الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-03-05, 03:54 AM   #1
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ebrahim Al Ansari

Ebrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريق
Question رساله إلى كل واحد عاوز مسدس حي

السلام عليكم

قبل ما أتكلم... لازم تعرف إني سمعت كلامك... مهو مش هينفع أتكلم قبل ما أسمعو... إسمعنى إنت بقى

والله سمعت كلامك وفكرت فيه....

إيه بتقول كان فى ناس بتقول كلام تانى؟؟؟.....

ما أنا سمعت كلامهم هما كمان وفكرت فيه....

بالله عليكم إسمعونى زي ما سمعتكم....
إسمعوني بقلوبكم وبإهتمام زي ما سمعتكم بقلبي وبإهتمام فى كل موضوع إتكلمتم فيه عن السلاح الحي....

أنا كل اللى هعمله إني هفكر بصوت عالي... يمكن كلامي يعجبك ويمكن لأ... يمكن يناسبك إنت بس ميناسبش غيرك.. يبقى نسمع كلنا وكل واحد يقرر بينه وبين نفسه بعد ما يفكر فى الكلام ويقرر بينه وبين نفسه هوا هيعمل إيه...

فى الأول أحب أقولك إن كلامك... وكلامهم هما كمان صح.. ومقتنع بيه.. وحاسس بيهم... مهو والله العظيم أنا كمان حالي زي حالهم وحاسس بيهم لأني لبرهه من الزمن فكرت زي ما هما بيفكرو وكان كل تفكيري إنى عاوز مسدس صوت أو حي ويمكن ده هوا اللى ربنا جعله سبب فى إنى الاقي و ادخل المنتدي الرائع ده أصلا رغم إنى طول عمري لا بحب المنتديات ولا الفيس بوك ولا الكلام ده كله (نظراً لأن شخصيتي كده وإن أغلب المنتديات اللى شفتها البعد عنها غنيمه) ولكن بعد ما دخلت المنتدى ده وشدني رقي أعضائه وقررت أستمر فيه وقرأت آراء الناس بين مرحب لفكره مسدس الصوت ورافض لها كوسيلة حمايه.. إقتنعت بالرفض وقررت أتراجع عنها كوسيلة حمايه بس برضه هجيب واحد بعدين عشان أنا بحب المسدسات والسلاح من صغري بس مش للحمايه..

وبعد كده فضلت فكرة السلاح الحي تدور فى رأسي ووجدت نفسي لا أستطيع التفكير إلا فى الآتي كله... بداية من العواقب القانونيه... هل معايا ثمنه أو هعرف أتصرف وأجيب ثمنه حتى لو هستلف.. ولو فرضنا إني جبت ثمنه.. هل أي شخص زي حلاتى غير مدرب على إستخدام سلاح حي هيعرف يستخدمه؟.. طيب لو فرضنا إني إتدربت عليه وده مستحيل فى الظروف دى بس جدلا إتدربت على استخدامه.. هل هقدر أستخدمه بالسرعه المطلوبه فى حالة حدوث خطر؟؟ هطلعه وألغي الأمان وأشد الأجزاء وأنشن وأضرب وأنا متوتر وأنا تحت ضغط عصبي؟؟ وطبعا من المعلوم إن أفراد الشرطه والجيش أهم جزء من تدريبهم ليس على الإستخدام وإنما على الثبات النفسي فى وقت الخطر.. طيب لو فرضنا جدلاً برضه ومش بهزر وبتكلم جد إنى من كتر الفرجه على الأفلام الأكشن خلاص بقى فى ثبات نفسي ومش هتهز.. هل هقدر أعيش وأتعايش مع عواقب إصابه حد بطلق ناري قد يكون سبب فى موته.. هل هستحمل تحقيق فى الموضوع حتى إن نتج عنه عدم إدانتي لأني فى حاله دفاع شرعي عن النفس مع العلم إنى هتحاسب ساعتها على الحيازه بدون ترخيص كقضيه منفصله واتحاكم عليها.. ولو فرضنا إني هطلع برائه.. هل هستحمل تأنيب ضمير وإني أعيش إيدي ملطخه بدم إنسان وحتى لو كان مجرم وإبن ستين كلب وأنا فعلا مقدرش أدبح فرخه أو خروف.. هل هستحمل قلق وخوف من إنتقام المجرم المصاب وزمايله البلطجيه باقي العصابة.. أو من إنتقام أهله لو كان مات ومطالبتهم بالتار وده وارد جداً.. هل عندي قدره على إنى أواجههم لو رجعوا عشان ينتقموا.. وساعتها هتضر أكتر أنا وأهلي ويمكن جيراني كمان؟؟؟

بعد الأسأله دى كلها لقيت إني مش هقدر ولا هستحمل العواقب.. وقررت أرمي حملي على الله وأدعي إنه يحفظنى ويحفظ أهلي ويحفظ كل مكروب وكل واحد عايش فى قلق أكتر من اللى أنا عايش فيه لأني عارف إنى فى نعمه.. وغيري فى المناطق والبلدان المقطوعه.. وغيرهم.. وغيرهم.. حالتهم أصعب.. ومنهم اللي شاف الموت فعلا وهيتجنن خلاص ومش عارف يعمل إيه.. وبقى خلاص بيكلم نفسه ويقول.. (
الفلوس فى ستين داهيه.. أنا مش مهم.. أنا اموت بس محدش يلمس شعره من أهلي)....... والناس المحتاره دي منهم كتير ويمكن أغلبهم زي حلاتى مش هيقدرو يستحملو العواقب وهيقولو يا رب زي ما انا بقول..

فيا رب إحفظنى وإحفظ كل مكروب

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ
مِنَ الظَّالِمِينَ

.

«وجــدتُ سكـوتي متجــراً فلزمتــهُ___ إذَا لَـمْ أجِـدْ رِبحـاً فَـلَـسْـتُ بِخَاسِـرِ»
«وَمَا الصَّمْتُ إلاَّ في الرِّجَالِ مَتَاجرٌ___ وتـاجـرهُ يعلـــو علـى كــل تـاجــرِ»
من أقوال الإمام الشافعي
»

.
Ebrahim Al Ansari غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-03-05, 04:04 AM   #2
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه
افتراضي رد: رساله إلى كل واحد عاوز مسدس حي

ربنه يجعله فى ميذان حسناتك ويكشف الغمه عن قريب ان شاء الله
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم عدد خلقك ورضاء نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك بعددما ذكره الذاكرون وغفلَ عن ذكره الغافلون
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم صلاه تفتح‘ بيننا وبينه فتحاً مبيناً
لاالله الا الله محمد رسول الله
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 05:02 AM   #3
weaamx
صياد متفاعل

الصورة الرمزية weaamx

المدينه: Alex
weaamx مستواه غير معروف

أرى عقلاً جميلاً يتحدث )
weaamx غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 08:14 AM   #4
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

Ebrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريقEbrahim Al Ansari في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى مشاهدة المشاركة
ربنه يجعله فى ميذان حسناتك ويكشف الغمه عن قريب ان شاء الله
جزاك الله عنا خيراً.. منكم نستفيد ونتعلم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة weaamx مشاهدة المشاركة
أرى عقلاً جميلاً يتحدث )
جزاك الله خيراً على المبالغه الجميله.. الواحد بيحاول يقلد إخواتنا الصيادين القدام.. الكبار سناً ومقاماً

«وجــدتُ سكـوتي متجــراً فلزمتــهُ___ إذَا لَـمْ أجِـدْ رِبحـاً فَـلَـسْـتُ بِخَاسِـرِ»
«وَمَا الصَّمْتُ إلاَّ في الرِّجَالِ مَتَاجرٌ___ وتـاجـرهُ يعلـــو علـى كــل تـاجــرِ»
من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-05, 08:41 AM   #5
mimic
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mimic

المدينه: مدينة الشروق
mimic مستواه غير معروفmimic مستواه غير معروف

كلام جميل ورائع ولكن لي تعقيب بسيط ....

كله سوف يهون امام عينيك عندما تتخيل ان احد الأشخاص او البلطجية بالمعنى العام ممكن انو يتعرض لزوجتك او اختك او بنتك ...

يا باشا انا ساكن في مدينة الشروق .. واللي ساكن هناك ممكن يقولك ان العربويه طلعو على طريق السويس وقطعوه وكان بيوقفو الناس ومش هقولك بقا البهدله اللي كانت بتحصل .. هوا ده موضوع لكل واحد فينا ليه وجهت نظر .... واللي مش قد السلاح ميجيبوش ... او على الأقل يشتري طبنجه صوت للحماية او للحفاظ على اسرته ... يا باشا دلوقتي الدنيا فيها قلق انا من وجهت نظري لازم الواحد يكون معاه اي شيء انشالله قصافة بس يكون يعرف يستخدمها وبكرر اللي مش قد الحاجة ميجبهاش .... وربنا يحمي الجميع ويكرم بلدنا بإذن الله
ستبكى يوما على فرط سذاجتك.
mimic غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 08:58 AM   #6
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

أستاذ mimic
شكراً جزيلاً على تعليقك الرائع (اللي مش قد السلاح ميجيبوش)... وزي ما حضرتك تكرمت وقلت فى الموضوع ده هيكون لكل واحد وجه نظر.. وهدفنا هوا عرض وجهات النظر من كذا زاوية..
وندرس العيوب زي ما بندرس المميزات بتأني وبدون تسرع.. عشان نوصل لرؤية كامله وواضحه..

وربنا يستر طريقك وطريق كل سكان الشروق والمدن الجديده وكل سكان مصر... ويارب محدش فينا يتعرض لأي ضرر وربنا يحفظنا

يا رب إحفظنى وإحفظ كل مكروب

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ
مِنَ الظَّالِمِينَ

من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-05, 12:46 PM   #7
العربى
صياد قديم

الصورة الرمزية العربى

المدينه: الجيزه
العربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدى

والله والله والله لو فى حد عندنا فى الصعيد يفكر زى حضرتك ما دخلنا فى تار نهائى
ولكن اخى الحبيب احنى للاسف اول شيء اتعلمنا عليه هو السلاح ودا لطبيعه الصعيد وكنت بلعن اليوم اللى حملونا فيه سلاح ولكن الايام دى بقول الحمد لله على تعليمنا حمل السلاح
تحياتى للجميع ولعقلك الناضج الله يحميك
غير مقروء 11-03-05, 01:00 PM   #8
BooGY
صياد نشيط

الصورة الرمزية BooGY

المدينه: انا من ميت برة منوفيه بعد بنها بحوالى 8 او 10 كم على طريق زفتى
BooGY مستواه غير معروفBooGY مستواه غير معروفBooGY مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى BooGY

انا متفق تماما مع آراء كل الاعضاء الكرام ومع فكرة اللى مش قد السلاح ما يجيبهوش او بمعنى تانى اللى مش بيعرف يسيطر على نفسه زيي كده ما يجيبهوش انا واحد من الناس اتعرض عليا صوت وحى وما وافقتش لانى عصبى جدا وبتنرفز بسرعة مع العلم ان اعصابى حديد لكن الاسلم انى ما اشيلهوش واحترامى وسلامى للجميع
غير مقروء 11-03-05, 03:26 PM   #9
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elarbi2009 مشاهدة المشاركة
والله والله والله لو فى حد عندنا فى الصعيد يفكر زى حضرتك ما دخلنا فى تار نهائى
ولكن اخى الحبيب احنى للاسف اول شيء اتعلمنا عليه هو السلاح ودا لطبيعه الصعيد وكنت بلعن اليوم اللى حملونا فيه سلاح ولكن الايام دى بقول الحمد لله على تعليمنا حمل السلاح
تحياتى للجميع ولعقلك الناضج الله يحميك

إن شاء الله مصر كلها تبقى أمان.. وحبايبنا الصعايده يرحموا بعض من التار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boogy مشاهدة المشاركة
انا متفق تماما مع آراء كل الاعضاء الكرام ومع فكرة اللى مش قد السلاح ما يجيبهوش او بمعنى تانى اللى مش بيعرف يسيطر على نفسه زيي كده ما يجيبهوش انا واحد من الناس اتعرض عليا صوت وحى وما وافقتش لانى عصبى جدا وبتنرفز بسرعة مع العلم ان اعصابى حديد لكن الاسلم انى ما اشيلهوش واحترامى وسلامى للجميع

وأنا والله زي حالاتك وبتنرفز بسرعه.. بس المشكله إني بكتم نرفزتي لجوه وضغطي بيعلى
.. ربنا يرزقك ويرزقنا جميعاً القدره على تمالك الأعصاب

من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-07, 02:39 AM   #10
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

تحيه طيبه...

تعليقاً على بعض المشاركات المنتشره فى المنتدى تعليقاً على رفض حمل السلاح الحي...

وإحقاقاً للحق وتوضيحاً للأمور... ومنعاً لتطاول وتجاوزات بعض إخواننا الأحباء من أنصار حمل السلاح... وليس كلهم

لم أرى أي أخ من إخواننا فى المنتدى يجبر أو يفرض وجهة نظره على أحد بعدم حمل سلاح...
وإنما يعرضون على إخوانهم مخاطر حمله بهدف توضيح الأمور لهم.. ودعوتهم للتأني ودراسة الموضوع من جميع جوانبه.

وهدفهم من هذا هو خوفهم على إخوانهم من الراغبين فى حمل السلاح نظراً لأنه من الواضح من كلامهم أنهم منفعلون وتحت ضغط عصبي يمنعهم من التفكير الهادئ المتأني.. وإن وجدو أن شخصاً فكر فى مزايا وعيوب حمل السلاح بموضوعيه فهو حر فى إختياره ولن يفرضو عليه وصايه... وإنما الإكتفاء بأداء واجب النصيحه وليس لهم فرض وجهة نظرهم.. ولا يجوز بأى حال من الأحوال أن يكون جزاء خوفهم وحبهم على الآخرين بوصفهم بالتشدد أو بأوصاف أخرى والإعتراض على إبدائهم رأيهم ونصحهم... ومطالبتهم بأن (يركنو على جمب)... ويدعون غيرهم ممن يعبر عن رأيه يعبر... طالما أن من يعبر عن رأيه ليس من الناس الوحشين اللى بيقولو لا... فاللي رأيه زي ما هما عايزين حلو.. واللى رأيه مش على هواهم يبقى مش من حقه يعبر عن رأيه ولا ينصح أى حد ولا يفتح بقه ويخليه فى المقارنه بين الجامو هنتر والرمسيس وميتكلمش فى حاجه تانيه..

والله كلام ليه العجب... والحمد لله الكلام ده محصلش كتير بس لازم الواحد يعلق عليه لأنه حصل.. وياريته حصل معايا.. على الأقل أنا صغير فى السن وعادي.. لاكن بكل أسف حصل مع كذا شخص أكبر مني بخمس وعشر وعشرين سنه (والأعمار دي للتقريب وليس للدقه يمكن يكونو أكبر كمان)... ومن أدبهم وعقلهم وعلو مقامهم لم يهتمو بالرد... فوجب أن يرد غيرهم بالنيابه عنهم.. وقد حدث هذا من كثير من إخواننا وقامو بالإعتراض ونهرو من تطاول.. ولكنهم لم يوضحو الكلام بصوره كافيه فقررت إنى أوضح بإستفاضه بدلا منهم داخل الموضوع ده وموضوع تاني فقط عشان معملش موضوع جديد وده طبعا عشان مديش للكلام اللى إتقال أكبر من حقه ونعمل موضوع ويبقى فى نقاش.. والموضوع مش عاوز نقاش وإنما هيا وجهة نظر بقولها واللى مش مقتنع يتكرم ويبعتلى رساله على الخااااااص ويقول أنا غلطان فى نقطه معينه مثلاً وأوعده إنى أصلحها وأعتذر إن كان كلامه منطقي.

أقول بقى الكلمتين اللى عاوز أقولهم وسامحونى على الإطاله
نحن دائماً ننادي بحريه الرأى
فإن كان الرأى موافق لهوانا.. عظمناه وقلنا فيه شعراً
وإن كان الرأى غير موافق لهوانا... لم نسمعه ولا نكلف نفسنا بمحاوله فهم قصد قائله ووصفناه بأبشع الأوصاف
فوالله لن نتقدم ولن نتطور فى أى مجال من مجالات الحياه حتى نستمع لمن نرفض رأيهم بإنصات شديد وبدون تحيز لرأينا.. وحتى نتعلم كيف نحترم الرأى الآخر وكيف نعبر عن رفضنا له بدون تجريح

ولقد قال الكثير من إخواننا الكبار مراراً وتكراراً كلاماً يفهم القارئ العاقل من معناه أنهم لايرفضون رفضاً مطلقاً حمل السلاح.. فإن كان الشخص مدرب نفسياً وفعلياً وقادر على السيطره على نفسه قبل أن يسيطر على سلاحه أياً كان نوع هذا السلاح فأهلاً وسهلاً بحمل السلاح... وإن كان غير مدرب وليس قادر على التفكير السريع والصحيح تحت الضغط النفسي فسلاحه سيكون وبالاً وضرراً عليه وعلى من يحب فلا أهلا ولا سهلاً...
وكان قصدهم ليس السلاح هو السبيل الوحيد للنجاه فأولاً ستر الله.. وثانياً أن يكون رجلاً شجاعاً كما فعل أخونا ماكس.. وأنا على تمام اليقين أنه لم يكن ليقاوم ويصاب.. لو لم يكن رجلاً كما يجب أن يكون الرجل.. وبفضل وستر الله لم تصب خطيبته بسوء وغايه ما أصيب به هو جرح غير قاتل والحمد لله.. ولم يكن مسلحاً إلا بالرجوله والنخوه وكانو هم ثلاثة أوغاد مسلحون بالمطاوي وبالجبن والخسه.. فغلبت رجولته جبنهم وخستهم

ولم يقل أحد منهم إننا نتدروش واللى يجي يهاجمنا نقول له (حي الطوفان جي) ولم يقل أحد إننا مناخدش بالأسباب بالطريقه المناسبه بدون مبالغه... ولم يقل أحد... ولم يقل أحد.... (ومش عاوز أوضح التعليقات الساخره المستهزئه اللى إتقالت فعلاً عشان مكررش كلام أنا مش راضي عنه)

أظن كده بقى واضح رأى كل من قالو لا كانو يقصدو إيه..
كانو يقصدو لا للتسرع ولا لحمل السلاح بصوره عشوائيه فقط مش بصوره عامه وتركو الإختيار للقارئ ليحدد المناسب ليه..
حتى وإن لم يقولوهذا الكلام صراحة.. فها هو التوضيح قد ظهر لمن لا يستطيع أن يقرأ بين سطور كلامهم ويستنبط قصدهم ..... ولا حول ولا قوة إلا بالله...

وأعتذر إن كان فى كلامي ما لم يلقى قبولكم... وسامحوني.. وأستغفر الله العظيم

وأرجو إغلاق باب النقاش فى الموضوع وعدم عمل أى مشاركات جديده فيه إحتراماً لرغبتي..
فرجااااااااء لا تبخلوا عليا بتحقيق هذه الرغبه.... الموضوع مغلق

.

من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-07, 08:30 PM   #11
Mr_mody
صياد متقدم

المدينه: الاسكندرية
Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mimic مشاهدة المشاركة
كلام جميل ورائع ولكن لي تعقيب بسيط ....

كله سوف يهون امام عينيك عندما تتخيل ان احد الأشخاص او البلطجية بالمعنى العام ممكن انو يتعرض لزوجتك او اختك او بنتك ...

يا باشا انا ساكن في مدينة الشروق .. واللي ساكن هناك ممكن يقولك ان العربويه طلعو على طريق السويس وقطعوه وكان بيوقفو الناس ومش هقولك بقا البهدله اللي كانت بتحصل .. هوا ده موضوع لكل واحد فينا ليه وجهت نظر .... واللي مش قد السلاح ميجيبوش ... او على الأقل يشتري طبنجه صوت للحماية او للحفاظ على اسرته ... يا باشا دلوقتي الدنيا فيها قلق انا من وجهت نظري لازم الواحد يكون معاه اي شيء انشالله قصافة بس يكون يعرف يستخدمها وبكرر اللي مش قد الحاجة ميجبهاش .... وربنا يحمي الجميع ويكرم بلدنا بإذن الله

كلامك صح جدا و اوافق علية بشدة لان بجد الاوضاع في البلد دلوقتي خطر و محدش عارف الي راكب معاة في مواصلة دة مواطن ولا بلطجي و ربنا يستر
Mr_mody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-08, 10:23 AM   #12
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

يا جماعة فى رياضة جميلة أوى أسمها أيكيدو إلى بيلعبها أستيفن سيجال، واحد صاحبى معاه الحزام الأسود فيها، الرياضة دى لو أنت عندك سبعين سنة وكرشك طوله مترين هتقدر تدافع عن نفسك وسط عشرين بلطجى بكل سهولة، الرياضة دى مش بتعتمد على الحركة واللياقة البدنية بقدر ما هى بتعتمد على تعليمك إزاى تستغل قوة خصمك فى ضربه يعنى لو واحد ماسكلك مسدس أزاى بكل سهولة تخده منه واحد داخل عليك بشومة أزاى تخدها منه بكل سهولة، وبأقل مجهود لو حبيت تكسر أيديه بسهولة هتكسرها، وبسهولة تقدر تقلب واحد طول فى عرض وأنت واقف فى مكانك على الأرض، صاحبى ده بيقولك أتحداك أدخل عليه بأى حاجة بشومة بسكينة بمسدس، وصاحبى ده علمنى كم حركة، هو معايا فى الشغل ومعاه دلوقتى شهادة تدريب للعبة دى وعمال يعرض عليه تعليمى بس المشكلة فى المكان، لو تشجعونى وحد يدبر مكان ويدربنا ونديله أجر رمزى هتبقى حاجة كويسة جداً، وبكرر الرياضة دى أى سن يتعلمها ومش محتاجة لياقة كبيرة زى الكونغ فو والكارتيه شوية تمارين ليونة سويدى وتسخين فقط وبعدين تتدرب على الحركات مع زميلك، لو عايزين تعرفوا معلومات عن الرياضة دى وتتفرجو على الحركات أدخل اليوتوب وأكتب كلمة أيكيدو وأتفرج على الفيديوهات بتاعتها
mman2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-08, 10:30 AM   #13
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق

وده فيديو جميل فى مصر لهذه الرياضة
غير مقروء 11-03-08, 10:34 AM   #14
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

وعلى فكرة والله صاحبى لغاية دلوقتى ميعرفشى حاجة أنى عرضت الموضوع ده على النت بس لو قلتله هيوافق، أنا بعرض الموضوع ده لأن الرياضة دى أنسب رياضة فى الظروف إلى إحنا عايشنها، وأنا كنت قبل كده بلعب كونغ فو، بس بعد الجواز والكرش وحوض الواحد أتقفل مبقاش ينفع الكونغ فو إلى كم ضربة بالرجل يا دبوك أعرف أعملها، لكن الإيكيدو مش محتاج لياقة بدنية عالية، عايز بس يا دوبك أن يكون عندك لياقة إنسان عادى وتعرف تتحرك كأنك بتمشى من غير ضرب أيد ورجل وطيران وقفز والكلام ده زى الكونغ فو.
غير مقروء 11-03-08, 10:40 AM   #15
Calm&Silent
صياد متفاعل

Calm&Silent مستواه غير معروف

برجاء مراجعة صندوق الخاص عندك
Calm&Silent غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-08, 10:55 AM   #16
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة calm&silent مشاهدة المشاركة
برجاء مراجعة صندوق الخاص عندك
يسعدنى إنضمامك يا أخى، ولو فيه عدد كويس ده هيشجعنا أننا نبتدى الموضوع ده، بس أهم حاجة المكان لو حد يقدر يدبرلنا مكان، قطعة ارض فاضية أو مركز شباب أو نادى، أو نضطر أننا نأجر صالة.
غير مقروء 11-03-08, 11:42 AM   #17
lastworld
صياد نشيط

الصورة الرمزية lastworld

المدينه: Fesal Street -Giza
lastworld مستواه غير معروف

fe3lan elly mesh ad el sla7 maishelhosh
lastworld غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-09, 02:54 AM   #18
sam
صياد متفاعل

الصورة الرمزية sam

المدينه: الجيزة
sam مستواه غير معروفsam مستواه غير معروف
Smile رد: رساله إلى كل واحد عاوز مسدس حي

فكرة فاشلة جدا اسمحلي يا استاذنا العزيز انا بعد اذنك لو مشينا بهذه السياسة فنحن نقول للصوص والمجمرمين والمحتلين والمستعمرين وكل من هو شرير (( تفضلوا هنا فريسة سهلة تعالوا بسرعة لجمع المال وغير المال)) مما هو اغلي كما قال الأستاذ mimic وهو الشرف ارجو ان تراجع نفسك لأن هذه السياسة هي التي مكنت الطغاة من التحكم في الشعوب العزل فالأعزل فريسة سهلة ومشجعة ولا يلومن الا نفسه وبالنسبة لأستخدام السلاح فعلا يجب الأهتمام بتعلم ثقافة حمل السلاح وعدم استخدامه الا في حالة الدفاع عن النفس وعدم اللجوء للسلاح الا في الحالات الضرورية جدا جدا شكرا لكم
sam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-09, 03:10 AM   #19
احمد العوضى
صياد متقدم

احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

صدقت يا اخى الفاضل حمل السلاح سنه وفى نفس الوقت امر الاهى واعدو لهم ما استطعتم من هل الله عذ وجل قال من ايه من ايه يا اخى انا مسلم واسلم الناس من يدى ولسانى ولا احب ان اعتدى على احد وبالمثل لى هيبه وكرامه ولا احب ان يعتدى على احد والمسلم القوى خير من المسلم الضعيف ان كان بسلاح حركى او مادى لاكن لابد ان يكون بيدك ما رهب به عدو الله وعدو الدين وعدوك انت لاكن لا تضغا على احد
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم عدد خلقك ورضاء نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك بعددما ذكره الذاكرون وغفلَ عن ذكره الغافلون
غير مقروء 11-03-09, 03:24 AM   #20
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

لماذا يا أخي الحبيب فاشلة...الرياضة شيئ جميل وبترفع الروح المعنوية وتقوي ثقة الإنسان بنفسه...ممكن يكون شخص شايل سلاح وثقته في نفسه مهزوزة وروحة المعنوية منخفضة وفي الحضيض يغلبه ويسيطر عليه شخص أعزل يمارس أحد رياضات الدفاع عن النفس واثق من نفسه وروحه المعنويه مرتفعه...ولعلمك الخاص معلومة في الطب النفسي...أكثر الناس حملا للسلاح هم أكثرهم خوفا ورعبا وأكثرهم عدم إحساسا بالأمن والأمان...ولو لأي سبب من الأسباب عطل السلاح معه أو وقع أو أخذ منه ينهار تماما ولا يعرف كيف يتصرف أو ماذا يفعل...لأنه متعلق وروحه في السلاح كالغريق المتعلق والممسك بقشة...وعموما رياضات الدفاع عن النفس ثبت نجاحها وعدم فشلها على مستوي العالم...حتى أن القوات الخاصة لا بد وأن يتاسسوا ويتدربوا على الفنون القتالية باليد الخالية ويكتسبوا فيها مهارات...طريقة من طرق إستغلال المهارات والإمكانيات البشرية في الدفاع عن النفس...بارك الله فيكم يا شباب...ربنا يحفظكم ويحرسكم ويرعاكم ويبعد عنكم كل سوء أو مكروه...اللهم آمين...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-03-09, 03:32 AM   #21
احمد العوضى
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
لماذا يا أخي الحبيب فاشلة...الرياضة شيئ جميل وبترفع الروح المعنوية وتقوي ثقة الإنسان بنفسه...ممكن يكون شخص شايل سلاح وثقته في نفسه مهزوزة وروحة المعنوية منخفضة وفي الحضيض يغلبه ويسيطر عليه شخص أعزل يمارس أحد رياضات الدفاع عن النفس واثق من نفسه وروحه المعنويه مرتفعه...ولعلمك الخاص معلومة في الطب النفسي...أكثر الناس حملا للسلاح هم أكثرهم خوفا ورعبا وأكثرهم عدم إحساسا بالأمن والأمان...ولو لأي سبب من الأسباب عطل السلاح معه أو وقع أو أخذ منه ينهار تماما ولا يعرف كيف يتصرف أو ماذا يفعل...لأنه متعلق وروحه في السلاح كالغريق المتعلق والممسك بقشة...وعموما رياضات الدفاع عن النفس ثبت نجاحها وعدم فشلها على مستوي العالم...حتى أن القوات الخاصة لا بد وأن يتاسسوا ويتدربوا على الفنون القتالية باليد الخالية ويكتسبوا فيها مهارات...طريقة من طرق إستغلال المهارات والإمكانيات البشرية في الدفاع عن النفس...بارك الله فيكم يا شباب...ربنا يحفظكم ويحرسكم ويرعاكم ويبعد عنكم كل سوء أو مكروه...اللهم آمين...خالص تحياتي...
الحمد لله انا اخر مخلوق على وجه الارض يقول ان الرياضه فاشله لانى بطل فى لعبة الجودو والحم لله اما الالعاب فى مصر لا تاهلك للاسف لاشتباكات الشوارع لانها كلها رياضت اخلاق حميده يا سيدى انا اخر بح متوسط لعبتها كان سنة 87 والان اذهب باولادى الى النادى بنفس الرياضه فاعطيهم من بعض ما اذكر ويرجع ابنى ليقول لى ان الحركه دى اتلغت وحوالى 40/من الحركات المائسره تم شطبها باواملر من امن الدوله لان الرياضه سلاح وهم لا يريدو لنا حمل السلاح تقبل كلامى بصدر رحب ناهيك عن تغير رياضه قويه مشل الكنغفو الى رياضت الوشو وحذف 90 %من حركاتها
غير مقروء 11-03-09, 04:02 AM   #22
sam
صياد متفاعل

الصورة الرمزية sam

المدينه: الجيزة
sam مستواه غير معروفsam مستواه غير معروف

شكرا يا استاذ احمد العوضي اتفق معك قلبا وقالبا وانا لا اقصد الرياضة انا اتكلم عن نظرية الأستاذ ابراهيم التي ما انزل الله بها سلطان التي تواكل فيها علي الله ولم يتكل ممكن ترجع تقرا الموضوع ص 1
يطلب الثأرَ، يستولد الحقَّ، من أَضْلُع المستحيل
لا تصالح...
ولو قيل إن التصالح حيلة
إنه الثأرُ تبهتُ شعلته في الضلوع.. إذا ما توالت عليها الفصول..
ثم تبقى يد العار مرسومة (بأصابعها الخمس) فوق الجباهِ الذليلة!
sam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-09, 04:08 AM   #23
احمد العوضى
صياد متقدم

اخى جايذ اكون اخطات فى التعبير لاكن الرد كان موجه لغيرك ليث لك وعلى العموم سعدت بردك جداجدا لان دامن الختلاف فى الرئى ولد صداقات تحيى طويلا تقبل مرورى
غير مقروء 11-03-09, 04:46 AM   #24
essam assem
صياد قديم

الصورة الرمزية essam assem

المدينه: cairo
essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق

السلام عليكم راية يا جماعة ويمكن انا قلتة قبل كدة فى المنتدى ان احنا فى مرحلة استثنائية وموضوع عدم التواجد الامنى مشكلة جامدة احنا مش اخدين بالنة منها انا شايف اننا ندافع عن انفسنا وعن اهلنا بكل ما نملك وباى شى كان سلاح حى بة سكينة جودو اى حاجة لكن مينفعش نستسلم كدة ونقول اصل عيكون فى عوائقب اصل عيكون فى تار لو قتلت حد يعنى . يا جماعة واحد داخل عايز يئزينى انا واهلى اقولة اتفضل ولا ادافع بكل ما املك وحت لو مت اموت شهيد لازم ناخذ بالاسباب وبعدين لما الدنيا تهدا والامن ينزل تانى اللى معاة سلاح يبقى يسلمة يرمية يبيعة وقتها يحلها الحلال لكن دلوقتى واللة لو هنجيب مدافع تقيلة ومنسبش حد يضرنا احنا واهلين نجيب وربنا يسترها معانا ومعاكم يا راب ويعدى اليومين دول على خير واسف على الاطالة
essam assem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-09, 10:11 AM   #25
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam مشاهدة المشاركة
........ انا اتكلم عن نظرية الأستاذ ابراهيم التي ما انزل الله بها سلطان التي تواكل فيها علي الله ولم يتكل ممكن ترجع تقرا الموضوع ص 1
زميلنا العزيز سام
أرجو منك مسامحتى لأن كلامي لم يكون واضح بالشكل الكافي... وأنا عندما أتكلم بكلام فلا يكون واضح للجميع ويكون فهم الكلام معتمد على قرائة ما بين سطوره فلا يُفهَم.. فيكون المخطئ هو أنا لأنني إعتمدت على الآخرين ليفهمو قصدي ولم أعتمد على قدرتي على التعبير لأشرح ما أقصد.. فكان ذلك تقصير مني فى الشرح... فأرجوك سامحنى وإليك التوضيح.....

لم يكن كلامي عن وسائل وأسباب وأسلحة الدفاع عن النفس عموما.. وكان كلامي خاص ومحدد... فعنوان الموضوع واضح أنه كان موجه إلى من يريد حمل سلاح حي فقط... ومن الواضح من سياق الكلام أني أقصد من يريد فعل هذا بدون تفكير متأني وهادئ وثانيا بدون ترخيص وثالثا بدون تدريب.... ولم أكن أقصد أن أتبنى أو أخترع نظريات لا سمح الله تدعو إلى التواكل وترك الأخذ بالأسباب ... وأقتبس جزء من كلامي السابق فى نفس الصفحه الأولى....
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ebrahim al ansari مشاهدة المشاركة
............ولم يقل أحد إننا مناخدش بالأسباب بالطريقه المناسبه بدون مبالغه................
.

فالكلام مقصود منه أني أرى (من وجهة نظري ولا أفرضها على أحد) أن كل شخص مطالب بأن يتوكل على الله بالأخذ بالأسباب... ولكن بدون مبالغه... وأن يتمهل ولا يأخذ قرار متسرع فى إختياره.. وأن يبني إختياره للأسلوب الأفضل لحماية نفسه وأهله على أسباب منطقيه مدروسه وليس على الفزع والتسرع.. وبعد ذلك يختار السلاح المناسب لحالته.. ولا ينسى بعد ذلك أن الحامي أولا وأخيراً هو الله..

أرجوك لاتظلمني بأن تراني متواكل وأدعو الناس إلى نظريه لم ينزل بها الله من سلطان..
وأرجــــــــوك ســــــامحنى إن كان كلامي يحتاج إلى مجهود لفهمه جيداً.. وسيكون كرم منك أن تعيد قرائة المشاركه رقم 1 والمشاركة رقم 10 فى هذا الموضوع لتفهم قصدي... ولا تنسى أني بشر أخطئ وأصيب

وأسأل الله أن يجعلني والجميع ممن يتوكلون عليه حق التوكل

وأراكم جميعاً على خير إن شاء الله فسوف أتغيب عن المنتدى لفتره نظراً لضغوط العمل... سأفتقدكم

من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-09, 10:17 AM   #26
Ebrahim Al Ansari
صياد متفاعل

فكره ممتازه فكرة الرياضات القتاليه وخصوصاً الآيكيدو
تحيه كبيره لمقترح الفكره ولجميع مشجعينها.. ربنا يوفق الجميع

ملاحظه:
سوف أتغيب عن المنتدى لفتره نظراً لضغوط العمل...
سأفتقدكم....
وأراكم جميعاً على خير إن شاء الله

.

من أقوال الإمام الشافعي
»

.
غير مقروء 11-03-09, 10:30 AM   #27
Calm&Silent
صياد متفاعل

Calm&Silent مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ebrahim Al Ansari مشاهدة المشاركة
فكره ممتازه فكرة الرياضات القتاليه وخصوصاً الآيكيدو
تحيه كبيره لمقترح الفكره ولجميع مشجعينها.. ربنا يوفق الجميع

ملاحظه:
سوف أتغيب عن المنتدى لفتره نظراً لضغوط العمل...
سأفتقدكم....
وأراكم جميعاً على خير إن شاء الله

.

السلام عليكم يا أستاذ إبراهيم
جزاك الله خيرا على التشجيع
هاهو الرابط لموضوع استخدام الأيكايدو للدفاع الشرعي عن النفس
نحاول الآن تجميع من يريد والاتفاق على مكان (غالبا الألف مسكن أو جسر السويس) وميعاد (غالبا الجمعة) إن شاء الله

التفاصيل لمن يجد داخله الرغبة الحقيقية في الدفاع عن نفسه بدون حيازة أسلحة يحظرها القانون:
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=5511

ملحوظة: أنا لست المدرب ولا أعرفه معرفة شخصية. لا يهدف أحد للتربح من التدريب. والسلام ختام
Calm&Silent غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم