقليلة الإضاءة وسير في شوارع مضاءة ومأهولة وبها حركة حتي لو تعرضت لموقف يمكنك الإستنجاد بالناس المارة...أما بالنسبة للصيد فمسدس الصوت والصواريخ لا تصلح إطلاقا بسبب صوتها العالي والجلبة التى تحدثها وبطئ الخرطوش أو الصاروخ وعدم وجود دقة وتكون الطيور هربت من الصوت والفرقعة...خالص تحياتي...
كلامك مظبوط طبعا بس لازم ناخذ بالاسباب ولا ايه وانا كنت عاوز اضرب عصفورين بحجر يعنى اجيب المسدس الصوت للاحتياط وربنا ما يجيب حد نعوره ولا انا عمرى هعور حد بس للضرورة القصوى يعنى ومنها برده اصطاد بيه من مسافات قريبة بس من كلامك هو ينفع يعنى ولا ايه
غير مقروء 11-01-25, 11:48 PM   #9
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mangha مشاهدة المشاركة
كلامك مظبوط طبعا بس لازم ناخذ بالاسباب ولا ايه وانا كنت عاوز اضرب عصفورين بحجر يعنى اجيب المسدس الصوت للاحتياط وربنا ما يجيب حد نعوره ولا انا عمرى هعور حد بس للضرورة القصوى يعنى ومنها برده اصطاد بيه من مسافات قريبة بس من كلامك هو ينفع يعنى ولا ايه
والله وبأمانه ما ينفعش....والبلد مليانه مسدسات صوت...وأي حد ها يشوفه معاك ها يعرف إنه صوت...ما ترميش فلوسك على الأرض...بثمنه إشتري بندقية أحسن ومارس الصيد...وشيل الهواجس والخوف من التعرض للسرقة...المثل بيقول...إللي يخاف من عفريت يطلع له...هأهأهأ...ما تخافش يا راجل وجمد قلبك...البلد أمان والبنات بتخرج في نص الليل ولا أحد يتعرض لهن...وإنت ما شاء الله لا قوة إلا بالله رجل تسد عين الشمس...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-26, 12:08 AM   #10
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
والله وبأمانه ما ينفعش....والبلد مليانه مسدسات صوت...وأي حد ها يشوفه معاك ها يعرف إنه صوت...ما ترميش فلوسك على الأرض...بثمنه إشتري بندقية أحسن ومارس الصيد...وشيل الهواجس والخوف من التعرض للسرقة...المثل بيقول...إللي يخاف من عفريت يطلع له...هأهأهأ...ما تخافش يا راجل وجمد قلبك...البلد أمان والبنات بتخرج في نص الليل ولا أحد يتعرض لهن...وإنت ما شاء الله لا قوة إلا بالله رجل تسد عين الشمس...خالص تحياتي...
ياباشا مفيش حاجة انا بس قولت كده هيكون ليه كذا فايدة صيد وحماية وكمان فى الافراح وانت برده مردتش ينفع الحكاية دى بتاع الخراطيش ولا ايه تقبل تحياتى وشكرا لمجهودك معايا وياريت الفايدة تعم على الكل
غير مقروء 11-01-26, 12:09 AM   #11
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

ولما تهدد واحد بمسدس صوت وانت فى سفر وبالفرض كان معاه مسدس حقيقى .... ايه النتيجة ؟
فكر كده وانت تعرف الرد لوحدك ؟
سلامتك تهمنا لذا تريث فى احضار مسدس الصوت والغرض منه
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-26, 12:22 AM   #12
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
ياباشا مفيش حاجة انا بس قولت كده هيكون ليه كذا فايدة صيد وحماية وكمان فى الافراح وانت برده مردتش ينفع الحكاية دى بتاع الخراطيش ولا ايه تقبل تحياتى وشكرا لمجهودك معايا وياريت الفايدة تعم على الكل
لو رجعت لأول رد لي ستجدني رديت علي إستفساراتك كلها تقريبا بالنسبة للحماية والصيد وقلت لك ما ينفعش...بالنسبة للأفراح...إنت شايف ما شاء الله الحالة واقفة...فين وفين لما حد بيتزوج...وياما من إستعمال الصواريخ بتحصل إصابات وحرايق وبتقلب بنكد بعيد عنك وعن السامعين...بالعكس حالات الطلاق والإنفصال في زيادة مطردة...وعموما أنا لست من أنصار مسدسات الصوت وأنا عن نفسي مرخص سلاح حي للدفاع الشخصي...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-26, 11:13 AM   #13
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

[QUOTE=Consul;44520]والله وبأمانه ما ينفعش....والبلد مليانه مسدسات صوت...وأي حد ها يشوفه معاك ها يعرف إنه صوت...
معلش يا استاذي اسمحلي انا مكونش متفق معاك شوية في القصة دي
مسدس الصوت بيكون شبة الحقيق جدااااا في انواع كتنير لا تستطيع التفريق بينة وبين الحي الا عن طريق الطلقات او الماسورة ودا عايز ناي بتفهم من الاخر يعني استخدام للتخويف ممكن جداا ويوادي الغرض وصوتة بيلم البشر يعني ممكن يساعد شوية حتي الهرب وشكلة ممكن يخوف المعتدي بصورة جدية ولكن
ممكن يحدث العكس انة لم يخرجة هو صوت ولكن المعتدي ممكن يملك الحي ويفتكر انة هيضرب علية ف يضرب هو ويحدث ما لا نريدة وتا شئ فمنتها الخطورة
انا راي انة وجودة افضل من عدمة ولا بد من عدم الاستسلام بسهولة في اوقات كتير يعني حضرتك بتقول انة ممكن يكون الحرامي شارب او مبرشم طيب لو معاك حد بتخاف علية مراتك بنتك اختك ماذا سوف تفعل ؟؟؟؟ استسلم برضو لا علي جثتي مع احترامي ليك جدااا الدفاع شئ لبد منة
واعتقد ان الاستاذ مش عايز يصداد قد ما هو عايز يحمي نفسة الموضوع بسيط ممكن يستخدم مسدس الصوت كا شكل فقط للتخويف وكمان لو لزم الامر لو ضرب رصاصة وحدة ممكن تنقذ حياتة وحد يسمع وانت عارف الشعب المصري بيحب الصوت العالي وبيخرجو كلهم من البلكونات ويتفرجو ممكن يكون حظة كويس والص يجري ويهرب تا راي ممكن يكون صح وممكن يكون خطاا
غير مقروء 11-01-26, 11:26 AM   #14
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

[quote=smsmn8888;44548]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Consul مشاهدة المشاركة
والله وبأمانه ما ينفعش....والبلد مليانه مسدسات صوت...وأي حد ها يشوفه معاك ها يعرف إنه صوت...
مسدس الصوت بيكون شبة الحقيق جدااااا في انواع كتنير لا تستطيع التفريق بينة وبين الحي الا عن طريق الطلقات او الماسورة ودا عايز ناي بتفهم من الاخر يعني استخدام للتخويف ممكن جداا ويوادي الغرض وصوتة بيلم البشر يعني ممكن يساعد شوية حتي الهرب وشكلة ممكن يخوف المعتدي بصورة جدية ولكن
ممكن يحدث العكس انة لم يخرجة هو صوت ولكن المعتدي ممكن يملك الحي ويفتكر انة هيضرب علية ف يضرب هو ويحدث ما لا نريدة وتا شئ فمنتها الخطورة
انا راي انة وجودة افضل من عدمة ولا بد من عدم الاستسلام بسهولة في اوقات كتير يعني حضرتك بتقول انة ممكن يكون الحرامي شارب او مبرشم طيب لو معاك حد بتخاف علية مراتك بنتك اختك ماذا سوف تفعل ؟؟؟؟ استسلم برضو لا علي جثتي مع احترامي ليك جدااا الدفاع شئ لبد منة
واعتقد ان الاستاذ مش عايز يصداد قد ما هو عايز يحمي نفسة الموضوع بسيط ممكن يستخدم مسدس الصوت كا شكل فقط للتخويف وكمان لو لزم الامر لو ضرب رصاصة وحدة ممكن تنقذ حياتة وحد يسمع وانت عارف الشعب المصري بيحب الصوت العالي وبيخرجو كلهم من البلكونات ويتفرجو ممكن يكون حظة كويس والص يجري ويهرب تا راي ممكن يكون صح وممكن يكون خطاا
كلامك زى الفل والله العظيم بس خليه واحد عارف انه صوت وواقف بيضحكلك وبيقولك لو راجل اضرب ههههههه هتعمل ايه وهو واقف مثلا 3 متر عشان كده بسال على الخراطيش
غير مقروء 11-01-26, 11:38 AM   #15
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

على فكرة يا جماعة مش كل الناس تعرف موضوع المسدسات الصوت.احنا بس علشان دى من اهتمامتنا. انا افتكر انى اول مسدس صوت جبتة الايكول السريع (ودة طبعا علشان كنت هتعرض لموقف سرقة من 3 افراد ملثمين حاولو الدخول علينا و كنا مستيقظين .)المهم بدون اطالة اى حد كان بيشوفو كان بيخاف منة و كان بيقولى رجعة وبلاش دة مشكلة كبيرة لحد ماكان بيعرف انة صوت.والحرامى اواى شخص عادى ممكن يتخدع فية و خصوصا لو سمع صوت طلقة فى الهوا.وربنا يسترها معانا جميعا
غير مقروء 11-01-26, 11:57 AM   #16
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

[quote=smsmn8888;44548]
اقتباس:
والله وبأمانه ما ينفعش....والبلد مليانه مسدسات صوت...وأي حد ها يشوفه معاك ها يعرف إنه صوت...
لو لا قدر الله تعرضت لسرقة وبالإكراه وأنت بمفردك لا تغامر وتقاوم فقد يحدث ما لايحمد عقباه...لأنه وغالبا أن السارق يكون تحت تأثير مخدر وأقصى ما يطلبه منك نقود أو ساعة وكله يتعوض المهم سلامتك الشخصية...
هذا ما قتله بالظبط...ولكن واضح أنك لم تقرأ ردي جيدا...وهذا ليس إستسلام ولكنه حكمة فقد يكون بالفعل معه مسدس حي أو مطواة أو سكينة لأنه مرتب وموضب أموره أنه خارج للسرقة وعندما يري معك المسدس وبدافع الخوف والدفاع عن نفسه سيتعمد معك العنف أكثر وقد يقتلك...طبعا الوضع يختلف لو معي زوجتي أو إبنتي أو أختي أو أي من أقربائي لن أتركه أو أستسلم كما تقول...بل سآكله بأسناني...ولن يطال مني شيئ قبل المرور على جثتي...وقتها لا تنسى أن تقرأ الفاتحة على روحي...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-01-26, 12:06 PM   #17
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

[quote=Consul;44562]
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsmn8888 مشاهدة المشاركة

لو لا قدر الله تعرضت لسرقة وبالإكراه وأنت بمفردك لا تغامر وتقاوم فقد يحدث ما لايحمد عقباه...لأنه وغالبا أن السارق يكون تحت تأثير مخدر وأقصى ما يطلبه منك نقود أو ساعة وكله يتعوض المهم سلامتك الشخصية...
هذا ما قتله بالظبط...ولكن واضح أنك لم تقرأ ردي جيدا...وهذا ليس إستسلام ولكنه حكمة فقد يكون بالفعل معه مسدس حي أو مطواة أو سكينة لأنه مرتب وموضب أموره أنه خارج للسرقة وعندما يري معك المسدس وبدافع الخوف والدفاع عن نفسه سيتعمد معك العنف أكثر وقد يقتلك...طبعا الوضع يختلف لو معي زوجتي أو إبنتي أو أختي أو أي من أقربائي لن أتركه أو أستسلم كما تقول...بل سآكله بأسناني...ولن يطال مني شيئ قبل المرور على جثتي...وقتها لا تنسى أن تقرأ الفاتحة على روحي...خالص تحياتي...
ياباشا بعد الشر عليك كلامك زى الفل والله العظيم بس خليه واحد عارف انه صوت وواقف بيضحكلك وبيقولك لو راجل اضرب ههههههه هتعمل ايه وهو واقف مثلا 3 متر عشان كده بسال على الخراطيش
غير مقروء 11-01-26, 12:20 PM   #18
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

على فكرة فية ميزة تانية فى مسدسات الصوت لو واحد رخم واقف وعارف انة صوت فى الحالة دى اضربة بالمسدس على دماغة .وماتنساش انك ماسك حتةحديد محترمة.
غير مقروء 11-01-26, 12:22 PM   #19
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقولك على حاجة كمان حت المسدس فى عينه واضرب طلقة .بس فى الحالة دى لازم تقرب منة
غير مقروء 11-01-26, 02:18 PM   #20
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

[quote=mangha;44563]
اقتباس:

ياباشا بعد الشر عليك كلامك زى الفل والله العظيم بس خليه واحد عارف انه صوت وواقف بيضحكلك وبيقولك لو راجل اضرب ههههههه هتعمل ايه وهو واقف مثلا 3 متر عشان كده بسال على الخراطيش
مش هيعرف اصلا خاص ان الصوت قابل للتحويل للحي (غير عملي خالص) فبالتالي خالية يجازف بقي فهمت قصدي اة وتا حدث فعلا حادثة كبيرة جداا اما احد النوادي الكبر ان وحدة اتخانق مع شخصين منهم راعب كورة يد سابق واخرج مسدسة الصوت وضرب فعرف لاعب اليد ان تا مسدس صوت فضربة فاتصل باخوة هو التاني خرج المسدس بتاعو فضحك لاعب كرة اليد وقالو انت كمان معاك مسدس صوت طيب وقبل ما يكمل الكلمة تلاقي رصاصة في بطنة كان مسدس حيى وميري كمان فهمت ؟؟؟؟
غير مقروء 11-01-26, 02:20 PM   #21
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

ياباشا انا بوضح فقط لاغير ولا اقصد شئ تا انت استذنا الكبير بس الواضح انك لا ترحب بموضوع مسدسات الصوت خالص لانك تملك الحي بس لمعلوماتك في ضباط شرطة يملك الاتنين معا حسب الغرض والموقف برضو
غير مقروء 11-01-26, 03:10 PM   #22
mangha
صياد جديد

mangha مستواه غير معروف

طيب لسه لحد دلوقتى محدش رد برده على الهددف الاساسى الخراطيش تنفع ولا لا ولو تنفع ايه تاثير الاصابة على بعد 10 متر
غير مقروء 11-01-26, 04:00 PM   #23
ahmed_seoudi
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ahmed_seoudi

المدينه: Cairo
ahmed_seoudi مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Skype إلى ahmed_seoudi

اقتباس:
طيب لسه لحد دلوقتى محدش رد برده على الهددف الاساسى الخراطيش تنفع ولا لا ولو تنفع ايه تاثير الاصابة على بعد 10 متر
اخى العزيز .. انا قرئت الموضوع كله من اوله لاخره وقريت ردود الاعضاء وكلهم كانو بيحاولو يفهموك
انها مفيش منها فايده .. وانا بقولها لحضرتك خراطيش الصواريخ الى بتتحط فى المسدس تاثيرها زى تاثير اى صاروخ وهى فعلا بتطير فى مسافه بعيده ممكن تعدى ال 10 امتار .واى اضرار بتسببها
الصواريخ عموما بتبقا نتيجه انفجارها فبطبع بتولد خلخله للهواء وضغط ناتج عن الانفجار وكل حاجه على حسب قوتها.

بس ممكن اسال حضرتك سؤالين مهمين هنفرض ان طلع عليك حد وانت عايز تعمل الحكايه دى هل تفتكر ان هيبقى معاك الوقت الكافى انك تحط الصاروخ فى الجزء الى بيتحط فى فوهه المسدس وتضربه وتنشن كمان بعد 10 متر وده من عاشر المستحيلات لان الصاروخ هيقع على الارض لان هدفه الاساسى الارتفاع لفوق مع العلم كمان ان معظم الصواريخ الى موجوده فى مصر مضروبه ومركونه من سنسن ونصها مش بيضرب .. ارجو انك تكون حصلت على الاجابه واسف للاطاله
ahmed_seoudi غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-01-26, 09:52 PM   #24
صائد البوم
صياد نشيط

الله يخليك بس دي الحقيقه مسدس الصوت المره انا عندي واحد تحفه تاريخيه ببكره 12 طلقه وعندي بتترو بريتا ايطالي جديد 8م ولاكن مش بحب اشيلهم خالص بصراحه لو حد شافه معايا عيبه في حقي احراااج
غير مقروء 11-01-29, 03:52 PM   #25
mlikhunter
صياد متفاعل

المدينه: العراق
mlikhunter مستواه غير معروف

السلام
يااخي مسدس الصوت لايستعمل للدفاع عن النفس لانه قد ينقلب كارثه عليك لانه قد يعتقد المقابل وحتى الشرطه انه حقيقي ويتعاملو معك على هذا الاساس
اذا تحب رخص سلاح حقيقي في حالة الحاجه له
صارت وحاولات تحوير مسدس الصوت الى حقيقي لكن فشلت بسبب انه خامة الصوت لاتتحمل العتاد الحقيقي من جهه ومن اخر الرمي يكون باتجاه منحرف بسبب عدم وجود الحلزنه
اسف على الاطاله واتمنى فدتك
mlikhunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-11, 02:31 AM   #26
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

السلام عليكم ورحمت الله وبركاته اولا تحويل المسدس الصوت الى حى خطير جدا جدا جدا ليث للمساله القانونيه فقط بل الاخطر هى على من يحمله لاختلاف المواصفات الفنيه الكثيره اخطرها ان الحى مصنع من الصلب و الصوت من سبيكه من اللمنيوم الصلب وعليه من الممكن ان ينفجر فى من يستعمله ربنا يستر
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-16, 11:26 AM   #27
eng.essam
صياد نشيط

الصورة الرمزية eng.essam

المدينه: الوادي المقدس
eng.essam مستواه غير معروف

الاستاذ اسامه كلامه سليم 100%100 وانا مؤيد
غير مقروء 11-02-16, 11:29 AM   #28
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

الاخوة الافاضل
علشان نقطع الشك باليقين هقول على فكرة بسيطة وأكيد كتير عملوها هات مغناطيس وقربة من جميع أجزاء المسدس وبعدين...............هتعرفوا قصدى اية.
تحياتى
غير مقروء 11-04-15, 10:03 PM   #29
romantic
صياد جديد

romantic مستواه غير معروف

استاذ بدر ... الفضول هيموتنى ومفيش مغنطيس امامى الان
ايه اللى هيحصل قولى والنبى هموت واعرف :d
romantic غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-15, 10:13 PM   #30
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

الستاذ بدر قصده انك مش هتلاقى فيها حديد الحدق يفهم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم عدد خلقك ورضاء نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك بعددما ذكره الذاكرون وغفلَ عن ذكره الغافلون
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم صلاه تفتح‘ بيننا وبينه فتحاً مبيناً
لاالله الا الله محمد رسول الله
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-15, 10:24 PM   #31
romantic
صياد جديد

بس ازاى انا معايا واحد صوت ووزنه تقيل جدأ مما يدل انه حديد !!
والله اعلم انا مش خبير ومش قديم فى المجال ده بس الماصوره والقلوز اللى فى فوهتها بيدلو انه حديد !!
طيب لو مش حديد ممكن ممكون ايه ؟؟!!
غير مقروء 11-04-15, 11:41 PM   #32
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

المدينه: القاهرة
jamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romantic مشاهدة المشاركة
بس ازاى انا معايا واحد صوت ووزنه تقيل جدأ مما يدل انه حديد !!
والله اعلم انا مش خبير ومش قديم فى المجال ده بس الماصوره والقلوز اللى فى فوهتها بيدلو انه حديد !!
طيب لو مش حديد ممكن ممكون ايه ؟؟!!
مسدسات الصوت بتصنع من سبيكة انتيمونيا مخلوطة بنسب معينة و مش كبيرة من الحديد على عكس الحى بيصنع من سبيكة اساسها الصلب الحرارى مخلوط بنسبة من الكربون للتماسك و التحمل

اذا طعنك شخص بخنجر لسانه ... فأقتله بسيف ابتسامتك
jamayka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-16, 12:31 AM   #33
romantic
صياد جديد

تمام يا أ. جمايكا كلامك مقنع وانا كده فهمت
ميرسى لأهتمامك تقبل تحياتى
غير مقروء 11-04-16, 11:24 PM   #34
prosalos
صياد متفاعل

prosalos مستواه غير معروف

الزملاء الأعزاء.. أسمحولى أقول رأيي على أستحياء وسط أراء الصيادين الخبراء و رواد المنتدى القدامى الذين أستمتع دائما بالقراءه لهم.. لقد جربت الكثير من مسدسات الصوت المعدله و هم ثلاثة أنواع:
1- مسدسات معدله لطلق حى و ذلك عن طريق تغيير الماسوره الداخليه فى الأنواع التى تسمح أو عمل قفص حديد للماسوره الأصليه و تكون بمقاس الطلقه و بعض الموظفين السابقين بالمصانع الحربيه لديهم قشور من المعلومات يوهمونهم بعمل شخششنات و هذه الفكره فاشله و خاطئه تماما لأن فى المسدس النارى الماسوره كما قال أحد الزملاء سابقا من سبيكه معينه من الحديد تتحمل الحراره العاليه الناتجه من الأحتكاك و كذلك باقى الأجزاء مجهزه لتتحمل الضغوط و الحراره و غيرها و بالتالى بالتالى فذلك المسدس معرض للأنفجار مع أى طلقه ولا تنسوا أن المسدسات الأصليه المنتجه فى المصانع الحربيه تتعطل و تعدم و هى جديده أحيانا فما بالك بالصوت المعدل فى ورشه تحت السلم.
2- الصوت المفتوح لبلى و طلقته مضغوط بها بليه 4.5-5 مم : لا ننسى أن فى المسدس الصوت الطلقه لا تتجاوز جزء صغير من الماسوره و بالتالى بقيه الماسوره حليه لا يمر فيها أى شييْ و لذلك فالمصنعين يصنعون الماسوره من الألمونيوم أو الأنتمونيا مع خلطها ببعض خامة الحديد الرديء لجعل الوزن ثقيل و هذا لأغراض تسويقيه فقط لأعطاء حامله أحساس المسدس الحقيقى و بالتالى يوجد مشكلتين تخص الماسوره و الأولى هى أن أنطلاق البليه بداخلها بسرعه عاليه تتجاوز 1000 ق/ث و أحتكاكها بالماسوره تولد حراره عاليه كما أن البلى الحديد خامته أقصى من الماسوره مما يجعله ينحر فيها حتى تنكسر أو تنشرخ و الثانيه أن الماسوره قطرها أكبر من البليه و بالتالى فأن البليه تتخبط بداخل الماسوره و كل مره فى أتجاه مختلف مما ينهى عمر الماسوره بسرعه و أيضا يجعل التنشين غير دقيق بالمره ( +-40 سم من على بعد 6-8 متر) و هناك مشكلتين تتعلق بالطلقه نفسها الأولى أن قدرة الأختراق تتوقف على وزن الطلقه ثم سرعتها و البليه 4.5 مم وزنها لا يسمح بقدرة أختراق عاليه و الثانيه هى نتيجه للعب فى المسدس و الضغوط فهو لا يعمل نصف الى أو الى بل تسحب الأجزاء فى كل مره و أحيانا كثيره الطلقه تتحشر فى الكثير من الأنواع.
3- الصوت المعدل لبلى عن طريق عمل ماسوره داخليه كامله من الحديد: هذا النوع حل مشكلة خامة الماسوره الداخليه و حسن قليلا جدا معدل الأنحراف فى التنشين( لان قطر الماسوره الداخلى أصغر) و لكنه ما زال يعلق كثيرا و لا يعمل نصف الى بسلاسه و ما زال قدرة أختراق الطلقه و دقتها أقل من المتوسط.
أرجوا أن تعذرونى فيما أخطئت و تتقبلونى فيما أصبت و لكم الشكر جميعا.
prosalos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-18, 12:22 AM   #35
shoor80
صياد متفاعل

المدينه: cairo
shoor80 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى shoor80 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى shoor80

الصوت ملوش دعوه بالصيد يا جميل في مسدسات رش للصيد
غير مقروء 11-04-19, 10:30 PM   #36
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

دكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدى

اسمع ان المسدس الصوت لو استعملت فيه رصاص حى لو كان المسدس غالى ومحترف مش هيفرقع من اول مرة
دكتور عابدينوف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-20, 07:41 PM   #37
Eng Badran
صياد نشيط

الصورة الرمزية Eng Badran

المدينه: الزقازيق
Eng Badran مستواه غير معروفEng Badran مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Eng Badran

اقتباس:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاخوة الافاضل كنت عاوز اجيب مسدس صوت جديد عاوز صوته زى الحى بالظبط وشكله كمان ويكون رخيص ممكن حد يرشحلى واحد والسوال الاهم انا ان شاء الله هحطه فى العربية عشان بسافر كتير و كمان عشان سمعت حادثة كده عن قريب ربنا يسترها علينا انا سمعت ان ممكن احط صواريخ خرطوشة عشان يجيب لمسافة بعيدة فا يا ترى لو حطيت صاروخ خرطوش وضربت بيه واحد عن مسافة 10 متر مثلا ايه اللى يحصل واحط الصاروخ الخرطوشة فين ولو كده ينفع اصطاد بيه بقى
شكرا لكم وارجو الاستفادة
هل تقصد صيد الغربان ام صيد الحمام ام صيد البني ادمين ؟
Eng Badran غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم