الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-27, 11:07 AM   #1
Amiroz
صياد متقدم

Amiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريق
افتراضي حل مشكلة الاسعار – من وجهه نظري

الحل في حالتين فقط

العرض يزيد – ودة خارج عن إرادتنا.
الطلب يقل – ودة سهل جدا.

التجار متحكمين فينا بشكل مستفذ واحنا ما بأيدينا حيلة

فكرة عمل إضراب عن الشراء لمدة 6 شهور

طبعا اللي عندة بندقية ممكن يصبر المدة دي

لكن اللي معندوش يعمل اية

في اكثر من اقتراح

البيع

ان البيع يكون مستعمل فقط يعني اللي عندة اكتر من بندقية وحابب يساعد ويبيع واحدة او اتنين

عدم البيع

او انه يؤجر البنادق دي لمحبي الصيد وتكون مدة الايجار قصيرة من يوم الي اسبوع بحد اقصي وممكن شهر كمان.

او تنظيم رحلات لمحبي الصيد ممن لا يمتلكون بنادق او راغبين في تجربة بندقية معينة بأجر شامل ايجار البندقية وعلي المستأجر احضار الرش المستخدم.

حتي يرفع الحرج عن من يريدون ذلك ويحرجون من الخروج في مجموعاتكم الجميلة كضيف دون تكلفة

كما من الممكن ان يتبني فكرة الايجار دي المنتدي ويدير شئونة وممكن ان يحقق دخل جيد جدا

وفي نفس الوقت يحد من ارتفاع اسعار السوق وهذا هو المطلوب

أرجو من اصحاب العقول النيرة المشاركة برأييهم وأرائهم في هذا الموضوع

Amiroz غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-09-27, 11:24 AM   #2
Android man
صياد متقدم

الصورة الرمزية Android man

المدينه: port said , egypt
Android man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريقAndroid man في بداية الطريق
افتراضي رد: حل مشكلة الاسعار – من وجهه نظري

معااااااااااااك
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يقيك الله ميتة السوء
اذا هممت بالقاء بقايا الطعام في حاوية القمامة فاجعل نيتك ان تكل منها الدواب
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يرزقك الله من حيث لا تحتسب
اذا اشتدت حرارة الصيف فاجعل اناء به ماء في شباك غرفتك لتشرب و تتبرد فيهالطيور
و ابتغ بذلك وجه الله عسى ان يسقيك الله يوم العطش الاكبر
Android man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 11:36 AM   #3
Marawan Al Masry
صياد جديد

Marawan Al Masry مستواه غير معروف

موافق جدا جدا
Marawan Al Masry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 11:37 AM   #4
dr.ahmed shahin
صياد متفاعل

dr.ahmed shahin مستواه غير معروفdr.ahmed shahin مستواه غير معروف

هى المشكله ان التجار اصلا مش متعودين يبيعوا كتير بس ساعه ما بيبيعوا حتة ولا اتنين بيكسبوا من وراها شيء وشويات يعنى مثلا بندقية زى الكرال فرضا انها واقفة عليهم ب 500 جنيه هو المفروض يبيعها ب 600 جنيه مثلا
لا دول يبيعوها ب 1500 وساعات اكتر من كده فحتى لو اتعمل الاضراب وواحد بس راح اشترى بالنسبة للتاجر حقق ربح 1000 جنيه يعنى كانه باع 10 بنادق هما ماشيين بالنظام ده وواكل معاهم عيش جامد للاسف لانك مهما قولت اضراب وكده فيه ناس بتشترى بردو
dr.ahmed shahin غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 11:45 AM   #5
Amiroz
صياد متقدم

Amiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريقAmiroz في بداية الطريق

د/ أحمد شاهين
بداية اشكرك علي الرد
------------------------------
معلش مهو المحل لو باع حتة في الشهر وكسب منها الف جنية مش هيكفي منها ايجار وكهرباء وخلافة

احنا كل ما هنالك بنحاول نققل الطلب

مستحيل انك تعدم الطلب او تمنعة نهائيا.
-------------
وادعو حضرتك للرد علي تعليقي
---------------------------------------
غير مقروء 11-09-27, 11:47 AM   #6
Amiroz
صياد متقدم

دعوة للمشرف

برجاء الرد علي الموضوع وتسجيل رأي حضرتك
غير مقروء 11-09-27, 12:03 PM   #7
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

يا جماعة أنا لية نظرية مختلفة، وهى أن السوق عرض وطلب، وإلى قادر يشترى يشترى، وإلى مش قادر لإما يلقط بندقية مستعملة بسعر حلو لإما يصبر، وأنا عملت كده صبرت 7 شهور وربنا رزقنى ببندقيتين مستعملين إستعمال نضيف، وعلى فكرة أنا رأيى برده أن الى بيشترى جديد بسعر غالى بيساهم على المدى الطويل فى رخص البنادق، لأن المعروض من المستعمل هيبقى كثير، يعنى إلى قادر يشترى بسعر غالى هو حر، وده ليه فايدة أن المستعمل هيزيد، وده إلى خلانى أقدر اشترى بندقيتين مستعملين بسعر حلو.
غير مقروء 11-09-27, 12:35 PM   #8
Amiroz
صياد متقدم

يا جماعة أنا لية نظرية مختلفة، وهى أن السوق عرض وطلب، وإلى قادر يشترى يشترى، وإلى مش قادر لإما يلقط بندقية مستعملة بسعر حلو لإما يصبر، وأنا عملت كده صبرت 7 شهور وربنا رزقنى ببندقيتين مستعملين إستعمال نضيف، وعلى فكرة أنا رأيى برده أن الى بيشترى جديد بسعر غالى بيساهم على المدى الطويل فى رخص البنادق، لأن المعروض من المستعمل هيبقى كثير، يعنى إلى قادر يشترى بسعر غالى هو حر، وده ليه فايدة أن المستعمل هيزيد، وده إلى خلانى أقدر اشترى بندقيتين مستعملين بسعر حلو.

يعني اية لما اشتري بسعر غالي
كدة اسهام في ان الاسعار المستعمل ترخص
-----------------------------------
مثلا الكرال التركي الجديدة بحوالي 1300
يبقي المستعمل هيبقي في حدود 1000
----------------------
لو الكرال التركي وصلت 2000
كدة المستعمل هيبقي ب 800
---------------------------
الحاجة الوحيدة اللي انا معاك فيها ان كل واحد حر يعمل ما يحب
-------------------------
بس ان يد الله مع الجماعة
غير مقروء 11-09-27, 12:54 PM   #9
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق

والله العملية بتختلف من شخص لأخر، فيه واحد ممكن يشترى بندقية ب8000 جنيه وبالنسباله عادى، تخيل مثلا بندقية إير كينج وصلت ل 8000 جنيه دلوقتى مع دخولنا موسم الصيد، تخيل لو فيه بندقية واحدة معروضة فى سوق المنتدى للبيع صاحبها هيبعها ب 7000 جنيه وهيبقى متمسك بالسعر ده، طب لو فيه إثنين بيتباعوا فى سوق المنتدى أكيد واحد فيهم هينزل 200 جنيه من ثمنها علشان يعرف يبعها، طب بقى تخيل أن فى 10 حتت مستعملة موجودين فى سوق المنتدى أكيد السعر هينزل أكثر من 1000 جنيه علشان ال 10 يعرفوا يبيعوا وهتوصل البندقية ل 6000 جنيه ويمكن أقل من كده.

تخيل بقى بنظرية حضرتك محدش أشترى، سوق المستعمل هيولع لأن مفيش جديد داخل السوق، البنادق الجديدة ممكن تقل شوية بس مش هتقل كثير لأن التجار مش هيستوردوا كميات كبيرة، بالإضافة إلى أن المستعمل غالى، فإيه إلى هيخلى تاجر يبيع كرال بأقل من 1500 جنيه وسعرها مستعمل وصل ل 1000 جنيه، بالإضافة ان مكسبهم فى البندقية الواحدة كبير، يعنى لما يبيع بندقية ويكسب 1000 جنيه هيمشى حاله، وبعدين بيعتمد على بيع حاجات ثانية مسدسات صوت وحى وذخيرة ورش ومناظير وجرابات وسكاكين وحاجات كثير، والبنادق لما تتخزن مش هتعفن ولا هتسوس.

الخلاصة دخول بنادق جديدة للسوق بيرخص سوق المستعمل وبيزيد تشبع السوق، وكل مستهلك على حسب إمكانياته ليشترى جديد لمستعمل ليصبر لأن فيه وقت فى السنة أسعار البنادق بتنزل، والكرال نزلت سعرها ل 1200 جنيه ودلوقتى وصلت ل 1500 نتيجة لموسم الصيد.

وإلى قادر يشترى والأسعار غالية يشترى، أنا ممكن اشترى غالى وأطلع فى موسم الصيد كم طلعة وربنا يرزقنى بكمية حمام وسمان ويمام تعوض الزيادة فى سعر البندقية بالإضافة لإشباع هواية الصيد والإستمتاع بها، وممكن أشترى رخيص وأركن البندقية ومطلعشى بيها ولا طلعة، يعنى ظروف كل واحد بتختلف.
غير مقروء 11-09-27, 01:14 PM   #10
Amiroz
صياد متقدم

بص انا مش مقتنع خالص طبعا
بس انا فاهم وجهه نظرك وصلالك ان الناس تشتري غالي كتير كدة المستعمل يكتر ثمنة هيرخص
صح
--------------------------------------------------------------
بس دة نظرية لا صله لها بالواقع ولا اي واقع
--------------------------------------------------------
ثمن المستعمل يحدد علي اساسين
حالة السلعة المستعملة.
سعر السلعة وهي جديدة.
--------------------------------------------
هديك فرض بسيط
سلعة ثمنها 1000 جنية جديد وانت اشتريت.
وحبيت تبيع بتسأل عن سعرها جديد وتشوف حالتها وتقدر سعرها
واكيد هتشوف المعروض كام وحدة علشان تخلي سعرك احسن سعر
بس بالمنطق لو فرق سعرها جديد 1000 عدد المعروض مستعمل هيخلي التنافس بين العارضين 1000 جنية.
غير مقروء 11-09-27, 01:24 PM   #11
MemoO
صياد جديد

MemoO مستواه غير معروف

لو سمحت انا عايز اسال الخبراء في المنتدي انا بسافر كتير فا انشاء الله عايز اجيب مسدس صوت حملية بس فا انا عايز اعرف من الخبراء ايه احسن البريتا ام الايكول جاكول ؟؟
و ايه ارخص محل ممكن اجيبو منه وتكون المعاملة محترمه ؟
و شكرا ارجو الرد اريد سماع رد الخبراْ لان انا الحقيقة مش عارف
MemoO غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 01:24 PM   #12
MemoO
صياد جديد

MemoO مستواه غير معروف

لو سمحت انا عايز اسال الخبراء في المنتدي انا بسافر كتير فا انشاء الله عايز اجيب مسدس صوت حملية بس فا انا عايز اعرف من الخبراء ايه احسن البريتا ام الايكول جاكول ؟؟
و ايه ارخص محل ممكن اجيبو منه وتكون المعاملة محترمه ؟
و شكرا ارجو الرد اريد سماع رد الخبراْ لان انا الحقيقة مش عارف
MemoO غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 01:25 PM   #13
hatem masr
صياد متفاعل

hatem masr مستواه غير معروف

والله حرام المفروض البلد ديه يتعملها تسعيره استرشادية لكل شيء مش الحل زيادة الرواتب لان كل ما نقبض عشرة في المائة زيادة الاسعار بتزيد مائة في المائة يعني ماشي في ناس بتنزل تصطاد و بتعتبر بتعوض زيادة ثمن البندقية بس في ناس برضه بتحب تضرب علي اهداف بس يعني مش هتعوض لا سعر ولا شيء في امريكا اها بتزيد الاسعار في الموسم بس بنسبة و النسبه لا تتعدي ال5 في المائة و علي فكره انا دخلت علي مواقع كتير البنادق اللي احنا بنشتريها و بتتباع عندنا غاليه سعرها هناك لا يتعدي المائة دولار اما ام 600 دولار ديه مش بنشوفها في مصر ولا بنشم ريحتها ياتري لو نزلت بندقيه محترمه من اللي بتصطاد الخنازير البريه هتنزل بخمسين الف ولا ايه
يلا مش اقدر اقول ان في النهاية في حساب و المفروض المكسب يكون بحساب
بالله عليكم بلاش حكاية السوق عرض و طلب ديه بتشائم منها ابن صاحبي المفروض كان ياخد حقن سعر الحقنه الحكومة منزلاه لا يتعدي الخمسه و عشرين جنيه بس الصيادلة مخبيينه و بيقولوا السوق عرض و طلب و مافيش غير المستورد و بيبيعوا الحقنه 450 جنيه و المفروض عشان ابنه يفضل حي ياخد كل اسبوع حقنه لمدة سنتين
و السوق عرض و طلب
hatem masr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 01:25 PM   #14
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

يا باشا انا مش بقول أن كل الناس تشترى غالى، أنا بقول كل واحد وظروفه، يعنى أنت حضرتك لما تقاطع 6 شهور مش حليت المشكلة ببساطة ليه لأنك راكمت الطلب 6 شهور كاملة، حتى لو السعر أنخفض جامد نتيجة لعدم الشراء الفترة دى، نتيجة لتراكم الطلب والحرمان 6 شهور الطلب هيرتفع بشكل جنونى فالأسعار هترتفع بشكل أعلى من الأول.

لأن السوق متعطش بقاله 6 شهور وفى الفترة دى البنادق القديمة أستهلكت وفيه نسبة منها اصبحت متعطلة كلياً، هتلاقى الكرال فى الأول ب 800 جنيه بعديها بأسبوع 1000 بعديها بأسبوع ب 1500 بعديها بأسبوع 2500 جنيه بعديها ب 3500، يبقى مش هيستفاد برخص السعر إلا الناس الى هتشترى فى الأول.

يعنى المقاطعة معناها تراكم الطلب، وإنخفاض المعروض من الجديد لأنى تاجر بستورد على قد طلب السوق، ولما ألاقى الناس ابتدت تقاطع هشترى كميات تتناسب مع أنخفاض الطلب، لما تيجى تنتهى المقاطعة هيبقى فيه تراكم طلب طول 6 شهور وكمية قليلة من الجديد فى السوق فبالتالى أنت عملت حرمان 6 شهور وبعد الحرمان ولعت الأسعار بشكل مبالغ فيه.

على فكرة أنا مش تاجر بس بحط نفسى مكان التاجر.
غير مقروء 11-09-27, 01:31 PM   #15
Amiroz
صياد متقدم

أستاذي الفاضل/ اولا مفيش استيراد خالص
--------------------------------------------------
تخيل حضرتك فاتح محل فية بضاعة وقعدت عندك 3 شهور مش هتنزل سعرها علشان تخلص منها
----------------------------------------
ثانيا انا مقولتش اقاطع الشراء لوحدي انا قولت
يد الله مع الجماعة
ولو حد عاوز يمارس المهنة بدل نوادي الرماية الغالية لاء نخليها ايجار او رحلات منظمة برسوم كأنها مصايف رحلة اليوم الواحد ودة لاشباع الرغبة
----------------------
الفترة دي هتخلي المعروض يزيد مش يقل
-------------------------------
حضرتك عندك فكرة الاسعار ذادت بعد الثورة لية؟
غير مقروء 11-09-27, 01:33 PM   #16
Amiroz
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem masr مشاهدة المشاركة
والله حرام المفروض البلد ديه يتعملها تسعيره استرشادية لكل شيء مش الحل زيادة الرواتب لان كل ما نقبض عشرة في المائة زيادة الاسعار بتزيد مائة في المائة يعني ماشي في ناس بتنزل تصطاد و بتعتبر بتعوض زيادة ثمن البندقية بس في ناس برضه بتحب تضرب علي اهداف بس يعني مش هتعوض لا سعر ولا شيء في امريكا اها بتزيد الاسعار في الموسم بس بنسبة و النسبه لا تتعدي ال5 في المائة و علي فكره انا دخلت علي مواقع كتير البنادق اللي احنا بنشتريها و بتتباع عندنا غاليه سعرها هناك لا يتعدي المائة دولار اما ام 600 دولار ديه مش بنشوفها في مصر ولا بنشم ريحتها ياتري لو نزلت بندقيه محترمه من اللي بتصطاد الخنازير البريه هتنزل بخمسين الف ولا ايه
يلا مش اقدر اقول ان في النهاية في حساب و المفروض المكسب يكون بحساب
بالله عليكم بلاش حكاية السوق عرض و طلب ديه بتشائم منها ابن صاحبي المفروض كان ياخد حقن سعر الحقنه الحكومة منزلاه لا يتعدي الخمسه و عشرين جنيه بس الصيادلة مخبيينه و بيقولوا السوق عرض و طلب و مافيش غير المستورد و بيبيعوا الحقنه 450 جنيه و المفروض عشان ابنه يفضل حي ياخد كل اسبوع حقنه لمدة سنتين
و السوق عرض و طلب

والله كلامك مؤثر
وحسبنا الله ونعم الوكيل
الصيد في ستين داهية يغلي يرخص يولع
بس ازهاق روح بني ادم
لا اله الا الله
غير مقروء 11-09-27, 01:34 PM   #17
elnawawy
صياد متفاعل

elnawawy مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى elnawawy

شكرا اخ Amiroz علي فتحك للموضوع دا لان اغلب الموجودين هنا ممن يقومو بالبيع قليلي الاهتمام ببنادق الصيد رغم ان لها زبون ولها شعبيه لاكن يبدو انه استسهال النجاح ، وانا مع رأي انه من المستحيل ضرب البيع نهائي لانه يوجد اللاف من الاشخاص الاخرين من خارج المنتدي ولا يعلمو شيء عن التوقف عن الشراء وسيقومو بالشراء واري الحل هو الشراء من الخارج ( الاستيراد ) وكلنا يعلم ان من سيقوم بهذا العمليه مكسبه سيكون كبير لاكن كيف سيكون ذلك ...الله اعلم ارجو ان يفيدنا من لديه خلفيه عن ذلك .
elnawawy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-27, 01:37 PM   #18
Amiroz
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elnawawy مشاهدة المشاركة
شكرا اخ amiroz علي فتحك للموضوع دا لان اغلب الموجودين هنا ممن يقومو بالبيع قليلي الاهتمام ببنادق الصيد رغم ان لها زبون ولها شعبيه لاكن يبدو انه استسهال النجاح ، وانا مع رأي انه من المستحيل ضرب البيع نهائي لانه يوجد اللاف من الاشخاص الاخرين من خارج المنتدي ولا يعلمو شيء عن التوقف عن الشراء وسيقومو بالشراء واري الحل هو الشراء من الخارج ( الاستيراد ) وكلنا يعلم ان من سيقوم بهذا العمليه مكسبه سيكون كبير لاكن كيف سيكون ذلك ...الله اعلم ارجو ان يفيدنا من لديه خلفيه عن ذلك .
دي طبعا الضربة القاضية في الموضوع فتح الاستيراد او وجود طريقة قانونية ندخل بها بنادق ضغط الهواء
ويبقي وقتها سلملي علي التجار وجشع التجار
علشان كل واحد ينزل اعلان ويقول البندقية ب 1200 وبعد اسبوع يقول خلصت وكمان اسبوع يقول جت بس بقت ب 1500 دة اية دة
غير مقروء 11-09-27, 01:44 PM   #19
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

يا ريس أى حاجة ممنوعة فى مصر بتستورد، التكتك ممنوع نزوله فى مصر ودلوقتى أكثر من البنى ادمين وبيتباع فى المحلات، الإلكترك ممنوع فى مصر ودلوقتى أغلب البيوت فيها إلكترك، البنادق والسلاح ممنوع أستيراده وبيدخل كميات كل يوم وكل شهر، ده غير السلاح الحى الى بيدخل من ليبيا وار بى جيهات وصواريخ مضادة للطائرات.

وبعدين حضرتك بتقول مفيش إستيراد بنادق وعايز تقاطع يبقى أزاى، لأن المنطقى لو مفيش إستيراد يبقى المنطقى أن الأسعار ترتفع نتيجة لأن العرض بيقل بإستمرار، والتاجر مش هيتأثر بالمقاطعة لأن المخزون بيقل بإستمرار.

أنا مثلا اشتريت بندقيتين مستعملتين أستعمال نضيف وبسعر حلو ورخيص، منهم بندقية من أخ فاضل فى المنتدى كان بيمتلك 5 بنادق منهم 2 جداد يزيد تمنهم على 10 آلاف جنيه.

يعنى الأخ ده لولا أنه أشترى بندقيتين جداد مكنشى فرط فى ال 3 بنادق القدام الى عنده، ومكنتش أنا أشتريت أول بندقية فى حياتى.
غير مقروء 11-09-27, 02:02 PM   #20
Amiroz
صياد متقدم

خلاص يا جماعة اي حد معاه يروح يشتري علي طول اي بندقية نفسة فيها غالية شوية غالية كتير طظ

اهم حاجة نريح التجار يا جماعة وعلي قد ما نقدر منفاصلش كمان علشان السعر الغالي هيخلي الواحد يبيع بندقيتة القديمة ويكمل علشان يشتري الجديدة وطبعا هيبيع القديمة برخص التراب
غير مقروء 11-09-27, 02:19 PM   #21
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amiroz مشاهدة المشاركة
خلاص يا جمعة اي حد معاه يروح يشتري علي طول اي بندقية نفسة فيها غالية شوية غالية كتير طظ

اهم حاجة نريح التجار يا جماعة وعلي قد ما نقدر منفاصلش كمان علشان السعر الغالي هيخلي الواحد يبيع بندقيتة القديمة ويكمل علشان يشتري الجديدة وطبعا هيبيع القديمة برخص التراب

ممكن أعرف مين جمعة يا استاذ أميروز.

على العموم روق كده تشرفت بالنقاش معاك.
غير مقروء 11-09-27, 02:27 PM   #22
Amiroz
صياد متقدم

أسف طبعا انا اتفهمت غلط والله العظيم

خلاص يا جماعة

تقبل اسفي
غير مقروء 11-09-27, 02:58 PM   #23
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:

أسف طبعا انا اتفهمت غلط والله العظيم

خلاص يا جماعة

تقبل اسفي
يا باشا من غير أسف، وجهة نظرك تحترم، أنا بس حسيت انك أتنرفزت شوية، بس ولا يهمك، وننتظر آراء باقى الأخوة، ولا يوجد رأى صحيح بشكل مطلق.
غير مقروء 11-09-27, 03:18 PM   #24
Amiroz
صياد متقدم

اتفرج كدة علي الموضوعين دول كدة وشوف وجه نظرك اخبارها اية

دي بندقية تباع مستعملة بتاريخ 2008

http://www.egypthunt.net/showthread.php?p=3622#post3622

ودي بتاريخ 2011 مستعملة

http://www.egypthunt.net/showthread....9+%D5%ED%E4%ED

معني كدة علي الزمن البعيد هتبقي مستعملة بكام 2000 جنية؟
غير مقروء 11-09-27, 03:58 PM   #25
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

إلى غلى الأسعار بالإضافة طبعاً إلى الغلاء الطبيعى فى كل الاشياء أن بعد الثورة الناس بقت تشترى بنادق الرش كوسائل دفاع عن النفس، بالإضافة إلى توقف الإستيراد بشكل رسمى وأن كان يدخل سلاح بشكل غير رسمى، الحل بقى حضرتك أن الإستيراد يتفتح بشكل رسمى، هتلاقى الأسعار جوة مقاربة من برة، بس الله أعلم نسبة الجمارك على البنادق كم فى مصر لأنها هتكون سبب برده فى غلاء الأسعار.

وأنا عايز اقول لحضرتك ان كل السلع غليت فى مصر، وأنا كواحد بشترى حاجات سباكة لشقتى، قلب خلاط مثلاً ولا محبس، الحاجة الى كانت السنة الى فاتت ب 3 جنيه بتباع حالياً ب 6 جنيه، وترباس الشقة الى كان الواحد بيشتريه ب 5 جنيه بقى بيباع ب 10 و12 جنيه.

يعنى طبيعى البندقية الصينى ال 250 جنيه من 2008 تتباع حاليا مستعملة ب 500 و600، وعلى فكرة أنا شارى بندقية صينى حالتها كويسة استعمال نضيف ب 450 جنيه الشهر ده.
غير مقروء 11-09-27, 04:36 PM   #26
Amiroz
صياد متقدم

واية اللي يخلي الكرال من 900 قبل الثورة
بعد الثورة 1500 مش زيادة الطلب عليها
يعني لو قل الطلب اكيد الاسعار هتريح
غير مقروء 11-09-27, 06:31 PM   #27
العربى
صياد قديم

الصورة الرمزية العربى

المدينه: الجيزه
العربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدى

تم النقل قسم الموضوعات العامه
غير مقروء 11-09-27, 06:40 PM   #28
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
واية اللي يخلي الكرال من 900 قبل الثورة
بعد الثورة 1500 مش زيادة الطلب عليها
يعني لو قل الطلب اكيد الاسعار هتريح
كلامك صح، ولكن أنت كده مش بتقلل الطلب، أنت بتراكم الطلب، وأتكلمت فى الجزئية دى قبل كده، ممكن أبقى معاك أننا نقاطع اللحمة وتجيب فايدة وفعلاً جابت فايدة فى وقت وجيز لما الناس قاطعت اللحمة لأن أولاً لها بدائل ثانى حاجة مفيش جزار هيستحمل يقعد شهر مفيش شغل، لكن البنادق ملهاش بديل خصوصاً للى غاويين، والبنادق سلعة ممكن تعيش 20 سنة، بعكس اللحمة هتشتريها وبعد شوية هتبقى فى المجارى.. أسف على التعبير.

يعنى أنا لما اشترى بندقية جديدة بشترى سلعة عمرها الافتراضى 20 سنة، الأول قبل ما تطالب بالمقاطعة طالب يحقك أنك تشترى بندقية مثلاً من السعودية وتقدر تنزل بيها مصر، ولو ده متاح كل واحد فينا ليه قرايب فى السعودية والخليج، ومن بكره الصبح هشترى بندقية من السعودية بنصف تمنها فى مصر، لكن أنت بتطالب بمقاطعة سلعة عليها طلب وفيه قيود على دخولها، لما تقاطع المشكلة مش هتتحل، المشكلة هتزيد، لأن التاجر الى بيخاطر ويدخل بنادق بشكل غير رسمى علشان يكسب مكاسب خيالية مش هيعمل كده، بالإضافة إلى أن التاجر ده أساساً معرض أنه يخسر كل تجارته لو البضاعة المهربة أكتشفت.

فأنت بالمقاطعة هتخلى التجار يحجموا عن المخاطرة، وبالتالى سعر القديم هيولع، ولما يولع سعر القديم هتلاقى الناس بتبوس أيد التاجر أنه يجيب حاجة جديدة.

الحل مش مقاطعة، الحل هو المطالبة بفتح الاستيراد والشراء من الخارج، ويبقى من حق كل فرد الدخول ببندقية واحدة من الخارج.

وبالطريقة دى أى حد قريبك نازل من برة يجبلك البندقية إلى أنت عايزها، والتجار لما يلاقوا كده غصب عنهم هينزلوا السعر إلى أقل قدر ممكن.
غير مقروء 11-09-28, 12:06 PM   #29
Marawan Al Masry
صياد جديد

Marawan Al Masry مستواه غير معروف

حلوة فكرة الايجار وتنظيم رحلات
بس ياريت متكونش بأسعار مبالغ
فيها وياريت كمان منبقاش هربنا من التجار البيع الي تجار الايجار والرحلات
ولا كلامي غلط
وعلي العموم موضوع جميل ورائع
Marawan Al Masry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links