1. youtube
  2. new
الإعلانات
الإعلانات

الاسلحه الناريه معلومات عن الاسلحه الناريه وذخائرها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مقروء 11-09-15, 10:55 PM   #101
إيزى موزو
صياد متفاعل
الصورة الرمزية إيزى موزو

إيزى موزو مستواه غير معروف إيزى موزو غير متواجد حالياً

استاذ محمد : الأول أنا قريت الموضوع من أوله و متابع ردودك على أعضاء المنتدى ... بصراحة كتر ألف خيرك و ربنا يكرمك على المعلومات ديه لان معظم التجار محدش بيقول حاجه لحد و من الصعب جدا تلاقى حد يساعدك أو يفهمك

انا كنت عاوز اسئل لو المحل اللى انت اتفقت معاه معندوش السلاح اللى انا عاوزه ينفع يجيبهولى و لا لأ ؟؟؟؟ انا عاوز سيج ساور 226 بلاتينيوم و مش موجود على اللينك بتاعهم

كمان انا كنت عاوز أعرف لو انا بعد ما حصلت على موافقة الأمانه و عملت طلب إضافة و خدت تصريح شراء جديد ينفع أقدم تانى على موافقه إسترادية ولا ممنوع .... طالما ان القانون بيسمحلى بسلاحين هل هناك ما يمنع ان أحصل على موافقتين للإستيراد ولا هى موافقه واحدة أجيب بيها سلاحين

و لك جزيل الشكر

غير مقروء 11-09-16, 11:30 PM   #103
mo_rateb
صياد متقدم
الصورة الرمزية mo_rateb

mo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريق mo_rateb غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيزى موزو مشاهدة المشاركة
استاذ محمد : الأول أنا قريت الموضوع من أوله و متابع ردودك على أعضاء المنتدى ... بصراحة كتر ألف خيرك و ربنا يكرمك على المعلومات ديه لان معظم التجار محدش بيقول حاجه لحد و من الصعب جدا تلاقى حد يساعدك أو يفهمك

انا كنت عاوز اسئل لو المحل اللى انت اتفقت معاه معندوش السلاح اللى انا عاوزه ينفع يجيبهولى و لا لأ ؟؟؟؟ انا عاوز سيج ساور 226 بلاتينيوم و مش موجود على اللينك بتاعهم

كمان انا كنت عاوز أعرف لو انا بعد ما حصلت على موافقة الأمانه و عملت طلب إضافة و خدت تصريح شراء جديد ينفع أقدم تانى على موافقه إسترادية ولا ممنوع .... طالما ان القانون بيسمحلى بسلاحين هل هناك ما يمنع ان أحصل على موافقتين للإستيراد ولا هى موافقه واحدة أجيب بيها سلاحين

و لك جزيل الشكر
الاول بشكر حضرتك على الكلام الحلو اللى فى الاول و انا دائما فى الخدمة. بالنسبة للسؤالين اللى حضرتك سالتهم. الاول حضرتك كلم الشركة او ابعتلهم email اسألهم على المسدس اللى حضرتك عايزه. و التانى بتبقى هيا موافقة واحدة و الله اعلم.

غير مقروء 11-09-25, 03:40 AM   #104
yehya
صياد جديد

yehya مستواه غير معروف yehya غير متواجد حالياً

السلام عليكم
اولا جزاك الله خير على المعلومات القيمة ديه
بس عندى استقسار انا معايا تصريح سلاح و ال 3 شهور اوشكت على الانتهاء بس انا هشترى المسدس الايام ديه ممكن لو تصريح الامانة بالاستيراد تم الموافقة عليه ينفع انى استورد وابيع اللى معايا .. وياريت كمان لو تعرف اى حد يكون موجود عنده مسدس سميث او والتر جديد.. وشكرا

غير مقروء 11-09-25, 03:52 AM   #105
YOSSEF EL MASRY
صياد متقدم
الصورة الرمزية YOSSEF EL MASRY

YOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريق YOSSEF EL MASRY غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_rateb مشاهدة المشاركة
طبعا كلنا بنعانى فى تراخيص المسدسات و الاسوأ ان بعد انتهاء رحلة الترخيص الطويلة بنواجه جشع التجار اللى بيعلو اسعار الطبنجات اوى و معظمنا بيضطر يلجأ للحلوان اللى بتقتل طموح كتير من محبين الاسلحة. كلنا نفسوا يجيب طبنجته من برا و بسعر معقول يعنى مثلا حرام ادفع فى الجلوك اللى سعرها $500 40000 جنيه. فان شاء الله دى خطوات الاستيراد.
١- طبعا رخصة شراء سلاح نارى و يستحسن اول مطلعه تمشى فى اجرائات الاستيراد لانها ممكن تطول اوى و كلنا عارفين مدة الرخصة 3 شهور قابلة للتجديد مرة واحدة.

٢- التقديم على طلب استيراد سلاح نارى فى الامانة العامة لوزارة الدفاع اللى ماسكها دلوقتى اللواء نبيل المهندس و دا راجل قمة فى الادب و الاحترام و الاخلاق.

٣- لازم تكون مجهز المورد اللى برا و اسهل طريقة ان يكون لك حد برا يشترى هوا السلاح و يبعتوا لكن غالبا عشان يبعتوا هيحتاج شوية حاجات هشرحها فى الخطوات اللى جاية و لو ملكش حد برا هقولك تعمل ايه فى اخر خطوة

٤- معظم الموردين بيحتاجو صورة البطاقة و صورة الترخيص و تصريح الاستيراد مترجمين طبعا و كمان الورقة دى http://thorrifles.com/pdf/dsp_83.pdf. تطلع بترخيصك على مديرية الامن اللى تخصك و تقول انك عايز تختم الورق بغرض ترجمته و استيراد طبنجة.
٥- بعد ختم الورق تطلع على اى مكتب ترجمة تابع او موثق من وزارة الخارجية و تترجم الورق و البطاقة و بعد الترجمة تعملهم سكان على سكانر و تحطهم على الكمبيوتر.

٦- تتصل بالمورد و تتفق معاه على كل حاجة زى طريقة الدفع و السعر لان التوريد بياخد مثلا $500 زيادة و طريقة الدفع غالبا هتبقى credit card

٧- دى المحلات اللى بتورد فى امريكا و يستحسن الاتصال بيهم و الاتفاق قبل اى حاجة
dave's sports shop
1738 front street
lynden, wa, usa 98264
phone: (360) 354-5591
fax: (360) 354-4063
.................................................. ........
Philip c. Tong
high bridge arms, inc.
3185 mission st.
San francisco, ca 94110
phone: 415-643-9255
fax: 415-282-6520
.................................................. .......
Knesek guns, inc.
1204 knesek lane
van buren, ar 72956
phone (479) 474-1680
fax (479) 471-0377
.................................................. .....
Hurricane butterfly research corp.
Tacoma, wa 98402
phone: 253-414-6066
fax: 253-272-4740
.................................................. ....
Joe andrean
andrean arms, inc.
22 s. Main street
new city, ny 10956
phone: 914-634-7646
fax: 914-634-7829
.................................................
Etss llc
international exporters
110 s. 7th street, #d
hotchkiss, co 81419
usa
tel.: +(001)970/872 3770
fax.: +(001)970/872 3757
.......................
كل المحلات دى فى امريكا فطبعا اللغة فى التعامل هتبقى انجليزى و الكود لامريكا هو 001 و لو حد محتاج مساعدة انا فى الخدمة.
تليفونى: 0147083361
تسلم ايدك ربنا يكرمك
شكرا

التوقيع: اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك
يا مصر قومي وشدي الحيل كل اللي تطلبية عندي
كان تقيمي 27 وانخفض الي 5 دون سبب
27-6-2011

غير مقروء 11-09-30, 12:34 AM   #106
16109
صياد متفاعل

16109 مستواه غير معروف 16109 غير متواجد حالياً

هل استيراد الطلق الصوت محتاج ترخيص ولا ؟؟

غير مقروء 11-10-03, 01:31 AM   #107
mohreda
صياد متفاعل

mohreda مستواه غير معروف mohreda غير متواجد حالياً

هناك نقطه احب ان اعرف الاجابة عليها لسبق محاولة الاستيراد من امريكا

و قد قمت بالاتصال باكثر من موقع من المواقع اللي حضرتك ذكرتها

اولا ان التاجر في الخارج بيرسل طلب لادارة التجارة الخارجية في امركيا و بتاخذ من 4 الي 8 اسابيع
ثانيا : غير معلوم حتي الان هل بيتوافق عليها و لا لا و ما هي سياسة امريكا الان في تصدير السلاح لمصر

لان التاجر قالي ان ممكن يتوافق و ممكن لا و في جميع الاحوال لن استرد ال500 دولار ده طبعا غير مصاريف الشحن و مصاريف اخري هتدخلها في 1000 دولار غير سعر الطبنجة

ياريت لو حضرتك عندك فكرة و معلومات مؤكده تفيدنا
مشكور

غير مقروء 11-10-03, 09:52 AM   #109
mo_rateb
صياد متقدم
الصورة الرمزية mo_rateb

mo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريقmo_rateb في بداية الطريق mo_rateb غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohreda مشاهدة المشاركة
هناك نقطه احب ان اعرف الاجابة عليها لسبق محاولة الاستيراد من امريكا

و قد قمت بالاتصال باكثر من موقع من المواقع اللي حضرتك ذكرتها

اولا ان التاجر في الخارج بيرسل طلب لادارة التجارة الخارجية في امركيا و بتاخذ من 4 الي 8 اسابيع
ثانيا : غير معلوم حتي الان هل بيتوافق عليها و لا لا و ما هي سياسة امريكا الان في تصدير السلاح لمصر

لان التاجر قالي ان ممكن يتوافق و ممكن لا و في جميع الاحوال لن استرد ال500 دولار ده طبعا غير مصاريف الشحن و مصاريف اخري هتدخلها في 1000 دولار غير سعر الطبنجة

ياريت لو حضرتك عندك فكرة و معلومات مؤكده تفيدنا
مشكور
بص يا باشا لسابق تجربة التعامل المثالى بيبقى مع شركة knesk و امريكا بتصدر لمصر عادى و معرفش حد اترفض من امريكا خالص.

غير مقروء 11-10-04, 04:58 AM   #110
mohreda
صياد متفاعل

mohreda مستواه غير معروف mohreda غير متواجد حالياً

اقتباس:
شركة knesk
و هو ده فهلا اللي تم و مع نفس الشركة
و لكن انا مشفتش حد جاب من امريكا نهائي في الفترة بعد الثورة

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم